Revolver 4,5 CO2 DAN WESSON 8

En area för alla vapen som drivs med Co2 gas.
Post Reply
Heimdall

Revolver 4,5 CO2 DAN WESSON 8

Post by Heimdall » Fri Jan 15, 2010 11:06 pm

Är min första recension av någonting så ha tålamod med mej. ;)
Först lite fakta.
Pris: 1495:-
Längd: 338 mm.
Piplängd: 181 mm.
Vikt: 1040 gram
Kaliber: 4.5 (endast med stålrundkulor BBs 4,5 mm (4.42)
Drivmedel: 12g co2 patroner
Utgångshastighet: 130 m/s (3,0Joule)

Det här följer med.
Speedloader
6 styck patroner
Rail för montering av kikarsikte, lampa, lasersikte, bakspegel etc etc
Insektsnyckel
Manual
Image

Köpte revolvern från Hobbex beställde med 6 extra patroner ink speedloader (179:-)
Som vapen-nörd var jag väldigt imponerad av att den är i helmetal inget fjolligt plast här inte.
Revolvern är tung och stabil ligger bra i handen, kolvgreppen är i plast och känns bra att hålla i glappar ej.

Image

Image

Patronerna går lätt att sätta in och ta ut men trumman är lite seg att fälla ut och in.
Patronerna är i metal förutom toppen (kulan) som är plast. Man tjongar in rundkulan i toppen.

Image

Revolvern är riktigt lång om tex gemför Gamo R77 Combat 4". Gamo R77 känns mer som en leksaks revolvern i gemförelse
är i min mening för mycket plast på Gamo R77. DAN WESSON känns som en riktigt revolver.

Image

Kolven är konstruerat så man drar den bakåt för att stoppa in kolsyrepatronen, går väldigt
lätt att öppna/stänga kolven. Skruven till kolsyrepatronen är inne i kolven och syns inte när kolven är stäng. Helt klart ett plus
inte som bla Gamo R77 revolver där skruven syns.

Image

Tyvär har jag inte provskjutit, bor i Arvidsjaur minus 20 här och 1 meter snö. Kommer inte bli förän till våren
som jag tar mej till sommarstugan för att panga. Är helt klart nöjd med revolvern är som sakt riktig uberfet och det
är barnsligt kul att ladda den med patroner. Hoppas bara att den fungerar bra att panga med och inte bara som prydnad.
Hoppas nu gillar min första recension. :D

Edit
Glömde ju att nämna att den har både single och double action avtryckare
Last edited by Heimdall on Sat Jan 16, 2010 5:36 am, edited 2 times in total.
Rat Sniper Co2 .22 Air Rifle (QB78)

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Re: Revolver 4,5 CO2 DAN WESSON 8

Post by -Jonas- » Fri Jan 15, 2010 11:21 pm

Kul recension...tror ingen har skrivit om en sådan förut :up
Ser ju riktigt bra ut...lite som en ME revolver förutom att man inte behöver pumpa upp varje patron.

Vad är det för metall? År det nått som är magnetiskt?
Livet blir roligare efter .32

Heimdall

Post by Heimdall » Fri Jan 15, 2010 11:28 pm

Presis testat med magnet fick utslag på vissa delar av Gamo R-77 revolver men ingenting på DAN WESSON är något slag av fulmetal.
Rat Sniper Co2 .22 Air Rifle (QB78)

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Sat Jan 16, 2010 2:12 pm

Ja det är nog nån zinklegering, det är rätt vanligt på luftpistoler i metall.

Kollade på hobbex hemsida där står det klart och tydligt att man endast kan/ska använda bbs...undrar varför det är så?

Det står även på sidan av revolvern "max 3 joule"...Man borde väl kunna kräma ut lite till från en sån stor revolver?

Nästan så jag måste köpa en för att testa...fast det är så mycket som ska köpas :(
Livet blir roligare efter .32

wadde

Post by wadde » Sun May 02, 2010 10:33 pm

Max 3 joule är för att den räknas ju som semi-auto. Förmodligen nån efterkonstruktion/nedtrimmning för svenska marknaden, därav att den fått klisterlappen.

Jag förstod dock inte hur kolsyran hittar sin väg fram. Är patronerna bara ett ihåligt rör eller ?

Larsson
Airgun Pro (medium)

Post by Larsson » Sun May 02, 2010 11:06 pm

Double action räknas väl inte som semiauto i Sverige? Eller därom tvistar väl de lärde? Min Desperado funkar som en SA/DA-revolver och är köpt i tyskland, 7,5J direkt ur kartongen.
Don't push it. Don't push it or I'll give you a war you won't believe. Let it go.

Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW

wadde

Post by wadde » Mon May 03, 2010 3:32 am

Ja men som du själv sa. De lärde tvistar. T.ex otekniska magasinet kör ju på safe och kränger t.ex bara co2pickorna där i 3j-fart. 100m/s osv.

Hoppas fan på förslaget om att skippa 3joule-gränsen vinner kraft. Både för enkelhetens skull och mera "roliga" bössor/puffror till folket.

Larsson
Airgun Pro (medium)

Post by Larsson » Mon May 03, 2010 1:08 pm

Hear hear.
Don't push it. Don't push it or I'll give you a war you won't believe. Let it go.

Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW

wadde

Post by wadde » Tue May 04, 2010 10:55 pm

Den som lever får se heter det väll :)

Föresten så var det bra skrivet och fina bilder Heimdall !

Drojn
Intresserad

Post by Drojn » Thu Oct 06, 2011 8:19 pm

-Jonas- wrote:Ja det är nog nån zinklegering, det är rätt vanligt på luftpistoler i metall.

Kollade på hobbex hemsida där står det klart och tydligt att man endast kan/ska använda bbs...undrar varför det är så?

Det står även på sidan av revolvern "max 3 joule"...Man borde väl kunna kräma ut lite till från en sån stor revolver?

Nästan så jag måste köpa en för att testa...fast det är så mycket som ska köpas :(
Jag tror att den silverblanka är i nickelpläterad alu.
Kolla den här länken. Ger kanske lite extra skjuts, men formodligen mest möjliget att justera utg.hast.
http://www.replicaairguns.com/posts/category/revolver" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Return to “Co2 forum”