2014 Internationella regler eller vedboregler?

Allt som har med praktiskt tävlingsskytte att göra, vapen, tillbehör, skyttetips etc. Information om/från träffar, tävlingar, möten etc.
ogster
Airgun Pro (Heavy)

Re: 2014 Internationella regler eller vedboregler?

Post by ogster » Thu Nov 07, 2013 1:37 pm

Latest post of the previous page:

tankryttarn wrote:
är intresserad av vad du har hittat för lösning ogster, är säkert fler som är det! när allt lugnat ner sig lite för min del här så kan vi ju höras av och smida lite planer inför 2014 ;)
Håller på att köpa saker för att börja med kikarfält & basis rifle, intresset för gamla reglerna var det ju bara jag som var intresserad av i Laxå klubben enligt omröstningen så det var ju bara att lägga ner.
ImageUploadedByTapatalk1383824096.909781.jpg
ImageUploadedByTapatalk1383824116.717544.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

losdrivare
Nyfiken

Post by losdrivare » Thu Nov 07, 2013 1:53 pm

Jag tycker att det ska köras parallellt. Som jag ser det är det rätt bortkastat att lägga en hel bana och sen bara köra en gren på den.

Vi har kört allt parallellt i Piteå och det har inte bara funkat bra praktiskt utan det är även ett upplägg som verkar passa alla. Som bonus blir det att många får chansen att enkelt prova på andra grenar och då alla umgås tillsammans så blir det ingen pajkastning utan istället trevlig stämning och många nyfikna frågor.

Enligt min erfarenhet är detta ett upplägg som alla tjänar på. :toast

Kan tillägga att för egen del kör jag både Jaktstig fjäder 10J och FT 10J och gillar båda tävlingsformerna. Vi hade möjlighet att köra en hel FT-runda på 50 mål över en hel dag, men detta röstades enhälligt ner då alla hellre ville köra 25 mål och hinna med flera grenar! :fniss

grym
Hängiven

Post by grym » Thu Nov 07, 2013 2:50 pm

en t3 på basic fungerar nog bra
:toast

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu Nov 07, 2013 3:12 pm

losdrivare wrote:Jag tycker att det ska köras parallellt. Som jag ser det är det rätt bortkastat att lägga en hel bana och sen bara köra en gren på den.
Vad är det som skall köras parallellt? Vilka tävlingar skall bara ha en gren? Om du nu med gren menar en klass? Även framöver kommer det ju att finnas flera klasser. Men jag kanske missförstår dig?

Det skiljer ju inte så våldsamt mycket vad gäller själva tävlandet/banorna i år från i fjol eller till nästa år..? Det enda som skiljer är att det införs ett skyttekort/licens för de tävlingar som går under SvSf regi, eller de klubbar som tävlar under dess flagg så att säga. Men hur detta kommer att fungera har vi ju dryftat till leda, så hur det fungerar vet ni väl vid detta laget antar jag.
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

losdrivare
Nyfiken

Post by losdrivare » Thu Nov 07, 2013 3:33 pm

Martin wrote:
losdrivare wrote:Jag tycker att det ska köras parallellt. Som jag ser det är det rätt bortkastat att lägga en hel bana och sen bara köra en gren på den.
Vad är det som skall köras parallellt? Vilka tävlingar skall bara ha en gren? Om du nu med gren menar en klass? Även framöver kommer det ju att finnas flera klasser. Men jag kanske missförstår dig?

Det skiljer ju inte så våldsamt mycket vad gäller själva tävlandet/banorna i år från i fjol eller till nästa år..? Det enda som skiljer är att det införs ett skyttekort/licens för de tävlingar som går under SvSf regi, eller de klubbar som tävlar under dess flagg så att säga. Men hur detta kommer att fungera har vi ju dryftat till leda, så hur det fungerar vet ni väl vid detta laget antar jag.
Jag menar att köra flera grenar parallellt på samma bana på samma tävling.

Grenar: FT, jaktstig, FT "gamla regler", HFT, öppna riktmedel, specialare såsom "endast stående" och annat skoj.
Klasser: indelningar efter effekt och drivkälla, eller vapentyp (t.ex. pistol)

Det är inget mer besvär att lägga en bana för flera grenar än bara en enda, och inte så mycket mer besvär att arrangera tävlingar med flera grenar på samma bana. Ser ingen anledning till att klubbarna ska behöva välja att bara köra en enda gren ifall det finns underlag för mer.

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu Nov 07, 2013 5:00 pm

losdrivare wrote:Jag menar att köra flera grenar parallellt på samma bana på samma tävling.

Grenar: FT, jaktstig, FT "gamla regler", HFT, öppna riktmedel, specialare såsom "endast stående" och annat skoj.
Klasser: indelningar efter effekt och drivkälla, eller vapentyp (t.ex. pistol)

Det är inget mer besvär att lägga en bana för flera grenar än bara en enda, och inte så mycket mer besvär att arrangera tävlingar med flera grenar på samma bana. Ser ingen anledning till att klubbarna ska behöva välja att bara köra en enda gren ifall det finns underlag för mer.
Nej, det kan ju inte vara så mycket mer problem, det håller jag med om.

Det står ju också i reglerna att klubbar vid nationella tävlingar kan utöka klasserna, "Vid nationella tävlingar kan arrangören utlysa andra klasser t.ex. Öppna riktmedel , pistol, Jägarklass." Kanske kan man nyttja det? Det är ju iaf det vi gjort då vi haft med öppna riktmedel och pistolklasser. De klasserna har dessutom haft annat poängsystem nu på senaste tävlingen, med 2p fällning, 1p plåt och 0p miss.

Länk: http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultF ... t_2013.PDF

losdrivare
Nyfiken

Post by losdrivare » Thu Nov 07, 2013 5:46 pm

Precis.

För övrigt tycker jag sporten är för liten för att man som arrangör ska ha råd att exkludera folk som ändå är intresserade och drivna, bara för att man själv råkar vara intresserad av en annan inriktning. Nu vet jag inte hur många ni brukar vara i södra Sverige, men är man bara 25-30 som kommer så känns det som att det är bättre att fixa ett upplägg där alla hittar något som de gillar istället för att riskera att vissa blir missnöjda och slutar dyka upp.

Ifall det däremot börjar bli så många som dyker upp att det blir svårt att arrangera, i DET läget kan man dela upp så att olika grenar kör tävlingar var för sig, men där är vi inte som det är nu. Trevligare ifall vi alla kan träffas kring luftvapenhobbyn, även om olika personer skjuter efter olika regler.

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Thu Nov 07, 2013 5:57 pm

ogster wrote:
tankryttarn wrote:
är intresserad av vad du har hittat för lösning ogster, är säkert fler som är det! när allt lugnat ner sig lite för min del här så kan vi ju höras av och smida lite planer inför 2014 ;)
Håller på att köpa saker för att börja med kikarfält & basis rifle, intresset för gamla reglerna var det ju bara jag som var intresserad av i Laxå klubben enligt omröstningen så det var ju bara att lägga ner.
ImageUploadedByTapatalk1383824096.909781.jpg
ImageUploadedByTapatalk1383824116.717544.jpg
okej så de blir krutskytte för din del alltså... va tycker skyllberg om luftskyttar?? tänkte om man skulle hålla till där. är ju lite närmare åxo för min del.
man kan inte leva utan luft!

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Thu Nov 07, 2013 7:42 pm

Jag förstår ärligt talat inte problemet.
Är det tidtagningen? Inget man ens tänker på eftersom det är gott om tid.
Kudden? Kan det omöjligt vara.
Att banan ska vara anpassad så att man oavsett kroppsbyggnad ska kunna skjuta på ett rättvist sätt. Tror inte någon kan ha synpunkter på det.
Ja då är det alltså att man bara får poäng vid fällning som är problemet. :roll:

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu Nov 07, 2013 8:43 pm

gubbe wrote:Jag förstår ärligt talat inte problemet.
Det gör faktiskt inte jag heller egentligen? :roll: Men jag tror problemet är att det i.o.m skyttekortet blir mer organiserat. Förstår inte själv egentligen varför det skulle vara ett problem, men det verkar ju som det?

Vi har ju roligt på våra tävlingar, lika roligt i år som tidigare år... :D

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 07, 2013 8:43 pm

losdrivare wrote:Precis.

För övrigt tycker jag sporten är för liten för att man som arrangör ska ha råd att exkludera folk som ändå är intresserade och drivna, bara för att man själv råkar vara intresserad av en annan inriktning. Nu vet jag inte hur många ni brukar vara i södra Sverige, men är man bara 25-30 som kommer så känns det som att det är bättre att fixa ett upplägg där alla hittar något som de gillar istället för att riskera att vissa blir missnöjda och slutar dyka upp.

Ifall det däremot börjar bli så många som dyker upp att det blir svårt att arrangera, i DET läget kan man dela upp så att olika grenar kör tävlingar var för sig, men där är vi inte som det är nu. Trevligare ifall vi alla kan träffas kring luftvapenhobbyn, även om olika personer skjuter efter olika regler.
Håller helt med om Erat resonemang :up

Det är precis så jag tycker att man skall attrahera så många som möjligt och ha en bred verksamhet tills man har en riktig bas med utövare och trycket ökar på den internationella biten då bör man separera dem så att dom kan fortsätta öka var för sig

Hade man gjort så här i år när kritiken började öka så hade det blivit en positiv utveckling för bägge skyttetyperna redan i år och inte som nu en helt förstörd säsong för en hel del intresserade. :down
.
Image

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 07, 2013 8:56 pm

Att banan ska vara anpassad så att man oavsett kroppsbyggnad ska kunna skjuta på ett rättvist sätt. Tror inte någon kan ha synpunkter på det.
Ja då är det alltså att man bara får poäng vid fällning som är problemet. :roll:
Det är allt ihop som är problemet och så länge man måste ha skyttebevis/kort för licensfria 10J så är det helt och hållet åt väggarna tycker jag.

Hur många nya intresserade kommer att skaffa detta för att skjuta??? Visst kan man gå med någon som har men hur kul är detta att vara "gröngöling"

Så länge lagen inte kräver det så är det bara ett påhitt av några besserwissrar som vill bestämma själva (vad diplomatisk jag är.....men jag säger vad jag tycker)

Ni som är sådana förespråkare för detta, fråga Er varför det inte har ökat med deltagare på tävlingar sedan 2004 när jag började med detta utan faktiskt minskat på vissa klubbar i år trots arrangörsgrupp, ändringar av regler, nya regler i år mm. mm???

Att då öka föreskrifter, strama upp regler och tillstånd, öka tävlingsavgifterna, minska antalet klasser, skyttekort på licensfritt och skapa mer byråkrati skall göra så att sporten blir större är för mig en gåta.

Tror det skulle vara bättre att man startade en "vedboliga" med tävlingar för dom som vill skjuta utan skjutkort, under friare lättsammare förhållanden med lägre avgifter men ändå under strukturerade former skulle vara det bästa för sporten.

Det har blivit för få som bestämmer vad som är rätt och fel och det har blivit för mycket regler, tillstånd och märkvärdigheter för att det skall locka många deltagare.
.
Image

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 07, 2013 9:03 pm

ogster wrote:intresset för gamla reglerna var det ju bara jag som var intresserad av i Laxå klubben enligt omröstningen så det var ju bara att lägga ner.
Även att jag är medlem i klubben så fick jag inte ens en inbjudan till mötet..... hur seriös är en klubb när dom inte ens skickar inbjudan till sina medlemmar och hur seriös är Anders Gunther som inte kan stå för sina egna handlingar när han ansvarar för luftvapendelen i klubben?

:down :down :down
.
Image

grym
Hängiven

Post by grym » Thu Nov 07, 2013 9:35 pm

?

möte utan att det gick ut att det var möte? = ogiltigt möte och verkligen skit i styrelsen, extremt illa, riktigt djävla skit illa

hur står det till egenteligen

sedan håller jag med om att det är inget vettigt att behöva ha grönt kort för 10j skytte, det är ju inte så att det står horder av folk och vänter på tävlingarna

Lasse
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Lasse » Thu Nov 07, 2013 10:03 pm

grym wrote: sedan håller jag med om att det är inget vettigt att behöva ha grönt kort för 10j skytte, det är ju inte så att det står horder av folk och vänter på tävlingarna
Här håller jag med till 100%

Vad det gäller SvSF, så får man ta det onda med det goda, SvSF är det enda förbund som uttryckligen bedriver skytte med effektstarka luftvapen vilket är mycket positivt :up

Sedan att en del är sura på oss i Onsala för att vi kräver vapenlicens för att få tävla/skjuta hos oss med ett vapen över 10j är en annan sak :?
Ordförande i Onsala Luftgevärsklubb
Grenledare i Field Target för SvSF

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Thu Nov 07, 2013 10:06 pm

Leif wrote:Ni som är sådana förespråkare för detta, fråga Er varför det inte har ökat med deltagare på tävlingar sedan 2004 när jag började med detta utan faktiskt minskat på vissa klubbar i år trots arrangörsgrupp, ändringar av regler, nya regler i år mm. mm???
Jag har ju bara varit med några år så jag vet ju inte hur det var före 2010, men i sanningens namn har det inte varit någon större tillströmning av nya medlemmar dom åren jag varit med heller fast det var "veboregler" i början.
Det som är lite märkligt är att dom "gamla" klubbarna har mest motståndare till det nya.
I söder växer klubbarna så det knakar och där verkar det inte vara några problem med vare sig regler eller skyttekort.

Ulf
Airgun Pro (light)

Post by Ulf » Thu Nov 07, 2013 10:18 pm

gubbe wrote:I söder växer klubbarna så det knakar och där verkar det inte vara några problem med vare sig regler eller skyttekort.
En del i detta tror jag beror på att primus motor, samt de flesta medlemmar redan kommer från skyttesport av olika slag, är "van" att det hör till med skyttekort och sånt.
Klubbarna skapas av sektioner till sportskytteförbundsmoderklubbar sas.
-==:<< PITEÅ LUFTVAPEN KLUBB >>:=-

§§-= NOR-LYX SBS 6x2 =-§§

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Thu Nov 07, 2013 10:22 pm

är inte så att ja är imot allt som är nytt.... men ja tycker att 10j skulle få vara ifred, ja kommer aldrig att bli ett skyttproffs!! och jag har inte förutsättningar heller för det! vill inte vara med och brottas i toppen/med dom asavassa killarna, för ja har inget där att göra liksom, ja vill bara ta med min termos och en bunke med snus och åka iväg och panga och ha kul (de där med grillningen har ju redan vart uppe så de hoppar ja över)

ja tar gärna ett grönt kort va ju nästan gratis med! vet och etikett är på sin plats!! men sen när ja kanske/blir kommenderad till en viss skjutställning av någon så kanske ja inte kan det!! lider av en gammal ryggskada! och är säkert flera med mej som har det lite svårt att knyckla ihop sig till en mollykyl!!! och simsalabim så borde ja bli diskad eller är det ordervägran?? tidsgrejen har ja inga problem med. brukar va så nervös så det tar nog inte många sekunder på varje plats för min del.

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Thu Nov 07, 2013 10:25 pm

Ulf wrote:
gubbe wrote:I söder växer klubbarna så det knakar och där verkar det inte vara några problem med vare sig regler eller skyttekort.
En del i detta tror jag beror på att primus motor, samt de flesta medlemmar redan kommer från skyttesport av olika slag, är "van" att det hör till med skyttekort och sånt.
Klubbarna skapas av sektioner till sportskytteförbundsmoderklubbar sas.
Ja det kanske är så, dessutom har dom aldrig kunnat åka på tävlingar med sina "licensfria" fullfartbössor.

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Thu Nov 07, 2013 10:33 pm

tankryttarn wrote: men sen när ja kanske/blir kommenderad till en viss skjutställning av någon så kanske ja inte kan det!! lider av en gammal ryggskada! och är säkert flera med mej som har det lite svårt att knyckla ihop sig till en mollykyl!!! och simsalabim så borde ja bli diskad eller är det ordervägran?? tidsgrejen har ja inga problem med. brukar va så nervös så det tar nog inte många sekunder på varje plats för min del.
Vid kommenderad ställning så får man välja själv om man hellre vill stå än tex skjuta knä.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Sat Nov 09, 2013 9:18 am

Det är här största problemet ligger, många av er som förespråkar det nya tycker inte det är nån stor sak men i själva verket är det ju en helt ny sport ni infört.

Hur vore det att ta bort fältskyttet å sedan säga åt dom att vill ni tävla så håll er till 300m skyttet?

Även fast jag har grönt kort och tävlingslicens är jag inte så värst intresserad av det nya, är inte bitter eller vrång pga nån petitess utan jag gillade gamla tävlingsformen bättre helt enkelt.

grym
Hängiven

Post by grym » Sat Nov 09, 2013 10:39 am

att ha skyttekort och tävlingslicens för 10j anser jag fortfarande som väldigt begränsande för skyttet
det är en ordentlig tröskel för att få in nya medlemmar

grym
Hängiven

Post by grym » Sat Nov 09, 2013 12:04 pm

glömde

undviker svsf eftersom dom driver skyttet till sin död då det ska vara idrott av det hela tiden

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Sat Nov 09, 2013 1:37 pm

ogster wrote:Det är här största problemet ligger, många av er som förespråkar det nya tycker inte det är nån stor sak men i själva verket är det ju en helt ny sport ni infört.
Nu har jag på inget sätt medfört att dom nya reglerna genomförts, jag var snarare ganska skeptisk till allt prat om 16J, kudde tidtagning mm. Men eftersom jag tycker det är så förbaskat skoj med FT så fick jag vackert acceptera dom nya reglerna.
Och efter att ha provat den här säsongen så inser jag att dom små förändringar som varit, på inget sätt gör skyttet tråkigare. :up
grym wrote:att ha skyttekort och tävlingslicens för 10j anser jag fortfarande som väldigt begränsande för skyttet
Där är vi nog överens.

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Nov 09, 2013 1:50 pm

allt ja hoppas på är att det löser sig på bästa sätt! och att ja kan fortsätta att åka på träningarna i laxå eller vart de nu blir!! ett grönt kort är inte hela världen heller... önskar att ja hade mera tid för min hobby, då skulle ja ta jägarexamen... har fått för mig att allt blir lite lättare då!! inte för att ja vill dräpa djur i skogen! åker hellre till konsum och hämtar mitt kött där, men är ju lite lättare att skaffa vapen på lic osv... och då är man inte beroende av någon klubb som styr med järnhand!! alltså ja kör mitt eget race helt enkelt :up

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Sat Nov 09, 2013 1:56 pm

grym wrote:att ha skyttekort och tävlingslicens för 10j anser jag fortfarande som väldigt begränsande för skyttet
Detta tror jag nog de flesta är överens om.

Frank69
Nyfiken

Post by Frank69 » Tue Nov 12, 2013 12:26 pm

Den enda möjligheten vad jag vet är att det under 2014 endast är möjligt att delta i en sluten klubbtävling om man inte önskar ha skyttekort eller tävlingslicens.
En sådan sluten tävling kan man nog köra samma dag som man har en öppen FT-tävling.
Det diskuteras regler/upplägg på FT skyttet på tre olika plan idag.
Lokalt i klubbarna, i den nya representantgruppen och på de publika forumen.
Är väldigt många frågor som skall redas ut...
Och kanske bör man ha som regel att en klubb som anordnar tävlingar som kräver skyttekort/tävlingslicens skall tillhandahålla möjlighet att avlägga prov på detta 1-2ggr/år för att hjälpa sina medlemmar.
Det ställer ju till det om man först genomför en massa regler men inte kommer med enkla lösningar för skyttarna.
Har själv ingen tävlingslicens, men har en massa skyttekort... :fniss
-if you can read this you're in range! ;)

Frank69
Nyfiken

Post by Frank69 » Wed Nov 13, 2013 2:25 pm

Ang rengöring av pipan skriver Air Arms så här:
". How often should I clean my barrel?
A. As lead is a natural lubricate we have found that the best time to clean the barrel is when you notice the accuracy starting to change or if you suspect a dirty batch of ammunition. Using air rifle designed cleaning products you can not damage the barrel so if in doubt clean after each tin of pellets. DO NOT USE CLEANING PRODUCTS DESIGNED FOR LIVE FIRE RIFLES."

Googles roliga översättning:
". Hur ofta bör jag rengöra min pipa?
A. Eftersom bly är en naturlig smörja vi har funnit att den bästa tiden att rengöra pipan är när du märker noggrannheten börjar ändra eller om du misstänker en smutsig parti ammunition. Använda luftgevär utformad rengöringsprodukter du kan inte skada pipan så om du är osäker ren efter varje burk pellets. ANVÄND INTE rengöringsmedel för levande eld gevär."

Men man fattar ju att det menas krutgevär... :mrgreen:
-if you can read this you're in range! ;)

Post Reply

Return to “Tävlingsskytte, träffar, tävlingar, möten etc.”