Loading...

elektrolyt Fe2O3.3 H2O

Här skriver vi om mekaniska prylar. Förbättringar av verktyg och maskiner och annan mekanisk utrustning. Uppfinningar, nykonstruktioner där vi själva utvecklar något eller där man vill ha tips och råd från andra mekanikintresserade.
Det gäller både sådant som har med vapen att göra och annat som inte alls har med vapen att göra.

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast
Status: Offline

elektrolyt Fe2O3.3 H2O

Postby Skogshuggarn » Sun May 01, 2016 11:20 pm

Just dä,här vankas det rost borttagning med ström och rörligt laddad joner :trum

Inget är ju nytt under solen så här tar jag till ett välbeprövat knep som jag brukar köra med när rostiga föremål har vinklar å vrår dit inte stålborsten når in. Här ska alltså en Suzuki skärm få sej en omgång i jonbaljan. Vatten i sig har ju inte tillräckligt med fritt rörliga joner för att processen ska fortlöpa i en takt som jag är intresserad av,vill ju inte vänta i hundra år på att få skärmen rostfri. Därför tillför jag bakpulver i vattnet, när bakpulvret kommer i vattnet bildas mycket rörliga å laddade joner, dessa skall funka som transmittorer.

Här slutar kemilektionen,vill man förkovra sig i ämnet finns internet.

Batteriladdarens plus till offeranoden som i det här fallet är en galvad plåtbit som varit med länge i baljan nu,få se om den orkar med en gång till.Minus polen kopplas till objektet dvs skärmen. Offeranoden och objektet fått inta ha kontakt med varandra i balja för då blir det självklart kortis.

Om några dagar tar jag upp skärmen ur badet,så då får vi se hur den ser ut.
Den här tråden blir en cliffhanger utan dess like,håll ut boys !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Re: elektrolyt Fe2O3.3 H2O

Postby ogster » Mon May 02, 2016 9:18 am

Ska bli intressant att se resultatet :)

gubbe
Entusiast

Postby gubbe » Mon May 02, 2016 7:24 pm

Väntar med spänning. :-)

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Tue May 03, 2016 11:19 pm

Gubbe och Ogster :P då är det dax att visa upp resultatet.Först en bild på jonbaljan,det har blivit riktigt grumlig där i nu. Efter att skärmen tagits upp så torkade jag den med en trasa och sedan drog jag över den med en stålborste. När man gör en sådan häringa elektrolyt på järnföremål som har varit graft rostiga så blir ytan lite svart,av någon konstig anledning rostar det inte lika lätt igen på de ställena .

Man kan om man vill använda den här metoden rostiga luftgevärs delar. Ottosson har ju lite då och då proklamerat om den dåliga legeringen i Hatsans rostiga lufttuber och även illustrerat bilder om det, här skulle elektrolyttricket komma väl till pass genom en specialare stång offeranod som körs in i tuben varvid man sänker ned hela paketet i elektrolyten och vipps på några dagar är tuben näst intill som ny inuti,men vem fan köper en Hatsan i dessa tider nu är FX har kommit med så många fina modeller.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Wed May 04, 2016 8:12 am

Blev ju riktigt bra :)

gubbe
Entusiast

Postby gubbe » Wed May 04, 2016 2:54 pm

Ja där ser man. :D

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Wed May 04, 2016 11:13 pm

Jajje män där ser man att det blev riktigt bra,men bättre ska det bli så jag tog upp den förbrukade offeranoden ur baljan och stoppade ned en ny ihop med skärmen å litte annat smått å gott så ska vi se om det inte går att få bort den allra sista rosten oxså.

Den däringa offeranoden som jag tog upp såg ut så här,de blir väldigt illa åtgångna under proceduren.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Thu May 05, 2016 6:52 pm

Har du testad att lägga rostiga saker i Cocacola?

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Sat May 07, 2016 1:59 am

ogster wrote:Har du testad att lägga rostiga saker i Cocacola?

Näe dä har jag aldrig gjort,spontant känns det som det skulle gå åt en hel del Cocacola iaf till de projekt jag håller på mä.

Har du testat ?

Return to “Mekanik & verktygs forum”