Loading...

El gamo Gamatic 85

Här skriver vi inlägg som handlar om Gamo fjäder vapen.

Topic author
Oden
Entusiast
Status: Offline

El gamo Gamatic 85

Postby Oden » Sat Jan 22, 2011 9:10 pm

Jag fortsätter med udda,gamla EL Gamo bössor Då jag tycker det är lite dött på denna fronten här på dettta forat.
DSC01291_2.jpg

El gamo Gamatic 85.Denna bössa är efterträdaren till den mer kända Gamo 68 med pistolgrepp,det fanns även en model som hette bara 85 som inte var SRL.Tillverkades från början 80tal och några år framåt.Det är en såkallad SLR (self loading rifle)med rörmagasin för 25 skott.Kolven och greppet är i Glasfiber övrigt är bössan helt i metall.Längden är 95cm och vikten ligger på 2,9kg trycket är ett 2 stegs med justering.Fanns bara i cal .177 och hade en utgångshastighet på moderata 175m/s även i Fac.Nypriset 1984 var 850kr då ska man betänka att en Magnum kostade 890kr och en Expo 650kr så det är en dyr bössa detta
Laddnigen sker enl följande man tar bort röret,stoppar i ca 25 diaboler,rundkulor lr vad som önskas och sätter tillbaka allt.
När sedan pipan bryts "ploppar"nästa kula in i ett laddblock som lägger sig till rätta när man stänger pipan.Jag har skjutit kanske bara 100 skott hittils men laddningen har inte klickat en gång än,har f.ö kontakt med en El gamo samlare i England som skjutit 5000 skott med sin utan ett enda fel på laddningen(fan trot).Det stora bekymmret med dessa är att skulle man ha kikarsikte fick man köpa ett special fäste som gick ovanpå laddröret(och var dyrt).Det gjorde nu dom flesta inte utan tog bort röret och satte dit en lös kilbas med vanlig kikare och laddade 1kula i taget,mao finns det väldigt få kompletta kvar men Givetvis finns det kompletta laddrör till alla Gamatic,Expomatic mm med 25skotts magasin på Tommys vapenvarkstad(helt otroligt när det inte verkar finnas någostans annanstans på detta klot) .Lite roligt tycker jag att Gamo var ett antal år före Theoben med slr :DFanns F.ö på endel El gamo from 1979(Före A.A med Silwer ;)).Kul bössa tycker iaf jag.Men det tycker jag ju om de flesta gammla Gamo Bössor.Så fort jag kommer över en udda El Gamo kommer jag lägga upp det. :twisted:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fjäder I Alla Väder

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Re: El gamo Gamatic 85

Postby Silwer » Sat Jan 22, 2011 9:24 pm

OK, då får jag ge mig, det var de gamla Sussex Arms jag hade uppe som först med den här typen av laddnng i rörmagasin, men de kom först i början av 80-talet(de får kanske vara först med rörladdning till fast pipa då elelr nåt :lol: ).

Och då menar jag magasin som laddade diaboler, för annars kan ju nån komma dragande med gammla Haenelbössor fån 30-talet men de laddade ju bara sina rundkulor och inget annat.

Så var El Gamo förs där iaf, kul på sitt sätt isf då ju de alltid sågs på med skepsism från folk med nån form av luftvapentycke utom i hemlandet möjligen.

Theoben kom med revolvermagasin på SLR88, sen kom BSA i mellan med Goldstar med samma ide, och då Theoben SLR88 i princip tillverkades för hand direkt till kund så tycker jag inet den riktigt förtjänar sin plats BSAs Goldstar kunde masstillverkas och såldes till normala priser, runt 1990, varför den försvann kan man undra då den vanliga Superstar verkar överlevt den inna den försvann, det har jag inget svar på.

I övrigt är det kul att se lite sånt här "skit" med, jag menar vad hade man att välja ppå som yngre? självjklart hade man och polarna billiga luftvapen och El Gamo var billigt.
Image

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Postby Johnny FX » Sat Jan 22, 2011 9:32 pm

Jag gillar oxå sånt här :)
Ger vibbar från tonåren.
Oj så många skott som passerade genom pipan
På min gamla Gamo PR15.
Ibland är prec inte allt.
Tummen upp för såna här artiklar.
Crosman M4-177.
FX Typhoon 177, FX Optics 6-18.

Topic author
Oden
Entusiast

Postby Oden » Sat Jan 22, 2011 9:56 pm

En Bsa Goldstar har jag bara sett i en katalog.Det är bössa jag skulle ge många slantar för(påminner lite om Gamo multishot)he he.Men där går Bsan före El Gamo ALLA dagar även för mig.
Fjäder I Alla Väder

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sat Jan 22, 2011 10:08 pm

Vi var ju inte så bra underhållna av importörer på den tiden, så de tog ju inte in alla bössor av ens de märken de menade att de stod för (Stiga/Nordmark och idiotArnheim tx.)

Så om du vill ha nåt extra så var de skitsura bara ändå långt in i slutet av 90-talet, de såg det som att de minsan bestämde vad som skuel säljas ocjh att luftavapen var leksaker inet riktiga vapen, och kunden behandlades därefter.

Så jag tror du får importera en Goldstar faktiskt, det var bara säkra kort som gällde liksom.

Jag mins när jag ringde upp Nordmark var det väl då kanske runt 97 säg och frågade om BSA super 10, först var de helt förvirrade i mössan sen klämde de fram att de skule ha över 10 tusen at skakak fram en sån bössa på den tiden.

Allt var inte bättre förr helt enkelt, de fattade tydligen inet tat vi läse brittiska luftvapentidningar.

Arnheim vägrade bla. ta emot garantiärenden, gissar att lite förändrats, där har vi ett ställe som lite killar i Grövstenstil skulle knacka på och knäcka lite fingrara s de släpper all form av luftvapenimport de har till andra som vet vad fan de håller på med.

BSA belv ju av med stt ok från Nordmark som tur är till slut, men HW och Weblwy är ju teoretiskt iaf Arnhemim huvudimportörer för och alltså jag fattar inte hur det ens får fortgå.

Där skulle jag vilja dela ut en knogmacka för gammal ost.(Webley Eclipse)
Image

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Sat Jan 22, 2011 10:20 pm

Även jag får minnen av detta... :D Suktade dessvärre bara.. Blev aldrig nåt köp. Men f-n vad skoj det var att kolla kataloger.... :D

Oden.. Mer sådant... :up
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sat Jan 22, 2011 10:34 pm

Absolut och det var ju Hobbex som väckte mig med.

Efter att ha haft en massa Diana, Norica polares el gamos och äldre fjäderbössor typ EMGE, eller Diana, så såg jag 87 tror jag i Hobbex en bössa från BSA som hette Superstar och den gick att få som .22

De hade varit med .22 och andra modeller särskilt Tracker tidigare, men ja hade liksom inet de pengarna, men den här sommaren skulle jag jobba och tjäna ihop till en sån där ny Superstar som de påstod var nytt från BSA.

Och så blev det jag hade dock inte åldern inne så farsan fick köpa ut den åt mig hos en handlare, efter det så fick man en ny dimmension på det här med luftvapen, faktiskt för mig större än den blev när jag långt senare skulle skaffa mitt första PCP.

Bössan hänger på väggen än idag, repig och ful, men den har överlevt polisjakter(åldersproblem) och det brutala användande man utsatte grejorna för på den tiden, jag menar 500 diaboler var väl inget att skjuta en eftermiddag.

Men visst El Gamo hade ju massor av folk, jag mins polarens Cadet, en av de där avkortade Expo med räfflor i framstocken, den fick vaar med om en hel del om i säger så.

I övrigt äger jag idag 2 Gamo en gammal Expo av samam typ som jag nämnde med stenhård titanfjäder så avtrycket är stenhårt då ju allt vilar ppå det, och en GamoCompakt som jag gav så lite för att jag faktiskt skiter i att folk inet gillar

:lol:
Image

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Sat Jan 22, 2011 10:42 pm

Ja jag tror att dom flesta har roliga minnen av div. fjäderbössor... :D Och för mig, så är det nog fortfarande det roligaste..

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sat Jan 22, 2011 10:52 pm

Jo samma här faktiskt, även om en dl jag hade var ganska dåliga, OCH märk väl kikarsikte, vad fan är det, man sköt med öppna rikmedel.

Men ändå var nivån från de första vapnen jag hade till den där Superstar .22an en skillnad som nog förmodligen gjorde att jag håller på med det här ännu.

Åter igen, det var fjädergevär och jag har haft såna betydligt längre än PPer och definitivt antal diaboler avfyrade hehe.

PCP är kul ja för fasen, en för en annan käns det ännu lite som nåt som troligen valdes bort om det blev knepigt så att säga.

För det är definitivt inom vissa gränser så att PCP är som ett PCP, medans fjädervapnen nästan alltid var unika på nåt sätt.
Sen ska inet förnekas att man haft en del kul med PCP med, trots allt blir man allt svårare att imponera på, och jag är inet en av de där som hela tiden menar att det jag just äger nu är det absolit bästa, jag har vapen i rent nostalgiska syften fast de är rätt B egentligen.

Andra vill jag inte ha längre då jag inet gillar dem nånting, jag förstår tex inte trycket efter Tracker, det är ett ganska risigt fjädergevär imo, så jag har svårt att fatta det, men så ägde jag heller inget när det begav sig på 80-talet.
Det är ju betydligt säre än ens mitt Superstar även om det ser elegantare ut, jag valde kanske inet helt rätt men jag föll inte för Trackern iaf och det är jag skitglad för.
Dock gjorde jag det för en Eclipse senare döärav mit hotande mot Arnheims som vägrde laga saker som var defekta.
Dock var/är det en bättre bössa än Tracker, den är dock tyngre, men i övrigt är de inte besläktade alls.
Image

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Postby Johnny FX » Sun Jan 23, 2011 7:40 pm

Om jag inte minns fel så bygger väl PR15 och Compact på samma stomme.??
Min PR15 sköt faktiskt helt ok på kortare avstånd.
Crosman M4-177.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sun Jan 23, 2011 9:34 pm

Kanske är det så, stommen är i plast iaf.

Och några långa avstånd är det väl inet fråga om, folk brukar klagga på avtrycket främst.

Men över 2000 skulle jag då aldrig betala för den om vi säger så.
Image

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Postby Johnny FX » Sun Jan 23, 2011 10:56 pm

Jag vill minnas att en Compact kostade runt 2000:- ny när det begav sig.

Skulle man betala 200.000:- för en Saab 93 av 98 års modell idag ,skulle inte tro det.
av okänd anledning verkar Gamo Compact alltid ligga på mellan 1200-1500 på blocket.
Rena vansinnes priser då en ny HW40 kostar 1499:- :doffe

Men en oerfaren skytt fattar nog inte bättre, folk luras nog av att den ser ut som
nån åt tävlingshållet.

Lämpligt begpris för en Compact borde snarare ligga på 400-500:- då skulle jag köpa en alla fall.
Crosman M4-177.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sun Jan 23, 2011 11:44 pm

Du har rätt och jag gav 500 för den och det var ändå säkert 6-7 år sen.

Handtaget är visserligen bra men inet så bra så det är värt sånan pengar.

Visst är det så att den SER ut som en tävlingspicka med sin plana räfflade anti reflex översida och så kolven, men som du säger är resten nog säkert samam som på den billigare modellen.

Jag har tillgång till en Pardini P10 med underspännare(tusne gånger bättre än det här jävla spännande med överdelen på pistolen) som ju är en gammal tävlingspicka, men alltså, vilken skillnad, tyvärr vill inte gubben sälja den :(
Image

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Postby Johnny FX » Mon Jan 24, 2011 12:10 am

Ja har man tur så kan man få loss en FWB pistol från nån klubb för 1500-2000.
Känns klart roligare än en smutsig överprisad Gamo. :toast

Åter till ämnet ,min drömbössa som liten var ju den där pumphagel Gamon 1200.
Den tyckte man var för jävla cool.
Tyvärr fick jag aldrig nån sådan.
Utan fick nöja mig med farsans gamla Diana

Men man kan ju säga att man tagit igen det med råge de senaste 10 åren.
Jag har ju ägt och testat en hel del bössor med åren.
Det är nog bara Tomaz som slår mitt bytande och trixande.
Min stora nackdel är att jag toktröttnar på saker fortare än Mona Stalin kan norpa en toblerone.
Crosman M4-177.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Mon Jan 24, 2011 12:43 am

Ja den med dubbla co2 patroner va? jo den mins jag att man glodde på.

Jag mins dock att den kostade så pass att jag faktiskt inte kunde avara de pengarna, men visst den gav intryck på en som sett all filmer med coola pumphagel :lol:

Jag hade redan min BSA Superstar då, så man kände sig väl rätt nöjd ändå, det fanns dels ju inet så mycket att välja på som jag var inne på tidigare och det mesta var riktigt riktigt dyrt dessutom, ja utom de här billigaste Gamo eller Noricorna tex.

Jag försöker tänka efter men jag tror baar jag hade nån Noricapistol och ett gammalt Daisy SSP luftvapen när jag hade Superstaren.

Som du skriver kom ju vansinnet in senare, inte just i nyvapen för min del men med att köpa en massa begagnat på marknader osv, då hade jag dock fått en slagskänsla för vad jag ansåg var ärt att ha så Gamos och sånt har ju gått bort om vi säger så.

Jag har fortfarande den attityden idag, jag har svårt för vad jag kallar icke märkesbössor, fult kanske, men det sitter i rejält det där.
En Hatsna fjäder ska vi inet tala om, det garvar jag baar åt när de dyker upp på marknader, eller kinapuffror, inet sällan försöker de slå i en hur jäkla bar de är också, jag är ju som jag är så jag har retat upp en hel del försäljare genom att nämna exakt ad det är för grejor och vad de kommer ifrån. :lol:

Jag har tom stoppat handel en gång när en stsöt försökte lura på en snubbe ett kina vapen med att säga att det var ett tyskt högkvalitetsvapen, jag bröt av helt enkelt när snubben tänkte betala en tusing för elendet (en sån där underspännare ni vet) och sa att det där är rent återvinningsmetallskit från Kina värt på sin höjd kanske 100 spänn om det funkar, jävlar va sur säljaren blev, men köparen trodde mig faktiskt.
Image

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Postby Johnny FX » Mon Jan 24, 2011 1:29 pm

Skulle vara kul att se lite träffbilder på den där Gamatic kontra en modern Gamo.
överlag att jämför gamla och nya Gamos och se vad tiden har gett för resultat.
Crosman M4-177.

Topic author
Oden
Entusiast

Postby Oden » Mon Jan 24, 2011 4:08 pm

Johnny Fx
Att Gamo G1200 är en rolig pjäs kan jag skriva under på :D

Ang jämföra äldre gamo med nyare tycker jag är lite om att jämföra äpple o päron,och då menar jag bössor fram till början på 1990 talet och de nyare.Dom äldre var ju inte med i effekt hysterin som började ungefär då,tex gjorde El gamo Magnum ca 250m/s i 4,5 och i 5,5 runt 200 m/s,bra trycken och en bössa som var mycket skjutbar.Dom mindre bössorna som 300,361 osv var ju heller inte några effekt monster utan låg på 200-230 i Fac.Ta tex någon av dom riktiga kanonerna ;) som Hunter 1250,Hunter extrem mm i Fac och Otunat skick och du får ju nästan ha tandskydd för att hålla gaddarna på plats(lite överdrift men iaf)Det går ju dock att få de flesta nya mycket bra med gasfjäder,Grt III osv.Men jag håller dom "gammla" för att vara ganska mycket bättre än dom nya i orginal utförande.Tilläggas kan ju oxå att det som är riktigt kass enl mig är en fjäderbössa som som ska göra 3-400m/s och är strypt till 200m/s det blir hel fel. :down Har ju några El gamo att jämföra med :D
Fjäder I Alla Väder

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Mon Jan 24, 2011 10:16 pm

Skulle vara ganska roligt att tuna ett Hunter 1250 eller liknande.. Och se hur bra man kan få dem...

Men dom kostar ju en bra slant.. Och det finns det som lockar mer.

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Postby Johnny FX » Tue Jan 25, 2011 10:42 am

Jag tänkte i banorna att Gamo kanske var lite mer prec förut innan effekthysterin.
Crosman M4-177.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Tue Jan 25, 2011 10:02 pm

Det tror inte jag på, de hade ofta ev. v0 med som säljargument, de var lågprisvapen och måste sälja på nånting.

Sen har det säkert funnits riktigt skapliga (El) Gamo det finns väl en SSP tex som tydligen inte är så dum MC Contest tror jag en variant heter.

Många mer sentida Gamo kanske dock är lite för övertrimmade, folk med hunter 1250n brukar ju inte tala väl om dem direkt, de är dock inte skitbilliga så jag tror de pallar trycket bättre än Hatsans motsvarande, men att man får jobba en del med dem för att få dem skjutbara, effekt saknar de ju inte.

Så jag tror de blev bättre med tiden, men att den hel del som är fel beror på att de har för kraftiga fjädrar i dem, jag tror inet de här gamla tidiga 80-talarna var bättre mao.

Allt annat blev dock bättre i fråga om fjädervapen med så, särskilt märkesbössorna, idag börjar de ju dock överge den konstruktionen då de blir dyra att tillverka, trist, men så ser det ut.
De fina grejorna idag har ju sitt pris, och jag trro inet att det är för att jävlas, det är säkert mindre avans på fjädervapen än PCP.
Image

Return to “Gamo (fjäder) gevär”