Loading...

Hatsan Mod.60 -nu mera lagad-

Här skriver vi inlägg som handlar om Hatsan fjäder vapen.

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)
Status: Offline

Hatsan Mod.60 -nu mera lagad-

Postby snajper » Wed Aug 29, 2012 2:57 pm

Blev ju pålurad en skrot hög som har stått i pannrummet i 1år för att säljare inte ville ta den i retur trots att den var helt trasig, sprucken stock och gick inte skjuta med, så jag tar och renoverar den i stället så jag får tillbaka mina hundralappar ;)
enl säljarens bedömning behövdes en liten polering sen är det bara och panga på :) lite småskavanker bara..

Image
Välpackad och ihoptejpad så där gjorde han ju ett bra jobb, och tejpfabrikanten är glad :)

Image
Detta vet jag inte om han eller tidigare ägaren har åstadkommit men snyggt var det inte!

Image
Ingen aning hur det kommer sig att stocken blivit spräckt? Använd som spett kanske :fniss

Image
Och det kommer inte att hjälpa med enbart "en liten polering"

Image
Dom böjda stockskruvarna fick bytas ut och mer därtill

Image
Den skrapar när man spänner upp och något skramlar runt inuti och den hakar inte upp så det är lite farligt att använda den som den var, jag fick mellan 167-171ms iaf , gick att spänna upp upp och ned

Image
Problemet med rasslet var att den sk fjäderguiden var avbruten baktill och ramlade runt i fjädern plus upphaks skruven låg inne i röret ;)

Image
Isär plockad ser det ut så här, trimfjädern med 46v har visst fått lite stryk, tycker det ser ut som en mjuk skitfjäder som tappat formen, den får riktas, kanske kapa fyra varv

Image
Vad har hänt här? Framtill på pistongen, där är ju inget som tar i :shock: Det gick iaf putsa bort graderna och slagmärkena så den blev jämn och fin igen

Image
Tur att man har ett välsorterad "materiallager" så det gick fint att göra en ny guide som satt med 0,5mm passning, på med fjäderfett och ihop med grejerna

Image
Del-färdig, kanske skall byta skepnad på den om ingen köper den innan ;) Men först skall den chronas och sen skall den provskjutas :)

Image
Lite snabbare och lite jämnare hastighet efter reparationerna, men det är ingen juniorbössa för man måste ha bicepspower för att spänna upp 8-)

får jag ett bud på 12joularen eller :toast
Last edited by snajper on Fri Aug 31, 2012 8:27 pm, edited 1 time in total.
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Re: Hatsan Mod.60 kadaver

Postby snajper » Wed Aug 29, 2012 3:49 pm

Första skottet på tavla :yikes

Image
10m sittande med stöd första skottet utan att ha justerat det super avancerade siktet, ja jag var ju tvungen att ta kort på det så klart eftersom det säkert sprider på hela tavlan efter detta skott :fniss

Image
Det blev dock inte så illa som jag trodde, 10skott och alla skott hamnade på tavlan hör och häpna :o
nr2 gick lite lågt så jag justerade upp ett halvt varv nr3 gick till vänster för att bakre siktesdelen satt löst, övriga 8 satt ihop bra :)

Ska skjuta dom andra fyra åxå..
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

sr 500
Airgun Pro (medium)

Postby sr 500 » Wed Aug 29, 2012 3:57 pm

F-n snajper det där blir ju en ceeper ;) ;)
HW 95 Luxus 22 cal , BAM50 22cal,HW30 20 cal .HW30 Luxus,177/22cal.BMK30 22cal,, .Crosman 1377-2289 22cal, Crosman 760 powermaster 177cal

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Wed Aug 29, 2012 4:09 pm

Haha, ja det blev bra fart på den och den gick bättre än jag hade trott med den pipan som ser ut att ha blivit krökt efter ett upphaks-släpp!!

Image
pipan är slipad och värmd strax efter infästningen i breechen, men det tycks gå ändå

När man trycker en diabol genom pipan då går den först lagom trögt sen släpper den i 200mm sen gör den trögt igen och sen trögare genom choken, och den slår värre än alla andra fjäderbössor jag har :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Wed Aug 29, 2012 4:12 pm

Jag ska sätta på ett kikarsikte och se hur det går på 20 och 30m åxå, den har ju kraft till längre skytte iaf, sugrörs siktet var så suddigt så jag såg inget på 20m så det blev truglo siktet på 10m till att börja med
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Wed Aug 29, 2012 5:45 pm

Då det finns 2st historier bakom denna affär så känns det väldigt dumt att detta ska tjafsas om i öppna delen, varför inte skapa en tråd där enbart renoveringen avhandlas?

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Wed Aug 29, 2012 8:44 pm

Syftet med denna tråden var att den nu har blivit renoverad och går att skjuta med trots att den var som den var, och nu skall den avyttras snarast.
Vem som sålt den har jag inte skrivit något om så det är väl upp till den då som känner sig träffad!

Eller kan man luras hur som helst nu för tiden??
Last edited by snajper on Fri Aug 31, 2012 8:43 pm, edited 1 time in total.
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Wed Aug 29, 2012 9:04 pm

snajper wrote:
Eller kan man luras hur som helst nu för tiden??

Självklart ska man inte behöva bli lurad men då ni är två om denna affär och båda känner sig lurade så känns det som att forumet är fel plats att diskutera detta på.

pangarn.
Intresserad

Postby pangarn. » Wed Aug 29, 2012 10:00 pm

Hur kan man lyckas förstöra en bössa så där ?????? Kan man inte bättre än så bör man nog byta hobby till dikes grävning eller nått Annat lämpligt.
Hur kan man vilja sälja en sån till någon forumist är ju som att be om att bli hånad ju.
Nu vet jag inte hur denna affär gått till men hade jag jag blivit blåst på sånt skräp hade jag nog besökt säljaren å sparkat upp den i en viss muskel som kallas för ring......
Last edited by pangarn. on Wed Aug 29, 2012 10:14 pm, edited 1 time in total.
suck

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Wed Aug 29, 2012 10:03 pm

Ja den funkade ju bra idag iaf, jag ska skjuta en burk i morgon så man vet att man säljer en fungerande bössa iaf, eller så gör jag om den till nått annat roligt och fortsätter tråden med det isf, vi får väl se om någon våga lägga ett bud på den ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

fiskpinnen
Nyfiken

Postby fiskpinnen » Thu Aug 30, 2012 11:20 am

pangarn. wrote: sparkat upp den i en viss muskel som kallas för ring......

Det är riktiga takter !

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Fri Aug 31, 2012 8:07 pm

Den kanske kan funka som sniperbössa, nått kul får man ju göra med den nu när man har den :mrgreen:

Image
Photoshoppad, men det går ju sätta på schroud och dölja den repiga pipan :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Re: Hatsan Mod.60 -nu mera lagad-

Postby snajper » Fri Aug 31, 2012 10:19 pm

Image
Jag såg nu att det är ju ingen Turk utan en alldeles äkta kinabössa, Hatsan QB78 Made in China :fniss
Inte undra på att den går så bra :yes
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Fri Aug 31, 2012 10:54 pm

Jag kan ju nämna att den "fullfarts" fjädern som sitter i nu har bara 2cm förspänning så det var lätt att trycka i bakstycket och sätta i stålpinnen i sidan.

Efter det stoppar man i avtryckarmekaniken och en stålpinne som lätt glider in från sidan och sen skruvar man i bakre skruven som även fungerar som mutter "invändigt gängat rör" till bakre varbygelskruven som håller stocken, mycket enkel konstruktion som tom min morsa skulle klara av att skruva med :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

fiskpinnen
Nyfiken

Postby fiskpinnen » Sat Sep 01, 2012 12:10 am

Hej.

Är det där ca 22 versionen av Hatsans modell 55 med SAS (Shock Absorber System) och Quattro Trigger ?

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Sat Sep 01, 2012 8:06 am

Nej det trodde jag med att det skulle va .22 men det var .177 utan SAS så det är nån äldre modell, och trycket är nog en äldre modell med tryckpunkt som en 6,5mm fältskytte gevär dvs 1,5kg ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Mon Sep 03, 2012 3:21 pm

Ett inskjutnings skott, ett halvt varv på sidoratten och sen 5skott nära mitten på 20m, ska testa på 30m sen åxå
Image
Hade inte katten börjat muttra så hade jag tänkt skjuta rent det svarta men jag tar det sen om det går på 30m :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Tue Sep 04, 2012 6:19 pm

Jag har testat bössan i fieldtarget nu med, Jag placerade ut såna där små mini kattmatsburkar 40mm diam i går lite här och där i trädgården som jag sköt på nu i rengnrusket, innifrån ja det gick bra faktiskt att träffa samtliga iofs bara 15 20 15 30 25 40m
Och den funkar fortfarande, jag hoppas på sol och mindre oväder i morgon så man kan sitta ute och skjuta ett par tavlor på 30-35m
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Wed Sep 05, 2012 12:10 pm

Image
35m i väldigt mycket blåst, men kulans hastighet verkade räcka till ändå, en ny tex Hatsan 95 skickar iväg kulan lugnt och fint men denna slår iväg den känns det mer somImage

Kan undra vad som hade hänt om man minskade transferporten lite så det blev mer luftkudde i komptuben?
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

sr 500
Airgun Pro (medium)

Postby sr 500 » Wed Sep 05, 2012 1:18 pm

Ja, det är ju lite vanskligt att labba med den. Men minskar man den, kan man ju gå tillbaka.
HW 95 Luxus 22 cal , BAM50 22cal,HW30 20 cal .HW30 Luxus,177/22cal.BMK30 22cal,, .Crosman 1377-2289 22cal, Crosman 760 powermaster 177cal

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Wed Sep 05, 2012 1:31 pm

Det är ju vär att pröva men hur förminskar man den? med svetsen :shock:

Klart bössan är ju redan polare med svetsen sedan tidigare :doffe
.
Image

Topic author
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Wed Sep 05, 2012 2:24 pm

Ja det är ju det som är kruxet att minska 0,5mm och se hur det påverkar :) jag får göra nått som liknar en 4mm stödhylsa som man har till mjuka kopparrör och pexslang, ja sen har jag ju svetsen om inte det funkar :fniss
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Return to “Hatsan (fjäder) gevär”