Renovering av Diana 27

Här samlar/skriver vi inlägg som direkt handlar om Diana vapen
Mabo
Nyfiken

Re: Renovering av Diana 27

Post by Mabo » Sun Feb 17, 2013 5:06 pm

Latest post of the previous page:

Nu är bössan klar! Dock skjuter den tätt men lågt, det ser nästan ut som om bakre siktet har fått sig en smäll. Får nog ta loss det och rikta upp vid tillfälle. En fjäderkomprimerare hade inte varit fel att ha, även om det gick med en tving. Var dock lite för spännande att demontera fjädern med bara en enhandstving till hjälp *boing* så låg den i andra änden av garaget. :yikes

Ska försöka knäppa några bilder senare om det finns intresse. Det som är gjort är följande: slipat ner stocken, lagat lite småskador, lackbetsad mörk. Bytt pippackning, pistongpackning och fjäder, rengjort allt och fettat in. Sedan slipade jag ner pipa, varbygel och bakre delen av bössan och kallblånerade, blev helt ok.

Nu visade det dock sig att svärfar hade en gammal Diana med kikarsikte som jag ska lägga vantarna på då min saknar kikarfäste, så den hamnar väl på blocket nu. Allt som allt blev det en "dyr" bössa. Köpte den för 200, reservdelarna gick på runt 500, kallblånering och lackbets 300 och sen en massa timmar i garaget. Men det var ett kul projekt och en utdömd 60-talare fick nytt liv, nu lär den hålla 50 år till.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Feb 17, 2013 5:27 pm

Dom är nästan "odödliga" dom gamla Diana vapnen.

Har renoverat ett antal av dem och sålt av och konstigt nog nästan alltid med förlust fast det har varit kul att ge dem nytt liv igen :D
.
Image

Mabo
Nyfiken

Post by Mabo » Sun Feb 17, 2013 7:25 pm

Här kommer några bilder, blev väl inte så tokigt för att vara första gången man ger sig på ett sådant här projekt? Bössan kommer säljas, men inte förrän burken med ammunition har tagit slut. :mrgreen:
Skillnaden var som natt och dag när den fick nya packningar och ny fjäder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Feb 17, 2013 10:19 pm

Blev väl ok det där :up

Nästa gång blir ännu bättre :D
.
Image

Mabo
Nyfiken

Post by Mabo » Mon Feb 18, 2013 9:07 pm

Har ni några tips på hur man skjuter in den här bössan? Den skjuter lågt hur jag än beter mig. Bakre siktet ser ut så här: http://picturearchive.gunauction.com/99 ... e6a3b9.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Det verkar ju som att det går att, med lite våld, justera det främre riktmedlet också. Är det kanske det jag får böja till lite?

uno
Hängiven

Post by uno » Mon Feb 18, 2013 9:43 pm

siktet så högt som går i bakkant ,och sikta med grovt korn =du ser mer av kornet i skåran ,om du bytt pipackningen så kan de göra att den går lågt

uno
Hängiven

Post by uno » Tue Feb 19, 2013 4:23 pm

det lönar sig inte och renovera bössor och tjäna på dom ,ja köper och fixar till dom och har som samlarobjekt i fungerande skick,även gett bort några ,det var uppskattat ,många jag köpt på tradera har inte krävt köp av delar,blånering bets oljor har man ju så då blir ju kostanaden bara för inköpet,men både tradera o blocket är priserna oförskämt höga,och köpa fjädrar packningar här i sverige blir ju svindyrt,köper man från tyskland delar till tyska bössor får man ju dom till bra pris men får räkna med en veckas leveranstid,du gav ju 200 för din diana så billigt är sällan man kan köpa åtminstone på nätet,arbetstimmarna kan man inte räkna ,700kr för din renoverad är ju billigt,bets och blånering har du ju kvar till åtminstone 5 bössor,sälj den inte är väl roligt och ha en liten samling med äldre luftgevär mvh uno

Mabo
Nyfiken

Post by Mabo » Tue Feb 19, 2013 7:56 pm

Jag hade ingen plan på att göra något vinst direkt, såg det mest som ett roligt projekt. Den kanske får bli kvar, vem vet. Något intresse av att samla luftgevär har jag dock inte då det är kalibrar från .22lr och uppåt som är mitt stora intresse. :)

Tänkte mest att barnen skulle få ha något att plinka med, frun vill inte att de (som jag gjorde) börjar med 22:an. Dock vore det roligare med ett kikarsikte, därav planen på att lägga rabarber på svärfars bössa och skicka den här vidare.

Post Reply

Return to “Diana (fjäder) gevär”