Loading...

Crosman Discovery

Här skriver vi inlägg som handlar om Crossman PCP gevär.

Topic author
John Doe
Status: Offline

Re: Crosman Discovery

Postby John Doe » Wed Sep 09, 2009 7:58 pm

Det finns Disco både som 20 och 25 ombyggda av sina ägare.

Dessa vapen är ju mycket enkla att kaliberkonvertera.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Wed Sep 09, 2009 8:01 pm

Nåja, inte för mycket hype nu, det finns en bar sak med PCP och det är att de kostar lite stålar, om de blir snorbilliga och lätta för folk att fixa till har vi strax snorungar som ger sig ut med dem och sen står det i valfri kvällblaska om de mordiska tryckluftsbössorna.

Ledsen att jag ser det så, men jag vill ha kvar en priströskel helt enkelt.

Den hindrar idioter så hypa inte för mycket tack.(å andra sidan fins ett forum redan för dem så jag kammar nog noll tror jag).

Tråkigt om det ska bli skit av det bara.
Image

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Postby -Jonas- » Wed Sep 09, 2009 8:09 pm

Johnny wrote:Dessa vapen är ju mycket enkla att kaliberkonvertera.

Alla pcp är enkla att kaliberkonvertera...frågan var hur de går i 25.
Livet blir roligare efter .32

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Wed Sep 09, 2009 8:14 pm

De går precis som alla andra PCP med kaliber 25, diabolerna sätter gränsen för precisionen då kaliber 25 tyvärr inte har så många bra diaboler att välja mellan.

Sandstig
Airgun Pro (light)

Postby Sandstig » Wed Sep 09, 2009 10:02 pm

Effektmässigt så har jag sett att det var nån som har konverterat till .25 och plockade ut runt 60J med ~ 10 jämna skott...

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Thu Sep 10, 2009 4:31 pm

läste i en annan tråd om disco pangen att den ger mindre spridning i hastighet? med lägre tryck i tuben, tänkte sen när jag ska få ta med bössan ut på jakt så ökas farten med bössan. tänkte ha den på runt 200m/s vilket tryck är bäst? eller är de lika mkt individer som krutvapen?

ursäkta mina enkla frågor. är som sagt som ett barn på julafton = glad men hajar inte ett skit :dork

sen finns de större tuber o köpa till disco? tänkte de borde väl rimligen ge ett mindre tryckfall med en större tub än en mindre? så man får mer skott per pumpning? eller är jag som bambi på hal is, helt fel ute?

mvh//nybörjare

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Thu Sep 10, 2009 4:39 pm

sen en sak jag tänkt fråga varje gång jag loggat in här men glömt varenda gång är. hur kinkig är disco geväret med ammo? tänkte går de o köpa vanliga billiga askar i jaktaffären o få okej träffbild på max 25meter? tänkte om man kunde köpa någon vanlig 500 ask eller något sånt?

jag har tittat här på forumet men för mig som bara haft ett gamo cf-20 eller va de nu heter inna. o då va jag liten grabb, men har inte hittat riktigt vad de är som gäller för pcp gevär eller spec crosman.

okej träffbild på max 25meter när de ska till billigaste möjliga mängdträning är ja säg 20-30mm träffbilder? eller kanske 35mm om man ska va riktigt billig ( om de nu går vill säga )

mvh//nybörjaren 8-)

Marhol
Hängiven

Postby Marhol » Thu Sep 10, 2009 5:03 pm

Min disco gillade H&N FTT men INTE fx-diaboler vilka ju brukar vara ett ganska säkert kort annars.
Båda askarna a 500 skott brukar ligga på ca:90-100 spänn/st.

PICT1341.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Thu Sep 10, 2009 5:32 pm

Marhol tackar för bilden. va billigare än vad jag förväntat mig. :) de är alltid roligt när man får såna upplevelser att de är billigare än vad man tror för oftast är de ju inte så :|

nu ska man åka på något tantparty sen efter de blir de till o studera 5,5mm kulor på internet :D

finns någon kula som heter något o jet på slutet. spetsig kula. någon som testat. billig kula är de. haft de i fjädergevär men ville inte skjuta bra så jag har väl 450skott liggandes av dom hemma. aja FTT såg ju iaf lovande. får fråga vapenhandlaren här om han har de ( troligen inte ) men värt ett försök!

Marhol
Hängiven

Postby Marhol » Thu Sep 10, 2009 5:37 pm

Annars så har Hurricane och progunner allt man behöver i ammo-väg. ;)

tomten
Intresserad

Postby tomten » Thu Sep 10, 2009 6:12 pm

Min disco .22 fungerar bra med följande setup:
V0=210m/s
Pumpar till 120bar, pangar 50 stycken FX diaboler, då är trycket nere på 60-65bar. Pumpar på < en minut till 120bar sen är det bara att forstsätta med pangandet. Inom detta tryckinterval blir c-c på 25 meter ca 10mm (50skott) vill man ha bättre precision använder man tryckintervallet 100-70bar.

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Thu Sep 10, 2009 8:54 pm

Min Disco gick bäst med Premiers...

Få vanliga jakthandlare har dugliga diaboler, såvida man inte ska ha dem som metsänke..

:roll:

Sandstig
Airgun Pro (light)

Postby Sandstig » Thu Sep 10, 2009 9:40 pm

Min disco gick även den bäst med Premiers, dock är den i andra händer nu!

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Thu Sep 10, 2009 10:09 pm

tomten wrote:Min disco .22 fungerar bra med följande setup:
V0=210m/s
Pumpar till 120bar, pangar 50 stycken FX diaboler, då är trycket nere på 60-65bar. Pumpar på < en minut till 120bar sen är det bara att forstsätta med pangandet. Inom detta tryckinterval blir c-c på 25 meter ca 10mm (50skott) vill man ha bättre precision använder man tryckintervallet 100-70bar.

jag får helt klart titta vad han har för något. får väl testa lite olika kulor o se vad som funkar bäst.

50 skott? 10mm?!? hmm jag är nöjd med 5 skott på en så liten grupp :lol: bössan ska ju i slutändan funka som jaktpang men innan dess övning. längtar tills man skaffar licens för skyddsjakt! 8-) 50 smällar är mer än okej. jagar man i lada så hinner man utan problem pumpa upp både en lr två svängar utan att dom flyger iväg. för dom ser ju inte i mörker.

nä de ska bli skoj skoj skoj de här. längtar som få! så har man kanske skaffat en grusgrop man får ligga o skjuta i oxå. kan inte bli bättre med tanke på att den ligger mellan min morsans nya hus o jaktmarken där jag kommer jaga mkt 8-)

fy såhär förväntansfull har jag inte varit sen jag köpte min 22:a o då har de ändå gått tror de är 3 vapenköp där emellan :cheers

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Thu Sep 10, 2009 10:12 pm

The drug from airguns, helt enkelt, när man fattar så fattar man verkligen och krutvapen ses som enkla konstruktioner utan riktig själ.
Image

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Sun Sep 13, 2009 12:06 pm

jo en drog är de. men sen är även krutvapen en drog för mig. spec då 22lr som jag uppskattar mkt! o som är bra så mkt underskattad!!! precis som luftgevär då :roll:

i veckan blir de skoj för då blir jag ägare till mitt första pcp luftgevär :cheers

Skyddsjägare
Entusiast

Postby Skyddsjägare » Tue Sep 15, 2009 9:39 pm

Johnny wrote:Avtrycket är bajs jämfört med Typhoon som jag tycker är helt okej.

Blev trycket bättre med de nya delarna?
Jag provat en Discovery och det trycket var riktigt uselt!
Avtryckaren kändes som om den böjdes....

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Tue Sep 15, 2009 10:05 pm

Jo, men det är en billig bössa, du skulle se vad FX använder som avtryckarenhet tex, så det är rent billighetsvarning mest.

FX hade åtminstone samma avtryck från billigaste Typhoon till sina höjdare i andra klassen.

Det är ett helt ok avtryck för mig personligen, men jag har kört bättre om vi säger så, men det handlar om pengar med man träffar rätt jävla bra med FX bössorna och det käns svårt att gå upp till en nivå till, då blir det många delar.
Image

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Tue Sep 15, 2009 11:22 pm

FX säger dom ju ska va i en klass för sig. dock tillåter inte min plånbok ett sånt köp. så de får funka för mig iaf så länge. nya delar eller tillfixar orgtrycke får duga för mig ;)

skyddsjägaren misstänker att ditt smeknamn passar rätt bra inpå de du gör. du har inte lust o ge lite tips via mail eller pm här på forumet?

mvh//Marcus som fortfarande inte har sitt luftgevär i skåpet :ubbloco

Sandstig
Airgun Pro (light)

Postby Sandstig » Wed Sep 16, 2009 8:23 am

Jag tycker det blev en stor skillnad på trycket efter att jag hade bytt delar i min disco, dock inte lika distinkt som Fx trycket men helt okej! :up

Elvis
Senior Airgun Pro

Postby Elvis » Wed Sep 16, 2009 2:04 pm

Sandstig
Jojo...
Jag vet ju vad du räknar som ett bra trycke... :roll: :doffe
Riktiga Män Väger 3-siffrigt.... -Obeväpnade!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FX Independence .25
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

Sandstig
Airgun Pro (light)

Postby Sandstig » Wed Sep 16, 2009 2:16 pm

Elvis
Tiieeesttt! :)

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Thu Sep 17, 2009 11:02 am

fick hem min bössa igår. hade föreställt mig dne som större men jäklar va nätt spec pistolgreppet va. så blir nog till o bygga om :yeah

testade 3 skott igår bara för o känna på trycket när han va här. tyckte de va kalaslätt o bra. kanske inte som på min 22:a men de är ju tävlingstrycke på den oxå så. men helt okej för o kunna skjuta bra är de iaf! redan fixat med andra ord 8-)

i helgen blir de till o sova över med tjejen hos morsan o där kan jag skjuta hur mkt som helst. ska bli grymt skoj!! :D

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Thu Sep 17, 2009 12:31 pm

Jo PCP vapen av det här slaget även de från FX föreställer man sig större innan man sett dem, kanske för att man har fjäderbössor i huvet som tar mer utrymme med sin ofta långa cylinder bla.
Tänkte likadant när jag köpte men Cyclone och hade skjutit med FWB300s länge och andra fjäderpuffror, fasen va "behändigt" det kändes iaf innan "pipvikten".

Sen finns det ju förstår riktiga klossar till PCPer med särskilt då FT och liknade.
Image

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Fri Sep 18, 2009 3:43 am

jo vapenhandlaren här har ett FX någon av dom smidigare modellerna men jag trodde de bara va en pygmemodell han hade :lol: men fan jag har inte rört vapnet på hela dagen. suck vilken dålig ägare man är! blir iof till o ligga o panga iaf några timmar imorgon på lite burkar o diverse äpplen o ja ibland till o med tavlor :roll:
har iaf ammo nu:
:FX bulor = 500 st
:milboro jet = 500 st
:gamo rocket = 150 st
:gamo pro magnum = 400 st
:Crow Magnum Diabolo 200 st

de är de jag har hemma. borde ju rimligen räcka ett tag iaf 8-)
btw crow ammon är nog min favorit än så länge innan jag testat hur dom går i min bössa 8-)

setter
Entusiast

Postby setter » Fri Sep 18, 2009 11:59 am

Ha inte så stora förhoppningar på Gamos ammo och Jet kulan... :roll:
En arbetsdag är en förstörd jaktdag!

Skyddsjägare

FX Cyclon- Elite 6500 2,5-16x42 Target

[img]http://s1.postimage.org/4uZIA.jpg[/img]

makkan_nykvarn
Nyfiken

Postby makkan_nykvarn » Fri Sep 18, 2009 9:54 pm

jetkulan har jag ingen förväntning på alls så de är lugnt ;) hade de bara liggandes sedan tidigare.

har konstaterat ett fel eller om de bara är jag som är helt vilse på de här med pcp gevär ( som är de mest troliga felet )

pumpar upp till ca 120-130 skjuter. allt går fin fint till man skjutit kanske 15 skott då sticker skotten snett upp till vänster ca 4 cm. gjorde så med FX kulorna o crow ammon. sen efter några skott så blir de bra igen. sen efter ett tag kan de hända så igen.

någon som har någon ide om vad jag gör för fel? hände ju så med 2 sorters ammo så tycker ju inte de skulle vara jag som klantar mig. har inte tittat exakt vilket tryck de är i tuben så kan inte uttala mig om de just för stunden men ska titta närmre på de troligen imorgon eller på söndag!

men någon som redan kanske vet vad som är strul. går bra annars tycker jag. skjuter fin fint på iaf 15m som jag mest har skjutit på. ska bli längre när jag fått på ett litet bättre sikte med högre förstoring än 4:a 8-) tog första bytet med geväret idag! en fluga på uppmätta 17 steg som fick sätta livet till ;)

Return to “Crosman (PCP) gevär”