Loading...

Crosman Marauder

Här skriver vi inlägg som handlar om Crossman PCP gevär.

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)
Status: Offline

Re: Crosman Marauder

Postby -Jonas- » Thu May 21, 2009 11:09 pm

Det är de två sista skottplatserna som är dyra.
Livet blir roligare efter .32

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Thu May 21, 2009 11:16 pm

Problemet är väl att maggen säkert kommer kosta runt 395 kr i Sverige...

Varför skulle du köpa dem i Sverige då...??

:shock:

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Thu May 21, 2009 11:23 pm

Det är nog en enkel väg för många, import kräver ju mer, och man åker troligen på en massa strafftull.

Alla har inte möjligheten att de känner nån i USA som kan handla åt dem och skicka grejorna.

Allt detta är ett stort OM med då vapnet inte ännu finns här, och att jag tror inte de kommer vara så billiga heller.
Image

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun May 24, 2009 7:13 pm

Idag träffade jag Marcus Jonsson som var ansvarig för lanseringen av Marauder via Fondprodukter hos oss här i Sverige.

Vi hade ett långt och givande samtal om den modellen och om Fondprodukters övriga sortiment från Crosman.

På plats fanns även den enda Marauder som finns i Sverige, ett exemplar med serienummer 108 och som har blivit inlånat av Fondprodukter ifrån Crosman för utvärdering och uppvisande på den gångna Elmia Game Fair.

Priset är nu fastsatt tilll 6395 kr.

Två saker gav väldigt bestående intryck - shrouden och avtryckarsystemet.

Crosman har inte tidigare skämt bort marknaden med bra avtryckarsystem men den helt nya enheten som har tagits fram tillsammans med bröderna på A-TEAM är riktigt grymt bra, hästlängder bättre än vad jag hade förväntat mej eller trott om Crosman.

:shock:

Det ska bli mycket intressant att höra vad en finsmakare på avtryckarsystem (läs, ex Tomaz) tycker om den, själv blev jag helt överväldigad.

Shrouden var kusligt effektiv. Visserligen så var den fullbafflad men den allmänna uppfattningen i USA om att detta är det tystaste man har hört behöver vi inte längre ta med skepsis på grund av deras bristande referensramar. Detta är verkligen ett enormt tyst vapen, det ska bli mycket intressant att få redan på hur man har löst detta rent tekniskt. Faktum är att shorudens påtagliga effektivitet även hade överraskat Fondprodukter och Marcus var mycket tveksam till om den verkligen skulle säljas med bafflar då effekten var så monumental. Sannolikt så kommer baffelsatsen att saluföras som en separat reservdelssats.

I övrigt så håll vapnet en alldaglig standard, fullt jämförbar med exempelvis en Typhoon och betydligt bättre än Discoveryn, inte minst vad gäller stocken samt passning/finish. Stocken har ett ganska kitichigt (läs, smaklöst) namngravyr undertill på förstocken men formen på stocken i sin helhet var riktigt bra. Ett extra plus var rembygeldubben som satt på plats redan ifrån fabrik. Hammarfjädern var påtagligt tung eftersom vapnet var en USA-version men allt gick mjukt och fint utan känsla av gammal byrålåda. Tyvärr så har man den lite ålderstigna och bökiga fyllningen med Fosterkoppling istället för vanlig QF vilket numera nästan är standard hos moderna PCP.

Bössan var väl balanserad, möjligtvis med lite tyngd framåt men en smula lång. Trots högt block och shroud så kändes den varken topptung eller rank.

Vidare så diskuterade vi min reklamation på pipan till 1377 samt den onormalt höga effekten på Discovery, det sistnämnda försäkrade han var ordnat nu igenom en ännu klenare hammarfjäder. De vapen som levereras nu kommer att ligga under 10J oavsett kaliber.

En annan nyhet var Nightstalker (pris 3795 kr) som kommer till oss med ett utförande på 10J (=orig. fullpower). För att klara licenskravet så blir inte detta vapen halvautomatiskt utan man har helt enkelt demonterat en fjäder inuti vapnet vid importen till Sverige. Vapnet skjuts som vanligt men för att repetera så måste avtryckaren föras framåt (precis som när man spänner att snabbtryck). Skulle en fjäder återmonteras i vapnet så blir det semi och kräver endera licens eller strypning till under 3J.

Man har också lyssnat på önskemål om fler eftermarknadsdelar och vissa saker ifrån Custom Shop kommer även in till Fonds sortiment, exempelvis stålbreechen, samt fler reservdelar. Nytt i sortimentet blir även en strypt (hammarfjäder) 2260, alltså storsäljaren 1760 men med kaliber 22. Den kommer att, liksom 1760, framöver att importeras med stålbreech som standard.

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Postby -Jonas- » Sun May 24, 2009 7:18 pm

Mycket intressant info :up
Livet blir roligare efter .32

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Sun May 24, 2009 7:23 pm

Intressant info Johnny! :up :up
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Tomaz
Airgun Pro (medium)

Postby Tomaz » Sun May 24, 2009 8:00 pm

Marcus är en klippa, och oerhört bra att ha att göra med... :up :D

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun May 24, 2009 9:11 pm

Jag fick också ett mycket gott intryck av honom..

:D

Dessutom så känns det som ett Fond är på G med offensivt arbete för att marknadsföra sina produkter och samma lyhördhet inför entusiasterna som präglar Crosman USA.

Tomaz: Det ska bli spännande o höra vad du gillar Marauder...

Superbee
Airgun Pro (light)

Postby Superbee » Sun May 24, 2009 10:49 pm

Kul rapport Johnny!

Lite intressant hur 499 dollar = ca 3720 kr blir till 6395 kr dock?
Dock så är det säkert 4-5% tull och 25% moms så redan där så har man dragit till ca 4800 kr men det saknas dock 1595 kr...
Aja kul initiativ att de tar in mer Crosmanprylar, dock så är man något tveksam till att betala de priser som blir i Sverige.
Har ett par luftbössor och luftpistoler som alla andra

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun May 24, 2009 11:04 pm

Jag gissar på frakt sedan tull och slutligen en marginal på 15 procent och därtill momsen.

Värd sina pengar då...?

Tja...

Köper man en T12 Whisper med trästock och ett extra magasin så är man på 7500 kr.

Motsvarande summa för Marauder blir 6700 kr.

I USA så kostar T12 Whisper med trästock $1195 och Maruder $499.

Som jag ser det så är skillnaden i pris liten på vår marknad, visserligen så är Crosman 800 kr billigare än FX på exemplet ovan men den summan kan kanske FXs goda rykte och smidiga tillgång till reservdelar och knowhow vara värd, i synnerhet för en nybörjare.

En Marauder här köper man för att man vill vara udda, för att man gillar Crosman eller inte gillar FX - något rationellt skäl att hålla Marauder före FX ser jag inte.

Två jämnstarka alternativ helt enkelt.

I USA så kommer sannolikt Marauder att sopa mattan med allt vad importerade PCP heter.
Där är prisskillnaden förkrossande och dessutom tillverkas den i USA vilket väger tungt hos de flesta amerikanska vapenköpare.

zeke-cool
Hängiven

Postby zeke-cool » Sun May 24, 2009 11:11 pm

Johnny: Frågade du Marcus om när Maraudern ska börja säljas här :?: :?:

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun May 24, 2009 11:19 pm

Fond vill ha hit den så fort som möjligt, åtminstonde en mindre batch på typ 20 vapen för entusiasterna och som flaggskepp att visa upp i sortimentet.

Crosman lyssnar men lovar inget.

Alla handlare i USA skriker sig hesa efter den här bössan just nu och så fort produktionen börjar komma upp i fart så lär hemmamarknaden bli hårt prioriterad. Sverige är en mycket liten marknad för dessa vapen så min gissning är att vi nog får vänta lite...

Det finns för övrigt handlare i USA som har bokat 300 ex utan att ens ha sett den, handlare av den typen lär Crosman sannolikt leverera till först.

Superbee
Airgun Pro (light)

Postby Superbee » Sun May 24, 2009 11:19 pm

Johnny wrote:Jag gissar på frakt sedan tull och slutligen en marginal på 15 procent och därtill momsen.

Men nu utgick jag ju från "kundpris" i USA, är det verkligen så att FOND mfl köper in sina bössor för samma pris som kunderna ger i USA? Låter inte klokt i mina öron.

Jag skulle gärna köpa en Marauder, dock inte för nästan dubbla priset av vad de tar i USA :tease

Ska dock bli intressant o se vad FOND tar för breecharna till övriga Crosmanpuffror, de kostar ju ca 30 dollar i US, dvs ca 230 spänn om man kör "påslagsfaktorn" som de kör på Maraudern kan man rimligen gissa att en breech kostar ca 395kr i Sverige vilket faktiskt skulle vara helt ok :up

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun May 24, 2009 11:23 pm

Säkert så har Fond en rabatt som återförsäljare men den är säkert inte lika hög som för en handlare på hemmamarknaden och denne har säkerligen därtill volymrabatter som Fond aldrig är i närheten av.

Marcus nämnde vad breecherna skulle kosta men tyvärr memorerade jag det inte skarpt... :oops: ... jag tror att det var en femhundring (499 kr).

Reservdelar/tillbehör brukar ju ha betydligt bättre maginaler än själva vapnen.

Sandstig
Airgun Pro (light)

Postby Sandstig » Mon May 25, 2009 11:11 am

Johnny
Kul med nyheter!

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Mon May 25, 2009 12:05 pm

Tja, de kan ju försöka sälja den där, jag tror det inte blir så många mer än de 20 de ska ta in, så många Crossmanentuiaster finns inte här då de ju inte direkt är kända för nåt vi här är intresserade av idag egentligen.

Käns klart tveksam med det priset, men den som lever får se.

Då det slår så illa prismässigt med vapen därifrån, får man tänka på att det här är riktiga lågpristilverkade bössor som sen kostar som våra vanliga PCP här av olika märken som BSA, AA och FX tex.
Image

Superbee
Airgun Pro (light)

Postby Superbee » Mon May 25, 2009 12:18 pm

Personligen har jag ett gott öga till Crosman som sagt men med tanke på pris och att Tobbe börjat ta in AA så lutar det mer åt en AA bössa faktiskt!

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Mon May 25, 2009 12:20 pm

Fast han ska inte ta in fler AA mer än fjäderbössorna, enligt han själv, det blir PCP nu första svängen enbart sen inget mer, inga delar eller så heller mer än till fjäder.
Image

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Mon May 25, 2009 1:30 pm

Silwer wrote:Fast han ska inte ta in fler AA mer än fjäderbössorna, enligt han själv, det blir PCP nu första svängen enbart sen inget mer, inga delar eller så heller mer än till fjäder.

Har han angett nåt skäl/orsak till detta? :roll:
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Mon May 25, 2009 3:04 pm

Tja, han menade att han hade så jävla mycket PCPer ändå att hålla igång med delar och support.

Själv blev jag lite besviken, jag tycker steget från FX och BSA till Theoben är stort, en Theoben som verkligen är nåt ligger ju på typ 14 tusen ungefär(De regulerade MK2 tex), det är iaf dubbelt mot en FX ungefär.

Tyvärr är vi ju inte rosade med handlare, en har ju försvunnit och den andra (Hammerarms) vet jag inte vad jag ska tro om efter alla dessa år.

Hoppas nån tar hem AA PCPer i framtiden iaf, jag kan tänka mig byta till en nämligen, för som det är nu så finns inget jag kan byta till egentligen som käns vettigt, antingen är det så dyrt att det inte finns en sportmössa eller så är det samma sak i en annan form bara eller så ett nytt FX igen.

BSA är jag fortfarande tveksam över, ser inte nån fördel med dem nu.

Nåväl, nu var det Crossman det var fråga om, men den kommer jag inte köpa i vilket fall.
Image

Tomaz
Airgun Pro (medium)

Postby Tomaz » Thu May 28, 2009 9:44 pm

Johnny wrote:
Tomaz: Det ska bli spännande o höra vad du gillar Marauder...

Mitt intryck:

+Gediget byggd
+Bra finish på delarna
+Välbalanserad
+Bra ergonomi på stocken
+Lätt att repetera
+Bra avtryckare
+Mycket tyst

-Shroudern verkade vara lite lös
-Mindre bra system på luftkopplingen
-Mindre smidiga magasin att ladda, och förmodligen som med alla andra fjäderbelastade magasin inte så skonsam för diabolerna
-Bara 10 skotts magasin i kaliber 4,5mm (jämfört med FX som har 16 skott)
-Trångt om utrymme om man vill ladda diabolerna direkt i loppet utan magasin
-Fult inristat "Benjamin" på undersidan av stocken
-Varierande hastighet på det oskruvade provexemplaret mellan 255-265 m/s

I morgon har jag beställt precisionstester av Marcus, så vi får se om det kommer upp någon bild på det imorgon... ;)

Första intrycket är i alla fall mycket positivt. Avsevärd höjning av kvalitetsintrycket jämfört med Discovery.
Ska bli intressant att se hur den håller ihop skotten, och om det går att få en bra jämnhet på hastighetskurvan. Om det funkar bra, så skulle jag inte tveka på att välja Crosman Marauder i stället för en FX Whisper, som egenskapsmässigt till det yttre är likvärdiga bössor.

Fick också en liten flashback av kännslan och konstruktionen på bössan som den Air Arms Shamal jag hade, även avtryckarsystemet kändes lika. Även om det är en gammal konstruktion som Crosman lånat inspiration ifrån, så är den välbeprövad och står sig bra än idag.

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Thu May 28, 2009 10:23 pm

Luftanslutningen är verkligen primitiv med dagens mått mätt.... :roll:

Har du hört något om även andra magasin (typ FX, Theoben etc) passar..?

Jag håller med om att det känns mer gedigen än Typhoonen men logon på förstockens undersida är ta mej tusan inte snygg... :sick

Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Sun May 31, 2009 8:57 am

Johnny wrote:Räknar vi att frakten och tullen äter upp ÅF-rabatten så hamnar vi netto på 4350 + moms, summa 5438 kr.

Sedan ska handlaren ha marginal också, säg 15% - då är vi på 6254 kr.

Under 6500 kr tror jag inte blir aktuellt.

En Typhoon T12 Whisper med träkolv kostar 6995 kr hos Hurricane, någon annan konkurrent i samma prisklass finns nog inte om vi räknar shroud, magasin och valnötstock.

valnöt var väl att ta i :evil39

Fårlåt en okunnig men hur pumpar du denna , eller är det en co2
Fick jag bestämma så skulle inte "mitt Sverige" se ut som det gör.................

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sun May 31, 2009 11:03 am

Det är sant, stocken hos Marauder är faktiskt inte valnöt.

Man pumpar den som ett vanligt PCP om man inte vill köra Co2 som lösvikt.

Topic author
John Doe

Postby John Doe » Sat Jun 06, 2009 10:59 am

Avtryckarsystemet:

Image

Return to “Crosman (PCP) gevär”