Loading...

Crosman Discovery

Här skriver vi inlägg som handlar om Crossman PCP gevär.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)
Status: Offline

Re: Crosman Discovery

Postby Silwer » Sun Jul 13, 2008 1:46 am

Jag är antaligen en fattiglapp, men jag kan inte göra de valen.
Jag måste känna för bössorna jag köper, de är för mycket pengar för mig helt enkelt.

MEN utan dig och de i din sits så fick vi aldrig veta nåt annat.
Image

krille
Entusiast

Postby krille » Sun Jul 13, 2008 1:47 am

Jag måste få säga en sak här!
Oavsett vad jag tycker om Johnnys val av vapen, så är jag oändligt tacksam över att han hela tiden byter vapen och delger oss andra sina tankar om dessa!
Johnny påminner mig otroligt mycket om mig själv när jag började med pistolskytte!
Jag bytte vapen hela tiden, till glädje för klubbens övriga skyttar.

För mig så var det glädjen av att köpa något nytt och annorlunda som drev mig framåt!
Visst hade jag kunnat köpa det dyraste och konstaterat bästa direkt, men då hade jag missat så mycket annat!
Självklart så hade jag kunnat spara en massa pengar, jag har alltid sålt allting VÄLDIGT billigt.
Men eftersom jag var intresserad av vad man kunde göra för mindre pengar, så blev det som det blev!

Jag visste då, precis som vissa andra, vad som var det bästa. Men min drivkraft var att jag ville göra det allra bästa av det som var billigare! Idag så vet jag att många skyttar i klubben är tackasamma över att jag "slösat" dessa pengar!
Jag har väldigt många råd att ge nybörjare som söker nya och bättre vapen!

Så, ni som alltid tycker er veta bäst om vilka vapen man SKA köpa, har ni provat alla dom andra vapnen? Eller sitter ni bara och tycker?
Jag tycker att ni ska vara oerhört glada över att det finns dom som lägger ner tid och pengar på att testa dom där andra lite obskyra vapnen!
Det ger den breda massan lite fakta att gå på när dom ska lägga ut sina surt förvärvade slantar på en ny bössa!

Så oavsett vad ni tycker om andra bössor än era favoriter, så ska ni vara glada att det finns andra skyttar som testar det som ni inte skulle vilja lägga pengarna på!
Så sluta nu att anmärka och klanka ner på dom som är villiga att delge oss andra den informationen!

Tycker ni att dom har fel? Ja, om ni har samma bössa så argumntera gärna. Men, har ni inte det, så var tyst och läs bara!

// Krille
Christer Eriksson
Sandviken
HW 30S .177  AGS 3-9
Cutlas .22 Simalux 6-24x50

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sun Jul 13, 2008 1:50 am

Nåväl läs mitt svar ovan.
Image

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun Jul 13, 2008 1:54 am

Nu har jag i alla fall beställt följande ifrån USA:

* Power Adjuster $35
* HDD $20
* Priority Mail $12
* Adjustable 2 stage sear $30
* Precut link $10
* PayPal fee $4

= Total: $111

Det ska bli skoj o se vad detta för för skillnad - om någon...

Krille: Tack för ditt inlägg ovan, jag känner igen mej mycket i det som du beskriver och vi verkar dela ungefär samma drivkrafter du och jag.

:D

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sun Jul 13, 2008 1:57 am

Det gör det nog, men vil du verkligen trima bössan?
Du som jag vet attdet blir sama historia, antal fullgoda skott sjunker med den ökade prestandan.

Ja jag vet tatt vissa inte vill förstå detta, men tyvärr fysik är fysik.
Image

krille
Entusiast

Postby krille » Sun Jul 13, 2008 2:07 am

Jag såg ditt svar Silwer!

<<<<det var det svar som du borde ha gett för väldigt länge sedan!
Nu hade jag inte dig i åtanke när jag skrev mitt inlägg, men eftersom du svarade direkt så käner jag att jag måste kommentera dig!

Jag tycker att ett sådant här forum ska vara väldigt öppet nä'r det gäller att tolerera vad folk skriver! Det är det som utvecklar forumet!
Men, när det kommer till dig så blir jag ofta ganska irriterad! ( och det är väldigt ovanligt! )

Du har en otrolig förmåga att vräka ur dig en massa saker! Du tycker att massor av sker är "skit" och kanske ännu värre!
Det är väl inget fel i det! Men det gäller bara om du har provat det du tycker så illa om! Och ännu bättre är det om du sakligt kan jämföra det med något!
Men jag tycker att du hela tiden bara talar om hur j..vla dåligt allt och alla är! Skulle det inte vara bättre om du istället försökte tillföra något?

Tala om varför du tycker si och så! Tala om vad du jämför med och vad som gör att det ena är bättre än det andra!

Att bara tala om hur j..vla fel alla har hela tiden gör dig bara jobbig! Du har en otrolig förmåga att bara slå ner på allt hela tide. Detta utan att kunna ge en trovärdig förklaring till varför!

Vem som helst skulle kunna sitta och vara negativ och såga allt dygnet runt. Men till vilken nytta?

Med all den energin du har och all den vilja du har till att sitta här och skriva så skulle du kunna tillföra massor!
Men då tycker jag också att du ska försöka göra det! Inte bara tala om att folk har fel och att dom köpt fel prylar!

Sitter du inne med så mycket kunskap som du säger, så borde du också kunna skriva en massa konstruktiva saker!

Som det är nu så skriver du bara om det du INTE tycker om! Och dessutom så utvecklar du ogärna dina tankar!

Har du inget att komma med, så var tyst! Har du några sakligt underbyggda ideer så dela med dig!

Jag förmodar att du nu tycker att jag är fullkomligt korkad! Har jag rätt, så må det vara så!
Har jag fel, så överbevisa mig!

Men just nu är jag bara så otroligt trött på alla dina negativa kommentarer!
Bjud på dina kunnskaper nu, och skippa ditt negativa tyckande!
Då kommer det att bli så mycket trevligare att läsa det som skrivs här!

// Krille
Christer Eriksson

Sandviken

HW 30S .177  AGS 3-9

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun Jul 13, 2008 2:09 am

Delarna ovan sänker faktiskt utgångshastigheten, med power adjustern följer en klenare hammarfjäder vars förspänning kan justeras med hjälp av själva enheten. En klen fjäder med mera förspänning arbetar effektivare än en styv fjäder utan förspänning - fysik är fysik..

Debouncern kommer att bromsa efteröppningarna på ventilen och därmed spara ytterligare med luft, se diagrammet på första sidan i tråden.

Det justerbara upphaket ska fixa det tunga avtrycket och det nedskurna länkaget är nödvändigt för att upphaket ska få plats.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sun Jul 13, 2008 2:12 am

Föreslå att de bannar mig så du kan sova lugnt utan kommentarer eler anat tyckande, de är ett hett tips.

Du postade dit inlägg 1 minuter efter mitt ändå vill du spela skenhelig, ta och sopa framför dörrn grabben.

Vet du ens vad vi snackar om?

Ryggdunkare undanbedes får väl jag säga då i stället.

Men så forumen har blivit så är det enbart ryggdunkning som gäller alla andra frågor eller liknande behandlas som negativa inlägg.
Johnny kanske gläds åt din hejdlösa rappelkaja utan vettigt innehål, jag får säga så här, håll käft om du inet ens vet vad det talas OM!

Ja nu blev du arg va, men det är exakt samma grej du drar.
Du ser ju ut att vara väldigt bevandrad dessutom med dina grejor, varför inte stänka kakinkastet nångång, eller är det bara på mig man få bete sig som ett AS!?

Allavarligt du ska vara glad at jag inte bestämmer här.
Image

krille
Entusiast

Postby krille » Sun Jul 13, 2008 2:24 am

Silwer wrote:Föreslå att de bannar mig så du kan sova lugnt utan kommentarer eler anat tyckande, de är ett hett tips.

Du postade dit inlägg 1 minuter efter mitt ändå vill du spela skenhelig, ta och sopa framför dörrn grabben.

Vet du ens vad vi snackar om?

Skenhelig? Sopa framför dörren?

Jag ska nog låta bli att kommentera detta tror jag! Det ligger lite under min nivå!
Men jag kan inte förstå varför jag skulle föreslå att dom ska banna dig?

Jag tycker att du har börjat använda ett civiliserat språk på sista tiden!
Däremot så fattar jag inte att du lägger så mycket tid på att kommentera det du INTE tycker om!
Lägg energin på att tillföra kunskap i dom ämnen som du tycker om istället!

Jag tror att du vet att jag inte brukar göra sådana här inlägg Silwer!
Därför hade jag trott att du skulle förstå vad jag menade i sak! Men gör du inte det, och vill fortsätta diskusionen, så kan jag bara beklaga!

Jag tycker att ett sådant här forum fyller en otrolig funktion i sammanhanget, och hade önskat att det funnits ett liknande inom pistolskyttet när jag började med det!
Men jag tycker däremot inte att det fyller en funktion med ogrundade negativa kommentarer till inlägg som du inte gillar!

Jag tycker att du ska ta och läsa vad folk skriver i ett sådant här forum, och sedan fundera på om det verkligen tillför något att slänga in en massa negativa kommentarer hela tiden!

Men jag kan ha fel, jag har haft det förr, och då får jag väl dra mig tillbaka med svansen mellan benen!
Men just nu så tycker jag att jag har en poäng i det jag skriver!

Ska man föra sporten framåt, så bör man ha en i grunden, positiv syn på verksamheten! Annars så förstår jag inte vad man har här att göra!

// Krille
Christer Eriksson

Sandviken

HW 30S .177  AGS 3-9

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sun Jul 13, 2008 2:29 am

FÖR att jag diskuterar med Johnny, hajar du?

Jag frågar han svarar, jag har funderingar han svarar.

Varför ens lägga sig i om du inte vet ett jevla skit om vad det är om?

Nu är jag sur så det är bäst jag håller käften, annars är jag en "goner" här med.
Image

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Sun Jul 13, 2008 2:38 am

ÄSCH!!!!, jag orkar inte vara arg på nån jag inte känner.........
Image

krille
Entusiast

Postby krille » Sun Jul 13, 2008 2:48 am

Hmm, ja Silwer.
Det handlar inte bara om den här tråden. Men det trodde jag du förstod!

Det är mycket här i världen jag inte vet ett skit om! När det kommer till luftvapen så är det ännu mer jag inte vet ett skit om!
Men just därför frågar jag när jag inte vet!

Jag hjälper gärna till om det är någon som behöver min hjälp, men just nu så finns det massor av folk som vet mer än mig om just dom här sakerna! Därför så håller jag inne med mina åsikter så länge jag inte känner att jag har rätt kunskapsnivå!

Om jag tycker att någon har fel om något, så kommer jag att säga det också!
Hade du varit med tillräckligt länge så hade du vetat att jag inte alltid tycker som Johhny, som verkar vara den springande punkten här!

Men man kan faktikskt tala om att man inte tycker som andra på ett konstruktivt sätt!
DET är vad som utmärker en bra diskussion! Bra argument och ett vårdat språk!

Kom igen nu Silwer!
Nu så lägger vi positiv energi på forumet istället!

// Krille
Christer Eriksson

Sandviken

HW 30S .177  AGS 3-9

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun Jul 13, 2008 12:12 pm

Här kommer lite färska bilder på bössan:

Image

En rätt kass helhetsbild på proportionerna, kolla hur skumt det ser ut med laddluckan så långt bak på mekanismen.
Det är mycket ovanligt och det betyder att bössan ser rätt baktung ut.

Image

Kvalitén på kolven, ett skumt träslag som är helt genomfärgat och som går lite till körsbär i färgen.

Image

Lagom frigång med låga Sportsmatchfästen på Leupolden.

Image

Luften laddas med Fosterkoppling, ett gammaldags och klunsigt system.

Image

Här ser man tydligt att det handlar om ett budgetvapen, oproportionellt stora skruvskallar som dessutom är har stjärnhuvud istället för insex eller torx.
Notera också att skruven sitter snett i hålet för dess huvud.

Image

Mera snett, varbygeln är långt ifrån centrerad i sin utfräsning.

Image

Varbygel o avtryckare av billig plast pryder inte direkt något vapen - yuack..!
Kolla skarven från gjutningen på undersidan, här lägger man inte pengar på finish.

Image

En stor manometer på en smal bössa gör att man har hål ovanifrån igenom stocken nedåt, på båda sidor.
Det märks att manometern är en efterhandskonstruktion som inte fanns med när stocken designades.
Som alltid en lång harang av varningstexter på vapen för USA marknaden.

Image

Manometern med duel-fuel markering, lustigt nog pyser den ljudligt efter att man har avslutat en fyllning.
Den är dock tät efter detta och läcker inte utan pyser bara någon minut - utan att ändra visningen.
Samma grova och fula typ av skruv som i övrigt på mekaniken - stjärnskruv..?!?

MrBlarren
Airgun Pro (light)

Postby MrBlarren » Sun Jul 13, 2008 2:19 pm

Ja det är synd att avtryckare/hus är i plast missprydande på en annars tilltande bössa,jag får se kanske man köper en sådan senare tänkte jag skulle invänta Hatsan PCP:n för .25 tilltalar mig :D

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun Jul 13, 2008 7:25 pm

Här kommer lite träffbilder ifrån dagens något blåsiga skytte, tavlorna är inte bäst och inte sämst utan så representativa som möjligt för vad man normalt kan förvänta sig.

Image

Detta är 5 skott på 40 meter och som man ser så blir det mycket dubbelskott, på grund av det tunga och oförutsägbara avtryckarsystemet. Ibland kan man få två, tre eller till och med fyra skott i samma hål men så slänger det sista, ofta på grund av att man ofrivilligt rycker av skottet medan man känner efter var brytpunkten finns.

Image

Detta är 50 meter med 20 skott, alltså hela sweetspoten. Samma fenomen även här, klarar bara skytten av att dosera avtryckaren så att man trycker av lika så skjuter den ett enda hål, missar man avfyrningen så syns det direkt på tavlan. De två högre skotten längst till vänster beror på vindavdrift och de låga träffbilderna överlag beror på att siktet var inskjutet på 25 meter.

Elvis
Senior Airgun Pro

Postby Elvis » Sun Jul 13, 2008 9:09 pm

Det ser ut som om hålen är droppformade....
Kantrar kulan eller är det en synvilla?
Riktiga Män Väger 3-siffrigt.... -Obeväpnade!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FX Independence .25
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun Jul 13, 2008 9:16 pm

Det är korrekt, de kantrar eftersom vapnet är inskjutet på ett avsevärt kortare avstånd och då lobbas ju träffarna in varpå hålen blir nyckelhålsformade.

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun Jul 13, 2008 10:16 pm

Idag har jag mätt bössan ännu en gång, nu ifrån 150 Bar varpå jag fick ut 30 vettiga skott varav 20 stycken i mitten var riktigt bra:

885.00
888.00
894.00
884.00
884.00
900.00
898.00
892.00
892.00
899.00
894.00
899.00
900.00
896.00
899.00
894.00
897.00
893.00
887.00
888.00

Genomsnittet blev 893 fps (272 mps) med en spridning av 16 fps (1.80 %) vilket innebär en anslagsenergi på 18.00 ft/lbs (24.50 joule).

Här är mätningen i sin helhet:

867.00
874.00
876.00
880.00
888.00
881.00
885.00
888.00
894.00
884.00
887.00
900.00
898.00
892.00
892.00
899.00
894.00
899.00
900.00
896.00
899.00
894.00
894.00
893.00
887.00
888.00
882.00
881.00
870.00
865.00

Genomsnittet blev 888 fps (271 mps) med en spridning av 35 fps (3.94 %) vilket innebär en anslagsenergi på 17.90 ft/lbs (24.20 joule).

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Mon Jul 14, 2008 12:04 am

Lite roligare stockar till modellen: http://www.woodsandwateroutdoors.com/benji_disco.html

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Mon Jul 14, 2008 10:58 am

mf
Nyfiken

Postby mf » Wed Jul 16, 2008 7:01 pm

Tittade på sid skruvarna på min disco och har nog haft tur men de är bra inpassade i hålen, är det lika stora skruvar? 8mm skalle.
Försökte hitta insex, rundad skall och svart, ser ut som om det kan vara svårt att hitta.
Ska kolla med sifverts skruv imorgon.

Måste tillägga att jag är otroligt nöjd med den, mycket vapen för pengarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FX Cyclon .22 - Crosman Discovery .177 - BSA Meteor .177 - Steyr LP10

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Wed Jul 16, 2008 7:05 pm

Du har helt klart bättre passning hos ditt vapen än vad jag har på mitt.

Troligtvis så har billiga vapen lite mer varierande sammansättningskvalité.

Jag är också inne på linjen att ersätta dem med insex framöver.

mf
Nyfiken

Postby mf » Wed Jul 16, 2008 7:21 pm

är väl bara rättvist, du har en jämnare blånering och jag bättre skruvpassning ;)

Får också tacka för tipsen om hdd och power adjuster, big ed var väldigt trevlig och jag blev hans tredje svenska kund.
FX Cyclon .22 - Crosman Discovery .177 - BSA Meteor .177 - Steyr LP10

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Wed Jul 16, 2008 7:46 pm

Har du också beställt där...?

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Fri Jul 18, 2008 9:39 pm

Här kommer lite resultat av dagens ammunitionstester.

Totalt 10 stycken skott i rak följd ifrån bipod på uppmätta 50 meter och mycket gynnsamma omständigheter i övrigt. Fem skott sköts växelvis på respektive tavla så att ingen diabolsort fick fördel av att hamna mitt i sweetspot. Fyllning ägde rum mellan 20 skott så att bössan hela tiden gick så optimalt som möjligt.

Jag valde TS-10 från Gamo som kan skjuta riktigt bra i vissa PCP (dock inte denna), samt kända solid performers som JSB Heavy och HN Baracuda. Sedan valde jag också en Crosmanprodukt och med brist på CPH så fick det istället bli CPL.

Image

Som man kan se så verkar JSBH vara ett mycket bra val, tätt följd av Baracudan. De andra båda sorterna var inte direkt lysande och är nu avskrivna. Träffzonerna som jag har målat upp var 45 mm och 25 mm samt 7 mm. Överlag så anser man att en tio-grupp ligger ca 30% över vad motsvarande fem-grupp skulle ha presterat.

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Fri Jul 18, 2008 9:51 pm

Bra träffbild med JSBn! :up
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Fri Jul 18, 2008 9:57 pm

Jag kan nog inte säga annat än att jag inte är nöjd - bössan kostade mej trots allt inte mer än 3000 kr helt ny. Visst finns det PCP som skjuter bättre men detta är som sagt ett budgetvapen och 50 meter är normalt sett inte rätt miljö för den vingliga kaliber 177.

Jag är övertygad om att en bra skytt med kaliber 22 skulle prestera ännu bättre träffbilder på ett sådant avstånd. Under helgen ska jag (i mån av väder) testa fler sorters ammunition på 50 meter och även köra lite JSBH på 60 meter.

Larsson
Airgun Pro (medium)

Postby Larsson » Fri Jul 18, 2008 10:01 pm

Johnny wrote:Jag kan nog inte säga annat än att jag inte är nöjd

:S
Don't push it. Don't push it or I'll give you a war you won't believe. Let it go.

Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Fri Jul 18, 2008 10:03 pm

Skoj att du är nöjd..skulle jag också vara... Tror jag tolkar dig rätt... :)
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Marcus
Airgun Pro (medium)

Postby Marcus » Fri Jul 18, 2008 10:04 pm

Jag kan nog inte säga annat än att jag inte är nöjd

Tråkigt att du inte är nöjd med bössan... :roll:

Return to “Crosman (PCP) gevär”