Loading...

Våra långhållstavlor

Rubriken säger det mesta :)

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast
Status: Offline

Våra långhållstavlor

Postby Skogshuggarn » Mon Apr 11, 2016 3:14 am

Nu vet jag inte om det här inlägget kommer att landa där det endast skulle vart krut men i så fall så är det ju bara och ta bort det eller kanske flytta det dit de ska vara. I vart fall så blev jag lite sugen på att lufta Gladiatorn. Jag gick iväg så långt jag orkade för att sätta upp en tavla,det visade sig när jag lazermätte avståndet att jag orkat gå 68 meter,,å de får väll duga den här gången. Bipod,marmorbord,vindstilla men på gränsen till för mörkt ute .Sköt in mej så att det drog sej mot mitten och sedan bytta jag tavla,sköt ett magasin och här är tavlan.

Amo: Exact Jumbo Heavy 18.13 gr cal 5.5

Utgångshastigheten torde va runt 270 mps.

Om det är några fler som har möjlighet att rigga för långhållsskytte så vore det kul att få se vad ni åstadkommer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Re: Våra långhållstavlor

Postby Skogshuggarn » Mon Apr 11, 2016 10:21 pm

oops
Last edited by Skogshuggarn on Mon Apr 11, 2016 10:31 pm, edited 1 time in total.

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Mon Apr 11, 2016 10:29 pm

I dag så fick jag lobba in kulorna,den här bössan var så svag att siktet knapp räckte till å inte verkade bössan gilla ammunitionen,burken har legat ute i minst 3 år,svårt att se vad det är för sort. Det var tänkt att jag skulle skjuta 8 skott men jag glömde visst bort att skjuta det åttonde,,eller också har jag råkat lagt burken över det åttonde hålet :roll:

Är det nå`n som har en tjusning om vad det kan vara för sorts kulor i burken ?

68 m
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

poho
Nyfiken

Postby poho » Tue Apr 12, 2016 10:07 am

Skogshuggarn wrote:I dag så fick jag lobba in kulorna,den här bössan var så svag att siktet knapp räckte till å inte verkade bössan gilla ammunitionen,burken har legat ute i minst 3 år,svårt att se vad det är för sort. Det var tänkt att jag skulle skjuta 8 skott men jag glömde visst bort att skjuta det åttonde,,eller också har jag råkat lagt burken över det åttonde hålet :roll:

Är det nå`n som har en tjusning om vad det kan vara för sorts kulor i burken ?

68 m

Det liknar dessa.

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Apr 12, 2016 12:39 pm

Skogshuggarn wrote:Är det nå`n som har en tjusning om vad det kan vara för sorts kulor i burken ?

JSB Express är ju burken till, vilka diaboler som är i den nu är ju omöjligt att säga....vet ju inte om du bytt ;) Hålen i tavlan visar ju på att det är en rundkula iaf :)
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Tue Apr 12, 2016 10:09 pm

Hm,,JSB express,eller gamla Jumbo, får rota i amoförådet å se om jag kanske har en hel burk med det locket. Express tycker jag låter som det är en lätt kula,annars det kan vara Buck som glömt burken här,han körde alltid med en massa olika sorter.

I dag kände jag mig lite piggare i benen så jag orkade gå ca 4-5 meter till när jag satt upp tavlan. väderförhållandet var lite stökigt men jag tyckte det funka bra än då att skjuta. Jag lazermätte aldrig så det kan nog vara ända upp till 75 meter :| skit samma.

Bössa : Gladiatorn med regulator , riggen är intrimmad av Mr:Fredrik Axelsson. han hade för några år sedan vänligheten att ge min bössa en hel eftermiddag med tuning.

Amo: Exact Jumbo Heavy 18.13 gr cal 5.5

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Tue Apr 12, 2016 10:48 pm

Ska ta å stega iväg ordentligt nästa gång jag är på skjutbanan så får vi se vad min gamla Elit kan klara av.

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Wed Apr 13, 2016 3:51 pm

Skogshuggarn wrote:Hm,,JSB express,eller gamla Jumbo...

Din burk är till Express (blå text), Pohos burk är ju Jumbo ;)
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Sun Apr 17, 2016 4:43 am

Martin wrote:
Skogshuggarn wrote:Hm,,JSB express,eller gamla Jumbo...

Din burk är till Express (blå text), Pohos burk är ju Jumbo ;)

Tror att gåtan är löst nu, både du och Poho har rätt ;)

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Mon Apr 25, 2016 2:50 am

Det blev snabbt kyligt under kvällen så det blev inte så många skott, Som gammal skogshuggare så har man ju dratt på sej en del krämpor under åren ,kärlkrampen gjorde sej gällande och det var till slut meningslöst att försöka krama av skotten.

Här har vi den gamla uppsättning med Gladiatorn och JSB ,det var ju ganska långt håll,man ser på hålen i tavlan att kulorna nästan lobbats in.

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Wed Apr 27, 2016 1:33 am

I dag blev det några inskjutningsskott och därefter 1 magasin,så sammanlagt 15 skott avlossades i skymningen. Det är ju några av de där skotten som jag inte är så nöjd med,hade 14 gångers förstoring på kikarn å det kändes lite för lite på 76 meter,så det får bli ursäkten för de skott som inte är i svart eller oxså så kan vi säga att det ä dom som är inskjutningsskotten 8-)

Gladiatorriggen 5.5 med Hawke 8-32

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Tue May 03, 2016 1:19 am

Dagens avstånd uppmättes till hela 81 meter,hade haft en vindmätare skulle den kunna mätt upp den satans sidvind som låg på inne i skogen. Den satans sidvinden får skulden till att träffbilden la sej 70mm åt vänster. Det är i praktiken meningslöst att utöva långhållsbänkskytte om det inte är helt vindstilla,det blir bara ett slöseri med tid,kulor å luft.

Gladiatorriggen med JSB.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Tue May 03, 2016 1:50 pm

Fast långhållsskytte handlar ju även om att träffa målet på första skottet så det är ju bra övning med lite vind ;)

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Tue May 03, 2016 10:07 pm

ogster wrote:Fast långhållsskytte handlar ju även om att träffa målet på första skottet så det är ju bra övning med lite vind ;)

Jo så är det ju,jag får ta mej i kragen å sätta upp några vind markörer sedan är jag på banan igen :|

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Fri May 06, 2016 9:52 pm

Jag sköt på 90m idag, inte så lätt med fxp i .177 då dom gärna hamnar lite här å där på dessa avstånd...

Image

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Sat May 07, 2016 1:52 am

ogster wrote:Jag sköt på 90m idag, inte så lätt med fxp i .177 då dom gärna hamnar lite här å där på dessa avstånd...

Image

polletten vill inte riktigt trilla ned här,vad är fxp ?

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Sat May 07, 2016 8:39 am

Fx Pellets ;)

Topic author
Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Sat May 07, 2016 11:12 pm

ogster wrote:Fx Pellets ;)

Jaha,,men då har jag några burkar av olika kalibrar,tycker dom funkar bra i mina bössor.

Return to “Långhållsskytte”