Loading...

Ändringar i att man kan redigera och radera inlägg

Skriv vad ni tycker om forumet! Det är besökarna som skall trivas på forumet och således vara med och påverka hur det ser ut och fungerar. Skriv inlägg om: fel, brister, bra saker. Vad saknar ni??? Här lägger vi också ut driftsinfo och ändringar på forumet.

Topic author
Leif
Forum grundare
Status: Offline

Ändringar i att man kan redigera och radera inlägg

Postby Leif » Sat Oct 06, 2012 11:37 pm

Vi har vid några tillfällen råkat ut för att medlemmar har raderat sina inlägg på forumet och när man raderar dem så förstör man oftast de trådar som den medlemmen har postat i då det blir konstiga "glapp" i trådarna där dom borttagna inläggen har varit.

Vi råkade ut för en liknande incident i förra veckan då en medlem utan förvarning editerade 260 av sina 265 inlägg han hade gjort på forumet. Han tog bort all text i alla inäggen och postade bara punkter eller dumma smileys.

Detta förstörde många bra trådar på forumet. Det tråkiga är att det förstör för många andra luftvapenintresserade så jag förstår inte alls varför man straffar/sabbar för andra luftvapenintresserade.

Därför har vi nu begränsat möjligheterna att radera och editera sina egna inlägg utan begränsning till att man kan radera och editera sin inlägg i 48 timmar efter det att man har skrivit dem.

Då hinner man korrigera fel som man kan ha skrivit eller hunnit tänka igenom vad man har skrivit och haft tid på sig att radera inlägget om man tyckte att det blev fel.

Efter detta får man kontakta någon moderator om man vill ändra eller radera ett inlägg.

Vi tycker att det är väldigt tråkigt att vi är tvugna att lägga in sådana här begränsningar men vi ser i första hand till att forumet skall vara en trevlig mötesplats och att inte vår databas förstörs så att läsvådetr på forumet förstörs.

Det är speciellt illa då det här är resultatet av en medlem som är total förespråkare för frihet på forumet som gjorde detta i förra veckan.

Genom hans agerande så drabbas nu samtliga medlemmar på forumet och det är otroligt okamratligt och egoistigt. :down

Hälsningar från oss som driver forumet
.
Image

Leupold
Nyfiken

Re: Ändringar i att man kan redigera och radera inlägg

Postby Leupold » Sun Oct 07, 2012 12:37 am

Ingen dum ide. Fast det jag sett som ännu viktigare är att det ska synas när användare editerat sina inlägg. Det blir lätt förvirrat annars när man ser svar i en tråd på inägg som inte längre finns i ursprungsversionen och att man inte ens kan få en indikation på att de ändrats.
Last edited by Leupold on Sun Oct 07, 2012 1:08 am, edited 1 time in total.

buckshot2000
Airgun Pro (light)

Postby buckshot2000 » Sun Oct 07, 2012 1:09 am

Vilken beslutsamhet och målmedvetenhet att sitta och editera hela 260 inlägg, låter ju inte som att det är något som "bara händer" utan att personen tröttnade på något alt. vart illa behandlad ?

Man kanske skall titta lite på orsaken i stället för enbart på symptomen ?

Leupold
Nyfiken

Postby Leupold » Sun Oct 07, 2012 1:09 am

Det stämmer att ändringar loggas, kollade nyss. Bra.

Leupold
Nyfiken

Postby Leupold » Sun Oct 07, 2012 1:13 am

För att ta bladet från munnen, vad gäller det för användare och inlägg? Kanske detta går att reda ut.

Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Sun Oct 07, 2012 3:10 am

Leif wrote:Vi har vid några tillfällen råkat ut för att medlemmar har raderat sina inlägg på forumet och när man raderar dem så förstör man oftast de trådar som den medlemmen har postat i då det blir konstiga "glapp" i trådarna där dom borttagna inläggen har varit.

Vi råkade ut för en liknande incident i förra veckan då en medlem utan förvarning editerade 260 av sina 265 inlägg han hade gjort på forumet. Han tog bort all text i alla inäggen och postade bara punkter eller dumma smileys.

Detta förstörde många bra trådar på forumet. Det tråkiga är att det förstör för många andra luftvapenintresserade så jag förstår inte alls varför man straffar/sabbar för andra luftvapenintresserade.

Därför har vi nu begränsat möjligheterna att radera och editera sina egna inlägg utan begränsning till att man kan radera och editera sin inlägg i 48 timmar efter det att man har skrivit dem.

Då hinner man korrigera fel som man kan ha skrivit eller hunnit tänka igenom vad man har skrivit och haft tid på sig att radera inlägget om man tyckte att det blev fel.

Efter detta får man kontakta någon moderator om man vill ändra eller radera ett inlägg.

Vi tycker att det är väldigt tråkigt att vi är tvugna att lägga in sådana här begränsningar men vi ser i första hand till att forumet skall vara en trevlig mötesplats och att inte vår databas förstörs så att läsvådetr på forumet förstörs.

Det är speciellt illa då det här är resultatet av en medlem som är total förespråkare för frihet på forumet som gjorde detta i förra veckan.

Genom hans agerande så drabbas nu samtliga medlemmar på forumet och det är otroligt okamratligt och egoistigt. :down

Hälsningar från oss som driver forumet

Hej Leif.

Under bänkskyttetävlingen diskuterade du och jag vid flera tillfällen varför jag tagit bort mina inlägg. Jag berättade klart och tydlig för dig att min avsikt inte var att att sabotera trådarna,det borde således inte efter detta råda några oklarheter för dig,då jag på tävlingsdagen låtit dig bli införstådd till orsaken .

Öga mot öga nämnde du icke något om att jag är "otroligt okamratlig och egoistisk :down "
Du log mot mig och var artig,visade inga som helst tecken på att hysa de känslor mot mig som du beskriver i ditt inledande inlägg.

Du får det att låta väldigt dramatiskt när du beskriver orsaken till de nya editeringsmöjligheterna,precis som att du anser det föreligger en stor risk med att låta den gamla editeringsprincipen råda,tror du verkligen att det bland forumisterna eventuellt skulle husera fler lika otroligt okamratliga och egoistiska individer så som jag beskrivs ?

Du avslutar med en samstämd hälsning från er som driver detta forum,är de åsikter som du skrivit om mej även en hälsning från Erik och Ogster.

Jag avslutar mitt inlägg med en hälsning till dig att jag snart återkommer,och jag är fullt övertygad om att det kommer att vara till glädje för dig Leif,och er som driver detta forum .

grym
Hängiven

Postby grym » Sun Oct 07, 2012 8:10 am

vid några få tillfällen är det ok att radera eller ändra gamla medelanden
men att göra det i stor skala är i praktiken sabotage mot forum :whip

man får välja när man går in på forumen hur man vill ha det, hur offentlig man är och vad man skriver

offentliga forum är just, offentliga, det vet man när man går in i forum och det är det man får välja att profilera sig emot

helt ok att låsa efter 48 timmar, inte kul men ok

Topic author
Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sun Oct 07, 2012 8:11 am

Det som du har gjort har lett till denna åtgärd.

Att du har sabbat trådar på forumet är du ju helt införstådd med så då borde du ju inte bli förvånad av att vi som sköter forumet inte kan tillåta att en medlem förstör för många andra.

Att jag inte var negativ mot dig beror på att det vid det tillfället inte fanns något att bli "förbaskad" på...... Du visade att du förstod vad du hade gjort, jag förstod varför du gjort det så jag tyckte det var viktigare att "gå vidare" än att ställa saken på sin spets.

Vi pratade om att gå vidare och du skulle göra en film om Laxå KM också....... Du gjorde ett inlägg med filmen för några dagar sedan och det låg bara inne en kort stund innan du raderade det och du har inte postat ett enda inlägg sedan Laxå så du har inte "gått vidare" och beteer dig fortfarande konstigt med att radera inlägg.

Egentligen skulle du vara bannad 10 gånger om men jag tyckte att vårt samtal redde ut en del när du förklarade hur du tänkte (även om jag inte håller med i alla delar)

Att du har visat att det inte är utrett från din sida är beklagligt.

Självklart måste vi vidta åtgärder så att vi inte råkar ut för att medlemmar sabbar för andra medlemmar och förstör forumet.

Det är ett direkt resultat av ditt agerande och att du själv säger att du är för frihet på forumet/internet är för mig en gåta för att få frihet krävs det att individen tar ett visst ansvar och att han dessutom inte förstör för andra.

Forumet är öppet för alla som följer de regler som vi har på forumet och det är inte speciellt många utan lite sunt förnuft räcker långt.

och vi som driver forumet har diskuterat det och är helt överens om att införa detta och att vi gör det för dina raderingar förra veckan. Det blev helt enkelt för mycket för att vi skall låta bli att vidta åtgärder.
.
Image

Mika.G
Airgun Pro (light)

Postby Mika.G » Sun Oct 07, 2012 11:51 am

Skulle det inte kunna vara helt öppet under köp och sälj sidorna.

/MG

Topic author
Leif
Forum grundare

Postby Leif » Sun Oct 07, 2012 1:34 pm

Det finns tyvärr bara två lägen på den här funktinen så det är av eller på för hela forumet.

Annars hade det varit bra att kunna skräddarsy det.
.
Image

grymme
Intresserad

Postby grymme » Sun Oct 07, 2012 8:57 pm

glad att jag hunnit radera alla mina inlägg :D !!!! kommer inte skriva många ord till i dessa forum och medlemmar . och vissa här vet vad det beror på ;) hoppas jag nu blir bannad , så slipper jag sitta här med mitt luftvapen intresse bland folk som det inte går att lita 1 sek på ! :down

Mika.G
Airgun Pro (light)

Postby Mika.G » Sun Oct 07, 2012 9:03 pm

grymme wrote:glad att jag hunnit radera alla mina inlägg :D !!!! kommer inte skriva många ord till i dessa forum och medlemmar . och vissa här vet vad det beror på ;) hoppas jag nu blir bannad , så slipper jag sitta här med mitt luftvapen intresse bland folk som det inte går att lita 1 sek på ! :down

Du glömde några :fighting

/MG

grymme
Intresserad

Postby grymme » Sun Oct 07, 2012 9:06 pm

Mika.G wrote:
grymme wrote:glad att jag hunnit radera alla mina inlägg :D !!!! kommer inte skriva många ord till i dessa forum och medlemmar . och vissa här vet vad det beror på ;) hoppas jag nu blir bannad , så slipper jag sitta här med mitt luftvapen intresse bland folk som det inte går att lita 1 sek på ! :down

Du glömde några :fighting

/MG

helt rätt Mika ;) , finns några helt ok luftvapen intreserade , tur att de finns i alla fall :) :up

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Postby tankryttarn » Sun Oct 07, 2012 9:13 pm

nu ska ja va ärlig.... varför ska man skriva något som man sen bara tar bort? ja fattar inte vitsen? då kan man ju strunta i det från början eller?
man kan inte leva utan luft!

buckshot2000
Airgun Pro (light)

Postby buckshot2000 » Mon Oct 08, 2012 12:09 am

Nu var inte jag aktiv när det begav sig, men var det inte så, ni som minns, att hela detta forum stängde eller bytte ägare eller något i den stilen för några år sedan ?

Det om något måste väll varit att förstöra för andra medlemmar här på forumet om det nu är den måttstocken som skall användas.

Ok, det är ganska inte hela världen eller ens det mest intressanta att diskutera på detta forum, men om nu två användare på mycket kort tid valt att radera alla sina inlägg så kanske det finns orsaker till det ?

Själv tog jag rast från detta forum nån gång 2008-2012 för att massa trådar raderades, är det samma sak nu som gör att medlemmar tröttnar och går till rent drastiska åtgärder ?

Ett tips jag kan ge till alla som tillbringar mycket tid på forum är att tänk Er för minst 10 gånger innan ni lägger ner mycket tid på något ni inte alls kan kontrollera, statistiskt sätt verkar vi vara många som ångrar att man lagt ner timmar på att försöka skapa spännande trådar om ny teknik illustrerade med mycket bilder, det är iaf. mitt enda visdomsord jag kan dela med mig av efter att ha använd sociala medier på nätet sedan 1995 och innan dess Fidonet/BBS:er sedan 1988. ( jepp modemen var på 2400 Baud. på riktigt ja)

Topic author
Leif
Forum grundare

Postby Leif » Mon Oct 08, 2012 12:13 am

2400 baud :shock: det var ju rena rama motorvägen..... jag tyckte det gick snabbt när man kom upp i 1200 baud.... för att inte tala UsRobotics Courier modem som man hade svårt att förstå att det gick att överföra data så fort.....

Fast på den tiden var det bytes man räknade, kilobyte var mycket stort och Megabyte var ofattbart mycket :shock:
.
Image

PRUTTGUNNER

Postby PRUTTGUNNER » Mon Oct 08, 2012 1:34 am

buckshot2000 wrote:Nu var inte jag aktiv när det begav sig, men var det inte så, ni som minns, att hela detta forum stängde eller bytte ägare eller något i den stilen för några år sedan ?

Det om något måste väll varit att förstöra för andra medlemmar här på forumet om det nu är den måttstocken som skall användas.

Ok, det är ganska inte hela världen eller ens det mest intressanta att diskutera på detta forum, men om nu två användare på mycket kort tid valt att radera alla sina inlägg så kanske det finns orsaker till det ?

Själv tog jag rast från detta forum nån gång 2008-2012 för att massa trådar raderades, är det samma sak nu som gör att medlemmar tröttnar och går till rent drastiska åtgärder ?

Ett tips jag kan ge till alla som tillbringar mycket tid på forum är att tänk Er för minst 10 gånger innan ni lägger ner mycket tid på något ni inte alls kan kontrollera, statistiskt sätt verkar vi vara många som ångrar att man lagt ner timmar på att försöka skapa spännande trådar om ny teknik illustrerade med mycket bilder, det är iaf. mitt enda visdomsord jag kan dela med mig av efter att ha använd sociala medier på nätet sedan 1995 och innan dess Fidonet/BBS:er sedan 1988. ( jepp modemen var på 2400 Baud. på riktigt ja)

Jag minns det där ! Det var på den tiden Luftvapen var ett öppet forum så det gjordes en tråd om händelsen.

www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=57&t=4818&p=45042

Sno er på och läs den innan majestäten Leopold dödar den .

Skogshuggarens 260 raderade inlägg står sig slätt mot att lägga ned hela airgunforumet mitt framför näsan på folk,,där kan vi snacka om okamratligt beteende och egoism !

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Postby Erik » Mon Oct 08, 2012 7:51 am

Det är inte superenkelt att driva forum och få alla nöjda, och visst har vi ett bagage (vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur länge forumet funnits?) men den här åtgärden införs för att många (inte bara forumdriften) tycker det är trist när trådar förstörs (dialogen blir ofta helt obegriplig) genom att en användare redigerar bort samtliga sina kommentarer.
Det är ingen åtgärd riktad mot en enskild person utan ett tillägg i programmet för att fortsättningsvis bevara trådar som många tycker är intressanta och deltar i......

Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Mon Oct 08, 2012 7:11 pm

Leif wrote:Vi pratade om att gå vidare och du skulle göra en film om Laxå KM också....... Du gjorde ett inlägg med filmen för några dagar sedan och det låg bara inne en kort stund innan du raderade det och du har inte postat ett enda inlägg sedan Laxå så du har inte "gått vidare" och beteer dig fortfarande konstigt med att radera inlägg.

;)

Topic author
Leif
Forum grundare

Postby Leif » Mon Oct 08, 2012 7:47 pm

Tack Skogshuggarn!!! :up
.
Image

Blogg-Benny
Entusiast

Postby Blogg-Benny » Tue Oct 09, 2012 7:39 am

Noterar att många av mina inlägg numera kommer flera gånger och att jag inte kan ta bort dubbletterna...??

Blogg-Benny
Entusiast

Postby Blogg-Benny » Tue Oct 09, 2012 7:39 am

Som sagt.... :shock:

Blogg-Benny
Entusiast

Postby Blogg-Benny » Tue Oct 09, 2012 7:40 am

Som sagt.... :shock:

Blogg-Benny
Entusiast

Postby Blogg-Benny » Tue Oct 09, 2012 7:41 am

Tur att det finns moderatorer som kan ägna dagarna att rensa.... :mrgreen:

Allvarligt talat - något har gått snett här... :?

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Postby ogster » Tue Oct 09, 2012 7:43 am

Kan det va för att du postar inläggen 2ggr, näst sista inläggen är gjorda vid olika tider ;)

Blogg-Benny
Entusiast

Postby Blogg-Benny » Tue Oct 09, 2012 7:55 am

De är skrivna samtidigt iaf....o datorn hänger länge mellan att jag trycker submit och att inlägget uppenbarar sig...

O ja - jag trycker naturligtvis bara en gång.... :roll:

Vidare, håller man markören på en rad så rycker skärmen till som att datorn inte känner exakt vilket läge raden ligger på....

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Oct 09, 2012 9:20 am

Sluta nu
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Oct 09, 2012 9:20 am

Sluta nu

:mrgreen:
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Postby Erik » Tue Oct 09, 2012 10:43 am

Johnny: Tror tyvärr inte senaste programvaran för forumet lirar med programvaran i ABC 80 datorerna......Du får uppgradera till en dator med windows 3.1 :guitar

:hug Närå - vi får kolla om vi hittar något.....är det bara här Du har problem?

Topic author
Leif
Forum grundare

Postby Leif » Tue Oct 09, 2012 10:48 am

Nu har jag rensat denna tråden.

Den har en rubrik som anger vad som skall avhandlas i den och har man annat som man vill diskutera så startar man en ny tråd med det ämnet i rubriken.

Gör vi så här så får vi bra och läsvärda trådar på forumet. :up
.
Image

Return to “Information och synpunkter på forumet.”