Crosman Discovery

Här skriver vi inlägg som handlar om Crossman PCP gevär.
John Doe

Crosman Discovery

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 12:22 am

Nu kommer snart min nya bössa - en 177 Crosman Discovery.

:D

Image

Givetvis så har jag även passat på att beställa lite tillbehör då vapnet i sig självt inte är speciellt dyrt. Priserna på den här modellen ligger mellan 2500-3500 kr (exkl pump), beroende på i vilket land man köper den. Jag valde följande tillbehör till min bössa; först ut är en power adjuster:

Image

Så här ser den ut när den är monterad på vapnet.

Image

Så här ser den ut när den ramlar ur sin förpackning.

Som ni ser så har Discovery ett hammarhus vars bakstycke är så utformat att man kan komma åt det även när stocken är monterad och det är detta som gör det möjligt att ha en extern justering av hammarfjäderns förspänning, på ungefär samma sätt som en US-spec Theoben Rapid 7.

Nästa roliga tillbehör är en HDD (Hammer Debouncing Device), alltså en studsdämpare för hammaren, den ser ut på följande sätt:

Image

En närbild på HDD.

Image

En HDD som den ser ut i verkligheten.

Image

Hur man monterar en HDD.

Crosmans Discovery består inte av speciellt många delar och här är en sprängskiss på modellen, förutom avtryckarsystemet:

Image

Sprängskiss på Discovery.

Poweradjuster är den riktiga dyrgripen och betingar $29 där man kan köpa en HDD för $1 + frakt till Sverige.
Effekten av dessa modifieringar kan man se på bilden nedan:

Image

Att få ut 50 skott ifrån 135 cc med 900 fps och CPL känns mycket tilltalande, speciellt om man betänker att systemtrycket ligger så lågt som mellan 140 Bar ner till 70 Bar. Själv är jag ännu mer intresserad av 630 fps och det antalet skott man får ut där istället. Även jämnheten skulle jag vilja putsa till hälften, att få 13 fps i spridning istället för 26 fps under 50 skott borde vara rimligt om man går ner från 900 till 630 fps.

Det ska bli mycket spännande att börja testa med sin egen bössa samt räkna lite på den fram och tillbaka..

:mrgreen:

Ola
Airgun Pro (Heavy)

Re: Crosman Discovery

Post by Ola » Wed Jul 09, 2008 8:12 am

Det här blir intressant att följa , är det den nya "Trenden" du planterar Johnny??
Mvh Ola
Fx-Monsoon 5,5mm
Röhm Twinmaster 4,5mm
Crosman 2240 5,5mm
Stavsjö cal:90

Per-Erik
Hängiven

Post by Per-Erik » Wed Jul 09, 2008 9:45 am

Nämen, den där poweradjustern ser ut precis som min.
Fast min är i 100% stål, kostnad: 5 min i svarven...
Justerar .22 JSB mellan 195-230 m/s med 2240 hammarfjäder.

MVH/Per-Erik
4.4 mm Luft
.177 Luft
.20 Luft
5.4 mm Luft
.22 Luft
.25 Luft
10 mm Luft
.220 Swift
.30-06 Springfield
8*58 RD
.357 Magnum
.45-70 Government
Kal 12

Marcus
Airgun Pro (medium)

Post by Marcus » Wed Jul 09, 2008 9:51 am

Har fluktat på den bössan jag med, men enkelheten får mej att hålla mej till fjäder...

mt_knot
Entusiast

Post by mt_knot » Wed Jul 09, 2008 11:15 am

Bra bilder och info Johnny, tackar för dem :)

Nu blev jag också sugen, måste fixa "luftprojektpengar" :)
Diana, FWB, Crosman, Umarex, Air Arms, Milbro, Cometa.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Jul 09, 2008 3:05 pm

Är den där roligare än AA bössan då tro? :lol:

Snyggare är den iaf.
Image

John Doe

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 3:15 pm

Det är alltid intressant att pröva nya vapen, i synnerhet vapen som är nydanande.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Jul 09, 2008 3:24 pm

Hatsan ska ju komma med nåt nu med, men det såg mer konventionellt ut förutom att det var skrämmande fult förstås.

Får hoppas att du blir nöjd med den där då.
Image

Jerker
Nyfiken

Post by Jerker » Wed Jul 09, 2008 3:55 pm

Finns det fäste/gänga för en kompensator/pipvikt :roll: , eller hur löser man det?
BSA Scorpion MK2 .177, Diana 27 .177, Hatsan 55S (Tunad).177. HW97K .22

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Jul 09, 2008 4:00 pm

Se ju ut som om man kan ta bort kornet och sen då trä nåt över pipan om man vill, men jag vet inte om de låter så mycket?
Image

John Doe

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 4:07 pm

Du har helt rätt där, Silwer...

Det kan nog behövas med 1000 fps ifrån kaliber 177....

:roll:

Jerker
Nyfiken

Post by Jerker » Wed Jul 09, 2008 4:10 pm

Silwer wrote:Se ju ut som om man kan ta bort kornet och sen då trä nåt över pipan om man vill, men jag vet inte om de låter så mycket?

Läste på pyramydair att även dessa (lågtryck) PCP smäller en del, i fullfart då förstås
BSA Scorpion MK2 .177, Diana 27 .177, Hatsan 55S (Tunad).177. HW97K .22

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Jul 09, 2008 4:23 pm

ok, ja då gäller ju en pipvikt du trär över pipan, men tyvärr brukar dessa vara sämre än vad vi är vana med, de har större hål genom brickorna för att det är så lätt att den hamnar snett vid montering.
Image

John Doe

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 4:30 pm

Generellt sätt så är det ju bäst om själva pipan gängas men även adapters kan fungera om de är vettigt tillverkade, som de var på min S200.

Kör man sedan bössan på 10J så går ett 177 PCP helt utmärkt att använda utan dämp eller hörselskydd.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Jul 09, 2008 4:35 pm

Tror killen menar en fullfarts Disco.
Image

Per-Erik
Hängiven

Post by Per-Erik » Wed Jul 09, 2008 5:07 pm

När jag ändå hade varvat upp svarven så gjorde jag en ny gavel till min disco avsedd för fx fyllnippel, dessutom gjorde jag en kornfot (halvt om halvt ihålig ;) ) som är ungefär 15 cm lång och 19 mm utvändigt.
Nu smäller min 25J+ variant mindre än en 5J fjädersmälla och dessutom blev visirlinjen längre om man vill använda dom öppna rikmedlen.

MVH/Per-Erik
4.4 mm Luft
.177 Luft
.20 Luft
5.4 mm Luft
.22 Luft
.25 Luft
10 mm Luft
.220 Swift
.30-06 Springfield
8*58 RD
.357 Magnum
.45-70 Government
Kal 12

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Wed Jul 09, 2008 5:43 pm

Helt klart intressant bössa... Om jag skulle köpa ett pcp så blev det en sån här..men fortfarande lite väl mycket pengar...
Tror att jag konverterar mitt qb 78 så länge... :)
Intessant info dock, Johnny! :up
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

fluke12
Airgun Pro (light)

Post by fluke12 » Wed Jul 09, 2008 5:56 pm

Per-Erik wrote:När jag ändå hade varvat upp svarven så gjorde jag en ny gavel till min disco avsedd för fx fyllnippel, dessutom gjorde jag en kornfot (halvt om halvt ihålig ;) ) som är ungefär 15 cm lång och 19 mm utvändigt.
Nu smäller min 25J+ variant mindre än en 5J fjädersmälla och dessutom blev visirlinjen längre om man vill använda dom öppna rikmedlen.

MVH/Per-Erik

Din bössa verkar intressant :D
:morepics
FX Monsoon
FX Verminator
Maruder .25
Hatsan 135
Zoraki HP 01
Crossman 2240

John Doe

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 7:12 pm

Japp - upp med mera bilder nu...

John Doe

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 10:34 pm

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Wed Jul 09, 2008 10:47 pm

Vad jag tycker är lite underligt är varför de kommer med en tämligen enkelt uppbyggd bössa, som PCP nu? Tekniken är ju hämtad från co2 vapen och då crosman varit bra på detta undrar man varför?
Livet blir roligare efter .32

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Wed Jul 09, 2008 10:50 pm

Är det inte dax att lägga ner dessa lågbudget bössor snart johnny?
Vad har du räknat med att få för dina 2500-3500kr? (beroende på inköpsland)

Blir du aldrig sugen på en bössa som är erkänt bra? (bra trycke,precition å ergonomi)

Tänker mest på att du som avfyrar så många diaboler/år borde ju ha kommit ifrån budget/plinkningsstadiet i din hobby å inte lägga pengar på saker som ändå säljs efter nån månad varje gång...

John Doe

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 11:05 pm

Problemen med PCP i USA är många, det mest uppenbara är den fantastiska tillgången på krutvapen.

Man kan knalla in till Wal-Mart (typ våran ICA Maxi) o köpa exempelvis en 1022 samtidigt som man veckohandlar sin mat. Bössan kostar ca 1300 SEK och ammunitionen ca 6 kr för 50 skott. Många entusiaster bor närmast på vad vi skulle säga landsbygden och kan skjuta krutvapen nära hemmet, bor man i en stad så finns det ofta många och fina skjutbanor som man kan använda i princip dygnet runt.

Är det något som USA har väl utbyggt så är det vapen och skytte - om det är krutvapen.

Att äga ett PCP är däremot inte helt enkelt, även om man är beredd att lägga de pengar som ett sådant kostar, vanligtvis 3 till 10 gånger vad en rimfire betingar. Dykarflaskor i USA är förhållandevis ovanliga och dyra eftersom säkerhetskontrollerna runt tillverkning och transporter är omfattande och dyra. Att hitta någon som fyller tryckluft är inte helt enkelt heller, antalet dykshops i Kansas är exempelvis lätt räknade. Slutligen så måste dykflaskor testas en gång varje år och man får ofta åka ännu längre innan man hittar någon som är kan testa dem. Transporten av dykarflaskor omfattas av stränga federala regler och dessa kan vara bökiga att uppfylla.

Återstår då att fylla med handpump men som alla vet så är detta drygt om man ska upp till över 200 Bar. Då amerikaner överlag är bekväma av sig så tilltalar inte handpumpen den breda allmänheten, i synnerhet inte i de varmare staterna där temperaturen lätt kan ligga över 30 grader. Effektuttagen på PCP när man inte har effektgränser är också ofta höga vilket innebär mycket pumpa och lite skjuta.

Ett PCP som ska kunna slå igenom måste alltså vara billigt i inköp och lätt att handpumpa, det måste alltså gå på lågtryck (under 150 Bar) samt ge många skott på en fyllning trots respektabelt hög effekt.

Egentligen är det först nu med Discoveryn som marknaden har fått ett sådant vapen.

John Doe

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 11:13 pm

Är det inte dax att lägga ner dessa lågbudget bössor snart johnny?

Blir du aldrig sugen på en bössa som är erkänt bra? (bra trycke,precition å ergonomi)

Tänker mest på att du som avfyrar så många diaboler/år borde ju ha kommit ifrån budget/plinkningsstadiet i din hobby å inte lägga pengar på saker som ändå säljs efter nån månad varje gång...

Tja...

Alla tillverkare kan ju skapa en bra produkt om den får kosta mycket pengar men det intressanta är att se hur mycket vapen man får för mindre pengar. Det är mycket svårare att göra ett bra vapen med tight budget än med en generös budget.

Jag har haft bra vapen tidigare (Cyclone, FX2000 mfl) men jag tyckte inte att de gav mej valuta för merkostnaden jämfört med exempelvis billiga PCP som jag har ägt (BSA Ultra, AA S200).

Visst har jag både pengar, licensmöjlighet, intresse och kunskap nog att hitta även exklusiva vapen (Theoben, FX Semis, Daystates etc) likaväl som optimala vapen (P70FT, Steyr, Dominator etc) men dessa tilltalar mej inte.

Om ett vapen är för perfekt så tappar det attraktionskraften, om det är för dyrt så tappar det mekarglädjen osv..

Det jag är nyfiken på med Discoveryn är om detta är ett typ Gamo-vapen fast PCP eller om det är en optimalt prisvärd produkt som exempelvis 1022. Många vapen ifrån USA håller betydligt högre kvalité och har fler goda egenskaper än vad ett förbluffande pris kan ge indikationer om.

Hur det nu är med mitt nyförvärv återstår att se..

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Wed Jul 09, 2008 11:19 pm

Johnny wrote:Problemen med PCP i USA är många, det mest uppenbara är den fantastiska tillgången på krutvapen.

Man kan knalla in till Wal-Mart (typ våran ICA Maxi) o köpa exempelvis en 1022 samtidigt som man veckohandlar sin mat. Bössan kostar ca 1300 SEK och ammunitionen ca 6 kr för 50 skott. Många entusiaster bor närmast på vad vi skulle säga landsbygden och kan skjuta krutvapen nära hemmet, bor man i en stad så finns det ofta många och fina skjutbanor som man kan använda i princip dygnet runt.

Är det något som USA har väl utbyggt så är det vapen och skytte - om det är krutvapen.

Att äga ett PCP är däremot inte helt enkelt, även om man är beredd att lägga de pengar som ett sådant kostar, vanligtvis 3 till 10 gånger vad en rimfire betingar. Dykarflaskor i USA är förhållandevis ovanliga och dyra eftersom säkerhetskontrollerna runt tillverkning och transporter är omfattande och dyra. Att hitta någon som fyller tryckluft är inte helt enkelt heller, antalet dykshops i Kansas är exempelvis lätt räknade. Slutligen så måste dykflaskor testas en gång varje år och man får ofta åka ännu längre innan man hittar någon som är kan testa dem. Transporten av dykarflaskor omfattas av stränga federala regler och dessa kan vara bökiga att uppfylla.

Återstår då att fylla med handpump men som alla vet så är detta drygt om man ska upp till över 200 Bar. Då amerikaner överlag är bekväma av sig så tilltalar inte handpumpen den breda allmänheten, i synnerhet inte i de varmare staterna där temperaturen lätt kan ligga över 30 grader. Effektuttagen på PCP när man inte har effektgränser är också ofta höga vilket innebär mycket pumpa och lite skjuta.

Ett PCP som ska kunna slå igenom måste alltså vara billigt i inköp och lätt att handpumpa, det måste alltså gå på lågtryck (under 150 Bar) samt ge många skott på en fyllning trots respektabelt hög effekt.

Egentligen är det först nu med Discoveryn som marknaden har fått ett sådant vapen.

Låter riktigt rimligt.

Som tillägg kanske kan vara att usa har en stor inhemsk marknad som de förlitar sej på och aldrig sett eller tänkt på att det finns en utomamerikansk marknad som har behov av dessa vapen.
Livet blir roligare efter .32

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Jul 09, 2008 11:19 pm

ogster wrote:Är det inte dax att lägga ner dessa lågbudget bössor snart johnny?

O, wow nån som vågar säga vad han tycker.

Jag vet inte om jag håller med men jag är givervis tveksam till modellen, jag tror heller inte Johnny är betjänt av några nickedockor.
Image

John Doe

Post by John Doe » Wed Jul 09, 2008 11:22 pm

Ogster brukar vara ärlig med sina synpunkter men har har också talangen att framföra dem utan att reta upp övriga deltagare - se o lär där, Silwer..

:mrgreen:

Visst är en så billig bössa en chansning - men vadå, man måste ju pröva...

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Jul 09, 2008 11:24 pm

Så om jag nämner pris och erkända vapen så är det ok at säga vad fan jag tycker?
Erkänn attt du bara skiljer på folk.
Image

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Wed Jul 09, 2008 11:25 pm

Johnny wrote:

Visst är en så billig bössa en chansning - men vadå, man måste ju pröva...

Den skjuter säkert jättebra för det är ju i stort sätt bara en lååång luftkonverterad 2240 och träffsäkerheten på en sån brukar ju inte vara fy skam :up :D

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Jul 09, 2008 11:28 pm

bjäbbb bjäbb bjäbb!
Image

Post Reply

Return to “Crosman (PCP) gevär”