Loading...

hur vill ni att kommande tävlingssäsong ska se ut?

Allt som har med praktiskt tävlingsskytte att göra, vapen, tillbehör, skyttetips etc. Information om/från träffar, tävlingar, möten etc.

veboskytte eller internationelltskytte

Poll ended at Wed Nov 20, 2013 8:48 pm

veboskyttetävling
10
36%
blankröst, vet ej
0
No votes
internationellt tävlingsskytte
18
64%

Total votes: 28

ogster
Airgun Pro (Heavy)
Status: Offline

Re: hur vill ni att kommande tävlingssäsong ska se ut?

Postby ogster » Sun Oct 27, 2013 11:22 am

Martin wrote:
Jonas wrote: Fick själv uppleva en sak på en tävling som fick mej att sluta. Jag å min bror va på en tävling 2010 förstapriset va ett gevär från FX vi startade efter 4st som gick tillsammans från samma klubb vi gick efter dom på varje station å vi både hörde å även såg att det va en skytt som missade flera skott på dom första 5 stationerna men han vann tävlingen på 38p av 40p å han fick geväret från Fx.

Det är ju ganska uppenbart vem du talar om iom att det bara var en tävling 2010 där både du och din bror (Peder?) var med, och där vinnaren fick 38p. Tycker det verkar svårt att fuska till sig 38p av 40. Att det kan vara lite si och så med plåtträff som man körde med på den tiden håller jag med om, men här pratar vi antingen en helbom eller två plåtträff, alla andra 19 alternativt 18 fällningar. En fällning är ganska tydlig, fuskade man så öppet med det menar du? :roll:

Jag var själv inte närvarande vid den tävlingen.

Det fuskas väl mer eller mindre godtyckligt av väldigt många, oftast med hela gruppens samförstånd.
Hur många gånger har man inte hört
"Den tog mitt i men ramlade inte"
"Jag vet att jag träffade"( skjuter då igen efter att hela gruppen tycker det är okey)

För att det ska bli helt seriöst måste målen bytas ut till nått som är 100% tillförlitligt och så fort det handlar om mekanik är det svårt.

Lösningen vore väl att bara ha kvar figurerna och alla får sätta dit en pappskiva i killzone, då är det bara att tolka ev hål och sedan ge poäng.

Charmen med sporten försvinner då enligt mig men lösningen kanske passar UFT perfekt då det går under sportskytteförbundet och dom kan väl knappast godkänna att målen avgör tävlingen.

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Sun Oct 27, 2013 11:46 am

ogster, jag känner inte igen det där. I de grupper jag gått med så är det "tough luck"... Så har vi kört iaf. Aldrig omskjut. Vi har nångång skjutit om, men då utanför protokollet.

Mörrums sätt med diffrentierade grupper och skjutledare verkar ju riktigt bra.....
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

grym
Hängiven

Postby grym » Sun Oct 27, 2013 12:41 pm

på ipsc så kan man lägga en protest mot att målet inte funkar, sedan provskjuts den direkt för att kolla funktionen

är det då en medlem ur klubben med i varje så tar den rollen som ro och provar, funkar det inte så är det omskjuting

Return to “Tävlingsskytte, träffar, tävlingar, möten etc.”