Loading...

Xenonkonvertering

Forum för inlägg om olika hobbys. Skriv om vilket intresse / Hobby du har och dela med dig till andra forummedlemmar.

Leif
Forum grundare
Status: Offline

Re: Xenonkonvertering

Postby Leif » Wed Oct 05, 2011 8:45 pm

En ljusbild bör vara så mjuk som möjligt, därav att man ofta använder färgade filter framför ljusen. Xenon ger en på tok för skarp skillnad mellan mökt och ljust för att ögat ska trivas och detta gäller i synnerhet för äldre personer vars ögon anpassar sig till ljusförhållanden långsammare...

Idag kan man få Xenon i "mjuk" färg också och det du säger är att ha svagt ljus så blir inte kontrasten så stor och du ser bättre...... tja det var en annorlunda tolkning.

Jag föredrar bra ljus så att jag ser vilt och personer så tidigt sdom möjligt och så bra som möjligt och om jag då har anpassat farten precis som du skriver så har jag klart längre sträcka att reagera och stanna på än dig iom. att ditt ljus inte ens når alls så långt och ger så bra kontrast som mitt gör.

Har man extraljus som jag har på mina bilar och det är anpassat för "privatkörning" (inte tävling) så har jag valt att ha en lampa riktad frammåt med smal ljusbild + det vanliga helljuset sedan har jag två med bred ljusbild som går ut på sidorna så att jag ser bra ut på kanterna vid sidan om vägen.

Det blir rena rama "flodljuset" med en lång spets på och det trivs jag jättebra med. Det negativa kan vara att skyltarna reflekterar mycket.
.
Image

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Wed Oct 05, 2011 11:03 pm

Johnny wrote:Samma sak när man blinkar påminnelse på någon bakifrån för att de har glömt bakljuset på när det i verkligheten visar sig att de har nya EU-kopplade ljus....ja, jag har slutat med det nu men det tog någon månad innan jag fick information om detta...

Hmm, vad är detta? Blinkade senast häromdagen på en för detta..... :oops:
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

John Doe

Postby John Doe » Wed Oct 05, 2011 11:27 pm

Från 1 februari (?) 2011 så ska alla bilar som registreras ha EU-ljus, alltså varselljus fram, inget ljus alls bak samt dimljus som tänds på den sida åt vilken bilen svänger under en sväng. Likaså ska bilen aldrig kunna gå att köra med ljuset helt avstängt (halvljusautomatik). En ganska så rejäl förändring till vad vi är vana men ändå så har informationen om detta ifrån myndigheterna varit mycket knapphändig.

En herre fick ju på vårvintern böter när hans helt nya Mercedes hade dimljust tända ihop med halvljus enligt polisen som utfärdade böter för saken. Åklagaren rev dock böterna när ärendet kom till rätten eftersom bilen ju var typgodkänd efter så nya regler att trafikpolisen inte hade hade hört talas om dem...

:roll:

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Wed Oct 05, 2011 11:30 pm

Betyder det att ljuset inte skall lysa bak på släpet heller på dagen?

Tror att mitt bakljus lyser på dagen också........ måste kolla det.....
.
Image

John Doe

Postby John Doe » Wed Oct 05, 2011 11:42 pm

Såvitt jag förstår så ska fordonet vara helt mörklagt bakåt... :roll:

Leif
Forum grundare

Postby Leif » Wed Oct 05, 2011 11:50 pm

Skall kolla!

Jag har någon sensor som sköter ljuset automatiskt beroende på hur ljus/mörkt det är så växlar den mellan varselljus och halvljus. Har för mig att den löäs bak när jag monterade led lampor.
.
Image

Return to “Hobbyforum (inte mekanik / verktyg)”