Hatsan Striker Edge HT - kan inte avfyra

Här skriver du som INTE är så erfaren eller du som ÄR erfaren. Här hjälps vi åt att reda ut frågor och att ge råd :D Man måste inte följa om det är ett visst fabrikat etc. utan alla frågor är välkomna! Hamnar ett inlägg fel så hjälper vi till så att det hamnar rätt :D
Post Reply
Ilina

Hatsan Striker Edge HT - kan inte avfyra

Post by Ilina » Wed Jul 03, 2013 4:58 pm

Hej, har varit inresserad av luftgevär att ha på landet några år så slog slag i sak och köpte ett billigt idag för att testa på. Blev en Hatsan Striker Edge HT 4,5mm från Teknikmagasinet. Har Umarex Mosquito 4,5mm ammunition (platta).

Kom ut till landet, lusläste manualen. Har följt alla steg men när jag har lagt av säkringen och ska avfyra händer ingenting. Trycker väldigt hårt, väldigt väldigt hårt ska kanske sägas. Men inte skjuter geväret för det. Undrar om det kan vara så att "trigger pull" är för högt inställd så att man måste ställa in den innan man börjar skjuta? Är helt ny på det här med vapen och manualen+googling var inte till mycket hjälp, så uppskattar väldigt mycket era eventuella svar!

/Ilina

raid2421
Intresserad

Re: Hatsan Striker Edge HT - kan inte avfyra

Post by raid2421 » Wed Jul 03, 2013 7:14 pm

Klart att den ska fungera ifrån fabrik

Det är väll inte så enkelt att du har glömt säkringen

2240plink
Nyfiken

Post by 2240plink » Wed Jul 03, 2013 8:11 pm

När du bröt ned pipan hördes det ett klick då (av att pistongen hakade upp). Anledningen till frågan är att säkerställa att den hakat upp över huvud taget (men om du fick i en diabol och pipan stannade i nedfällt läge så borde den hakat upp). Gå tillbax till butiken istället för att börja skruva i ny bössa så du inte fuckar upp garantin. Hoppas det löser sig!

Ilina

Post by Ilina » Wed Jul 03, 2013 8:55 pm

raid2421 wrote:Klart att den ska fungera ifrån fabrik

Det är väll inte så enkelt att du har glömt säkringen
Haha, nu känner jag mig som en riktig idiot. Det var säkringen. Till mitt försvar stod det tvärtom i manualen (manualen gäller för flera modeller och min hade en annan typ av säkring) från vad jag skulle göra. Men känns ganska uppenbart nu i efterhand att när den röda delen syns så kan geväret avfyras.
2240plink wrote:När du bröt ned pipan hördes det ett klick då (av att pistongen hakade upp). Anledningen till frågan är att säkerställa att den hakat upp över huvud taget (men om du fick i en diabol och pipan stannade i nedfällt läge så borde den hakat upp). Gå tillbax till butiken istället för att börja skruva i ny bössa så du inte fuckar upp garantin. Hoppas det löser sig!
Jag googlade och hittade folk som hade liknande problem som du beskriver här och var därmed noga att lyssna efter problem under sjävla brytandet och upphakandet av pipan då fjädern spänns så som jag förstår det. Men som jag skrev ovan så var det något tämligen trivial som säkringen jag hade missat.

Tack båda för era snabba svar! Uppskattas ;)

Post Reply

Return to “Nybörjarhörnan”