Psykbryt på automatisk säkring (HW77)

Post Reply
Jampe
Nyfiken

Psykbryt på automatisk säkring (HW77)

Post by Jampe » Wed Nov 14, 2012 4:45 pm

Jag vill inte ha automatisk säkring. Jag vill kunna säkra och osäkra manuellt hur ofta jag vill när vapnet är laddat.

Hur löser man det? :help
FWB300S .177 7,76J
HW77K Special Edition .22 16,0J (Nu utan säkring.)
HW45 .22

Görgen
Intresserad

Re: Psykbryt på automatisk säkring (HW77)

Post by Görgen » Wed Nov 14, 2012 5:00 pm

Tobbe på Hurricane har denna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FX Cyclone, gimb tactical 2. Cal 5.5mm.
Weihrauch Hw97KT 4.5mm.

Jampe
Nyfiken

Post by Jampe » Wed Nov 14, 2012 5:38 pm

Fast den är fortfarande automatisk. Enda skillnaden mot original är att man kan säkra igen efter att ha osäkrat.
FWB300S .177 7,76J
HW45 .22

Jampe
Nyfiken

Post by Jampe » Mon Nov 19, 2012 1:25 pm

Säkringen borta. Problemet borta. 8-)
FWB300S .177 7,76J
HW45 .22

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Nov 19, 2012 1:43 pm

Jampe wrote:Säkringen borta. Problemet borta. 8-)
Säkerheten borta.....
.
Image

Jampe
Nyfiken

Post by Jampe » Mon Nov 19, 2012 1:47 pm

Leif wrote:
Säkerheten borta.....
Vilken säkerhet? Varför har inte min FWB säkring? Varför har bara tvåpipiga hagelbössor och hälften av luftvapnen automatisk säkring, men inte hagelautomater, hagelpumpar eller studsare? Falsk säkerhet skulle jag säga. Och risk för misstag när alla bössor är olika.
FWB300S .177 7,76J
HW45 .22

soul
Hängiven

Post by soul » Mon Nov 19, 2012 2:16 pm

Jampe wrote:
Leif wrote:
Säkerheten borta.....
Vilken säkerhet? Varför har inte min FWB säkring? Varför har bara tvåpipiga hagelbössor och hälften av luftvapnen automatisk säkring, men inte hagelautomater, hagelpumpar eller studsare? Falsk säkerhet skulle jag säga. Och risk för misstag när alla bössor är olika.
En fwb är ju i regel gjord för att riktas i skjutriktningen hela tiden och stansa hål i tavlor därför behöver den ingen säkring, ska man därimot röra sig med bössan så kan det vara bra med en säkring. Att den är automatisk på många brytbössor handlar väl om att inte bössan ska klappa ihop och knipsa av någons fingrar.
Tycker att man vänjer sig snabbt vid att bössan säkrar sig själv.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm

Jampe
Nyfiken

Post by Jampe » Mon Nov 19, 2012 2:22 pm

soul wrote:En fwb är ju i regel gjord för att riktas i skjutriktningen hela tiden och stansa hål i tavlor därför behöver den ingen säkring, ska man därimot röra sig med bössan så kan det vara bra med en säkring. Att den är automatisk på många brytbössor handlar väl om att inte bössan ska klappa ihop och knipsa av någons fingrar.
Ska jag tolka det som FWB:n inte är välkommen till våra FT-tävlingar?

FWB:n är sidospännare och HW:n underspännare. Det borde bli samma mos om de slår igen. Försöker lära mig att hålla i spännaren när jag laddar, men det är ovant.
FWB300S .177 7,76J
HW45 .22

Blogg-Benny
Entusiast

Post by Blogg-Benny » Mon Nov 19, 2012 2:35 pm

Man väljer ju själv, det är ju inte så svårt att ta bort en säkring.

Jag tog bort båda på mina två TX200 som jag hade tidigare, då gick de att spänna upp helt ljudlöst.

FX saknar ju säkring på Typhoon-serien, inga problem där...

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Post by Johnny FX » Mon Nov 19, 2012 2:48 pm

Ta bort fjädern så kan du sköta den som en icke auto säkring
Crosman M4-177.
FX Typhoon 177, FX Optics 6-18.

Leif
Forum grundare

Re: Sv: Psykbryt på automatisk säkring (HW77)

Post by Leif » Mon Nov 19, 2012 2:53 pm

Tycker att man skall vara konsekvent Bloggis

Antingen är man säkerhetsmedveten och accepterar vissa nackdelar som säkerhet för med sig eller så är man inte säkerhetsmedveten.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
.
Image

Görgen
Intresserad

Post by Görgen » Mon Nov 19, 2012 3:12 pm

Jampe wrote:
soul wrote:En fwb är ju i regel gjord för att riktas i skjutriktningen hela tiden och stansa hål i tavlor därför behöver den ingen säkring, ska man därimot röra sig med bössan så kan det vara bra med en säkring. Att den är automatisk på många brytbössor handlar väl om att inte bössan ska klappa ihop och knipsa av någons fingrar.
Ska jag tolka det som FWB:n inte är välkommen till våra FT-tävlingar?

FWB:n är sidospännare och HW:n underspännare. Det borde bli samma mos om de slår igen. Försöker lära mig att hålla i spännaren när jag laddar, men det är ovant.
Min Hw97 slog igen en gång precis efter jag hade laddat ( hade tummen några centimeter från laddluckan när den slog igen ) eftersom beartrappern hade slutat fungera som den skulle. Så jag släpper alldrig laddarmen på min för en jag har laddat färdigt.
FX Cyclone, gimb tactical 2. Cal 5.5mm.
Weihrauch Hw97KT 4.5mm.

Jampe
Nyfiken

Post by Jampe » Mon Nov 19, 2012 3:48 pm

Johnny FX wrote:Ta bort fjädern så kan du sköta den som en icke auto säkring
Nej det verkar inte fungera. Säkringen måste föras över i säkrat läge precis i slutet av uppspänningscykeln precis som fjädern gör, annars fastnar den i osäkrat läge.
FWB300S .177 7,76J
HW45 .22

Blogg-Benny
Entusiast

Post by Blogg-Benny » Mon Nov 19, 2012 5:20 pm

Klart att man ska vara säkerhetsmedveten, man får aldrig lita på ett en mekanisk säkring övertar användarens ansvar.

Finns det sedan ingen säkring så finns det ingen risk för detta...

:D

Jampe
Nyfiken

Post by Jampe » Mon Nov 19, 2012 6:10 pm

Tankvärt..

I mitt fall så var anledningen att jag började pilla just att säkringen fastnade i osäkrat läge. Visade sig vara den röda färgen på säkringen som skjuvats loss och kilat fast säkringen.
FWB300S .177 7,76J
HW45 .22

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Nov 19, 2012 8:48 pm

Blogg-Benny wrote:Klart att man ska vara säkerhetsmedveten, man får aldrig lita på ett en mekanisk säkring övertar användarens ansvar.

Finns det sedan ingen säkring så finns det ingen risk för detta...

:D
Lita inte på säkerhetsbältet eller bromsarna heller då för dom är ju mekaniska och kan fallera i bilar....... så då får du sluta köra bil (eller ha en Flinta bil.....fast det har du ju nästan som det är :mrgreen: ), använd inte hiss som har säkerhetsfunktion, skippa brandvarnare och sov aldrig, dra ur sladden i ALLA el-apparater för dom har säkringar som kan fallera..... det finns gränser för hur mycket man kan generalisera och för hur dum man får vara :shock:
.
Image

börne
Entusiast

Post by börne » Mon Nov 19, 2012 9:03 pm

Enda gången jag stör mig på säkringen är när man väl siktat in sig & får den där sköna känslan av att nu sitter diabolen där den ska, när man då försöker trycka av så inser man att säkringen är glömd....... :arg

Som tur är så kommer man oftast ihåg den ;)
Air Arms TX200 HC
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Nov 19, 2012 9:08 pm

börne wrote:Enda gången jag stör mig på säkringen är när man väl siktat in sig & får den där sköna känslan av att nu sitter diabolen där den ska, när man då försöker trycka av så inser man att säkringen är glömd....... :arg

Som tur är så kommer man oftast ihåg den ;)
Ja, det är himla retligt och man tycker varje gång att man hade en bra träff på gång.....men som sagt en vanesak och oftast när man har flera olika bössor som man skiftar mellan.

Fast jag föredrar ju att en automatsäkring är "i vägen" när jag skall skjuta än att jag byter till ett gevär utan säkring och missar att den inte är säkrad......

Jag tror nog att den mänskliga faktorn är minst om inte mer opålitlig är enkla mekaniska spärrar på luftgevär om man sköter dem som man skall :D

Hur många är det inte som har tagit bort klingskyddet på olika sågar och blivit av med fingrar eller struntat i att kastskyddet inte fungerar på motorsågen...... fast dom brukra ju säga "lite spill får man räkna med" ....... INTE!
.
Image

thorgus
Intresserad

Post by thorgus » Mon Nov 19, 2012 9:20 pm

Jag brukar ha som målsättning att ha lika många fingrar med mig hem som jag hade när jag gick till jobbet :P , fast för ett par år sen så var det på väg att gå riktigt åt he...te. Tänkte inte riktigt färdigt, och vips så hade jag lyckats med det underbara konststycket att ställa ner en 1-tons bunt med plåt på pekfingret, gissa om den så deformerad ut :doffe , ungefär dubbelt så bred och en tredjedel så tjock. Lyfter på min keps för dom duktiga handkirurgerna på Sahlgrenska i Göteborg som lyckades få ihop eländet igen :yeah , och ja det var höger pekfinger, dvs avtryckarfingret som drabbades. Så jo, den mänskliga faktorn är inte att leka med :mrgreen:

Post Reply

Return to “Weihrauch (HW) (fjäder) gevär”