2014 Internationella regler eller vedboregler?

Allt som har med praktiskt tävlingsskytte att göra, vapen, tillbehör, skyttetips etc. Information om/från träffar, tävlingar, möten etc.
Leif
Forum grundare
Status: Offline

2014 Internationella regler eller vedboregler?

Post by Leif » Sun Oct 20, 2013 9:20 pm

2014 Internationella regler "eller" vedboregler?

Vad tycker ni?

Skall det bara vara internationella regler som någon hävdar eller skall man behålla dom gamla "vedbo" reglerna som är mer populistiska?

Eller skall man köra dem parallellt i samma klubb eller skall dom vara helt separerade

Diskussionen har blivit åt att dom "nya" internationella reglerna skall in och då tycker man att dom gamla skall försvinna helt, varför måste det vara så?

vad tycker ni?
.
Image

grym
Hängiven

Re: 2014 Internationella regler eller vedboregler?

Post by grym » Sun Oct 20, 2013 9:57 pm

jag tror att dom nya reglerna kommer ställa till det, men eftersom jag inte tävlar aktivt med luftgevär så bryr jag mig inte så mycket

kiss reglen är bra till mycket, även luftgevärsskytte ;)

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Sun Oct 20, 2013 10:01 pm

"Kiss reglen"?
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Oct 20, 2013 10:04 pm

Står det något om dom nya reglerna i senaste numret av Skytte Sport? jag har inte hunnit läsa igenom den ännu
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

grym
Hängiven

Post by grym » Sun Oct 20, 2013 10:32 pm

keep it simple stupid, eller kiss

att göra så man måste ha skyttekort för licensfria luftgevär är en sak som inte jag tror gagnar luftgevärsskyttet

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Oct 20, 2013 11:01 pm

grym wrote:keep it simple stupid, eller kiss

att göra så man måste ha skyttekort för licensfria luftgevär är en sak som inte jag tror gagnar luftgevärsskyttet

Håller med, varför krångla till det mer än det måste på licensfritt.

Sedan så är det väl bra om man har regler som är lätta, enkla och som gör skyttet roligt vara bra för att skapa bredd på luftvapensporten och sedan kan man ha "proffs" internationella för dom som "går vidare"

Jag förstår inte varför man inte kan kombinera två olika regeluppsättningar utan det måste tydligen vara antingen eller som gör att det blir 2 läger som kastar mycket paj på varandra (som man har läst nyligen tyvärr)
.
Image

grym
Hängiven

Post by grym » Sun Oct 20, 2013 11:15 pm

har ju hållt på en del med skytte, och det verkar som om alla , eller nästan alla tävlingsformer gör det djävligt svårt för sig med reglerna
att man har koll på säkerheten är en sak, men detaljstyrning av saker som inte har med skyttet att göra tar död på allt det roliga

ex, stående skytte med luftgevär på 10m, när man räknar decimaler på tiorna, har fjolliga läderkläder för stöd och specialskor, men inte kikarsikten eller andra kalibrar

gör det enklare, tillåt allt , men dra ner på målen till storlekar där det blir svårare, eller öka avstånden, gör det på kortare tid så blir det svårare o.s.v

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Mon Oct 21, 2013 8:06 pm

då ja inte har haft tid att vara speciellt aktiv i år så får ja lov att välja parallellt!!!

man ska inte bromsa en utvekling!! tex. va de någon som sa "internät är en fluga som kommer att dö ut" och han hade ju lite fel.... :fniss

ja som inte är så aktiv skytt och förmodligen inte kommer att bli ett luftvapenskytteproffs vill gärna va kvar i veboligan! som går ett par varv och luftar bössan lite, talar lite, och inte att förglömma den obligatoriska KORVGRILLNINGEN!! där vill ja vara, ja har inte något som helst utbyte av att skaffa en massa grejer, kort, och annat... utan ja vill bara panga lite och ha skoj och träffa lite likasinnade, inget annat... vid större "krångel" så kommer ja att fortsätta att va aktiv forumsdeltagare och sköta mitt skytte på baksidan av stugan som det en gång började med. ev kommer jag att åka ner till laxå och kolla på tävlingarna, men bössan kommer då att stanna hemma!!
för mig är skytte ett slags antistresspiller, det tar mig ifrån vardagens alla måsten... så när ja väl får tid för det så vill ja inte va tvingad på något sätt till tidtagning och allt va de nu har talats om!!

förslag på det hela....

veboligan: tävlar om äran! inget annat! va är större än ett sånt pris :D eller om någon vill så kan man ju sponsra med en keps från sitt jobb eller så, mej spelar inte någon stor vinst någon roll... veboligan kan skjuta en annan gång/helg eller efter den stora tävlingen. vilket innebär att jag ialf kan vara med utan gnäll och packa ihop efter dagens tävling.

proffsen får tävla om priser om dom vill... och sätter upp sina regler och grejar på med det som dom vill ha det. ja vill inte bromsa utveklingen, men ja är inte redo för det! :toast
man kan inte leva utan luft!

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Oct 21, 2013 9:09 pm

Bra skrivet Tankryttarn :up

Det är precis så som jag tycker det skall vara!

I grunden kul och trevligt, samvaro med likasinnade, enkelhet detta gäller både för skyttet och för samvaron :D

När det börjar bli tal om massa tillstånd, skyttedräkter och hemoröjdkuddar så avstår jag om det är enda alternativet. :down

Så det mesta är nog frågan om hur vi tar "vebotävlingar" vidare så att det arrangeras några sådana tävlingar i Sverige :D

Dom som vill skjuta internationellt kan ju göra det så ordnar vi den tävlingsformen som vi trivs med.

Jag har inget mot utveckling heller men det jag inte har förstått alls med detta är att det BARA skall vara internationellt i klubbarna.

Frågan är hur det blir nästa år för Anders skrev ju detta på Laxåforumet:

På grund av allt som har varit på det interna forumet och de publika forumen så har jag tagit ett personligt beslut att ta en” time out” från luftvapen skyttet. Jag kommer att stå kvar som grenledare inom svenska skyttesportförbundet fram till årsmötet sedan får någon annan ta vid. Ska meddela de andra föreningarna mitt beslut så får de undersöka om de kan få fram någon ny representant till den posten.

Sedan förklarade han också vad han ville jobba med 2014 och där fanns inga "vebotävlingar" med......

och detta då vi var några som ville ha diskussion om ändrade skytteregler 2013 och vi ville veta hur Anders såg på 2014.

Med de reglerna han hänvisar här så menar han dom som han själv har varit med och tagit fram och andra regler typer av skytte var inte aktuellt för Laxåklubben.

Anders.G
Då ska jag försöka förmedla vad jag vill med 2014.

Jag vill följa de regler som är antagna inom Svenska Skyttesportförbundet.

Tråkigt när den person som ledde luftvapendelen i klubben har en sådan attityd.
.
Image

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Oct 21, 2013 9:10 pm

Leif wrote:Bra skrivet Tankryttarn :up

Det är precis så som jag tycker det skall vara!

I grunden kul och trevligt, samvaro med likasinnade, enkelhet detta gäller både för skyttet och för samvaron :D

När det börjar bli tal om massa tillstånd, skyttedräkter och hemoröjdkuddar så avstår jag om det är enda alternativet. :down

Så det mesta är nog frågan om hur vi tar "vebotävlingar" vidare så att det arrangeras några sådana tävlingar i Sverige :D

Dom som vill skjuta internationellt kan ju göra det så ordnar vi den tävlingsformen som vi trivs med.

Jag har inget mot utveckling heller men det jag inte har förstått alls med detta är att det BARA skall vara internationellt i klubbarna.

Frågan är hur det blir nästa år för Anders skrev ju detta på Laxåforumet:

På grund av allt som har varit på det interna forumet och de publika forumen så har jag tagit ett personligt beslut att ta en” time out” från luftvapen skyttet. Jag kommer att stå kvar som grenledare inom svenska skyttesportförbundet fram till årsmötet sedan får någon annan ta vid. Ska meddela de andra föreningarna mitt beslut så får de undersöka om de kan få fram någon ny representant till den posten.

Sedan förklarade han också vad han ville jobba med 2014 och där fanns inga "vebotävlingar" med......

och detta då vi var några som ville ha diskussion om ändrade skytteregler 2013 och vi ville veta hur Anders såg på 2014.

Med de reglerna han hänvisar här så menar han dom som han själv har varit med och tagit fram och andra regler typer av skytte var inte aktuellt för Laxåklubben.

Anders.G
Då ska jag försöka förmedla vad jag vill med 2014.

Jag vill följa de regler som är antagna inom Svenska Skyttesportförbundet.

Tråkigt när den person som ledde luftvapendelen i klubben har en sådan attityd.
.
Image

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Mon Oct 21, 2013 9:12 pm

så de är klappat och klart att de gamla veboskyttet är ett minne blott alltså??? vad vi än säger så är det kört?? eller hur menar du?

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Mon Oct 21, 2013 9:19 pm

grym wrote:ex, stående skytte med luftgevär på 10m, när man räknar decimaler på tiorna, har fjolliga läderkläder för stöd och specialskor,

gör det enklare, tillåt allt , men dra ner på målen till storlekar där det blir svårare, eller öka avstånden, gör det på kortare tid så blir det svårare o.s.v

Ja om alla sitter i tian är det ju ända sättet att utse en vinnare på och om man skall ändra på något kan man ju ta bort specialutrustning som styva kläder skytte-glasögon skor handskar kepsar och ögonlappar mm, då blir det svårt igen ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Mon Oct 21, 2013 9:26 pm

tankryttarn wrote:
man ska inte bromsa en utvekling!! tex. va de någon som sa "internät är en fluga som kommer att dö ut" och han hade ju lite fel.... :fniss

Jag hatar internet! Stäng ner skiten hehe :neard

tankryttarn wrote:för mig är skytte ett slags antistresspiller, det tar mig ifrån vardagens alla måsten... så när ja väl får tid för det så vill ja inte va tvingad på något sätt till tidtagning och allt va de nu har talats om!!

proffsen får tävla om priser om dom vill... och sätter upp sina regler och grejar på med det som dom vill ha det.

Jag håller med dig, bättre antistresspiller finns inte :yes

Och visst är det roligt med lite guld och silver i bokhyllan, sen är ju frågan om stressen innan och eländet efter en förlust väger upp!?
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Mon Oct 21, 2013 9:35 pm

snajper wrote:
tankryttarn wrote:

Jag hatar internet! Stäng ner skiten hehe :neard

tankryttarn wrote:för mig är skytte ett slags antistresspiller, det tar mig ifrån vardagens alla måsten... så när ja väl får tid för det så vill ja inte va tvingad på något sätt till tidtagning och allt va de nu har talats om!!

proffsen får tävla om priser om dom vill... och sätter upp sina regler och grejar på med det som dom vill ha det.

Jag håller med dig, bättre antistresspiller finns inte :yes

Och visst är det roligt med lite guld och silver i bokhyllan, sen är ju frågan om stressen innan och eländet efter en förlust väger upp!?

ärligt!! ja har inte en pokal från nånting.... men har haft trevligt ändå när ja gjort något, humm kom på nu att ja vann ett luftpistolskytte när det var ett mopedrally för en massa herrans år sen! skogaholmsrundan hette det! ja vann en t-shirt och en miniyxa att ha med i bilen!!

men hur som helst så känner ja en liten bitterhet att ja kanske aldrig får kampas med dom som ja tävla imot i laxå för 2 årsen! så länge sen va det ja hade tid att va aktiv!! fy va ja skäms!! önskar att ja hade haft tid att panga en sista sväng ihop med dom trevliga lirarna i laxå :( men har ja tur så får man kanske träna i laxå med sitt licfria 10j bössa ialf, saknar alla trevliga skyttekompisar!! :cheers

grym
Hängiven

Post by grym » Mon Oct 21, 2013 10:42 pm

utveckling är en sak, inveckling däremot är det som är norm för många :whip ;)

jag har en viss förståelse för att en del vill gå upp i ett större förbund, men man bör fundera på nackdelarna med

jag tror att det viktigaste för skyttet i stort är att ha en trevlig stund, att ha en vardaglig ställe där man kan skjuta om man känner för det, kunna snacka skit och äta en korv eller så
utan att det finns en br, fan, det går inte skriva det utan att det blir bullshitbingo av det
om man inte har det så att man håller på med det med så pass mycket folk att det rullar på så börjar det bli så att man kan få med sig strö folk med
dom som inte kommer mer än några gånger per år, för dom dyker inte upp om det alltid är folktomt på skjutbanan
med folk som är där ofta så är det sällan problem med sådant som ordning, göra nya banor, ordna tävlingar, man får med sig mer och mer folk och om några då vill hålla på med det på högre nivå så är det ok, bara dom inte anser att dom andra ska ordna för deras större behov, varken med arbetskraft, material eller finansiering
inte heller ska dom "boka" banan i tid och otid för att deras skytte är viktigare än dom som gör det på annat sätt

just för luftvapen är det hela lite extra jobbigt, för där finns en riktig gräsrotsnivå, där man inte behöver något mer än ett luftgevär och en burk diaboler
och att det på andra sidan 10j (bortsätt från pre 92) så är det plötsligt licenpliktigt, vapenskåp behövs, sedan om det ska vara medlemskap i rätt förening, skjutkort , tävlingslicenser, och ett regelverk som är smått absurd :doffe ;)

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Oct 21, 2013 11:49 pm

Det känns som vissa viktigpettrar tror att ju mer dom kan tvinga på skyttarna med tillstånd och utrustning ju bättre är det :fniss

Först flera timmar att rigga banan, sedan många funktionärer som inte kan delta själva under tävlingen, sedan skall man gå runt en bana i flera timmar och inte umgås med någon mer än de man skjuter tillsammans med och sedan åker man hem.

Det är ju lika roligt som den tävlingen där dom hade så få tävlande totalt i alla klasser så att en deltagare vann 1:a pris för han var ensam deltagare i klassen :doffe :doffe :doffe
.
Image

grym
Hängiven

Post by grym » Wed Nov 06, 2013 7:27 pm

inga mera synpunkter på det hela?

trodde den här disskusionen skulle hålla på längre och hetare

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Wed Nov 06, 2013 7:43 pm

grym wrote:inga mera synpunkter på det hela?

trodde den här disskusionen skulle hålla på längre och hetare

Finns inget att diskutera från min sida iallafall, i Laxå klubben skulle det väljas en representant för FT 2014 och det stod mellan mig och Gunter.
Utfallet blev att INGEN röstade på mig dvs alla vill ha det nya internationella FT skyttet och då ska jag inte stå ivägen, inte så mycket att göra åt det utan då får dom hållas bäst dom vill.

grym
Hängiven

Post by grym » Wed Nov 06, 2013 8:37 pm

beklagar, inget kul, men om några år får vi väl se hur det blev där

Mika.G
Airgun Pro (light)

Post by Mika.G » Wed Nov 06, 2013 11:11 pm

Jahapp då är det sluttävlat då! ja i allafall i från min sida.

Tack till alla treviga skyttar man träffat genom åren. :cheers :up

/MG

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Thu Nov 07, 2013 12:39 am

Mika.G wrote:Jahapp då är det sluttävlat då! ja i allafall i från min sida.

Tack till alla treviga skyttar man träffat genom åren. :cheers :up

/MG

:cry: :cry:
ja såg fram i mot att träffa dej till sommarn i laxå igen! ja känner en viss bitterhet mot det här!! hoppas vi kan köra någon vebotävling men blir ju inte samma sak... ärligt! ja vet inte va ja ska säga :? :?

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 07, 2013 12:56 am

Det är slut för min del också.

Ingen glädje kvar med dom nya reglerna.

Tapatalk 4
.
Image

hansmn
Nyfiken

Post by hansmn » Thu Nov 07, 2013 8:30 am

Att tjurigt sätta sej och utbrista "Ja ä inte mä" kommer jag ihåg sen barndomen.
Det går att anpassa sej. Och hur klasser och regler utformas till nästa år vet vi inte än.
Det kanske skapas utrymme för alla?
Last edited by hansmn on Fri Nov 08, 2013 5:11 am, edited 1 time in total.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 07, 2013 8:42 am

Varför skall man anpassa sig till allt?
Skall alla köra volvo?

Som vuxen väljer man själv vad man skall göra och vem man skall umgås med på sin fritid.

Så väx upp själv......

Tapatalk 4
.
Image

grym
Hängiven

Post by grym » Thu Nov 07, 2013 9:48 am

@ hansmn
det är nog även du som bör växa upp, det där är ett typiskt mobbnings betende som ofta förekommer i svenska föreningar, vilket är en sak som gör att jag inte orkar med en hel del folk / föreningar

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Thu Nov 07, 2013 9:59 am

hansmn wrote:Att tjurigt sätta sej och utbrista "Ja ä inte mä" kommer jag ihåg sen barndomen.
Väx upp!
Det går att anpassa sej. Och hur klasser och regler utformas till nästa år vet vi inte än.
Det kanske skapas utrymme även för er?

Jag kommer till tävlingarna å plinkar och käkar korv, kanske även smyger runt ett varv på banan utom tävlingen ;)

Klart det går att anpassa sig men alla kanske inte vill det.

Väldigt otrevligt att poängtera att det KANSKE skapas utrymme åt oss som är gamla medlemmar och har varit med å byggt upp allt medans du armbågar dig fram som nykomling.

Har redan hittat en lösning på det här problemet så mig kvittar det..

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Thu Nov 07, 2013 11:44 am

ogster wrote:
hansmn wrote:Att tjurigt sätta sej och utbrista "Ja ä inte mä" kommer jag ihåg sen barndomen.
Väx upp!
Det kanske skapas utrymme även för er?

Jag kommer till tävlingarna å plinkar och käkar korv, kanske även smyger runt ett varv på banan utom tävlingen ;)

Klart det går att anpassa sig men alla kanske inte vill det.

Väldigt otrevligt att poängtera att det KANSKE skapas utrymme åt oss som är gamla medlemmar och har varit med å byggt upp allt medans du armbågar dig fram som nykomling.

Har redan hittat en lösning på det här problemet så mig kvittar det..

är intresserad av vad du har hittat för lösning ogster, är säkert fler som är det! när allt lugnat ner sig lite för min del här så kan vi ju höras av och smida lite planer inför 2014 ;)

hansmn
Nyfiken

Post by hansmn » Thu Nov 07, 2013 11:59 am

oops
Tänker inte gå in i debatten. Kunde bara inte låta bli att reagera på inläggen.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 07, 2013 12:54 pm

På det här forumet säger vi vad vi tycker och håller inte bara med när det kommer ideer som man tycker är dåliga. :D

Så vad trodde du, att man slulle tycka det var trevligt när någon skriver "väx upp" i ett inlägg.

Tycker ett sådant inlägg mer speglar den som skrev det :D

Nu fortsätter vi med tråden föreslår jag :D

Tapatalk 4
.
Image

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Thu Nov 07, 2013 1:37 pm

tankryttarn wrote:
är intresserad av vad du har hittat för lösning ogster, är säkert fler som är det! när allt lugnat ner sig lite för min del här så kan vi ju höras av och smida lite planer inför 2014 ;)

Håller på att köpa saker för att börja med kikarfält & basis rifle, intresset för gamla reglerna var det ju bara jag som var intresserad av i Laxå klubben enligt omröstningen så det var ju bara att lägga ner.

ImageUploadedByTapatalk1383824096.909781.jpg

ImageUploadedByTapatalk1383824116.717544.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Return to “Tävlingsskytte, träffar, tävlingar, möten etc.”