Steyr Hunting projekt.

Post Reply
Leif
Forum grundare

Steyr Hunting projekt.

Post by Leif » Mon Apr 29, 2013 11:04 pm

Tanken är att modifiera bössan så att den får en Quick Fill fosterkoppling mellan tuben och blocket.

Det är helt otroligt att inte en sådan här bössa har en snabbfyllning original :shock:

Det sitter manometer på tuben men för att fylla den måste man ta av den och sätta en adapter på och fylla den och sedan skruva på den igen och passformen är så dålig att nästan halva tuben läcker ut innan man har skruvat på den........så man får överfylla den en bit om man vill ha hyffsat tryck kvar i den när den är monterad.
0
Har tagit en mässingbit och skall göra en mellanadapter där jag sätter en fosterkoppling och gör ett hål i stocken neråt så kan jag fylla den utan demontering av tuben.

Beställde fosterkopplingar och gängtappar från England i går så jag bör ha dem i slutet av veckan.

Original (från Tobbe) fylladapter, en riktig klump
005-1.jpg

Här är biten jag svarvar och den gamla fylladaptern nedanför
025-1.jpg

Svarvning av biten
021-1.jpg

Tuben
029-1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
.
Image

Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)

Re: Steyr Hunting projekt.

Post by Johnny FX » Tue Apr 30, 2013 7:00 am

Kan bara instämma om Steyrs system.
Speciellt när man plockar ut lite effekt ur dom blir man ju tokig
Av att hålla på o gänga av tuben varenda gång,,helt sjukt konstruerat,,men oxå den enda nackdelen
Jag kunde hitta med dom.
Crosman M4-177.
FX Typhoon 177, FX Optics 6-18.

Tomaz
Airgun Pro (medium)

Post by Tomaz » Tue Apr 30, 2013 10:14 am

Jag håller med om att det är bra med quick fill, om man har stort energiuttag från bössan, eller som i ditt fall att bössan inbjuder till snabbskytte och man skjuter fort upp en fyllning...

Men när man skjuter lite långsammare som jag och får ut drygt 100 skott på en fyllning, så är quick fill inget jag saknar.
Och i mitt fall tycker jag till och med att det är smidigare att gänga av tuben och gå bort till fyllstationen med bara tuben, istället för att dra med hela bössan och lägga/ställa den på lämpligt sätt för att fylla luft med dykflaska eller pump.
Jag gissar att det är så Steyr resonerar också, att det är smidigare att bara ta med sig tuben när man ska iväg att fylla på luft, för alla sitter ju kanske inte med en dykflaska bredvid sig.

Men ska bli mycket intressant att följa ditt projekt. Det går säkert fint, bara du lyckas skruva loss gaveln från tuben.. :up :D

Så här ser förövrigt min fyllnippel ut med Foster snabbkoppling, funkar kanonbra..

Image

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Apr 30, 2013 10:28 am

Min går i 10J fast min låter mer än din så din kanske är snålare med luft än vad min är. Kanske det är skillnaden i laddsystem som gör det.

Jag får ut ganska många skott på en fyllning också, jag har inte räknat men det är nog något liknande som din.
.
Image

Tomaz
Airgun Pro (medium)

Post by Tomaz » Tue Apr 30, 2013 10:35 am

Skulle du mot förmodan inte lyckas med ditt projekt, så finns det färdiga QF-tuber att köpa, både kort och lång tub. Du har lång tub, va?

http://benke-sport.de/shop/article_777. ... 777.001%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Apr 30, 2013 10:46 am

Tack för länken Tomaz :D

Riktigt snyggt!

Men vilket pris :shock: fast det är ju till Steyr........
.
Image

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Tue Apr 30, 2013 3:55 pm

härligt jobbat leif!!

ska bli intressant och se den färdiga produkten sen :up :up
alltid kul att bygga själv, känns lite roligare att veta att man funderat och snickrat grejerna själv.
man kan inte leva utan luft!

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Tue Apr 30, 2013 8:41 pm

Leif wrote: Det är helt otroligt att inte en sådan här bössa har en snabbfyllning original
Jo, det kan man tycka. Men förövrigt är du nöjd eller? Vi är många som pratar och funderar och är lite sugna på en sådan. :)

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Apr 30, 2013 10:33 pm

gubbe wrote:förövrigt är du nöjd eller? Vi är många som pratar och funderar och är lite sugna på en sådan.
Hade du varit i Laxå i söndags så hade du kunnat testa den :fniss

Kanske skall till Onsala på Söndag och då kan du testa om du vill :D

Det gäller för andra också som vill känna på den :D

Jo, jag är helnöjd. Den är precis vad den lovar och är olik andra Steyr med sin Hunter kolv och magasin laddning.

Jämfört med andra Steyr så är den tyngre, större och annorlunda balanserad
.
Image

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Wed May 01, 2013 8:26 am

Leif wrote:Kanske skall till Onsala på Söndag och då kan du testa om du vill
Väldigt gärna. :D

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Wed May 01, 2013 8:53 am

ja gillade din steyr skarpt leif... det fränaste va ju omladdningen, fattar inte att det kan gå så himla lätt är ju trots allt en hammarfjäder som ska spännas upp. va ju jättesmidigt!! fast va ju som vi tala om att magasinet va ju lite litet skulle va minst 10skott och någon form att spänne som höll fast kulan så de inte ramla så lätt ur magasinet... men hur som helst, vilken bössa!!! :evil39
man kan inte leva utan luft!

Post Reply

Return to “Steyr (PCP) gevär”