Smörja/olja pistolen

En area för alla vapen som drivs med Co2 gas.
Post Reply
cyberdog

Smörja/olja pistolen

Post by cyberdog » Wed Dec 30, 2009 2:14 am

Är ny på Co2 vapen och undrar vad för slags olja/fett man ska använda ? Vet att det finns o köpa patroner som man använder då o då som smörjer men jag undrar om det fungerar med 5-56 och vad specifikt man ska smörja för delar ?

Om inte lista gärna andra alternativ ?!

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Re: Smörja/olja pistolen

Post by -Jonas- » Wed Dec 30, 2009 4:00 am

Min erfarenhet är att man sällan ska smörja. Och köp inte de smörjpatronerna som finns...de är onödigt dyra. Droppa en droppe olja i nålen som punkterar co2patronen så har du gjort samma sak.
Livet blir roligare efter .32

ukven
Intresserad

Post by ukven » Thu Dec 31, 2009 12:25 am

Det rekommenderas ibland att man ska använda Crosman Pellgun Oil till just CO2-vapen (men ej fjäderdito). På olika forum har det påståtts att detta helt enkelt är "30-weight non-detergent oil" vad det nu betyder. Det första är väl viskositeten och det andra borde betyda att det inte ska vara några tillsatser, typ det som finns i motoroljor. De har nämligen bla "tvätt-tillsatser".

Så då skulle jag prova symaskinsolja, som är en tunn mineralolja utan tillsatser. (Att jag inte provat det själv är att jag just har Crosmans lilla tub jag köpte för länge sedan).
Förutom en droppe på tuben som beskrivits innan så ska du smörja alla leder lite då och då, dvs där det rör sig.
5-56 innehåller mycket lösningsmedel så det skulle jag inte använda över huvud taget.

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Thu Dec 31, 2009 12:35 am

Nä 5-56 är ingen höjdare..till just nåt. Undantaget möjligen till rostiga skruvar. Bra råd ovan dock...
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Post Reply

Return to “Co2 forum”