Lite fixande med mitt CF-20

Här skriver vi inlägg som handlar om Gamo fjäder vapen.
Post Reply
Marhol
Hängiven

Lite fixande med mitt CF-20

Post by Marhol » Mon Jul 13, 2009 8:22 pm

Ja då har turen kommit till mitt Gamo CF-20 att få sej en omgång!
Jag har tidigare svetsat igen det där löjliga hålet i pistongen som ska föreställa en strypning, detta gjorde jag i samband med ett fjäderbrott som jag hade förra sommaren. Passade då även på att byta packning och montera en pistongvikt...

Eftersom jag tycker att bössan är rätt kul att panga med så har jag tänkt prova om det går att få bössan lite snällare i gången dvs mindre rekyl och twang. Jag är alltså inte ute efter en massa effekt, har för mej att den gjorde 200m/s med JSB Exact Heavy .177 13-14 J eller vad det nu blir... kommer inte ihåg.

Längre än så här kom jag inte idag utan fjäderkomprimator... men det har jag införskaffat på biltema idag så det blir att fräsa ut ett spår för pipan och lite andra grejer till den i morgon.
Som ni ser så köpte jag inte den klenaste modellen av limknekt, denna hoppas jag håller hela livet å skam vore väl annat jag har ju för böfvelen gett 139 spänn för den!

Står i mitt lägenhetsföråd (som är ca:1.8 x 2 meter) och meckar därför kan det bli lite sunkiga bilder... ha överseende med det.

PICT1714.JPG

:guns
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Ulf
Airgun Pro (light)

Re: Lite fixande med mitt CF-20

Post by Ulf » Mon Jul 13, 2009 8:31 pm

Marhol

Trevligt initiativ :D

Det här blir intressant :up
-==:<< PITEÅ LUFTVAPEN KLUBB >>:=-

§§-= NOR-LYX SBS 6x2 =-§§

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Mon Jul 13, 2009 8:37 pm

Japp! Blir skoj att följa... :D
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Mon Jul 13, 2009 8:59 pm

Ulf
Grövsten

Hehe, ja vi får se hur det går.
Jag är ju inte precis någon expert på att tuna fjäderbössor men hur det än går så har jag iaf lärt mej nått till nästa gång. ;)
... ä va fan de klart att det blir bra/bättre. :mrgreen:

Sandstig
Airgun Pro (light)

Post by Sandstig » Mon Jul 13, 2009 9:35 pm

Jag har samma knekt, känns som en redig sak man kan åldras med :D

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Mon Jul 13, 2009 9:55 pm

Sandstig
Låter tryggt, då behöver jag inte dö ensam och bortglömd.
:lol:

Patrick
Entusiast

Post by Patrick » Mon Jul 13, 2009 10:05 pm

Du behöver nog inte någon fjäderspännare om du inte har en turkfjäder i den. De gångerna jag tagit isär mina CF-16 och cfx så har det räckt med ett dorn som är lite mindre än sprinten som man knackar in och ersätter sprinten med tillfälligt. Sedan är det bara att med ett bra grepp om systemet trycka ner bakstycket mot en stabil yta som exempelvis golvet och dra ut dornet när trycket på detta släpper. Släpp sedan efter för fjäderns kraf. Det borde bli ett utstick på ca 2-4cm beroende vilken fjäder du har.
Detta visste du antagligen.. Jag hade bara ett behov av att "prata av mig" lite. ;)

-Peter- gör ju en del guider och annat med CF-20 på sin hemsida som kan vara värt att kolla lite på.

Hoppas den blir bra och välskjutande nu.. :up

Mvh Patrick
Mvh Patrick

Diana 54 Airking .22 35J på licens, Cyclone .177 10J

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Mon Jul 13, 2009 10:39 pm

Patrick

Det är ok att prata av sej lite då och då. ;)
Tack för tipset Patrick! Men sist jag monterade ihop bössan så satte jag upp den i svarven och tryckte dit hela konkarången med fjäder och allt med hjälp av längdmatningen och toppsliden på svarven.
Det var enda sättet att få ihop eländet utan F.komprimator då fjädern var både lång och hård.
Originalfjädern där i mot hade säkert gått att ta ur på det sättet du beskriver.

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Tue Jul 14, 2009 11:02 pm

I dag har jag fixat till min fjäderkomprimator. Jag gjorde två v-formade stöd i plast. Det tror jag blir bra för då passar alla möjliga storlekar på bössor enkelt i komprimatorn.
PICT1719.JPG

Sedan så rev jag isär bössan och Dremlade bort alla vassa grader och kanter på insidan av komptuben.
I morgon så blir det total rengörning av alla delar, jag ska även svarva fjäderguide och en pistongvikt som passar betydligt bättre i pistongen än den som jag har nu.
Notera den vita plastringen mitt i bilden, det är en tätning... :? Denna är ersatt med en o-ring i renoveringssatsen som jag har köpt till pangen.
Fattar inte hur det har kunnat vara tätt... om det nu har varit det?
PICT1717.JPG

:guns
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Sandstig
Airgun Pro (light)

Post by Sandstig » Wed Jul 15, 2009 10:32 am

Det börjar ta sig nu :)
Blir skoj att följa fortsättningen!

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Thu Jul 16, 2009 9:15 pm

Javisst blev det mycket, mycket bättre men jag tycker nog inte att bössan klassar in bland världens 7 underverk.
Betydligt mindre rekyl och twang har det absolut blivit men den har ett hårt ljud, inget pfutt-ljud mer åt pang hållet. om ni fattar vad jag menar...
Jag är ändå nöjd med resultatet för det har blivit stor skillnad i förhållande till arbetsinsatsen.

Nåväl, här är några bilder iaf.

Ny fjäderguide och pistongvikt som båda har en tajt passning i fjädern vikten passar även riktigt tajt i pistongen.
PICT1720.JPG

Hurricane´s fett på guider och fjäder och ett tunt lager runtom på packningen för att undlätta monteringen.
Ett tunt lager utombordarfett :oops: på pistongen lite tjockare i bakänden på kolven där glidytan är.
PICT1721.JPG

Å vad fan ska man tro om träffbilderna då?
Alltså... Sittande med stöd, utomhus, vind, 35m, 4x förstorning.
Dom inringade är en serie och dom som inte är inringade är en annan serie, korset högst upp är riktpunkten för dom inringade träffarna. Sedan vände jag bara tavlan upp och ner och gjorde likadant.
Å ena sidan så verkar det ju rätt bra men å andra sidan så undrar man ju hur det kan bli sånna "sneträffar" som det ändå har blivit? Skytten, vinden, avtrycket, ammo, laddblocket eller nått annat... vad vet jag :dork
Det ska bli kul att testa inomhus på samma avstånd eller någon kväll när vinden har mojnat.
PICT1723.JPG

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Thu Jul 16, 2009 9:50 pm

Hmm... Så där mycket ska den inte sprida på 35 m... Fel ammo..? Kan ibland behövas testas en hel del ammo..innan man hittar den som skjuter bäst.. Ovan vid fjäderbössor..? De kan ofta vara lite greppkänsliga... ;) Dieslar den nåt..fortfarande..?

Nisse
Entusiast

Post by Nisse » Thu Jul 16, 2009 10:03 pm

Konstig plast bussning du har på bakre guiden... den finns inte på min....
Onsala Luftgevärsklubb
2240 me Hawke RD-25
Letar efter min gamla Diana 25`a..........................

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Thu Jul 16, 2009 10:14 pm

Nisse

Dom nyare har sånna men normalt sett så tar man bort den när man stoppar i en vanlig gamo fullpower fjäder.

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Thu Jul 16, 2009 10:46 pm

Grövsten

Nä det är lite mycket spridning men det var rätt mycket vind det kanske har bidragit en del. Det är ju ändå en grupp som är riktigt tät och en som är hyfsad iaf om man räknar bort alla flyers.
Jag tror inte att den dieslar för jag kan då inte se någon rök. Det blir att träna och prova lite fler ammo sorter, FTT och Crosman Premier funkade inte alls

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Thu Jul 16, 2009 10:56 pm

Marhol

Ok.. Ja om det blåste en hel del, så kan det förklara det hela.. Och som sagt, du skjöt ju fem riktigt täta.
Vad gäller ammo..så brukar RWS, kunna funka bra i Gamo...

Nisse
Entusiast

Post by Nisse » Fri Jul 17, 2009 5:26 pm

-Peter- wrote:Nisse

Dom nyare har sånna men normalt sett så tar man bort den när man stoppar i en vanlig gamo fullpower fjäder.

Du menar med andra ord Peter att på min gamla pre-92as tid så var inte den uppfunnen.... :mrgreen:
Onsala Luftgevärsklubb
2240 me Hawke RD-25

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri Jul 17, 2009 5:50 pm

Den elake säger, bortkastad tid, de där är skräp hur än man gör :mrgreen:
Image

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Fri Jul 17, 2009 6:50 pm

Silwer
Den ödmjuke kniper käft :mrgreen:
:tease

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Fri Jul 17, 2009 7:42 pm

Nisse wrote:

Du menar med andra ord Peter att på min gamla pre-92as tid så var inte den uppfunnen.... :mrgreen:

Precis , och dom gamla bössorna var även en hel del bättre och tom pipan verkar vara bättre på dom gamla :)

Nisse
Entusiast

Post by Nisse » Fri Jul 17, 2009 11:21 pm

-Peter- wrote:
Nisse wrote:

Precis , och dom gamla bössorna var även en hel del bättre och tom pipan verkar vara bättre på dom gamla :)

Skall bara svarva till en ny guide till min där bak och smörja om den med lite riktigt fett så skall den nog bli fin....
Den nya guiden fram som jag gjorde i plast gjorde att jag tappa 3-4mps men fick en bössa med 5o% mindre twang och en behagligare rekyl...
Nu gör den bara 234mps med originalfjäder :D
Onsala Luftgevärsklubb
2240 me Hawke RD-25

Ulf
Airgun Pro (light)

Post by Ulf » Sat Jul 18, 2009 12:05 am

Hämtade idag en CF-20 som skall renoveras. Blir intressant se om den är likadan inuti som den i tråden.
Har även CFX:en (egen tråd) på bänken , som väntar på delar.

Är då idel öga/öga att få jämföra dem både inuti och skjutmässigt när de blir färdiga.

Men jag är väl lite trög som inte fattar vad ni menar med olika klumpar på bakre guiden :roll:
Den trapetsliknande plastbiten i 3 "steg" kallas enl best,listan för fjäderdistans.
Är det den som ni pratar om , eller den cylindriska klumpen riktigt länst bak på guiden ?

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Sat Jul 18, 2009 12:09 am

Om man tar bort den plastdistansen..så skulle det ju ev kunna rymmas en betydligt längre fjäder... ;)

Ulf
Airgun Pro (light)

Post by Ulf » Sat Jul 18, 2009 12:39 am

Grövsten wrote:Om man tar bort den plastdistansen..så skulle det ju ev kunna rymmas en betydligt längre fjäder... ;)

Klivit ner från läktarn , och dragit på mej matchtröjan :!:

thx Grövsten :up

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Sat Aug 29, 2009 11:46 pm

Ja då har man äntligen fått rasta Gamot lite mer grundligt sedan meket med det. Och så här ungefär blir det tavlorna till vänster är skjutna med Hw 50s .177 10J på 15 och 35 meters håll och tavlorna till höger är skjutna med gamo´t på samma avstånd och på samma sätt, dvs stående med stöd och med JSB Exact 4,50 utomhus. enda skilnaden är att jag sköt med 4 ggr förstoring på gamo bössan mot 9 ggr på Hw´t.
Så kanske att om man fick en lite starkare kikare och ett GRT avtryck på gamo´t så skulle det bli en HW-dräpare... eller kanske inte.

Anmärkningsvärt är ser jag nu i skrivande stund att det inte skiljer så in i h*****e mycket på Hw´ns träffbilder på 15 och 35 meter. Spridningen alltså.

PICT1894.JPG

robban f
Entusiast

Post by robban f » Mon Nov 16, 2009 5:33 am

Kul med cf20, vi krona mitt gamla med hyffsat ny titan fjäder till 248m/s med 8 grain skott, inget annat gjort sen ny.
Skjuter som en dröm!!!
mvh Robban
Luft:
Gamo cf20.
Hw 30s cal 177.
Daisy powerline 717 cal 177.

Krut:
Sauer 200.
Sako quad.
Baikal bock.

Nisse
Entusiast

Post by Nisse » Mon Nov 16, 2009 6:34 am

robban f wrote:Kul med cf20, vi krona mitt gamla med hyffsat ny titan fjäder till 248m/s med 8 grain skott, inget annat gjort sen ny.
Skjuter som en dröm!!!
mvh Robban

Bra fart i dom gamla Gamona kronade mitt orörda exemplar från -88 till 236mps.... Svarvade till en ny pistongvikt/fjäderstyrning fram i plast väger ca hälften av vad originalet gör.. 234mps och en mycket trevligare bössa att skjuta med...
Onsala Luftgevärsklubb
2240 me Hawke RD-25

Post Reply

Return to “Gamo (fjäder) gevär”