RM och Scandinavien FT Open

Allt som har med praktiskt tävlingsskytte att göra, vapen, tillbehör, skyttetips etc. Information om/från träffar, tävlingar, möten etc.
a_gunther
Intresserad

RM och Scandinavien FT Open

Post by a_gunther » Fri May 24, 2013 8:43 pm

Hejsan,

Boka in helgen 10-11/8

Då blir det RM (RiksMästerskap) i FT och Scandinavien FT Open.
Tävlingen kommer att gå under 2 dagar i Laxå.
Inbjudan kommer senare.

m v h

Anders Günther
Grenledare FT
Svenska Skyttesport Förbundet.

a_gunther
Intresserad

Re: RM och Scandinavien FT Open

Post by a_gunther » Wed Jun 19, 2013 8:56 pm

INBJUDAN TILL TÄVLINGEN

http://www6.idrottonline.se/ImageVaultF ... 13ver1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Günther
Laxå Skytteförening

niklas
Intresserad

Post by niklas » Wed Jun 19, 2013 10:39 pm

Inte för att va ogin men är där inte minst 4 st i en klass för att det ska räknas ?

a_gunther
Intresserad

Post by a_gunther » Thu Jun 20, 2013 7:04 am

niklas wrote:Inte för att va ogin men är där inte minst 4 st i en klass för att det ska räknas ?
Under punkten 3 Mästerskapstecken i Allmänna bestämmelser står det att det räcker med 3 skyttar.

thorgus
Intresserad

Post by thorgus » Thu Jun 20, 2013 5:44 pm

Anmälan inskickad - startavgiften betald bounce

a_gunther
Intresserad

Post by a_gunther » Sat Jul 20, 2013 8:52 am

Nu är det bara 1 vecka kvar på anmälningstiden.

Jag har lagt upp lite information på http://www6.idrottonline.se/LaxaSF-Skyt ... arget2013/" onclick="window.open(this.href);return false;.

m v h

Anders Günther
Laxå Skytteförening

Mika.G
Airgun Pro (light)

Post by Mika.G » Sat Jul 20, 2013 9:24 am

250kr i startavgift :yikes nädu för dyrt..

/MG

a_gunther
Intresserad

Post by a_gunther » Sun Jul 28, 2013 6:22 pm

Om det är någon som känner att jag vill vara med och skjuta det första RM:et i Field Target,och inte har anmält sig, så är det dax att anmäla sig.

http://www6.idrottonline.se/ImageVaultF ... 13ver1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

M v h
Anders Günther

a_gunther
Intresserad

Post by a_gunther » Sun Jul 28, 2013 9:05 pm

Scandinavian Field Target Open kommer att räknas på resultatet under lördagens runda. 45mål
Scandinavian Spring Gun championship kommer att räknas på resultatet under söndagens runda. 45mål
Vill man bara skjuta Scandinavian Field Target Open eller Scandinavian Spring Gun championship går det bra men den går bara i klasserna under 16.3J PCP och under 16.3J Fjäder. Då räknas det inte in i RM:et och kostar 125Kr/klass

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Tue Jul 30, 2013 6:10 pm

http://www6.idrottonline.se/default.aspx?id=558353" onclick="window.open(this.href);return false;

en sorgens dag för alla FT skyttar

:ledsen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Glenn on Tue Jul 30, 2013 6:34 pm, edited 1 time in total.

thorgus
Intresserad

Post by thorgus » Tue Jul 30, 2013 6:14 pm

Glenn wrote:http://www6.idrottonline.se/default.aspx?id=558353

en sorgens dag för alla FT skyttar

:ledsen
Kan inte göra annat än att hålla med :cry:

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Tue Jul 30, 2013 6:25 pm

ja hur går FT sverige vidare nu nu är det verkligen tid att ta bladet från munnen o säga vad vi vill o vad vi tycker för vi e så få som håller på så det måste komma ett kreativt förslag nu så att vi kommer vidare redan i år för nästa år kan det vara försent

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Jul 30, 2013 6:47 pm

Den stora skillnaden mellan att det var fler deltagare på tävlingar förra året men sämre i år är de nya reglerna.......

Antingen så har man regler som tilltalar dom som är intresserade eller så har man regler som många inte tycker om och då kommer det färre och tävlar.

En sorgens dag ja, absolut men är det inte som så att man har helt enkelt "skjutit sig själv i foten" i stället för att lyfta blicken och se vad skyttar tycker är roligt och inspirerande med tävlingar och utformat reglerna efter detta.

Vi hade faktiskt ett bra regelsystem innan man ändrade och jag förstår inte att man inte kunde ha kvar det och sedan lägga till en internationell klass för dom som ville ha det.

Vi är inte så många skyttar med FT intresse i Sverige så att vi kan fylla en massa klasser och konstra till det.

Kanske om några år om man lyckas locka till sig fler till sporten och då kan man utöka den internationella biten men tills dess är det väl bättre att ha tävlingar dit intresserade kommer än att ha tävlingar som man får ställa in?
.
Image

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Tue Jul 30, 2013 6:56 pm

men om det nu blivit tok på något vis så måste vi väll kunna kraft sammla o komma vidare o komma åter till det som var o ha den där klassen internationelt som folk efter frågar det är ju frivilligt att välja vilken klass man skall gå o start 20an är ju vad jag förstår bara till för den klassen så får dom som vill gå ett extra varv o den som vill försöka sig på nya reglerna är ju bara o säga till o göra det

tror att det måste göras en tävling som förr ganska snart o jag tror det kan vara enda lösningen
tyvärr för jag hoppas att folk verkligen vill tävla vad säger ni där ute vill ni ha en tävling så som förr eller inte

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Jul 30, 2013 7:09 pm

Varför inte ha som jag förstår att Onsala har haft det (har bara hört det och inte varit där så jag kan ha missuppfattat något)

30 måls bana och dom som vill gå internationellt går 1,5 varv.

Som Glenn skriver kan man ha vårt gamla poängsystem som grund då det går att räkna om till internationellt till 100%

Det är bara att räkna 2:orna som ettor och ettorna räknar man inte alls.

Man säger till när man startar vilken klass man skall gå och betalar efter det.

Hur svårt kan det vara? :D :D :D
.
Image

hansmn
Nyfiken

Post by hansmn » Tue Jul 30, 2013 8:02 pm

Vad upplevs som negativt med de nya reglerna?
1. Flera mål?
Tycker jag är bra men begränsar för dem som vill springa flera varv.
2. Endast fällning ger poäng?
Tja?
3. Krav på kort nästa år?
Ja, besvär för oss som inget har.
4. Begränsad skjuttid?
Nej,inte ens jag, som är känd för att vara långsam, har besvär av den.
5. Tjock sittkudde?
Nej, mycket bekväm.
6. Höjd avgift?
Ja säkert.
Så här skulle jag vilja ha det nästa år.
Anordna en(1) av förbundet sanktionerad tävling (SM) där Int. regler följs med tillägg av 10J och 45J klasser.
Låt aktiva klubbar sedan anordna öppna klubbtävlingar där klubben själv bestämmer reglerna. Då behövs inget skyttekort, banan kan göras kortare och ingen avgift till förbundet.
Därifrån kan FT skyttet utvecklas utan låsning till "vedboregler".
Skyttarna får god tid på sej att skaffa skyttekort och efter hand anpassa sej till regler som alla andra länder har.

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Tue Jul 30, 2013 8:27 pm

bra tankar hansmn :up

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Tue Jul 30, 2013 8:38 pm

Jag tror det viktiga är att skilja på dom som ser det här som en rolig fritids sysselsättning och dom som ser det som en ren sport.

hansmn
Nyfiken

Post by hansmn » Tue Jul 30, 2013 9:03 pm

Jag tror att det gäller att få deltagarna att se sej själva som sportutövare.
Vapen nördarna är mest intresserade av att få ut dina licenser och bidrar inte till framåtskridande för vare sej FT eller BR.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Jul 30, 2013 9:22 pm

Jag skjuter för att jag tycker att det är roligt och att träffa andra intresserade och tycker att fler klasser på en dag är givande för att mäta sig med flera vapen.

Gör som med andra luftvapensporter, skaffa "tråkiga" internationella regler och det kommer att bli en "källarsport" för ett fåtal aktiva som vill ha dyra vassa riggar med fullt med skyttekläder och prylar.

Jag håller med Johan om att man blandar ihop två olika typer av skytte och utövare. Bägge gillar tävlingsmomentet men få vill ha endagarstävlingar / klass och åka på internationella tävlingar och nästan ingen i Sverige kommer att ta ut licens på 16J vapen om dom inte är helfrälsta skyttar som åker på utlänska tävlingar där 16J är standard.

Jag håller på en BRED tävlingsform som attraherar många som bas för Svenskt FT tävlande och sedan som Hansmn skriver en renodlad internationell tävling för de som tävlar internationellt.
.
Image

hansmn
Nyfiken

Post by hansmn » Tue Jul 30, 2013 10:10 pm

"Att skjuta för att det är roligt" är ett knepigt argument. Klart att det skall vara roligt när man skjuter.
Men vad är det som är det roliga med skyttet?
Att smälla iväg en massa skott, fort och fel roar en stund.
Att jämföra sej med andra (tävla), social samvaro med likasinnade och öva och testa för att åstadkomma bättre resultat, är vad som skapar ett hållbart intresse.
Det är min erfarenhet.

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Tue Jul 30, 2013 10:25 pm

hansmn wrote:Vad upplevs som negativt med de nya reglerna?
1. Flera mål?
Tycker jag är bra men begränsar för dem som vill springa flera varv.
2. Endast fällning ger poäng?
Tja?
3. Krav på kort nästa år?
Ja, besvär för oss som inget har.
4. Begränsad skjuttid?
Nej,inte ens jag, som är känd för att vara långsam, har besvär av den.
5. Tjock sittkudde?
Nej, mycket bekväm.
6. Höjd avgift?
Ja säkert.
Så här skulle jag vilja ha det nästa år.
Anordna en(1) av förbundet sanktionerad tävling (SM) där Int. regler följs med tillägg av 10J och 45J klasser.
Låt aktiva klubbar sedan anordna öppna klubbtävlingar där klubben själv bestämmer reglerna. Då behövs inget skyttekort, banan kan göras kortare och ingen avgift till förbundet.
Därifrån kan FT skyttet utvecklas utan låsning till "vedboregler".
Skyttarna får god tid på sej att skaffa skyttekort och efter hand anpassa sej till regler som alla andra länder har.
Mycket bra. :up

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Jul 30, 2013 10:34 pm

hansmn wrote:"Att skjuta för att det är roligt" är ett knepigt argument. Klart att det skall vara roligt när man skjuter.
Men vad är det som är det roliga med skyttet?
Att smälla iväg en massa skott, fort och fel roar en stund.
Att jämföra sej med andra (tävla), social samvaro med likasinnade och öva och testa för att åstadkomma bättre resultat, är vad som skapar ett hållbart intresse.
Det är min erfarenhet.
Vi är helt ense om detta!

Ursäkta att jag var lite "oexakt" :oops:
.
Image

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Wed Jul 31, 2013 8:27 am

Men jag skjuter enbart för att det är roligt, den dagen det känns tråkigt lägger jag av direkt.

Det finns många olika förslag på hur allt ska va eller bör vara.
Enklast är om nu alla tävlings människor anordnar sina tävlingar och alla "roliga" skyttar anordnar sina träff/tävlingar för då blir ingen missnöjd.

Det folk lätt glömmer är att dom gamla banbyggarna verkar ha ett mindre intresse i nya reglerna och då gäller det att alla som brinner för det internationella kliver fram.

Hursomhelst så är själva nöjet att skjuta i sig så jag skulle besöka båda tillställningarna om dom hölls i Laxå.

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Wed Jul 31, 2013 9:43 am

många bra ideer o intresant läsning hoppas vekligen att vi kan få till det snabbt o lätt igen myckat kvar av sommaren o hösten sedan har vi en lång vinter framför oss så något mera skytte event skulle vi behöva tror jag

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Thu Aug 01, 2013 5:39 pm

ogster wrote:Men jag skjuter enbart för att det är roligt, den dagen det känns tråkigt lägger jag av direkt.

Enklast är om nu alla tävlings människor anordnar sina tävlingar och alla "roliga" skyttar anordnar sina träff/tävlingar för då blir ingen missnöjd.

Det folk lätt glömmer är att dom gamla banbyggarna verkar ha ett mindre intresse i nya reglerna och då gäller det att alla som brinner för det internationella kliver fram.

Hursomhelst så är själva nöjet att skjuta i sig så jag skulle besöka båda tillställningarna om dom hölls i Laxå.

men får vi åter folk o banbyggare om vi återgår till dom gammla reglerna eller ??

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Thu Aug 01, 2013 7:33 pm

Glenn wrote:
ogster wrote:Men jag skjuter enbart för att det är roligt, den dagen det känns tråkigt lägger jag av direkt.

men får vi åter folk o banbyggare om vi återgår till dom gammla reglerna eller ??
Jag undrar om det är dom nya reglerna som är problemet, det skiljer ju faktiskt inte så mycket från dom gamla. :?

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Thu Aug 01, 2013 7:52 pm

massor mera mål att sätta upp är det ju i laxå senast vad det ju 45 st uppsatta o det hadde grabbaran gjort jävligt bra o det tog lite tid
skulle tro att det är det de hänger på

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Thu Aug 01, 2013 9:04 pm

för jag tror endå att man måste skaffa det gröna kortet jag backar inte på det nu jag mid min adhd o dyslexi måste plugga hårt o jag har redan börjat läsa på det fram o åter o jag tror på det där med att vi måste ha rediga regler men det hindrar ju som sagt inte att vi även har bonna pågs regel tävlingar o träffar
jag gör ju detta för grabben till stor del ..

jag e såpas usel så jag e glad jag bara har gjort mitt bästa men som det är nu så verkar det som att mnga säger vad dom tycker via pm men inte rakt ut hur dom vill ha det

tyckerdet har kommit massor bra ur detta för nu har det från vissa killar kommit hur dom vill ha det o det vet jag att anders har begärt in av oss i laxå me fast då var o en i ett pm så att allas tanker o tycke kunnde verderas o sedan färdigställas i ett dokument
vist skall man diskutera öppet men det är bra i bland att fylla i formulär lite diskret kan för en del vara mer känslomässigt fördelaktigt

dom som inte kan me o göra bortsig som jag ;)

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Thu Aug 01, 2013 9:05 pm

gubbe wrote:
Jag undrar om det är dom nya reglerna som är problemet, det skiljer ju faktiskt inte så mycket från dom gamla. :?
Skämtar du nu eller?

# Poäng beräkningen
# Tidtagning
# Så många mål att man enbart kan tävla med 2 bössor
# Alla mål måste stå helt fria från olika positioner för skytten
# Sittkudde (Visst det är bekvämt men det är även min Tv fåtölj)

Bara några av förändringarna.

Sist i Laxå var det en del gnäll från nån person om att alla nya regler inte efterlevdes och nån från en annan klubb stod och påpekade högljutt hur ynklig våran inskjutningsbana var.

Detta gjorde att allt arbete man lagt ner kändes helt ogjort, det fanns varken ork eller tid att göra en stor fin inskjutningsbana när så mycket tid lagts i skogen på banorna av ett fåtal personer.
Vad gäller dom nya reglerna så var det omöjligt att bygga en bana efter dom då ingen av alla som hjälpte till kunde dom.

Post Reply

Return to “Tävlingsskytte, träffar, tävlingar, möten etc.”