Loading...

Bobcat

Här skriver vi inlägg som handlar om FX PCP gevär.

Topic author
ballab
Status: Offline

Bobcat

Postby ballab » Fri Jun 13, 2014 7:53 am

Jag är ganska färsk på området och har bara haft PCP-gevär i några år. Jag tänkte emellertid ge mig på att öka effekten på ett av dem, en Bobcat. Har kollat en hel del klipp på Youtube från en kille som kallar sig "Airgun Regulators" som pedagogiskt förklarar det mesta av mekanismerna. Jag känner ändå att det skulle ändå vara skönt att ha några grundtips på vad man kan ge sig på som nybörjare. Det lär ju finnas en del minor att gå på? Försökte hitta trådar här som handlar om detta men lyckas inte riktigt. Kan någon visa mig bra trådar om detta? Kanske finns andra youtubeklipp eller hemsidor som förklarar detta bättre?

Hammarfjäder?
Regulator?
Transferport?
Något mer?

/B

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Re: Bobcat

Postby snajper » Fri Jun 13, 2014 12:09 pm

Jag har tyvärr ingen och jag vet inte ens vilket system som sitter i så jag har ingen aning för det skiljer mellan modellerna, annars hade jag gärna svarat ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Topic author
ballab

Postby ballab » Fri Jun 13, 2014 3:03 pm

Ja, nya mekanismen är ny för mig också. FX2000 och Typhoon har jag skruvat isär och ihop många gånger men inte denna. Vore ju tråkigt om man skulle råka meka sönder grejorna pga att man inte fattar hur det hänger ihop. De är ju inte billiga precis...

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Fri Jun 13, 2014 10:32 pm

Hur kan du inte veta vad hammarfjäder och transferport är för nått om du mekat med fx2000 och typhoon?

Topic author
ballab

Postby ballab » Sat Jun 14, 2014 8:26 am

Öhh, ser inte var jag skrev det? Klart jag vet hur de ser ut eftersom jag skruvat isär dem förut. Jag är mer ute efter tips och råd om hur man kan anpassa dem för att få bättre prestanda. Förlåt, jag kanske var otydlig på det...

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Sat Jun 14, 2014 8:44 am

Då missförstod jag dig helt.

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Postby snajper » Sat Jun 14, 2014 10:08 am

Om jag hade en regulator hade jag ställd en på så lågt tryck som det går i den hastighet jag vill ha som max och justerat hammarfjädern där efter, minsta möjliga skruvande alltså
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

uno
Hängiven

Postby uno » Sat Jun 14, 2014 12:02 pm

ladda ner en sprängskiss på den,pcp oavsett fabrikat är ju inga komplicerade saker,trimmning gör man ju lika enkelt med alla pcp.

Topic author
ballab

Postby ballab » Sat Jun 14, 2014 10:28 pm

Ahh, regulator ja. Jag har ju naturligtvis bläddrat förbi det när jag söker info om detta. Finns det nackdelar med en regulator? Finns det några grundregler man borde ta hänsyn till? Något man INTE bör göra med en sådan?

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Sun Jun 15, 2014 8:00 am

Man bör inte skruva alls med en regulator om man inte vet exakt vad man håller på med.

Jag har tre Fx bössor med regulator och alla fungerar perfekt, dock är det Fx som ställt in dom ;)

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sun Jun 15, 2014 9:16 am

Håller med Ogster om att regulatorer inte är något som man bör greja med. Jag har läst massor av inlägg om detta under åren där man har skruvat och inte får det bra.
Fabriksinställningen brukar vara bäst i 99% av fallen.

Regulatorn jämnar ut trycket så att du har jämt tryck hela tiden du skjuter. Det gör att du får ut fler skott med jämn effekt och därmed så ligger träffbilden stadigare i stället för att sjunka när trycket blir lägre och lägre.

När man kommer lägre än regulatorns inställning så sjunker det ändå men då har man fått ut fler bra skott än utan regulator.

Enda nackdelen jag vet är att om man vill ha ut MAX effekt så går inte det med en regulator utan då så tar man bort regulatorn.
.
Image

Topic author
ballab

Postby ballab » Sun Jun 15, 2014 10:04 am

Detta låter ju förträffligt om man kunde få en längre rak kurva på utgångshastigheten. Jag är inte ute efter någon slags maxhastighet. Om jag jag vill skjuta på lite längre håll har jag både en salongare och 6,5a jag kan använda. Skulle vilja öka effekten lite lagomt, skulle ju vara förträffligt om man kunde dra ut den raka delen på kurvan en bit till.

Om jag köper en regulator, finns det flera att välja på eller är det FX man vänder sig till? Jag inser ju att ökad effekt innebär att jag tvingas söka licens på geväret. Är regulatorn i sig en komponent som är licenspliktig? Precis som en ljuddämpare tänker jag? Fan vad det är svårt att hitta info om detta...

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sun Jun 15, 2014 10:43 am

Det är inte FX man vänder sig till utan man får "gå genom" en återförsäljare och då är den absolut bästa Tobbe på Hurricane! www.luftvapen.se

Att en del här på forumet vänder sig direkt till FX är pga att dom känner antingen Fredrik som är chef där eller någon som jobbar där.

Jag rekommenderar starkt en regulator efter det du beskriver att du är ute efter :up

Nu kan jag inget om Bobcat men du kanske skall kolla så att det inte sitter en i den redan......
.
Image

Topic author
ballab

Postby ballab » Sun Jun 15, 2014 11:40 am

Jag får börja med att kolla om den redan är utrustad med en då. Låter som det är det jag är ute efter. MÅNGA TACK! :D

fspjuth

Postby fspjuth » Sun Jun 15, 2014 12:06 pm

På FX Bobcat är regulator tillbehör i kaliber .177, .22 & .25. Men standard i .30, jag har för mig att det är ett lite annat block på .30 också.

Topic author
ballab

Postby ballab » Sun Jun 15, 2014 12:28 pm

Åh fan så bra! Om vi antar att den faktiskt sitter där då, räcker det alltså kanske med att bara dra åt hammarfjädern lite? Finns det någon som helst anledning att röra transferporten? Det är exakt här jag redan från början har problem att hitta info. Det måste ju finnas en fysisk beränsning, räknat tex i m/s om man vet kulvikten, som en original transferport kan ge? Vill man ha mer luft genom hålet måste man väl antingen öka trycket eller öppna upp hålet lite? Trycket vill man väl ogärna ändra? Mellan tummen och pekfingret... ungefär hur mycket prestandaförändring kan man få genom att bara röra hammarfjädern? Svårt att säga en siffra kanske men tänk procentuellt då. Jag skulle behöva veta om jag behöver göra större hål för att något skall hända.

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sun Jun 15, 2014 12:51 pm

är det en .30 som du har?

Vad har du för effekt på den nu?
.
Image

Topic author
ballab

Postby ballab » Sun Jun 15, 2014 12:52 pm

Nej det är en .25

Topic author
ballab

Postby ballab » Sun Jun 15, 2014 12:56 pm

10J borde det ju vara, den är helt orörd. Jag har faktiskt inte skjutit den över en chrono. Jag har inte haft den så länge.

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sun Jun 15, 2014 12:58 pm

ballab wrote:Nej det är en .25

Då är regulator extratillbehör så beställde du den inte specifikt med regulator så sitter det ingen i den.
.
Image

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sun Jun 15, 2014 1:01 pm

ballab wrote:10J borde det ju vara, den är helt orörd. Jag har faktiskt inte skjutit den över en chrono. Jag har inte haft den så länge.

Skall du ha upp en 10J i effekt och dessutom sätta i regulator så låter det absolut som om du skall lämna in den till en handlare som hjälper dig så att vapnet blir riktigt injusterat
.
Image

Topic author
ballab

Postby ballab » Sun Jun 15, 2014 1:12 pm

Ok jag förstår, ja kanske det är bäst. På Hurricanes hemsida hittar jag nåt som heter "japankit". Jag förstår ju efter lite googlande och läsande ungefär vad det är. Jag förstår dock inte omfattningen riktigt. Är detta något för mig? Ungefär vilken skillnad gör ett sånt här kit om vi nu antar att jag inte använder mig av en regulator?

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sun Jun 15, 2014 3:06 pm

Japan-kit blir fullt flås om du öppnar upp transferporten.
Om du inte öppnar den så vet jag inte hur mycket det gör men gissar att det inte inte gör så mycket

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
.
Image

Topic author
ballab

Postby ballab » Sun Jun 15, 2014 3:15 pm

Okej tack, känns som att krut är att föredra i sådana fall! :D

fspjuth

Postby fspjuth » Sun Jun 15, 2014 3:39 pm

Bara så att vi alla pratar om samma sak...
Regulatorn används för att få ett så jämt tryck från tryckkärlet in i vapnet.
Japan kittet innehåller de delar du behöver för konvertera vapnet till fullfart, behöver jag tillägga att du bör ha licens vapnet innan du gör det? ;-)

Dessutom: Om man inte har jobbat med högtryckssystem tidigare bör man ta det lite försiktigt, då det kan vara farligt för både sig själv och andra.

Luck till med Bobcaten ballab

Sent from my iPad using Tapatalk

Topic author
ballab

Postby ballab » Sun Jun 15, 2014 3:49 pm

Vi talar precis samma språk, ingen fara. Vad jag förstår borde jag klara mig på att justera hammarfjädern lite. Det skall bli intressant att se hur mycket BARA DET gör, utan att man rör något annat alltså. Självklart kommer jag att söka licens på vapnet om jag väljer att låta det vara högre hastighet på det. Licens behöver man väl egentligen på alla luftvapen över 10 Joule? Japankit är inget för mig, jag har annat i sådana fall.

Anledningen till att jag överhuvudtaget vill ändra något på vapnet är att jag vill skjuta på rörliga mål på lite längre avstånd än vad ett 10J gevär klarar av. Jag skulle vilja ha en lite rakare kulbana. Det är så mycket billigare ammo till luftgevär än krut.

Tack för hjälp och råd!

Return to “FX (PCP) gevär”