Loading...

Crosman 2240-PCP -Gevär

Här skriver vi inlägg som handlar om Crossman PCP gevär.

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)
Status: Offline

Crosman 2240-PCP -Gevär

Postby Phonta » Sun Nov 16, 2008 9:31 pm

Skjuter nu med mitt 2240 crosman PCP intrimmat . Laddar 100-110 bar luft , utan problem i originaltuben. Provtryckte i metallbehållare ca 180 bar utan att det smällde och kör nu 110 bar !
I staterna måste du ha en rejäl marginal på grejororna, efterssom du har ca 70 bar på co2 så finns det enligt jänkarna inga problem med att trycka 110 bar i denna tub , se bara till att ventiler mm. sitter fast ! Tuben håller utan problem då det är en ståltub som tål betydligt mer (skulle annars inte sälja s i USA). Alltså ingen återvinningsmetall som någon påstod i detta forum.

Skjuter 30 grain Piledriver helt fantastiskt med en fart runt 190 ms. En mycket bra precision dessutom ! :D :D
Kan bara säga , varför C02 :?: :?:
Fick jag bestämma så skulle inte "mitt Sverige" se ut som det gör.................

fnz
Intresserad

Re: Crosman 2240-PCP -Gevär

Postby fnz » Sun Nov 16, 2008 9:58 pm

Det är väl inte meningen att originaltuben ska vara trycksatt överhuvudtaget? men det är ju bra att du konsumenttestar lite :)
Man blir ju onekligen lite sugen på en konvertering, hade vart intressant med lite bilder hur du gjort.

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Sun Nov 16, 2008 10:00 pm

Ja! Vars är bilderna??? :D
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Superbee
Airgun Pro (light)

Postby Superbee » Mon Nov 17, 2008 12:08 am

Ja upp med bilder på tingesten nu! :morepics
Har ett par luftbössor och luftpistoler som alla andra

Origo
Hängiven

Postby Origo » Mon Nov 17, 2008 12:52 am

Hur många skott skjuter du mellan pumpningarna? Och hur mycket varierar utgångshastigheten mellan skotten?
BSA, BAM, Diana, Mars, Daisy och Haenel

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Mon Nov 17, 2008 7:49 am

Först måste jag dementera att det inte är meningen att den skall vara trycksatt, med bulkfill och Maxflow-valve så
är ju faktiskt tuben trycksatt till vad CO2 ger i tryck ca 70 bar vid rumstemp och normalfylld. massor med folk kör denna pang i bulkfill version i USA.

Bilder kommer men är inte så mycket att se ännu ! :D

Skjuter 8 -10 piledriver med bra fart sen "rasar" det fort ner i fart. med den länga tuben jag nu bygger så kan jag trycka i 200 bar + en 40 cm lång tub i samma diameter som original. räknar med att få ut ca 30 skott vilket jag tycker är ok.
Kommer även att tillverka en Poweradjuster så kan man ställa ner lite !!
Fick jag bestämma så skulle inte "mitt Sverige" se ut som det gör.................

fnz
Intresserad

Postby fnz » Mon Nov 17, 2008 8:13 am

phonthaisongthaisilk wrote:Först måste jag dementera att det inte är meningen att den skall vara trycksatt, med bulkfill och Maxflow-valve så
är ju faktiskt tuben trycksatt till vad CO2 ger i tryck ca 70 bar vid rumstemp och normalfylld. massor med folk kör denna pang i bulkfill version i USA.

Men nu pratar du ju om modiferade vapen, Crosman säljer ju inga sånna modeller direkt från fabriken.
Men struntsamma, funkar det så funkar det! Ser fram emot bilderna ;)

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Mon Nov 17, 2008 9:13 am

Du har så rätt Fnz, visst är dom moddade men ändock så skjuts det ett antal hundra sådana bulkfill Crosman i det landet. Även företag som säljer denna version existerar ju och om man vet hur USA fungerar med stämningar hit och dit , Ja då är det lätt att förstå att det finns en stor säkerhetsmarginal. ;)

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Mon Nov 17, 2008 7:09 pm

Lite bilder på 2240 PCP originaltub samt även "lång 200 bars tub" under tillverkning

DSC00023.JPG

DSC00034.JPG

:D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Mon Nov 17, 2008 7:21 pm

Här är främre butten som bara skall gängas med 4 st m6 för att låsas på plats !

DSC00031.JPG

DSC00037.JPG

O-ringspåren gjorde jag med en enkelgradig 2,5 mm tjock fil, den är ju oftast rund på ena sidan vilket passade alldeles utmärkt för detta. Var lite knepigt att hitta ett stickstål i den storleken.

:D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Postby -Jonas- » Mon Nov 17, 2008 7:41 pm

Kul att du fått snurr på maskinen :up

Tänk bara på att om du ska gå in med skruvar från sidan genom röret att du lämnar en del gods kvar till änden av röret.
Livet blir roligare efter .32

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Mon Nov 17, 2008 8:09 pm

Japp ! Du har så rätt, lämnar en bra bit kvar samt att m6 skruvarna är gängade i röret samt går ner 5 mm i "butten". :D

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Mon Nov 17, 2008 8:11 pm

Tjusigt! :up :D

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Postby -Jonas- » Mon Nov 17, 2008 8:18 pm

I den här konstruktionen är det faktiskt hydraulröret som är den svagaste länken, mässingen fixar det bara skruvarna går ner ett par gängor och om skruvarna är i 10-9 kvalitet så fixar även de flera ton i skjuvning. Jag skulle lägga skruvcentrum minst 7 mm från kanten av röret.
Livet blir roligare efter .32

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Mon Nov 17, 2008 8:49 pm

Undrar om du var med mig igår när jag bestämde var de skulle sitta ? Exakt 7 mm från hålets kant till rörände !!

Med 1,5 mm gods klassat hydraulrör måste fan detta hålla ! Jag kommer även att låsa ventilen på ett liknande sätt dock med 3 st 6 mm skruvar. skall bli kul att testa ! var inne på att köpa en Evanix hunter T12. Ville ha take down principen samt en kraftfull PCP. Verkar dock som om ingen vill satsa på min "Tyffe". Så jag bygger nog en snygg stock till den samt en
take down stock liknande Evanixen till Crosman PCP. Kanske även med en förstock att fästa snyggt runt tuben !

Ser fram emot arbetet :!:

Billierudeboy

Postby Billierudeboy » Wed Jan 28, 2009 9:02 pm

Hur gick det med nya tuben fick du nån ordning på den? Och har du några bilder på tuben monterad på 2240n?

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Wed Jan 28, 2009 10:37 pm

fnz wrote:Men nu pratar du ju om modiferade vapen, Crosman säljer ju inga sånna modeller direkt från fabriken.
Men struntsamma, funkar det så funkar det! Ser fram emot bilderna ;)

När du vrider igen bulten som dels tätar tuben och dels sticker hål på co2 patronen så har du trycksatt kammaren, fast som sagt med runt 65bar kanske.

I övrigt som sidearm så kan jag förstå co2 drift du får ut betydligt mer skott utan att behöva fylla på igen, men visst luft är bättre för prestanda och tempokänslighet.

Men som sagt man kan lika gärna säga varför PCP ombygnad av en 2240?

Skjut gärna lite med normala diaboler så man fattar hur pickan går, typ FX kulor eller nåt sånt så man har nåt att referera till så att säga.
Image

fnz
Intresserad

Postby fnz » Wed Jan 28, 2009 11:17 pm

Nej Silwer, kolsyrepatronen tätar direkt mot ventilen och så länge det inte läcker nåt där så är inte tuben trycksatt överhuvudtaget.
Patronen punkteras inte heller förrens vid det första skottet.
En bild kanske underlättar http://www.crookedbarn.com/images/V25.jpg

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Wed Jan 28, 2009 11:21 pm

Skiljer sig alltså från QBna...

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Thu Jan 29, 2009 12:43 am

ok, det var som fasen, trodde också att det var som på tex. en QB.

Jag har en 50-tals co2 Crossman och den trycksätter tuben, de kan också fyllas med co2 gas från flaska om man har en sån ventil.

Nåväl struntsamma.
Image

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Thu Jan 29, 2009 12:52 am

Har haft allt ihopsatt ett tag och även skjutit ganska mycket med min PCP moddadade 2240 -60.

Vet snart inte vad det är. Har nu plockat isär för tillfället. Fungerar annars utmärkt , men håller på och med tidrn få till
en hög breech i mässing , vill ha in en grövre pipa :!: Ordar inte mer om prestanda o dyl :roll: men inga problem med kraften kan jag säga. 200 bar i tuben sen får man lista ut resten själv. Skjuter även piledriver med "bra fart".

Blir nog bra för brukandet i Thailand om ca. 6 veckor bär det av :D

Tyvärr så blir alla mina bilder " för stora" har därför ledsnat på att ladda ner :!:

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Thu Jan 29, 2009 1:04 am

Hur lång är pipan?

Kör du 200Bar som arbetstryck för jag antar att du inte har nån regulator.
Image

Superbee
Airgun Pro (light)

Postby Superbee » Thu Jan 29, 2009 7:20 am

Klart du ska hysta upp lite bilder nu!

Det är ju bara att öppna upp ett bildbehandlingsprogram och förminska filerna :morepics
Har ett par luftbössor och luftpistoler som alla andra

Topic author
Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Thu Jan 29, 2009 11:52 am

Jag kör med 14" pipa, det är vad man behöver för att inte "elda för kråkorna". Kör med 200 bar i tuben utan regulaor,
Har nu börjat fundera på att tillverka "Phonthas" maxfow-valve :D , tycker att det är svindyrt att köpa från crooked B. Jobbar på att ta fram verktyg för att svarva sätet inne i ventilen. Farten står inte långt efter en "fullt Moddad" Tyffe , och då menar jag naturligtvis i mitt Thalands-utförande, påpekar detta nogsamt :roll: .

Ganska många skott får man ur en 2260 tub, fyllnippel med backventil från Crooked Barnes, skall se om jag kan kopiera denna :!:
Fäst in ventilen riktigt ordentligt :!: :!: :!: Inte kul om den släpper :sick

Return to “Crosman (PCP) gevär”