Impuls köpte en Qb78

Forum för "budgetvapen" typ Jula etc. och "billiga" vapen som ofta är kopior på märkesvapen typ. BAM (ofta tillverkade i Kina därav namnet) Moddningar, förbättringar, tester mm. mm.
ogster
Airgun Pro (Heavy)
Status: Offline

Re: Impuls köpte en Qb78

Post by ogster » Thu Aug 16, 2012 11:42 pm

Stiligt värre, den där kommer piska många evosar :)

Michael
Airgun Pro (medium)

Post by Michael » Fri Aug 17, 2012 5:45 pm

Hmmm, nu ska vi tänka till lite, hur var det nu.
Qb använder 2 patroner och den ena punkteras då man skuvar på hatten, dom sitter så att säga med botten mot varandra.
Patron nummer 2 punkteras vid första skottet.

Men det är kanske så du gjort och det inte fungerar.
Att skjuta luftgevär med fjäder är som att äta soppa med gaffel.
Det går, men varför?

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Fri Aug 17, 2012 5:52 pm

Michael wrote:Hmmm, nu ska vi tänka till lite, hur var det nu.
Qb använder 2 patroner och den ena punkteras då man skuvar på hatten, dom sitter så att säga med botten mot varandra.
Patron nummer 2 punkteras vid första skottet.

Men det är kanske så du gjort och det inte fungerar.

Precis så har vi gjort, har ju hållits med dessa förut men numera är det tankryttarn som är kung på dessa så då är det bättre att han får fixa den.

Var några år sedan vi körde med qb78 på tävlingarna, har du kvar dina?

Michael
Airgun Pro (medium)

Post by Michael » Fri Aug 17, 2012 7:12 pm

Jag har 2st kvar.
En är under ständig modifikation, nu har den en crossmanpipa.
Den andra skjuter jag med som pcp.
Det går, men varför?

sr 500
Airgun Pro (medium)

Post by sr 500 » Fri Aug 17, 2012 7:40 pm

Jag köpte ju Jonny FX vinstbössa. En helt ny QB79 22cal som sköt som en gud. Luftkon ( vertera den, och sålde den billigt. Attans vad jag ångrar det. :(
HW 95 Luxus 22 cal , BAM50 22cal,HW30 20 cal .HW30 Luxus,177/22cal.BMK30 22cal,, .Crosman 1377-2289 22cal, Crosman 760 powermaster 177cal

Beangan
Entusiast

Post by Beangan » Fri Aug 24, 2012 9:52 am

Varför har du en massa ludd i bössan för? :fniss

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Fri Aug 24, 2012 1:51 pm

Auto clean

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Fri Aug 24, 2012 3:12 pm

ogster fick boken av mig till sin jag lade ut ritningar på den här i trådern
kanske det kan hjälpa dig

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Fri Aug 24, 2012 5:24 pm

Skogshuggarn wrote:Håller på att fixa i ordning en Qb

På sprängsskissen nr 404 och 402,vad är det för några grejer ?

Kan man ersätta de här vita o-ringarna på ventilen mm till vanliga svarta ,håller det på luft konverterat ?

Kolla bilderna,finns det något att anmärka på :)

Vart köper man reservdelar ?

ta bort "luddet! de ställer bara till bekymmer, sen kröker du till fjädern så den styrar stiftet så rakt de bara går, alltså stiftet som slår hål i den bakre co2 patronen.

ja kör vanliga svarta i min bössa (tror de är jula o-ringar?) de funkar bra, även fast ja kör kolsyra

0404 är brickan som håller fjädern till slagstiftet som punkterar den bakre patronen.
0402 är det luddiga filtret som smetats ut sig i din hammarventil.... tror kina har väldigt skitig kolsyra :lol:
man kan inte leva utan luft!

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Fri Aug 24, 2012 6:05 pm

Skogshuggarn wrote:Äru säker på 0404,punkterar ? hm hm, Ja i vart fall så tillverkade jag en ny packning i bra filtmaterial,och det funkar.
Pumpade upp flaskan till 140 bar provsköt genom kronon med jsb 1.030 gram o den gav 210 mps . Jag vet ju inte så mycket om dessa bössor mer än att de tillverkats i ett land med kommunistisk diktatur,frågan är bara när :roll: . Kan de här vara en pre -92 efter som den ger ca 200 mps ?

Provsköt bössan på tavla också, 25 m lite vind och taskigt stöd. Skulle tro att det går att få in alla 5 i svart med lite träning.

Kul böss,men fy farao vad den slukar luft :|

näe 0404 är "brickan" (som är i metall och är svart) som håller fjädern till slagstiftet, blir tokigt med text ibland

luddet är bara ett filter, tror du får upp sjävla förgasnings utrymmet lite med att ta bort det med, om man nu kör co2

javisst är de roliga bössor, ja har en som är luftkonverterad med, köpte en flaska ifrån stratec med inbyggd regulator i till painball, de är en .22 och den går hyffsat... har man tur så får man en med en bra pipa på! lite som hatsan 50/50 chans kan man säga :fniss

Michael
Airgun Pro (medium)

Post by Michael » Fri Aug 24, 2012 6:12 pm

Filtret och nätet är bara till för att skydda skit från kolsyrepatronen att hamna i ventilen.
Jag har tagit bort allt sånt på mina bössor.
Det går, men varför?

Michael
Airgun Pro (medium)

Post by Michael » Fri Aug 24, 2012 9:12 pm

Inget problem med att skruva av flaska, jag har samma, stäng vent på flaskan och tomskjut en gång.
sedan bara att skruva av och fylla.
Jag fyller min flaska till 100 bar och då ger den över 100 friska skott strax under 10J.
Det går, men varför?

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Aug 25, 2012 9:15 am

Skogshuggarn wrote:
Michael wrote:Inget problem med att skruva av flaska, jag har samma, stäng vent på flaskan och tomskjut en gång.
sedan bara att skruva av och fylla.
Jag fyller min flaska till 100 bar och då ger den över 100 friska skott strax under 10J.

Jo,det är så jag har gjort,tycker det är lite bökigt.

På min andra Qb har jag fyllnippel,det underlättar :lol:

en dum fråga, men går det inte att meka i en fosterkoppling på den co2 tuben du har på bössan på något sätt?? tänkte de måste ju va någon typ av gänga till av och på ventilen, har sett att de finns kopplingar med inbyggd bakventil som inte bygger mera än själva kopplingen.

ska leta lite och se om ja inte har grejer kvar från min första qb skapelse :fniss

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Aug 25, 2012 9:40 am

här har du en skitdålig bild, ty ja äger ingen bättre kamera :fniss

de saknades en dubbelnippel för att få det att sitta ihop, den ligger nog väldans djup nere i nån väldans mörk låda skulle ja tro.
bössan är en crosman 167 årsmod -73 enligt utsago. den ligger mest där för att visa hur det ska sitta ihop. ja använde co2korken som va orginal på bössan och borrade upp den, sen svarva ja ur en plugg och sen va spelet läckan i full gång nipplar skarvar och div saker, men funkade gjorde det :fniss
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Aug 25, 2012 4:12 pm

Du skogshuggarn!!! satt och fundera lite, och den där filtret och slagstiftet och silen kan du ju ta bort helt!!! du har ju ingen co2 12grams patron att slå hål på! kom på att de där jämrans stiftet sitter ju även på qb79an, helt onödigt alltså, de som händer är att det kanske kommer att höja farten på bössan när de inte sitter en massa skrot ivägen!

ibland går fingrarna som skriver text snabbare än hjärnan!! :oops:

ha de gött

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sun Aug 26, 2012 4:47 am

ska kolla igenom gömorna, kanske har sikten till en sån där?!? vet att ja har någon typ av diopterliknade historia ialf!

ålder har ja inte en anning om men det va ialf när rickard ägde progunner som dom vart poppis i sverige, och comander sålde dom med... lika så jula, tror jula va dom sista som sluta med dom. men ja skulle tippa på att dom görs än idag! fast det finns ingen svensk handlare som ens vill ta i dom med tång

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sun Aug 26, 2012 5:21 pm

Skogshuggarn wrote:
tankryttarn wrote:ska kolla igenom gömorna, kanske har sikten till en sån där?!? vet att ja har någon typ av diopterliknade historia ialf!

ålder har ja inte en anning om men det va ialf när rickard ägde progunner som dom vart poppis i sverige, och comander sålde dom med... lika så jula, tror jula va dom sista som sluta med dom. men ja skulle tippa på att dom görs än idag! fast det finns ingen svensk handlare som ens vill ta i dom med tång

Försökte hitta info om den här bössan, men det är inte lätt att hitta något om dess historia. Tydligen är det en kopia på Crosman 160

Hittade den här sidan,om man snnn OJ vaf det oxkar,,oskar !!!!!

Logga UR

aha de va så du mena!! jo de stämmer att de är en crosman bössa dom sneögda filurerna ha kopierat!! ja har en crosman 167 och likheterna är slående!

träligt med vädret, de redigt hänger i luften! ja ogillar åska så ja lungnar mej med en härlig kopp kaffe :up

Post Reply

Return to “"Kina" vapen”