MC för riktiga män!

Forum för inlägg om olika hobbys. Skriv om vilket intresse / Hobby du har och dela med dig till andra forummedlemmar.
Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Re: MC för riktiga män!

Post by Grövsten » Thu Jul 01, 2010 10:15 pm

Latest post of the previous page:

Jo ett tag var det rätt poppis att bygga på japsmotorer.. Främst på landsbygden tror jag... :) Det lever nog kvar en och annan än idag tror jag. Dock helt fel karaktär på dessa motorer..i en chopper...

Honda gör ju fina motorer till gräsklippare, elverk mm.. :lol:
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

James
Intresserad

Post by James » Thu Jul 01, 2010 10:26 pm

Silwer wrote:James den gamla GSX:en var rätt cool tycker jag :)

Men jag är väl rätt klar med sånna bojsänken, men den var faktiskt lite tidtypiskt cool.

Bakhjulet är dock aldeles för smalt, skaffa en bredare fälg från nåt så det blir lite balans bak.

Har en ny CR-MO sving till den från http://www.morani.se/ så nu kan jag få in upp till 200.
Dock svårt att hitta breda tidsenliga hjul. (som inte kostar en njure)

Image
"Jag dör hellre än skiter på icke arbetstid... semestern är värst"

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Jul 01, 2010 10:38 pm

Felet var kanske att de blev så jäkla breda med rad4an och kanske att karraktären inte passade riktigt då de inte sällan trimmade dem också.

Farsan har en K1a med förlängd gaffel och 16 tums bakhjul och 836 borrning annan kam och ett jävla 4-1 system, den har typ noll vrid under 5 tusen varv.

Den sitter dock i originalramen men det var så det gick till, de funkade liksom inte längre att köra med det stuket.

Jag avskyr hans jävla CB750.

70- talet var speciellt, jag hade själv en caféracer inspirerad Honda cb750 med precis varenda jävla skit du kan hitta i en 70 tals tuillbehörskatalog.

Hojjäveln had då dubbla skivor fram men igen hade tänkt på att man bör byta huvudcylinder med när man har 2 nere, så det var askul att försöka bromsa, skiten for över båda filerna över 160.
Tänk dig en morot med en massa kylflänskåpor et Marshall Deeptone 4-1 och lågt styre.

jises vad fan tänkte man på.

Det enda den hade för sig var att den lät 10X som den gick, där var det inte fråga om nåt sånt här trams med rad4a symaskin ljud.

Tur jag inte dog på den jäveln.

Inte som sagt för att det var mycket effekt i den utan mer för att den var hopplös helt enkelt, elverk och gräklippare käs långt borta när jag tänker på den får jag erkänna.

Nån tokjävel köpte den av mig iaf sen när jag ville ha en 1100 i stället.
Och idag vill jag inte ha den jävla 1100an heller så den försöker jag göra mig av med.
Här ska fan inte bli nåt jävla museum.
Image

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Thu Jul 01, 2010 10:43 pm

Hahaha! :up :D

James
Intresserad

Post by James » Thu Jul 01, 2010 10:48 pm

Image :-)

James
Intresserad

Post by James » Thu Jul 01, 2010 10:49 pm

Alla har väl haft en CB750?

John Doe

Post by John Doe » Thu Jul 01, 2010 11:04 pm

Japp...

Jag hade en CB750K7 från 1978, den sista varianten på originaltemat.

Image

Image

Image

Den köptes för 12.500 kr under april 1992 och året därpå var jag tvungen att byta avgassystem eftersom original 4-4 var upprostat innefrån. Med ett Marshall 4-2 och nytt bakdäck så var besiktningen 1993 inga problem. Semesterresan gick till Gränna och Visingsö där vi campade. Under vintern till 1994 så lackerade jag den blå metallic då stripesen hade börjat ramla av originalfärgen, vilken dessutom var sliten runt knäsluten och på lite andra utsatta ställen.

Med Dunstall glasfiberväskor i samma färg så körde jag med dåvarande flickvän till Norge sommaren 1994, igenom Gudbrandsdalen, över Hadangervidda och upp till Trondheim. Sedan körde vi österut till Östersund, över landet sydöst till Stockholm för att slutligen åka sydväst och hemmåt.

Säsongen 1995 började med en resa till Värmland då hon hade släkt utanför Åmotsfors, det mest minnesvärda med den resan var att en låsflärp till ena glasfiberväskan inte hade klickat fast ordentligt så i runt 120 km/h så kunde jag förvånat se min väska i backspegeln där den tumlade runt på asfalten och spred halva packningen över nejden...

Silvertejp och svordomar senare så fortsatte färden med lite annan look på väskan.

Till hösten 1995 så hade jag ledsnat på den stora Hondan, den var tung och klunsig samt dessutom dyr i drift med runt 0.65 liter milen. Försäkringen på 3500 kr var inte heller så rolig... Jag satte ut en annons och lyckades sälja den för 15.000 kr trots en kvaddad packväska och ett blankt framdäck.

För 6000 kr köpte jag sedan på senhösten 1995 en beskedlig liten 1977 Honda XL250K5 som jag trivdes helt ypperligt med..

James
Intresserad

Post by James » Thu Jul 01, 2010 11:27 pm

Jag hade två CB750or som jag sålde för 3000 för att min dåvarande flickvän sa åt mig det...för att köpa en kostym (inget skämt). Ratten är numera bortmonterad från ryggen.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Jul 01, 2010 11:30 pm

Trams jag hade en K1a jag med, bara en sk K0 vore väl bättre? :lol:

78 då var dubbelkammaren ute och det var en sån jag rqmlade på i stället i form av en CB11000 helt enkelt, motorn är väldigt mycket smidigare och det var ett stort hopp framåt för modellen anser jag idag.

Men det här är gamla grejor, men det tycks som James skrev att alla har väl haft en CB750 av OHC modell.

Enkelt utryckt den må varit en hit när den kom 69 och inte engelsmännen riktigt kunde svara mycket av deras egna fel då de dels trott tat man kunnat lansera samma skit i 10 år i rad och att man måste demonstrera, de hade trots allt vad fan heter de Norton Commando vid det laget och de var väl inte så mycket segare än CB750, men de hade liksom ätit upp sig själva så ingen ville lyssna på dem, och så demonstrerandet som tog död på både bil och MC tillverkningen i UK.

Var ute med en polare i hans gamla jävla Tyoota i dagarna och då dök det upp en Norton 2 cylindig sak med lågstye och grejor, och tamme fan den fan gick över 170 faktiskt inna vi ledsnade på honom och körde i från honom med den gamla Toyan.

Nä jag vet att jag låter elak men ovan nämda är sant, det är mes lustigt när folk tror att det där skräpet är nåt att åka fort med, herre jises en japs 400 från 80-talet hade knäkt eländet direkt.

Jag hoppas mest att gu bben/killen förstod vad han höll på med så att säga.
Jag har fått klart trista diskussioner från vissa håll om japanhästar och engelska hästar att det är nän skillnad.
Jag är en elak jävel som ni vet, men jag har inet hjärta att säga åt vissa att jag dra dem med bara ettans växel vad fan än de gör, tråkigta att de liksom inte fått verkligheten speglad och kan glödja sig åt sina saker utan att behöva säga saker som att "Ja dagens japanska hojar är ju bara trams, på min tid på BSAn då for vi emllan klädstreken i 160 och det var med riktiga hästar det."

Jag vet sällan vad jag ska säga i de fallen, det handlar ju om ren demens i fråa om vad som hänt, gubben skulel ju skita på sig på en modern hoj direkt och förmodligen aldrig säga nåt mad.
Men vem vill säga nåt sånt.

Allt engelskt är skräp så är det ju, och det kan ingen ändra på, de försökte och mislyckades då de trodde man kunde spinna på alt i evighter, de återhämtade sig aldrig.

HD var tvugna att göra nåt då de var körda i botten på 70-talet så de to hjälp från japan för en ny morot och på den vägen är det, man behövde inet längre ligga längs vägen och skruva för att köra HD och det lockade massor av slipsknuttar.

Engelska hojar kom aldrig riktigt igen om man nu inet menar att Triumph är moderna UK hojar, de kom ju från inget egentligen om ni kollar efter, använde ett känt namn och så går det, de är alltid lite sämre, lite mer skit och lite mer trögt även efter de började, nu har det gått ett bar tag så de har nog lärt sig en läxa, men jag kommer aldrig köpa en iaf oavsett.
Image

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Jul 01, 2010 11:31 pm

James wrote:Jag hade två CB750or som jag sålde för 3000 för att min dåvarande flickvän sa åt mig det...för att köpa en kostym (inget skämt). Ratten är numera bortmonterad från ryggen.

Det där låter vagt, var var det för hojar?
Image

James
Intresserad

Post by James » Thu Jul 01, 2010 11:35 pm

Den mattsvarta på bilden och en brunröd. Tror modellen hette CB750F1, Det var i alla fall SOHC motorer. Och det var 1987 (eller 1988) jag sålde dom så det är preskriberat. (asså 3000 för TVÅ!) Har kostymen kvar, använde den en gång.

James
Intresserad

Post by James » Thu Jul 01, 2010 11:38 pm

En ny Honda jag skulle kunna tänka mig att köpa (bara för att ha den bredvid sängen)

Image

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Jul 01, 2010 11:58 pm

Bilden ser jag inte.

Men jag såg ju din bild där du satt på din CB750.

Då ska jag berätta att på den jag hade var de så säkra på startmotorn så att de sågat av hela jävla kickaxeln, ok, det fick gå med en spik iblend för att funka.

I övrigt var de väldigt lätta tat kicka igång då de var 4 cylindriga, det går inte ens att jämföra med en tjurig enstånka för den som tror nåt sånt, jag lovar tat jag kan kicka igång en större äldre 4 cylindrig hoj om så krävs i jämförelse.
Image

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Fri Jul 02, 2010 12:27 am

Johnny wrote:Till hösten 1995 så hade jag ledsnat på den stora Hondan, den var tung och klunsig
Låter som Johnny det :mrgreen:

James wrote:Har kostymen kvar, använde den en gång.
Hoppas hon var bra.....

Silwer wrote:"Ja dagens japanska hojar är ju bara trams, på min tid på BSAn då for vi emllan klädstreken i 160 och det var med riktiga hästar det."
Silwer wrote:Allt engelskt är skräp så är det ju, och det kan ingen ändra på, de försökte och mislyckades då de trodde man kunde spinna på alt i evighter, de återhämtade sig aldrig.
Silwer wrote:Engelska hojar kom aldrig riktigt igen om man nu inet menar att Triumph är moderna UK hojar, de kom ju från inget egentligen om ni kollar efter, använde ett känt namn och så går det, de är alltid lite sämre, lite mer skit och lite mer trögt även efter de började, nu har det gått ett bar tag så de har nog lärt sig en läxa, men jag kommer aldrig köpa en iaf oavsett.

Herre gud jag dör :doffe Silwer, nu får du sluta....you made my day so to speak.. :yeah
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri Jul 02, 2010 12:42 am

Tyvärr är det sant, då jag varit intresserad av dt här sen tonåren.

Det förekom alltså sk moderna Triumph som det måst köras in växelådan på många andra fick byta motor pga ras helt plötsligt, tro inte att det är en lätt sak att plötsligt motsvarar andra tillverkare som fast de är japaner och kanske anses dumma för er och klara av att göra nåt liknande.

Och ja jo jag känner personerna i fråga och de begrep inget de heller, motorras på 4000 mil, det är en hård markand vilket alal andra tillverkare fått ta till sig helt enkelt lika med Ducati, de var i princip alfa romeo på 80-talet, dvs mecka alltid, nu är de helt ok för dn som vill, man kan inet längre sälja skit helt enkelt.

Tråkigt att få begriper detta.

Jag anser att japanerna förändrade markanden enormt för motorcyklar och i viss mån även för bilar, så garbva på du men din erfarenhet är ganska liten.

Jag tror inte du fattar ett jota ens, de kan ha givit ut en Royald Efield 1952 och den fan var mer eller mindre4 likadan efter 10 år, förstår du inte att folk la ner när annat dök upp?

ÄSCH bortkastad tid på folk som inte ens vet vad man snackar om :(
Läg av at kommentera då med.

Men ingen fara då detta är ett luftgevärsforum och då vet du ju vad du pratar om. ;)
Image

James
Intresserad

Post by James » Fri Jul 02, 2010 7:34 am

Och jag som tänkte skruva bort startmotorn på min svarta, den vägde ju mera än kicken! ;-)

Försöker igen med bilden;
Image

John Doe

Post by John Doe » Fri Jul 02, 2010 7:58 am

Låter som Johnny det

Den vägde ju ett kvarts ton.... :shock:

Ett elände så fort man var tvungen att leda den av någon anledning, liksom när den skulle lyftas upp på ett släp eller liknande. Efter den så blev det bara mindre och smidigare maskiner för hela slanten. Förutom XL250K5 så hade jag även en Yamaha DT250MX samt en CB250N, för att slutilgen avsluta med en Honda Interceptor (VF400R). Den sistnämnda var faktiskt en riktigt lagom maskin med 58 hkr på 180 kg, klart starkare än kvartslitercyklarna men ändå med mycket måttlig bränsleförbrukning på längre turer.

I städerna (läs, GBG) så var XL250K5 perfekt. Hög och fin sittställning, brett styre, låg bränsleförbrukning, mjuk fjädring och rejäl markfrigång för refuger och gångbanor...

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Fri Jul 02, 2010 8:20 am

Silwer
Jag vet inte om du med "du" syftar på mig ..?, men då det ibland verkar vara svårt med ironi på nätet...jag skrattade med dig, inte åt dig :)

Johnny wrote:I städerna (läs, GBG) så var XL250K5 perfekt. Hög och fin sittställning, brett styre, låg bränsleförbrukning, mjuk fjädring och rejäl markfrigång för refuger och gångbanor...
:shock:
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Fri Jul 02, 2010 2:10 pm

Silwer

Alltså... Jag brukar allt som oftast ha överseende med en del grejer..och ofta även ha roligt åt dina inlägg... MEN ibland (nu för tiden) blir du F-N för mycket.... Att du har haft mc som ditt intresse i hela ditt liv..skiter jag (och förmodligen alla andra) högaktningsfullt i... Det finns mycket som du aldrig kommer att förstå. Och det gäller ang luftvapen med..... ;)

Du levererar nu för tiden nästan bara skit... Och gör det, som om dina ideer vore sanningar..

James
Intresserad

Post by James » Fri Jul 02, 2010 3:14 pm

Jag drog i gång min polares Norton Commando med 850 motor med armen och vann en sjuttifemma! "Man haver den rätta knycken!"

Silwer wrote:Bilden ser jag inte.

Men jag såg ju din bild där du satt på din CB750.

Då ska jag berätta att på den jag hade var de så säkra på startmotorn så att de sågat av hela jävla kickaxeln, ok, det fick gå med en spik iblend för att funka.

I övrigt var de väldigt lätta tat kicka igång då de var 4 cylindriga, det går inte ens att jämföra med en tjurig enstånka för den som tror nåt sånt, jag lovar tat jag kan kicka igång en större äldre 4 cylindrig hoj om så krävs i jämförelse.

John Doe

Post by John Doe » Fri Jul 02, 2010 8:19 pm

-Martin- wrote:Silwer
Jag vet inte om du med "du" syftar på mig ..?, men då det ibland verkar vara svårt med ironi på nätet...jag skrattade med dig, inte åt dig :)

Johnny wrote:I städerna (läs, GBG) så var XL250K5 perfekt. Hög och fin sittställning, brett styre, låg bränsleförbrukning, mjuk fjädring och rejäl markfrigång för refuger och gångbanor...
:shock:

Numera så har ofta cykelbanan en hög trottoarkant som avgränsar vägbanan ifrån den rena trottoaren och ska man passera en sådan så krävs det ofta lite markfrigång och balans, samt gärna mjuk fjädring. Ibland blir man dessutom prejad av tanklösa bilister som inte ser sig om när de växlar fil så då är det bra att kunna passera en refug utan skador om behov uppstår. Överlag så är offroad-maskiner väldigt praktiska citycyklar.

John Doe

Post by John Doe » Fri Jul 02, 2010 8:24 pm

övrigt var de väldigt lätta tat kicka igång då de var 4 cylindriga, det går inte ens att jämföra med en tjurig enstånka för den som tror nåt sånt, jag lovar tat jag kan kicka igång en större äldre 4 cylindrig hoj om så krävs i jämförelse.

Till och med jag tycker att CB750 är väldigt lätt att kicka igång, ungefär som min XL250K5. Tvåtaktaren DT250MX som jag ägde var ännu lättare, den kunde man sitta och kicka igång, precis som gamla GP125 men jag har faktiskt aldrig haft ont av att kicka igång motorcyklar - mest av allt så är det en fråga om teknik.

Den lurigaste som jag har prövat var SR500 som krävde lite finlir med dekompressionsventil och siktglas men sedan gick det lätt det också. Den enda motorcykel jag har ägt utan kick var Honda Interceptor, till och med min CB250N hade kick, vilket dock var extrautrustning på den modellen.

Marhol
Hängiven

Post by Marhol » Fri Jul 02, 2010 8:45 pm

Grövsten wrote:Honda gör ju fina motorer till gräsklippare, elverk mm.. :lol:

:doffe :yeah

...vad skrattar jag åt nurå... jag som själv kör japanare?

:D

James
Intresserad

Post by James » Fri Jul 02, 2010 8:51 pm

Johnny wrote:Den lurigaste som jag har prövat var SR500 som krävde lite finlir med dekompressionsventil och siktglas men sedan gick det lätt det också. Den enda motorcykel jag har ägt utan kick var Honda Interceptor, till och med min CB250N hade kick, vilket dock var extrautrustning på den modellen.

Hade en XT500 utan dekompventi (och utan siktglas på kammen) i flera år (dessutom med Wiseco högkomp kolv) Så jag kickar vad om helst utan problem! ;-)
Det roligaste var att låna ut den till HD förare som trodde att deras hojar var svårkickade. Alltid lika kul när någon slår knät i styret och svär. :-) (eller välter hojen, men det är inte like kul eftersom det var min hoj) Min RD250LC jag hade innan startade jag dock nästan alltid med handen.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Tue Jul 06, 2010 9:04 pm

Ja stånkor kan vara bra griniga särskilt som du beskriver med högkompkolv.

Husquarnas 510 Tecklor från 80-talet är bland det värsta jag testat få igång, alltså antingen så tog man i för kung och fosterland med crosstövlar och så startade den direkt eller så tjurade den och slog bakslag och blev sur och vägrade gå helt enkelt.

Man förstår varför det finns startmotor nu för tiden på stånkor med.
Image

James
Intresserad

Post by James » Tue Jul 06, 2010 10:23 pm

quarnan var ju extra svår eftersom idioterna (om jag inte minns fel) hade satt kicken på fel sida! ;-)

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Tue Jul 06, 2010 10:48 pm

Du mins rätt hehe, av nån anledning var det typiskt europeiskt :lol:

De slog dessutom eldslågor bak i luftburken så vissa fick problem med att det tog eld i den.

Usch vilken hoj egentligen, men den var ju en föregångare till vad vi ser idag 4t på tävlingarna helt enkelt.

Men som sagt det är inet baar en gång man svurit att man aldrig ska starta i mitt fall min XR600 igen nånsin utan omedelbart byta till nåt med startmotor, det är en grinig jävla bitch när den är varm helt enkelt, ånglås och det vete fan.
Jag menar man ser ju manlig ut när man får igång dem med en kickning, men man ser mindre ball ut vid bensinstationen när man slängt av sig massa jävla kläder och hjälm för att aset absolut vägrar starta för att jag stängde av skiten för att tanka.
Ah, hojar är kul ;)
Image

jazz
Hängiven

Post by jazz » Tue Jul 06, 2010 11:18 pm

Japanerna kom ju med mycket nytt på 70 talet, bla att man kunde starta hojarna på ett anständigt vis. Detta har ju senare spritt sig till europeiska hojar. Kanske det en dag sprider sig över atlanten med.
Jag kommer precis som silver ihåg att man körde med utrustningen hängande på armarna för man var för svettig för att ta på den. Men ok det var innan hjälm tvånget.

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Post by Grövsten » Thu Jul 08, 2010 9:27 pm

En bild tagen på en träff..förra helgen..

Fest 2 036.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Grövsten on Thu Jul 08, 2010 9:32 pm, edited 2 times in total.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Jul 08, 2010 9:29 pm

Du den där i bakgrunden var inte vacker, jag har svårt för den looken även om jag ju inte gillar choppers eller annat så ogillar jag den där fetlooken på nåt sätt.

En japs är det iofs antar jag då det ser ut som kardan på den.
Image

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Thu Jul 08, 2010 9:30 pm

Asläcker (bilen alltså :mrgreen: )

Nejdå - den var RIKTIGT svinsygg.
BTW Ser ut som en sbs hagelspruta på högra baksidan - vad är det för nå´t?

Post Reply

Return to “Hobbyforum (inte mekanik / verktyg)”