Loading...

Fjäder till SGS / AR1000

Forum för "budgetvapen" typ Jula etc. och "billiga" vapen som ofta är kopior på märkesvapen typ. BAM (ofta tillverkade i Kina därav namnet) Moddningar, förbättringar, tester mm. mm.

sr 500
Airgun Pro (medium)
Status: Offline

Re: Fjäder till SGS / AR1000

Postby sr 500 » Sat Jun 09, 2012 5:21 pm

Leif wrote:Jag drog bara ur hylsan med lite milt våld....den satt ganska bra.

Jag ser ingen anledning till att köpa en polsk fjäder som du får kapa än att behålla original.

När det gäller min AR1000 som jag köpte på Jula för några månader sedan så stämmer inga av tuning/trimningstipsen som jag har läst på den.

- Polen fjädern passar inte som den är och ger ingen förbättring när man anpassar den.

- Det finns inte plats för mer än en eller ett par vanliga brickor med originalfjäder. Den är i stort sen max vad man får in i den.

- Vortek pistongpacknings kitet ger ingen bättre effelkt men den skjuter lite bättre

- Norica fjädrar passar inte

Det är mina slutsatser i alla fall.

Som bössa så är det en bra trädgårdsplinker när man har fixat till den och den skjuter riktigt hyffsat för att vara en "ekonomibössa"

Effekten blir inte mycket mer än +10 Joule

Så gör man i ordning den så är den prisvärd.
Jag kronade min SAG 1000 förra helgen, och den gjorde 240 Mps med Crosmans lilla hålspets. Endast svetsat hålet i pistongen , och några brickor bakom fjädern.
HW 95 Luxus 22 cal , BAM50 22cal,HW30 20 cal .HW30 Luxus,177/22cal.BMK30 22cal,, .Crosman 1377-2289 22cal, Crosman 760 powermaster 177cal

Topic author
Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sat Jun 09, 2012 7:11 pm

Vad blir det i Joule?
.
Image

sr 500
Airgun Pro (medium)

Postby sr 500 » Sat Jun 09, 2012 7:19 pm

Jag har inte räknat ut det. Du kanske har mer hum om det än jag har. Men borde väl bli ungefär som UKs 16 joule, eller? Kanske något mindre? Från det ena till det andra, jag har beställt det Polska kitet till min 95a, tror du det passar bra?
HW 95 Luxus 22 cal , BAM50 22cal,HW30 20 cal .HW30 Luxus,177/22cal.BMK30 22cal,, .Crosman 1377-2289 22cal, Crosman 760 powermaster 177cal

Topic author
Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sat Jun 09, 2012 11:59 pm

sr 500 wrote:Jag har inte räknat ut det. Du kanske har mer hum om det än jag har. Men borde väl bli ungefär som UKs 16 joule, eller? Kanske något mindre? Från det ena till det andra, jag har beställt det Polska kitet till min 95a, tror du det passar bra?

Jag har HW95/98 kit liggande och jag tror nog att om bara diametern är ok (jag har inte provmätt) så passar säkert fjädern i bössan.

Jag är inte så imponerad för det verkar som om deras kit är en kort fjäder och sedan följer det med en himla massa nylondistanser.....

Så bara fjädern utan distanser ger nog vad som är tillåtet i Polen och skall man ha mer effekt så får man stoppa i en drös distanser..... inte vad jag kallar ett "high end" kit

Hur det fungerar i praktiken vet jag inte för jag har inte haft lust att byta ut Maccari kitet som sitter i min 98:a som skjuter som en dröm mot detta kitet som känns billigare för att jämföra.

Skall bli kul att höra hur det fungerar för dig! :D
.
Image

sr 500
Airgun Pro (medium)

Postby sr 500 » Sun Jun 10, 2012 11:16 am

Leif wrote:
sr 500 wrote:Jag har inte räknat ut det. Du kanske har mer hum om det än jag har. Men borde väl bli ungefär som UKs 16 joule, eller? Kanske något mindre? Från det ena till det andra, jag har beställt det Polska kitet till min 95a, tror du det passar bra?

Jag har HW95/98 kit liggande och jag tror nog att om bara diametern är ok (jag har inte provmätt) så passar säkert fjädern i bössan.

Jag är inte så imponerad för det verkar som om deras kit är en kort fjäder och sedan följer det med en himla massa nylondistanser.....

Så bara fjädern utan distanser ger nog vad som är tillåtet i Polen och skall man ha mer effekt så får man stoppa i en drös distanser..... inte vad jag kallar ett "high end" kit

Hur det fungerar i praktiken vet jag inte för jag har inte haft lust att byta ut Maccari kitet som sitter i min 98:a som skjuter som en dröm mot detta kitet som känns billigare för att jämföra.

Skall bli kul att höra hur det fungerar för dig! :D
Ja, nu har jag ju HWs exportfjäder kapad tre varv. Tycker den går lite hårt, men farten är ju bra. 210Mps med superdome cal 22.. Tänkte lägga den på runt 180Mps sen. Min 97a ligger ju runt 185Mps, och skjuter riktigt mjukt och fint. Men en 97a har ju en innercylinder som dämpar en del av ljudet, mot 95an som bara har en tunn tub. Ja, vi får se.

Breakingtrucker

Postby Breakingtrucker » Sun Jun 10, 2012 3:18 pm

Jag har slängt en Diana 27 exportfjäder i SMK:n, 40 varv mot 32, 300mm mot 232mm och 2,8mm tråd mot 3mm... Alltså ett tunnare material men flera varv och längre. Lite för mycket "twang" men har inte gett den tar heller. En aning mer fart/kraft (har ingen krono) men är inte riktig nöjd med den än :?

Leif wrote:Jag har HW95/98 kit liggande och jag tror nog att om bara diametern är ok (jag har inte provmätt) så passar säkert fjädern i bössan.

Leif, vet du hur lång polen-fjädern til Weihrauch är?

Return to “"Kina" vapen”