Loading...

gitarr

Inlägg om allt man kan tänka sig som inte har med vapen att göra.
Inga politiska, samhälls eller religösa trådar.

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb
Status: Offline

gitarr

Postby Martin » Mon Mar 29, 2010 1:28 pm

Hepp

Det finns ju några musiker här på forumet, och några gitarrhjältar vad jag vet. Funderar på att försöka lära mig spela gura.

Vad skall man börja med? Akustiskt är det tänkt iaf, men nylonsträngad? stålsträngad? Vart köper man? Vad är rimlig budget för nybörjargitarr?

Jag har en tendens till att alltid gå på den stora noshörningen direkt och köpa prylar av den högre skolan, men det har många gånger visat sig vara fel väg att gå. För avancerade prylar för nybörjare.

Råd, tips och länk/länkar till bra affärer, web eller i Göteborgsområdet önskas.
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Empa
Nyfiken

Re: gitarr

Postby Empa » Mon Mar 29, 2010 1:59 pm

Köp en stålsträngad om du ska spela typ eagleslåtar och sjunga till. Nylon tycker jag antingen är rent kalssiskt eller lite med cornelis stuk. jag började själv med nylon men tyckte det lät så mesigt att jag köpte en billig elgitarr med en litet vildsint förstärkare sen var jag fast! :P

Självklart blir dom betydligt bättre på alla sett destå dyrare dom är. Viktigt är att hitta en med bra action (stränghöjd osv som passar dig) eftersom det brukar bli dyrt och svårt att ställa in det senare på en akustisk. En annan detalj som alltid kommer upp när det gäller akustiska gitarrer är ifall dom är dom är helsolida, solid lock eller laminerade. Det finns lamminerade som låter bra men jag tycker solid lock är en stor fördel, enkelt sagt tycker jag tonen blir mer levande. jag vet inte så många musikaffärer i gtb men 4sound och musikbörsen och jam är tre kedjor som finns lite överallt.

tips gitarrens hw30= Tanglewood TW28CSN Evolution Series finns på jam och är klart värd pengarna. 2300

hw80 med bra sikte=Akustisk Gitarr Furch D40-CM Durango SUNBURST hos 4sound. 6500 men borde gå att hitta billigare. Min favorit som läter jäkligt bra med solit lock.

ett tips kan vara att hälla sig undan från de kändare märkena där du alltid betalar en del för loggan och istället hitta något emr okänt märke som mitt första tips där man nog får mest gitarr för pengarna. Annars tycker jag du ska gå och fråga på alla dessa tre affärer vad dom rekommenderar i den prisklass du tänkt dig, men mllan 2-3000 kan du få en helt okej gitarr vilken du tyvärr inte får för 1000 då du köper en hatsan 125 gitarr...

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Postby Erik » Mon Mar 29, 2010 2:27 pm

Jag säger som Du brukar säga när folk ska köpa luftpang: Vad ska Du ha den till? 8-)

Är det grillkorvsläge på stranden och "sjunga i natt är jag din": Stålsträngad gura.
Vill Du lära Dig visor: Nylon
Vill Du sitta och spela till lite till plattor (jamma till AC/DC): Elgitarr

Elgitarr är faktiskt enklast att lära sig på tycker jag. Grabben har kört elgitarr länge men har börjat spela stålsträngad första för några år sedan (svårare att få till barreackord på en sådan).

Jag återkomme gärna med tips beroende på vad Du vill göra.

airrifles
Hängiven

Postby airrifles » Mon Mar 29, 2010 2:38 pm

Jag tycker steel string eller banjo så du kan spela lite bra "get away" musik.

http://www.youtube.com/watch?v=3iPUVhSe3Ds&feature=related
"It is better to have fought and died, than to never have fought at all..." :dork

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Mon Mar 29, 2010 3:24 pm

Erik wrote:Är det grillkorvsläge på stranden och "sjunga i natt är jag din": Stålsträngad gura.
Vill Du lära Dig visor: Nylon
Vill Du sitta och spela till lite till plattor (jamma till AC/DC): Elgitarr

Elgitarr funkar inte så bra då jag bor i väldigt lyhörd lägenhet. Jag hör nån granne emellanåt och det stör mig ibland. Inte intresserad av elgura hursomhelst. Gillar fjäder bättre än PCP om du förstår liknelsen... ;)

Inte för att jag egentligen vet om nån av scenariorna ovan stämmer, men det första är nog mest troligt.

Då jag inte vet hur länge intresset kommer att bestå så är väl en budget runt 2000:- att föredra.

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Mon Mar 29, 2010 3:30 pm

zerozaar wrote:tips gitarrens hw30= Tanglewood TW28CSN Evolution Series finns på jam och är klart värd pengarna. 2300

Var ju passande namn på den med :yeah
http://jam.se/produkt/Gitarr--Staolstraengad/A35012-Tanglewood-TW28CSN-Evolution-Series--%C2%A0-Fattigmans-Martin-.jam

Empa
Nyfiken

Postby Empa » Mon Mar 29, 2010 3:56 pm

hehe den blir nog bra men du kan alltid spela elgitarr med en "pod" som simulerar olika förstärkare och har inbyggda effekter och du kan samtidigt koppla in den favoritmusik och jamma loss, hörs inte ett dugg(förutom om man börjar sjunga med och verkligen får feeling...) En bra elgitarr skulle jag nog säga man för betala 3tusen för minst. Då dom billga brukar strula och känns som en osthyvel att spela på. Lite mindre tjocka strängar är nog också bra i början om du vill kunna hålla en bössa på ett tag. stålstränade brukar komma med 012 vilka iförsig låter bättre men är riktigt jobbigt i början medans elgitarrer brukar levereras med 09 vilken är som dag och natt mot en akustisk.

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Mon Mar 29, 2010 4:19 pm

Är 4sound och Musikbörsen samma? Väldigt lika webb-butiker...

John Doe

Postby John Doe » Mon Mar 29, 2010 4:36 pm

Jag tycker steel string eller banjo

Jag håller med, banjo är fräckare och mera manligt.... 8-)

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Mon Mar 29, 2010 5:25 pm

Johnny wrote:
Jag tycker steel string eller banjo

Jag håller med, banjo är fräckare och mera manligt.... 8-)

Johnny, att just du framhåller banjon förvånar inte mig det minsta.... :mrgreen: :doffe

Image

http://www.imdb.com/title/tt0068473/

John Doe

Postby John Doe » Mon Mar 29, 2010 6:38 pm

Äh...

Banjo är ju som säckpipa, det är fräckt eftersom det är udda och låter så konstigt...

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Mon Mar 29, 2010 6:40 pm

Hehe, ok. Hursomhelst så tänkte jag börja med en akustisk gura. Enklast så ;)

Empa
Nyfiken

Postby Empa » Mon Mar 29, 2010 7:47 pm

haha problemet med banjo är ju att man måste dra ut framtänderna köpa tuggtobak och stråhatt för att få rätt feeling...

Obs skrivet av fördomsfull gitarrist

Här är en klassiker om trummisar också :doffe

En trummis kände för att bli mer musikalisk, så han gick in i en musikaffär och sa till expediten:
-Jag skulle vilja ha den där trumpeten och det där dragspelet, varpå expediten utbrister:
-Du är trummis, va?
-Hur kunde du veta det?
-Tjaaa, brandsläckaren kan du få köpa, men elementet sitter fast i väggen.

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Postby Erik » Mon Mar 29, 2010 8:15 pm

Det är svårt att råda någon vid köp av billiga gitarrer - men jag tycker att Yamaha ofta har bra budgetprylar.
Det är liksom aldrig riktigt sura prylar. Om Du gillar musikbörsen (GBG firma ju) så finns en Yamma som är i "din" prisklass där. Har inte prövat just den - men skulle tro den är OK för sitt pris:
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=795470&artno=179605
Ibland är det "drivar" på fenders billiga gitarrer - lite smäckiga men fungerar - spelade på en fendergura från sonens fritids och den var helt OK faktiskt (hade kostat tusen kronor ny). Rätt så bra om nå´n råkar hälla en öl på den eller använder den som åra :lol:
Såg på hemsidan att de hade bra pris på en washburn - helt OK också faktiskt:
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=32643&artno=235531
Tangelwooden Du föreslog är också helt OK - har spelat på så´na också och det fungerar.
Försök hitta en gitarr som Du tycker är skön att spela på och köp TUNNA strängar - Hellre att det låter lite skorrigt än att Du inte orkar trycka ner strängarna (innan Du lärt Dig tekniken) - då kanske Du tröttnar i onödan. Se´n kan Du langa på taggtråd när styrkan kommit. Annat tips är iaf att välja bort mick i första läget för det kan bli hur uselt som helst (jämför belyst OxO).

Köp också en enkel ackordbok och typ vispop lr nå´t med låtar Du kan så lossnar det rätt så fort.

Lycka till!

Marc_fbg
Nyfiken

Postby Marc_fbg » Mon Mar 29, 2010 9:17 pm

Man skall inte kolla helt blint på nya gitarrer heller tycker jag.
Dock krävs det lite mer kunnande om man skall köpa begagnat, men åt andra sidan kan man hitta riktiga fynd!!

Själv hade jag valt en lite äldre stålsträngad Levin :D Men sen är jag nog lite Levinfrällst med ;)

Här kan du hitta en hel del trådar gällande nybörjargitarr mm. Eller starta en ny och förklara omständigheterna så får du prima hjälp. Får du säkert här med i för sig, men skadar inte att kolla innan man köpt.
http://ackegura.proboards.com/
MVH

Marcus

Lasse 47
Entusiast

Postby Lasse 47 » Mon Mar 29, 2010 10:06 pm

Men köp en Balalaika och Rocka på :up :up

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Mon Mar 29, 2010 11:22 pm

Marc_fbg wrote:Man skall inte kolla helt blint på nya gitarrer heller tycker jag.Dock krävs det lite mer kunnande om man skall köpa begagnat, men åt andra sidan kan man hitta riktiga fynd!!

Problemet är ju att jag inte kan ett skit om gitarrer :( Snackade med brorsan tidigare ikväll som spelar lite, och han tyckte jag skulle gå på en nylonsträngad, menade att en stål tar på fingrarna om man inte spelar ofta. :?

Marcus
Airgun Pro (medium)

Postby Marcus » Tue Mar 30, 2010 12:17 am

Jag har en akustisk gitarr, Wretling eller nåt heter den.
Kan inte spela.
:ubbloco

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Postby Erik » Tue Mar 30, 2010 9:33 am

Jag tycker Du ska köra på en westerngitarr med tunna strängar istället. Man låter helt enkelt lite bättre än man är med en så´n ;) (jag vet hur många som helst som kommer undan med 5 darriga ackord på en skev, solblekt och sprucken stålsträngad masonitgura. Spana gärna in filmen Adam och Eva - killen som har en stålsträngad är helt underbar :lol: ). Nylonsträngad (spansk) gitarr har också bredare hals = längre mellan strängarna, vilket ibland upplevs som svårare för nybörjare än det faktum att det är lite tyngre att pressa ner strängarna.

Det är vad jag tycker men självklart ska Du köra på det DU tycker är sexigast - då är det störst chans att den inte blir en dammsamlare....

Marc_fbg
Nyfiken

Postby Marc_fbg » Tue Mar 30, 2010 3:32 pm

Visst kan det vara skonsammare för fingrarna på en nylonsträngad. Men trillar man in stränghöjden på en stålsträngad samt inte kör de absolut fetaste strängarna så skall det inte vara några problem. I så fall är det bara att spela kortare stunder de första veckorna.

Det absolut viktigaste är dock att du testar lite innan, men testa inte för dyra ;)
MVH

Marcus

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Mar 30, 2010 3:48 pm

Jag skall ta en tur in till JAM på vägen hem idag, så får vi se vad de har.

Marc_fbg
Nyfiken

Postby Marc_fbg » Tue Mar 30, 2010 5:30 pm

Glöm inte kolla musikbörsen och 4sound med!

Nu vet jag inte alls hur mycket du kan spela men glöm inte slå på strängarna oavsett vad du kan. Så får du en liten uppfattning om hur lättspelad gitarren är. Så testa lite toner på olika band på alla gitarrer inom ditt prisfönster.
MVH

Marcus

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Mar 30, 2010 7:17 pm

Marc_fbg
Jag kan inte spela alls :oops: , men måste ju börja någonstans. Var in på JAM efter jobbet då de ligger efter färdvägen. Den gura jag hade spanat in var slut (realiserade Tanglewood-TW28), så det får vänta någon dag.

Musikbörsen ligger lite taskigt till för mig, men får se om jag åka dit en sväng imorrn. Är lite sugen på att pilla på den där Washburn.

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Postby Erik » Tue Mar 30, 2010 8:06 pm

-Martin-: Det är alltid körigt att köpa nå´t när man inte har kollen - men man måste ju in där på nå´t sätt. Har Du ingen jimi hendrix som bästa polare rekommenderar jag att köpa nytt och av en relativt erkänd handlare. Du får helt enkelt lyssna med säljaren och om Du får förtroende för honom - gå på det han föreslår i din prisklass - annars ta en annan butik. Jag tror inte Du kommer att bli besviken - man får bra mycket mer gitarr för pengarna nuförtiden än när jag började för 30 år sedan.....min första elgitarr (Aria SG kopia) kostade 700 kronor begagnad på Deluxe music och var så :evil: dålig så det är ett mirakel att man fortsatte spela......

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Mar 30, 2010 8:54 pm

Erik wrote:Det är alltid körigt att köpa nå´t när man inte har kollen - men man måste ju in där på nå´t sätt.
Precis! :)

Jag var ju som sagt in på JAM idag, och den jag var ute efter var ju slut, men även säljaren där rekommenderade TW28 för den budgeten jag har, runt 2'.

Skall försöka hinna in till Musikbörsen imorrn och kolla med dem.

Erik wrote:Har Du ingen jimi hendrix som bästa polare rekommenderar jag att köpa nytt och av en relativt erkänd handlare.
Jag har två, men bägge bor i USA, den ena jobbar som gitarrlärare. Bodde hos dem båda under min USA resa i höstas, så det här fröt har legat och grott sedan dess ;)

Jaja, vi får se.

John Doe

Postby John Doe » Tue Mar 30, 2010 9:00 pm

Jag tycker fortfarande att du ska överväga en banjo istället..

:mrgreen:

Lasse 47
Entusiast

Postby Lasse 47 » Tue Mar 30, 2010 10:23 pm

Ok du ska alltså bli seriös!! Trod du skoja me oss.
Köp då en Gibson eller Fender.Men du ville inte ha en El...
Köp en sådan cromad sak dem är skit snygga :up

Kommer att tänka på Zigenar Glens farsa när han fick en elgitar i någon affär..
Gick på hagströms(Luleå) köpte sej en slad och tängte va det funkar ju inte :arg
Så fram med avskalare och vips där sat en en för 220v... :yeah Nu ska här spelas :ubbloco
Gubben han trök in den i två hål Och vad fan händer Offtopic

Hur Kul som helst när han berätta det för oss Grabbar i Kvarteret :doffe

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Mar 30, 2010 11:17 pm

Lasse 47
:doffe vilken historia :yeah Jag tror dig, finns mycket galningar :lol:

Jo, jag kan faktiskt vara seriös också emellanåt, det händer faktiskt :lol:

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Postby Erik » Mon Apr 12, 2010 1:28 pm

Martin: Jag har köpt Washburnen till min son som fyller i morgon. GRYMT bra/lättspelad gitarr. Rekommenderas :up

Topic author
Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Wed Apr 14, 2010 4:01 pm

Erik wrote:Martin: Jag har köpt Washburnen till min son som fyller i morgon. GRYMT bra/lättspelad gitarr. Rekommenderas :up

Jag var och tittade på den, men när killen i butiken spelade på den kontra en Cort Earth 100 DX NAT så slutade det med att jag köpte den sistnämnda. Jag blev antagligen lurad :roll: , men jag är nöjd iaf. Gitarren spelar bättre än mig, och lär så göra ett bra tag :oops:
Lustigt nog så står det fortfarande 2995:- på deras hemsida men jag betalade "bara" 2495:- :roll:

Image

Börjar äntligen få lite av valkar på fingertopparna så att de inte gör så förbaskat ont att hålla nere strängarna. :up

EDIT: rättstavning
Last edited by Martin on Thu Apr 15, 2010 9:15 am, edited 1 time in total.

Return to “Off topic Forum”