min gamo 400 skjuter inte riktigt bra, vad göra???????

Här skriver vi inlägg som handlar om Gamo fjäder vapen.
Post Reply
countach

min gamo 400 skjuter inte riktigt bra, vad göra???????

Post by countach » Thu May 21, 2009 10:17 pm

har en el gamo 400 två år gammal köpt på granngården. och har en kikare på den en billigare variant. och om man skjuter med stöd på 10m avstånd så kan man skjuta i stort sett i samma hål 2-3 skott och så kan fjärde skottet dra i väg i två cm varför???? och hålet i tavlan blir inte alltid runt, verkar som skottet ställer på kant när den träffar blir som ett avlångt hål. varför gör den så? är dom jätte känsliga mot vind? eller är det nått annan som spökar i bössan? har använt tror dem heter dogg match diaboler. vilka är dom bästa diabolerna för precision??
tacksam för svar..

John Doe

Re: min gamo 400 skjuter inte riktigt bra, vad göra???????

Post by John Doe » Thu May 21, 2009 10:23 pm

Trevligt att du har köpt den på Granngården.... :evil39

I allmänhet så skjuter 400 ganska bra, det är en harmonisk modell med måttlig effekt och utgör grunden för exempelvis BSAs Meteor Mk VI. Börja med att kontrollera så att alla stockskruvar är lagom åtdragna och ingen av dem lös. Skjut sedan på 10 meter med öppna riktmedel för att exkludera problem med kikarsiktet. Pröva sedan några olika sorters ammunition med gott rykte för att vara förlåtande i olika vapen, exempelvis JSB Exact (FX Premium), Crosman Premiers, RWS Superdomes eller HN FTT.

Precisionsprovskjutning bör ske inomhus eftersom alla luftvapen är väldigt vindkänsliga, tänk också på att inte stödja vapnet direkt på något hårt underlag, låt förstocken vila i vänster hand medan du skjuter, håll ett mjukt men fast grepp.

countach

Post by countach » Thu May 21, 2009 10:43 pm

Johnny wrote:Trevligt att du har köpt den på Granngården.... :evil39

I allmänhet så skjuter 400 ganska bra, det är en harmonisk modell med måttlig effekt och utgör grunden för exempelvis BSAs Meteor Mk VI. Börja med att kontrollera så att alla stockskruvar är lagom åtdragna och ingen av dem lös. Skjut sedan på 10 meter med öppna riktmedel för att exkludera problem med kikarsiktet. Pröva sedan några olika sorters ammunition med gott rykte för att vara förlåtande i olika vapen, exempelvis JSB Exact (FX Premium), Crosman Premiers, RWS Superdomes eller HN FTT.

Precisionsprovskjutning bör ske inomhus eftersom alla luftvapen är väldigt vindkänsliga, tänk också på att inte stödja vapnet direkt på något hårt underlag, låt förstocken vila i vänster hand medan du skjuter, håll ett mjukt men fast grepp.

ja tycker den skjuter ganska bra men inte alla skott. skruvarna sitter fast har skjutit med öppna rikt medel och tycker den gör samma, men svårt att säga blir inte så exakt med öppna som med kikare. alltså måste det vara absolut vindstilla? man ser ju att löven rör sig blöser det för mycket då? är dom så känsliga? så du tror att det är vinden som gör att diabolen vrider sig? har inte testat skjuta innomhus faktiskt, kanske måste göra det och se om den gör likadant..

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu May 21, 2009 10:49 pm

Dels är Gamo ganska dåliga vapen, MEN det behöver ju inte vara problemt.

Tänk på att rätt kula är viktig som sjutton, många köper skräpkulor och förväntar sig bra precision, det kommer inte hnda.
Sen gillar heller inte alla bössor samma kulor.

Så jag håller med Johnny prova några sorter av god kvalitet och skjut gärna med de fasta riktmedlen först, en billig kikare kan vara rena skiten är jag rädd.
Image

John Doe

Post by John Doe » Thu May 21, 2009 10:51 pm

Testa inomhus först, flatnosdiaboler (typ Dogg Match) kantrar lätt eftersom anläggningsytan mot vinden är helt plan, de har helt enkelt dålig aerodynamik (lågt BC). Normalt så brukar de kantra först när farten hos dem avtar samtidigt som de möter vind, ofta runt 20-25 meter och längre.

countach

Post by countach » Thu May 21, 2009 11:05 pm

Johnny wrote:Testa inomhus först, flatnosdiaboler (typ Dogg Match) kantrar lätt eftersom anläggningsytan mot vinden är helt plan, de har helt enkelt dålig aerodynamik (lågt BC). Normalt så brukar de kantra först när farten hos dem avtar samtidigt som de möter vind, ofta runt 20-25 meter och längre.

okej man ska köra med spetsiga diaboler då? ska dom vara refflade eller släta? ska prova med andra diaboler och testa inomhus också och se vad som händer. fick bygga om kikaren lite eftersom ställskruvarna skruvade på sig. men sitter stållskruvarna fast så det kan inte vara dom, men som sagt håller nog med att det är skit. men verkar ändå funka bra man skjuter ju nästan i samma hål. 3 skott innom en lillfinger nagel.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu May 21, 2009 11:13 pm

Nej, du ska använda rundnosade diaboler.
Image

John Doe

Post by John Doe » Thu May 21, 2009 11:15 pm

Man ska inte använda spetsiga diaboler överhuvudtaget.

Skälet till detta är att de flesta sådana har inte exakt centrerade spetsar och då får man stabilitetsproblem under färden från pipa till målet vilket innebär sämre praktisk precision.

Inga av de bästa och mest omtyckta diabolerna är av spetstyp, de bör betraktas som kuriosa - liksom rundkulor och pilar.

Använd rundnosdiaboler av hög kvalité, rätt fabrikat och modell betyder mera än om de har räfflad kjol, slät kjol, olika utformning på stjärten etc...

countach

Post by countach » Fri May 22, 2009 12:02 am

Johnny wrote:Man ska inte använda spetsiga diaboler överhuvudtaget.

Skälet till detta är att de flesta sådana har inte exakt centrerade spetsar och då får man stabilitetsproblem under färden från pipa till målet vilket innebär sämre praktisk precision.

Inga av de bästa och mest omtyckta diabolerna är av spetstyp, de bör betraktas som kuriosa - liksom rundkulor och pilar.

Använd rundnosdiaboler av hög kvalité, rätt fabrikat och modell betyder mera än om de har räfflad kjol, slät kjol, olika utformning på stjärten etc...
okej det visste man ju inte, är inte så insatt.. men rundad spets är bäst och dom som han nämnde i tidigare inlägg är med rundad spets? vilket av dom märkerna ska jag prova först?

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri May 22, 2009 12:05 am

Jag tycker du ska köpa en burk JSB exact och prova med, jag vet inet om Gamos pipor vill ha större kulor tyvärr.
Det finns oftast nämligen några olika diametrar att välja mellan som 4.49, 4.50, 4.51, 4.52 mm alltså.
Image

countach

Post by countach » Fri May 22, 2009 12:16 am

Silwer wrote:Jag tycker du ska köpa en burk JSB exact och prova med, jag vet inet om Gamos pipor vill ha större kulor tyvärr.
Det finns oftast nämligen några olika diametrar att välja mellan som 4.49, 4.50, 4.51, 4.52 mm alltså.
okej! sådana diaboler måste man kanske köpa hos en vapen handlare? och dom borde väl också veta om dom funkar i gamo.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri May 22, 2009 12:35 am

Tyvärr vet nog inte de flesta handlare ett jota om luftvapen egentligen, det ser man på sortimentet.

Undantag finns men det är ju inte säkert att man kan besöka dem som tex Hurricane.

Bly är ju dyrt att posta så det är ju förstås jättebra om du kan köpa över disk, kolla vad den vapenhandlaren du kan komma till kan ta hem åt dig, för som sagt räkna inte med att de vet något, de behandlar inte sällan alla luftvapen som leksaker och tror inte att de har nån precision att tala om.

Därmed så går de flesta hem med en burk Dogg Match, och det är inte bra då diabolen är så viktig.
Image

zeke-cool
Hängiven

Post by zeke-cool » Fri May 22, 2009 12:45 am

De flesta handlare tror att Dogg Match är den optimala diabolen :!: :doffe :doffe :doffe :doffe

countach

Post by countach » Fri May 22, 2009 12:48 am

zeke-cool wrote:De flesta handlare tror att Dogg Match är den optimala diabolen :!: :doffe :doffe :doffe :doffe

aha okej :D jag får ta och beställa från nätet då där finns det ju :evil39

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri May 22, 2009 12:49 am

Jo, det står ju på burken :roll:

Nä, luftvapen och tillbehör till dem styrs av vad som krängs av större importörer i landet och inte av vad som verkligen är bra.

Jag menar luftbössa som luftbössa, eller hur :D
Image

John Doe

Post by John Doe » Fri May 22, 2009 7:47 am

Mycket få vapenhandlare har någon som helst koll på luftvapen..... :roll:

De som är att räkna med i Sverige kan man radda upp på ena handens fingrar typ..

Vi har Tobbe på Hurricane och Matts hos Hammer Arms, sedan finns även Vildmarkcity där jag inte riktigt vet hur läget ser ut nu, tidigare så jobbade Patrik där som var mycket duktig. ProGunner har Rickard som är bra men de har börjat avveckla sitt luftvapensortiment.

Den stora kompetensen finns främst i England och USA.

Den absolut duktigaste luftvapenkännaren som jag överhuvudtaget känner till är Steve Woodward men han driver en mycket liten egen verksamhet. Mera känd som Steve in NC så är han en av få entusiaster som inte bara KAN luftvapen utan som närmast forskar runt dem och skapar nya företeelser inom hobbyn.

Han är internationellt känd och har varit en av de riktigt stora profilerna inom luftvapenverksamheten de senaste åren, hans mest kända arbeten är ballistikprogrammet ChAirGun samt Benjamin ACP men han besitter enorma kunskaper om ALLT som berör luftvapen. Jag har själv lärt mej oerhört mycket av honom och har den största respekten för hans kunnande.

johan.a@live.se

Post by johan.a@live.se » Thu Sep 03, 2009 6:02 pm

intressant samtalsämne, äger själv ett gamo 400 samt ett hatsan 100x 5,5.
Kan bara säga en sak: gamo 400 är skit :arg . det skjuter som en packad kråka med en soft air gun :cheers
nej skämt åsido, det är faktiskt det sämsta gevär jag ägt. kolla om du kan dra åt bulten vid brytmekanismen, pipan har en tendens att glappa

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Sep 03, 2009 7:19 pm

Men, det är en bilig modell, tyvärr får man om man vill skjuta lite seriöst antingen köpa nåt dyrare eller själv fixa sånna saker som glappet du talar om osv.

Fast jag tvivlar inte på att bössan är ganska medioker.

Hatsan 100x lär ju vara en bättre bössa iaf i den jämförelsen.
Image

Richard
Airgun Pro (light)

Post by Richard » Thu Sep 03, 2009 7:56 pm

Silwer wrote:Men, det är en bilig modell, tyvärr får man om man vill skjuta lite seriöst antingen köpa nåt dyrare eller själv fixa sånna saker som glappet du talar om osv.
benägen att hålla med"silwersurfan".dock är inte gamo helt skit,allt är bara en egen ståndpunkt hur mycket man skjuter och hur bra man vill skjuta
Aliis si licet, tibi non licet.
Även om det är tillåtet för andra är det inte tillåtet för dig.

-----------------------
CFX Royal.177
Shadow Sport.177
Diana D60 .177
Gamo-68 .177+1/2
Meteor .177 MK II-II
CF-20 .177

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Thu Sep 03, 2009 10:13 pm

Det går säkert att få en Gamo 400 att skjuta skapligt..med lite tuning.. Eller det kanske räcker med att hitta den ammo som bössan trivs bäst med..som flera redan påpekat.

Dock så är det väl kanske inte det bästa utgångsmtrl. för att skapa nåt riktigt bra... ;)
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Sep 03, 2009 10:31 pm

Men du kanske kan ställa upp och bryta sönder den med bara händerna eller nåt, det vore ett spektakel, vi kan betala killen för skitbössan och allt.
Image

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Fri Sep 04, 2009 6:37 am

:lol:
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Post Reply

Return to “Gamo (fjäder) gevär”