Glappig laddkassett på cf 20

Här skriver vi inlägg som handlar om Gamo fjäder vapen.
Post Reply
Kstuff

Glappig laddkassett på cf 20

Post by Kstuff » Thu Jun 04, 2009 10:19 pm

Tänkte jag ger forumet en chans innan jag river bössan. Det är så att laddkasetten glappar på mitt cf20. Sitter såpass löst att det inte går att vända bössan, glappar även lite framåt/bakåt. Glappet är endast när geväret är uppspännt. Efter avfyrning sitter kasetten tight igen. Har precis plockat fram geväret efter några år i garderoben där den parkerades efter att jag bytte fjäder. Var ju 3 år sedan jag bytte fjädern så jag kommer inte riktigt ihåg hur konstruktionen var. Gjorde jag kanske något fel när jag monterade ihop gäveret? Någon som kommer på vad som kan vara fel?

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Re: Glappig laddkassett på cf 20

Post by Peter » Thu Jun 04, 2009 10:44 pm

har för mej att det sitter 2st skruvar som kan orsaka detta om dom är lösa.... och om inte annat så kolla länken här nedan:

http://www.freewebs.com/dianafreak/gamocf20tuning.htm

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri Jun 05, 2009 12:14 am

Det är den som är av plast och pluppar upp när man spänner bössan va?

Snacka om nackdel för precisionens skull egentligen, det var väl först med CF-X som jag tror den heter som Gamo åtminstone kom ifrån det där på den linen.

Det blir som med gamla tappladdare, minsta glapp och kulan slår snett i pipan.

Hoppas du får ordning på det, det är inet kul när kulorna går som de vill och man för en gångs skull inte är skyldig till det.

Peters ombyggnad bör du nog kolla in, det ser ju ut att vara en bra grej för den bössan, då ger den jua iaf ungefär den effekt man kan förvänta sig av en bössa i den storleken.
Image

Kstuff

Post by Kstuff » Sun Jun 07, 2009 4:10 pm

Har rivit bössan nu. Det som får kassetten att glappa skall jag åtgärde med en fyrkantig bricka i rätt storlek som på peter hemsida. Men när allt ändå är isärplockat funderar jag på en ny bakre fjäder guide. Men då har jag 2 frågor. Hur tight skall det vara mellan guiden och fjädern. Går det trögt så tappar man väl effekt? Och nästa fråga. Såg att dom som har gjort en ny bakre fjäderguide har lagt till lite extra material bakom fjädern. Hur mycket är lagom att lägga bakom? 2-3mm? För jag antar att det har lite skillnad på effekten eller har det någon annan funktion. Och förresten varför kör man med nylon? Lägre friktion eller har det någon mer funktion. Funkar det lika bra med tex aluminium?

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Sun Jun 07, 2009 4:50 pm

Guiden ska kunna pressas fast på fjädern med bestämd handkraft.
Auminium är inget bra material till guider eftersom det kommer att "ätas upp" av rörelserna.
Stål eller plast är att föredra.
Riktiga Män Väger 3-siffrigt.... -Obeväpnade!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FX Independence .25
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

Kstuff

Post by Kstuff » Sun Jun 07, 2009 6:12 pm

Ok, då skippar jag aluminium.
Många här på forumet pratar om twang på fjäderbössor. Är inte riktigt insatt i ämnet, men är det problemet som blir när fjädern glappar på fjäderguiden? Och vad har detta för negativ påverkan på precissionen?

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Sun Jun 07, 2009 7:41 pm

Kstuff

Jo..det beror på det.. Och andra ev. för stora spel... Behöver inte ha SÅ stor inverkan på precisionen..om den twangar lite..
Det är mer en fråga om känslan i bössan...

Personligen så är jag inte för..FÖR tajta guider.. En guide ska inte "kväva" fjädern... ;) Utan bara leda kraften framåt...
Nu är det ju så att en fjäders diameter ökar..när den komprimeras. Men enligt min erfarenhet..mindre än vissa tror.....

Du kan lätt mäta upp det hela, om du har möjlighet att pressa ihop fjädern..med tex en gängstång inuti...

Jag brukar göra mina guider med "lagomt" motstånd..när fjädern ligger lös, i viloläge... Åtminstone vad gäller dom flesta bössor.

LYCKA TILL!
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Sun Jun 07, 2009 8:08 pm

Det där med hur tajta man gör guiderna är nog mycket en smaksak och kan skilja från olika modeller för vissa bössor gillar riktigt tajta guider och andra inte och sen beror det oxå en del på vad du vill ha ut av tuningen, för är du t.ex mest ute efter fart så är guide som inte sitter för hårt att föredra, och utöver detta så spelar även valet av material in och personligen så gör jag mina guider i nylon och det mest för att plasten är både billig och väldigt lätt att jobba med och en annan fördel med plasten är att bössan brukar gå tystare :up

Kstuff

Post by Kstuff » Mon Jun 08, 2009 8:01 pm

Har en till fråga när bössan ändå är nerplockad. (Är ingen luftgevärs expert så vad delarna heter vet jag ej). Men blocket som laddkasetten sitter i har ju ett hål där luften kommer ut ur. Hur är det med diametern på det hålet. Kan en större/mindre diameter vara till fördel? Större hål bör väl ge lägre hastighet på luften, och mindre hål högre. Eller tänker jag fel.

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Mon Jun 08, 2009 8:07 pm

Pilla inte på transferporten (korrekt namn ;) ).
Den är avpassad för att ge bäst genomströmning för just din bössa.
Riktiga Män Väger 3-siffrigt.... -Obeväpnade!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FX Independence .25
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

Kstuff

Post by Kstuff » Mon Jun 08, 2009 8:27 pm

Ok, låter den vara. Var dock lite grader på den ifrån laddkassetten som åker upp och ner. Dessa skall bort.

Post Reply

Return to “Gamo (fjäder) gevär”