Loading...

Crosman 781

Här skriver vi inlägg som handlar om Crossman PCP gevär.

Topic author
Tomaz
Airgun Pro (medium)
Status: Offline

Crosman 781

Postby Tomaz » Thu Mar 26, 2009 8:02 pm

Jaha....jo.....det är sant. Råkade köpa ännu en BB-gun när jag var till Teknikmagasinet för att köpa mer Stålkulor till mina co2-pistoler..... :oops:
Jag fattar inte detta. Bössorna jag köper blir billigare och billigare, och plastigare och plastigare.......Men jag har roligare och roligare när jag skjuter... :shock:
Säkert en period jag kommer över snart.........hoppas jag. :oops: Men jag lovar att inte falla så långt ner att jag börjar med airsoft... :mrgreen:

Denna gång blev det en Crosman 781 SSP (single stroke pneumatic), helt i plast förutom pipa och en del av det mekaniska. Är 87cm lång och väger endast 1,3kg... :shock:
Den har ett radmagasin man kan ladda med 5st diaboler, och som man matar manuellt. Eller ett inbyggt rörmagasin för stålrundkulor på 20 + 200skott....
Huvudmagasinet rymmer 20 st kulor, men med en knapptryckning och lite skakning på bössan så fyller man på detta via en reservoar i bössan som rymmer 200st diaboler. Svårt att förklara men funkar faktiskt riktigt bra och är gjort på ett par sekunder.
Man laddar bössan genom att fälla ner framstocken och förkomprimera luften i cylindern när man trycker tillbaka framstocken.
Sedan spänner man upp en hammare med ett litet handtag på sidan av lådan, när man för tillbaka detta handtag så följer även en laddpinne med som för in kulan i loppet. Nu är bössan klar för att skjuta och har heller ingen automatsäkring. När man fått upp vanan går det faktiskt mycket snabbare än det låter att ladda om bössan, på några få sekunder.

Enkla öppna riktmedel, och en faktiskt ganska OK plastavtryckare, visst inte så rent trycke, men ganska lätt...

Utgångshastigheten är väldigt jämn men ligger bara mellan 106-107 m/s med stålkulorna... Fabrikssifrorna uppger 135 m/s med stålkulor...

Men precisionen med rundkulor var det faktiskt inget fel på alls, bättre än tex Haenel 310.... :D

Lättskjuten så det skriker om den och går mycket snabbt att få upp bössan och få siktena och målet i linje med varandra, oerhört snabbt att komma till skott med andra ord..

Bössan kostar bara 699kr, och ger mycket skjutglädje för pengarna om man liksom jag gillar konceptet...

och lite bilder på skapelsen...

Image

Image

Image

Image

Image

Topic author
Tomaz
Airgun Pro (medium)

Re: Crosman 781

Postby Tomaz » Sun Mar 29, 2009 5:16 pm

Har matat igenom ca 700 kulor utan problem, och precisionen tycker jag är riktigt bra för att vara en så enkel och billig BB-gun...

10 skott fristående från 7m
Image

Men backar jag till 10m blir det genast sämre och kan inte hålla alla skott inom det svarta.. :shock:

Ola
Airgun Pro (Heavy)

Postby Ola » Tue Mar 31, 2009 12:33 pm

Billigt och roligt Tomaz :up ..
På Drozden så gick det hålla ihop skapligt på 9-10 meter men vid 15meter eller mer då var tavelträffarna färre(innom det svarta) många flyers då.
Körde med Copperhead stålrundkulor som kanske inte är så superbra.
Testade även en del blykulor men det blev väldigt många eldavbrått då , matarfjädern tryckte upp kulorna för hårt.
Men i gengäld så samlade det ihop träffbilderna bättre och flyers var inte lika vanliga.
Mvh Ola
Fx-Monsoon 5,5mm
Röhm Twinmaster 4,5mm
Crosman 2240 5,5mm
Stavsjö cal:90

Commando
Hängiven

Postby Commando » Fri Apr 17, 2009 3:01 pm

Då så! Då kan även jag sälla mig till den lyckliga skaran & citerar därför trådskaparens inledande rad:
Jaha....jo.....det är sant. Råkade köpa ännu en BB-gun när jag var till Teknikmagasinet för att köpa mer Stålkulor till mina co2-pistoler.....
Avslutar med orden: Äh, va f-n, det är jue fredag! :toast
Diana Model 52 .177, FWB 300S Match, FWB 300S Junior, FWB 300S Match, Weihrauch HW 95 .22, Weihrauch HW 30S .177, Haenel Modell 310 4,40, Fx Cyclone .22, Crosman 781 .177, Walther CP99 Compact, Walther PPK, Gamo Center, Gamo Compact, Webley Ratcatcher .22

Topic author
Tomaz
Airgun Pro (medium)

Postby Tomaz » Fri Apr 17, 2009 3:45 pm

Commando wrote:Då så! Då kan även jag sälla mig till den lyckliga skaran & citerar därför trådskaparens inledande rad:
Jaha....jo.....det är sant. Råkade köpa ännu en BB-gun när jag var till Teknikmagasinet för att köpa mer Stålkulor till mina co2-pistoler.....
Avslutar med orden: Äh, va f-n, det är jue fredag! :toast

:yeah :cheers

Själv har jag klämt på en rosa Crosman 760 idag... :yikes

tomten
Intresserad

Postby tomten » Fri Apr 17, 2009 5:13 pm

Crosman 760 är riktigt trevlig, avverkade förra vintern tre flaskor Copperhead stålrundkulor vid tavelskytte i garaget (7 meter), gav sen bort den till en grabb boende på landet, vad jag vet fungerar den fortfarande klockrent. Klarade ofta 10 skott serier i det svarta, men som sagt då och då kommer en flyer som knappt träffar tavlan. Bättre presision vid diabol användning (den levereras med 1 st 5 skotts mag), men fortfarande flyers.

Har för några veckor sen beställt en Daisy 953 single stroke pneumatik som var på rea hos Rodan. ska skickas då han är på Svenska sidan för att förhindra tullstrul. Enligt tester jag läst ska denna bössa ha väldigt bra egenpresision i sin prisklass.

En rosa 760 bössa kan inte vara fel. Köp, Köp, Köp!!!

fnz
Intresserad

Postby fnz » Fri Apr 17, 2009 6:25 pm

Image
En 760 XLS vore inte helt fel annars :)
Synd att den inte verkar gå att få tag på här i Sverige bara.
Hur många pump kräver den för full kraft förresten?

John Doe

Postby John Doe » Fri Apr 17, 2009 6:53 pm

Det bör vara 10 pump då mekanismen är samma som 1377.

En del ägare av 1377 använder pumphandtaget till sina vapen.

På grund av lite längre pipa på 760 så ger den runt 210 mps angivet (700 fps) där 1377 ger 183 mps (600 fps) angivet.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Fri Apr 17, 2009 7:47 pm

Hehe, helt gjord av plast nästan.

Iofs hade jag en Daisy nåt single stroke som första luftgevär en gång i tiden.
Image

Michael
Airgun Pro (medium)

Postby Michael » Fri Apr 17, 2009 7:52 pm

Jag vann något liknande i Falun.
Har ingen koll på modell, men vi skjuter humlor med det på 10-15m.
5 pumptag blir runt 150 m/s, 15 pumptag är jobbigt. drygt 200 m/s
Att skjuta luftgevär med fjäder är som att äta soppa med gaffel.
Det går, men varför?

John Doe

Postby John Doe » Fri Apr 17, 2009 7:55 pm

Min första bössa var en Daisy 840 - en mycket populär singlestroke i början av 1980-talet.

Liknade ett Remington pumphagel i designen.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Fri Apr 17, 2009 8:08 pm

Ja fan en sån var det och samma tid här för min del, jag hade haft nån pistol innan som var väldigt klen såg ut som en colt 45a.

Och förstås fått provat skjutit andra luftvapen och krutvapen.

Men den plastiska skapelsen var den första som var min helt egna bössa iaf, tror de typ gjorde strax över 100mps, iofs helt rekylfritt så man tyckte ju att man var duktig att träffa saker på kanske 5-7 meter eller nåt, för det var förstås open sights som gällde.
Det gjorde det för mig väldigt lång tid får jag erkänna.

Man sköt med det man kom över och inte tusan hade man några pengar för kikarsikten.
Image

John Doe

Postby John Doe » Fri Apr 17, 2009 9:44 pm

Jag tror den var angiven till 104 mps noga räknat, på ena sidan så fanns det en lucka för 350 BB eller så kunde man ladda en diabol i taget i en springa efter att ha dragit tillbaka ett slutstycke.

Return to “Crosman (PCP) gevär”