Lite uppdateringar gjorda på Meteoren

Här skriver vi inlägg som handlar om BSA fjäder vapen.
Post Reply
Tox
Hängiven

Lite uppdateringar gjorda på Meteoren

Post by Tox » Sun Jan 04, 2009 1:12 pm

Huva -25 ute, så jag var och lekte i stallet lite med Meteoren som har fått nytt trycke, annat sikte och fäste.
Image

Bara för att testa så sköt jag med frontstöd = en stol med en vanlig kudde på som var viken på mitten, jag själv satt på golvet.
I brist på JSB så tog jag Premier 7,9grain vilket BSA'n så ut att tycka riktigt bra om :D

Som sagt CTR-111 trycket är en god investering flera 100% bättre än orginal Gamo, jag skulle säga att nu kan jag inte skylla på dåligt trycke när träffbilderna liknar skit.
Men fortfarande så är det inte lika bra som ett väljusterat record eller cd trycke.

Kikaren är en Gerholt&Reuss 4-12x40 = skott fast optik men jag är inte speciellt imponerad av glasen dvs en Trophy i samma storlek har bättre glas .. men kan tänka mig att den är som en Nikko eller Simalux (dvs helt ok för normalt bruk)

Kilbasen går inte ända bak på tuben så jag valde ett billigt justerbart Nikko fäste, på dessa så når inte klammer sidan av fästet ända bak = täcker inte höjdjustrings ratten på fästet och på motsående sida så kapade jag ur fästet så det går att montera längre bak (vad ska man ha kilspårs ingrepp till när det inte finns en motstående sida som klämmer på fästet)
Fästet sitter fast ordentligt iaf på en 10j bössa, men det glappade i höjdled (i justeringen), bultade i hop det efter min grovjustering av höjden med kikaren nollad.
Min rekomendation är att det är ett skit fäste om man nu ska ha ett justerbart fäste, SM AOP55 som jag monterade på FWB ser ut att vara det man ska ha om man nu behöver ett justerbart fäste (bra kvalite som inte glappar och det går att justera hur som helst, hur dom tål super magnum fjädervapen vet jag inte men på fwb'n är det still och lungt iaf)

Efter lite plinkning så sköt jag 6st 5 skottsserier avstånd 9,5m innomhus, frontstöd med mig sittande på golvet ammo Crossman Premier 7,9gr.
Image

Caliber
Hängiven

Re: Lite uppdateringar gjorda på Meteoren

Post by Caliber » Sun Jan 04, 2009 2:07 pm

De träffboilderna ser helt ok ut :up ! Har ett sådant Nikko fäste som du har o upplever inget av detta du beskriver.
Det är nog skiftande kvalite på dessa? Detta glappar ej o justeringen är tajt o fin= hårt fjäderbelatad.Monterat på en HW80 i dagsläget o funkar kanon där!
Enklast hade nog varit att reklamerat det o fått ett nytt, men du modifierade det istället o blev nöjd ändå om jag fatttade det hela rätt!?
Siktet du har, vart handlar man såna o vilken prisklass ligger de i? Ser att du jämför det med Nikko o Simalux i optik, är prisbilden lika också eller tom bättre?
Ju större ju bättre!?

Tox
Hängiven

Post by Tox » Sun Jan 04, 2009 2:35 pm

Oj jag minns inte riktigt vad det siktet kostade :lol: Maccari sålde dessa för några år sedan, dom var lite hypade i Usa till en början iaf ... men absolut inga märkvärdiga glas i mitt tycke iaf. Jag har ingen aning om dom fortfarande säljs någonstans.

Bekymmret på mitt fäste var nog att fjädern/fjädrarna inte riktigt gjorde sitt jobb eller rättare sagt hålen är nog lite tajta för fjädrarna ... för när jag justerade det upp bak ... för att kompenser högt fäste/pipdropp ... så vandrade träffbilden i höjdled ... och kikaren gick att rucka upp och ner och den även stannade lite högre/lägre beroende på när hur man släppte ... så efter justering så bultade jag eländet stumt.
Jag gjorde ingen större vetenskaplig studie av vad som falerade när konstruktionen var enkel att skruva stum, jag tror inte på fjäderbelastade prylar som inte är låsta på fjäderbössor.
Men jag kanske fick ett måndags ex, men det fungerar och lät mig ställa in pipdropp och nu är det stumt... så jag litar nog mer på det nu än ett fjäderbelastat orginal.
Det var även perfekt att modda för att få ett bakåtflyttat endelsfäste, bak kant på fästet är väl en 2-2,5 cm bakom kilspårsslutet på tuben.

Caliber
Hängiven

Post by Caliber » Sun Jan 04, 2009 2:47 pm

Ok, bara var o en e nöjd så kan de ej bättre bli :up .
Ju större ju bättre!?

Post Reply

Return to “BSA (fjäder) gevär”