Hämmerli CR20 S

En area för alla vapen som drivs med Co2 gas.
Post Reply
PerraMeduza

Hämmerli CR20 S

Post by PerraMeduza » Thu Jun 16, 2011 12:55 am

Haj alla!
Jag är ny här på forumet och jag hoppas jag postar rätt nu. Jag har sökt på de flesta sätt och vis i forumet men utan resultat. Har även testat att googla, men tyvärr samma sak där.. Är inte någon hejare på engelska.. :o

Så nu till mina små frågor:
Är det någon här på forumet som har ett Hämmerli CR20S, har testat ett eller har någon bra information om det?
Är det värt pengarna?
Har geväret bra finish?
Har det bra egenprecision?
Lätt att ställa in för "rätt" balans?
Hur många skott brukar en 88g co2 patron räcka till med något så när bra tryck?

Jag blev lite sugen på ett när jag såg det på diverse svenska webshoppar, men känner att jag måste få lite bra info innan jag pungar ut med så pass mycket pengar.. (ca: 6795 - 7899:- beroende på butik). Det enda jag på egen hand lyckats hitta är någon form av reklamfilm på polska, så jag vore glad för den hjälp jag kan få!
Mvh. Pär
Crosman 2240 .22
Gamo PT-80 .177
Industry Brand QB20B .177
Umarex Beretta Elite II .177

GamoHunter
Intresserad

Re: Hämmerli CR20 S

Post by GamoHunter » Thu Jun 16, 2011 1:12 am

Det här är vad jag kunde hitta om bössan.
http://www.pyramydair.com/s/m/Hammerli_ ... Rifle/2443
GRTIII Gamo Hunter Sport - Gamo 3-9X40
Standard Gamo Hunter Sport - Gamo 3-9X40
Benjamin 392 - Williams peep sikte
Benjamin 392 Steroid - Leapers 3-9X32 Bugbuster

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Jun 16, 2011 1:12 am

Co2 är ute, eller skjuter du 10m mplskytte?

Glöm den där annars, de pengarna får du ett dugligt PCP vapen för.

Co2 leder ingenstans utanför just kort målskytte.

Men om det är din grej fins mängder med bössor att välja med dock dyrare kanske.

även luft har blivit mer eller mindre standard inom 10m match.

Vad ska du ha bössan till?
Image

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Post by Johnny FX » Thu Jun 16, 2011 9:45 am

Samma bössa finns som modell AR20 (luft)
Klart trevlig bössa och jag skulle lätt kunna tänka mig en.
Crosman M4-177.
FX Typhoon 177, FX Optics 6-18.

Mika.G
Airgun Pro (light)

Post by Mika.G » Thu Jun 16, 2011 7:02 pm

AnThRaX här på forumet har en sådan, har provat den riktigt fin bössa.

/MG

PerraMeduza

Post by PerraMeduza » Fri Jun 17, 2011 2:48 am

Jo jag funderade först på AR20 och har även ägnat Hatsan AT44 några tankar, men då blir det en massa kringutrustning med dykarflaska och fyllstation. Skulle inte sitta helt fel med PCP, men med kikare och övriga tillbehör så skulle det landa på runt 10 000:- om jag skulle köpa ett AT44.
12g kolsyrepatroner har jag en hel del kvar av sedan tidigare (bra pris på TM) så jag hade funderingar på någon form av 2x12g adapter för att få ner kostnaderna.
Såg vid senaste försöket med Google att CR20 finns hos en tysk webshop för € 449.95 så då blir det ju ännu billigare än här i sverige. :D
Angående avståndet så är 10 meter i överkant av vad jag har möjlighet att öva på i dagsläget, och jag tror inte jag får möjlighet att börja öva på längre avstånd än på ett tag.
Hur är det med presicionen tro? Det har ju Lothar Walther-pipa så det borde ju vara hyfsat?
Mvh. Pär
Crosman 2240 .22
Gamo PT-80 .177

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Post by Johnny FX » Fri Jun 17, 2011 3:07 pm

Har alltid varit tveksam till 88grammarna.
Vad händer om man skjuter 100 skott och sen lessnar och inte skjuter
På två veckor??
Hur många skott får man ut som tie joul
Och kan en sån här ligga trycksatt en längre tid eller tvörtom
Den kanske inte mår bra av att inte vara trycksatt???
Patronerna är ju rätt dyra osv
Med
12 grammarna har man ju råd att labba lite.
Vad händer om man får läckage och måste ta isär och sätta ihop
X antal ggr.???
Måste man byta flaska varje gång eller är det backventil i såna 88:or??
Crosman M4-177.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri Jun 17, 2011 8:38 pm

Välj en luftvariant säger jag, hur mycket dyrare är den varianten?

Co2 suger det har gjort sitt i min mening och hör hemma i leksaksvapen från Crossman.

Tänk på att dte där ändå är redigt med stålar du ska betala, de är inte lättsålda direkt kan jag lova, det ser man på de här Umarex vapnen som ju är Walther folk har dem nån kortatre tid sen är de till salu i evigheter.

Jag hajar att enn PCP av värre rang blir dyrare med allt, men så är det också nåt helt annat än det där du ska ha.

Men gillar du måskytte på kortare håll och kanske skjuter inomhus så är det väl ok med nåt sånt där, men jag hade ghellre köpt en begagnad FWB600serie ssp eller 300S och skitit i den där.
Image

PerraMeduza

Post by PerraMeduza » Fri Jun 17, 2011 11:31 pm

Johny FX:
Det var lite det där jag funderade på. Det blir ju billigare i längden att köra på 12-grammare under förutsättning att jag köper adaptern från utlandet då priset blir 1/3 av priset här i sverige. Då kanske det inte gör så mycket med slitaget av att öppna den x antal gånger. Men sedan var det det där med att vara trycksatt eller inte, så det finns co2-vapen som mår bra av det? Hur får man veta vilka vapen som klarar av att alltid vara trycksatta utan att behöva riskera något själv? Jag har alltid trott att packningar torkar snabbt av det och därför varit noga med att tömma patronen varje gång. Om man skulle köra med 88grammare så finns det väl ingen variant av stora smörjpatroner, så då borde 12grammare vara ett bättre val oavsett hur man ser det.

Silwer:
Behöver PCP nån typ av pellgunoil för packningarnas skull? Eller är det annan kvalitet på packningar när vapnet drivs av luft? Hur gör man med underhåll/smörjning av sådana? Är inte direkt insatt i det där, men hur långlivade är PCP om man jämför med co2? Kan lufttuben vara trycksatt längre perioder utan att det pyser ur?

Det börjar bli en del funderingar som snurrar runt i huvudet nu. Men ny "leksak" måste jag bara ha. Visst, jag har ju redan en Umarex plastpistol, och den duger att skjuta ölburkar med för omväxlings skull. Även om jag skulle tröttna så skulle det ta emot att sälja något jag redan köpt. Man förlorar ju mer på det än att ha prylen liggande i väntan på bättre tider. Gillar den militära looken på CR20, så något i den stilen känns mest lockande. Benstöd och mussle break på en AR20 skulle kunna vara ett alternativ.
Crosman 2240 .22
Gamo PT-80 .177

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri Jun 17, 2011 11:59 pm

Ett PCP behöver inget särskilt för packningarna, de tål inte petroliumbaserade smöjmedel, men du ska heller inte smöjja nåt i dem då det handlar om höga tryck, risken för expolsion är stor om man försöker använda olja i dem.

Det finns en slags fett som heter renolitfett för dem, det funkar, men faktum är att de ska smörjas ytterst minimalt.

Lufttuben ska var trycksatt, ha den inte tom, så förvarar man vapnet.

Trycket gör ju att inte saker som fukt kryper in i dem.

Dvs vi har våra PCP trycksatta jämt, en del kan börja läcka givetvis då långa perioder utan användning är mer skadligt är användning konternueligt.

Ofat är det så enkelt så man bara behöver lossa de delar som läcker och sen sätta ihop dem efter en rejält torkande av ev skit eller liknade bara så håller de tätt igen, det är min erfarenhet.(min tub på Cyclonen har börjat pysa några gr, men jag har baar gjort rent och sen har det funkat igen)

I övrigt mecka så lite som möjligt med dem så håller de riktigt bra.

Man kan ju gämföra så här att ett CO2vapen håller ungefär beroende på yttre temp 60bars tryck men ett PCP håller 200bar normalt lite beroende på modell, så luft kräver alltid mer skottsäkra grejor, men om priset inte skiljer för mycket är valet lätt PCP vinner hands down.
Image

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Post by Johnny FX » Sat Jun 18, 2011 1:09 pm

Luska runt efter en AR20 utomlands istället.
Tänker du ha den som 10 joule så skulle jag gjort som Silwer sa
Och köpt en Fwb 300 istället.samma prestanda och rekylfritt.
Och troligen bättre precision och det med en gamma fjädersmälla.

Köper du pcp varianten kommer det braka loss på över 10 lax.
Köp en FWB 300 + maccarikit och riktigt fin kikare för den slanten.
Du kommer bli nöjd.
Crosman M4-177.

Post Reply

Return to “Co2 forum”