Loading...

Gamo MC

Här skriver du som INTE är så erfaren eller du som ÄR erfaren. Här hjälps vi åt att reda ut frågor och att ge råd :D Man måste inte följa om det är ett visst fabrikat etc. utan alla frågor är välkomna! Hamnar ett inlägg fel så hjälper vi till så att det hamnar rätt :D

Topic author
Brinel
Status: Offline

Gamo MC

Postby Brinel » Sat Mar 31, 2012 11:48 am

Har köpt ett Gamo MC billigt utan att veta funktion och uppenbarligen den dåliga reservdelshållningen.
Har tagit isär det men får inte grepp om hur "tryckkolven" fungerar och saknar sprängskiss.
Envis som man är så vill man få igång den.
Vet någon?

Oden
Entusiast

Re: Gamo MC

Postby Oden » Sat Mar 31, 2012 12:28 pm

Tryckfallskompensatorn som det heter får du aldrig under några omständigheter öppna de är trycksatta med 50bar(i tryck kammare) och om den inte är helt paj lär den bli det när du öppnar den. Problemet är att det inte finns några att fåtag på och att Gamo inte kommer att göra några nya reservdelar till dessa förträffliga bössor. En ej fungerande går mao inte att få igång igen :( Jag har en MC med ny kompensator i och kan se fram emot ca 25000 skott med lite tur,sedan är det finito.
Fjäder I Alla Väder

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sat Mar 31, 2012 1:03 pm

Här är sprängskiss på den

(hoppas det är rätt....)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
.
Image

Mika.G
Airgun Pro (light)

Postby Mika.G » Sat Mar 31, 2012 1:33 pm

Skulle det inte gå att svarva nya delar till den? och byta packningar å trycksätta den?

/MG

Oden
Entusiast

Postby Oden » Sat Mar 31, 2012 2:26 pm

Det finns 3 bössor ute på prov där trycket är ersatt av fjädrar för att motsvara 50bar. Det som pajar mer på dom är pistongpackningen som oxå är slut som reservdel samt den lilla ventil som släpper ut trycket ur pistongen . Pistongpackningen går att svarva till men den är inte speciellt lik någon standard packning som finns. Men visst allt går ju så med en svarv och lite allmän klurighet kanske det går att lösa. Men köpa delar är tyvärr inte möjligt längre.
Fjäder I Alla Väder

Mika.G
Airgun Pro (light)

Postby Mika.G » Sat Mar 31, 2012 2:51 pm

Oden wrote:Det finns 3 bössor ute på prov där trycket är ersatt av fjädrar för att motsvara 50bar. Det som pajar mer på dom är pistongpackningen som oxå är slut som reservdel samt den lilla ventil som släpper ut trycket ur pistongen . Pistongpackningen går att svarva till men den är inte speciellt lik någon standard packning som finns. Men visst allt går ju så med en svarv och lite allmän klurighet kanske det går att lösa. Men köpa delar är tyvärr inte möjligt längre.

Ja precis, skulle vara kul att testa om man fick tag på en billig trasig sådan.

/MG

Oden
Entusiast

Postby Oden » Sat Mar 31, 2012 4:00 pm

Mika.G wrote:
Oden wrote:Det finns 3 bössor ute på prov där trycket är ersatt av fjädrar för att motsvara 50bar. Det som pajar mer på dom är pistongpackningen som oxå är slut som reservdel samt den lilla ventil som släpper ut trycket ur pistongen . Pistongpackningen går att svarva till men den är inte speciellt lik någon standard packning som finns. Men visst allt går ju så med en svarv och lite allmän klurighet kanske det går att lösa. Men köpa delar är tyvärr inte möjligt längre.

Ja precis, skulle vara kul att testa om man fick tag på en billig trasig sådan.

/MG

Ja en trasig lär du inte ha några problem att hitta iaf. ;)
Fjäder I Alla Väder

Topic author
Brinel

Postby Brinel » Sat Mar 31, 2012 9:04 pm

Har någon förklaring på hur kompensatorn fungerar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

ukven
Intresserad

Postby ukven » Sat Mar 31, 2012 10:57 pm

Jag har en sån där gammal Gamobössa (minus riktmedel). Fick den av en som sade att det var "pyspunka" på den. Och det stämmer - det går inte att bygga upp något tryck när man stänger laddspaken.

Något att plocka delar från? Kolven är i gott skick dessutom.

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Postby Erik » Sat Mar 31, 2012 10:59 pm

Trodde Grövsten startat en ny klubb ;)

Oden
Entusiast

Postby Oden » Sun Apr 01, 2012 11:09 am

Så förklarar Gamo det iaf
http://i231.photobucket.com/albums/ee19 ... e27475.jpg
Bilden lånad här på forat då jag fortfarande inte vet hur man gör bilder mindre än 2mb.
Fjäder I Alla Väder

ukven
Intresserad

Postby ukven » Sun Apr 01, 2012 11:44 am

Den här tråden väcker gamla minnen...

Jag letade i mina pärmar efter nåt om denna bössa och dess tryckfallskompensator. Jag hittade en patentskrift som jag tror gäller just denna kompensator. Det är ett amerikanskt patent, nr US 4,572,152 och det är svensken Sigfrid M. Olofsson och amerikanen Chester H. Wickenberg som är uppfinnarna. Patentet är tydligen sökt 1982 och beviljat 1986.

Jag tror det har varit något reportage om denne Sigfrid Olofsson för många år sedan. Antingen i Vapentidningen eller Svenska Pistolskytteförbundets tidning Nationellt Pistolskytte, NP. Vill minnas att han var en riktig idéspruta och tusenkonstnär med många intressanta idéer.

Kanske någon som har Luftvapenbladet eller Fribergs bok har läst om denne uppfinnare, som tydligen samarbetade med Stiga och Gamo?

En liten sidofundering: även om denna tryckfallskompensator har "tappat trycket", pga trasiga packningar kanske det vore möjligt att fortfarande skjuta med bössan? Om bara den lilla inbyggda kolven kan "låsas" i sitt främre läge.

Mika.G
Airgun Pro (light)

Postby Mika.G » Sun Apr 01, 2012 2:41 pm

Topic author
Brinel

Postby Brinel » Tue Apr 03, 2012 11:29 am

ukven wrote:Jag har en sån där gammal Gamobössa (minus riktmedel). Fick den av en som sade att det var "pyspunka" på den. Och det stämmer - det går inte att bygga upp något tryck när man stänger laddspaken.

Något att plocka delar från? Kolven är i gott skick dessutom.

Skulle du kunna avyttra kolven el. vill du sälja hela bössan?

ukven
Intresserad

Postby ukven » Tue Apr 03, 2012 11:56 am

Jag vill ju förstås bli av med hela bössan :P

Men...Tyvärr vill jag inte ha besväret med att skicka. Jag har inget lämpligt emballage, plus osäkerheten om vad som FÅR skickas med Post/Bussgods/DHL etc nuförtiden.

Så tyvärr... Eventuell spekulant måste hämta i Västerås.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Gamo MC

Postby ogster » Tue Apr 03, 2012 12:32 pm

Kom just ut en till salu på blocket ;)

Return to “Nybörjarhörnan”