Loading...

Transferport HW 80

Allt som handlar om service, reperationer och förbättringar av luftvapen.

Topic author
Mossebo
Nyfiken
Status: Offline

Transferport HW 80

Postby Mossebo » Tue Mar 30, 2010 8:57 am

Hallåj!

Jag vet att den är det sista man skall ge sig på men man är ju ändå nyfiken.
Någon som mixtrat med den å vet hur det blir? Har googlat lite men hittar bara en massa gissningar känns det som.

Anledningen till att jag vill ge mig på den är att efter att jag provat en massa fjädrar å kit så ligger bössan i princip på samma utgångshastighet.
Även om det skilljer ganska mycke i rekyl å hur trögspänd den blir. Man tycker ju att det borde skillja lite i hastighet mellan en lättspänd fjäder å en som är betydligt styvare.
Jag har redan mixtrat ganska mycke med diverse styrningar. Både hur tajt de ska gå och olika material. Men det ger ingen större förändring. Nu jagar jag givetvis inte 20-25m/s men kanske 10-15?

Alternativ 2 är ju även pistongvikten. HW 80 har ju ingen extra vikt så det går ju inte att göra den lättare. Fast å andra sidan så känns inte det som om det är där miraklet ligger. :) Har även testat diverse olika tätningar utan större skillnad. Oftast så ligger skillanden inom några få m/s

Min fundering ligger i att öka 0,1-0,3mm så jag menar inga drastiska åtgärder. Men det kan ju vara nog så bekymmersamt att återställa om inte det blir bra...

Tacksam för lita svar å funderingar

//

tomten
Intresserad

Re: Transferport HW 80

Postby tomten » Tue Mar 30, 2010 11:07 am

Förutsatt att inloppet till transferporten nu har skarpa kanter finns lite V0 att hämta genom att försänka inloppet, i en HW80 ska ju relativt mycket luft passera på kort tid, så genom att förbättra strömningsmotståndet finns en del att hämta.
Hade inte gett mig på storleken på transferporten, risken är att pistongen bottnar i cylindern då den har hög hastighet, vilket inte bössan kommer att uppskatta.

Har annars samma erfarenhet att de flesta bössor har egenskaper (V0) som ges av de fysiska måtten (pistongens slaglängd och dia på komptub) vid användning av för mycket fjäder blir resultatet oftast en måttlig V0 ökning på bekostnad av twang och oskjutbarhet. Numera tunar jag främst för mjukhet och skjutbarhet.

Vilka olika fjädrar har du provat? Vilken går mjukast?

Grövsten kommer nog att bidra med mer kunskap i ämnet.

Topic author
Mossebo
Nyfiken

Postby Mossebo » Tue Mar 30, 2010 2:13 pm

Jag har provat:
V-mach, (hela kitet och även med originalpistongpackning) titan xs, båda varianter utav ox (som alla gillar :) ) 2st olika originalfjäder testade även en kapad hatsan :)
Så jag har gått igenom 7st olika fjädrar. Å faktum är att han skjuter snällast med en "halvsliten" ox fjäder med väldigt tajt fjäderstyrning. Å då ligger jag på ca 215 med FX kulan 5,5

Har inte testat så många 100 skott med varje fjäder. Men ca 50-100 har jag legat på innan jag har gjort mätning å bedömning.
Sägas kan att jag har testat originalfjädrarna minst...
Bössan är ju relativt lättmekad så man byter ju fjäder på bara några minuter. Därav allt testande :) För mycke fritid eller nått kanska. Jag vet inte :)
Även pistongtätningar har jag testat, original, v-mach å någon röd variant som hurricane hade. Men jag fastnade för original även där. Kunde kanske lagt lite mera jobb på inpassningen av övriga. Men originalet går rackarns fint.
Har även polerat komptuben (väldigt sparsamt) å även en liten försiktig fas på transferporten.

Min största fundering kommer sig utav att min eclipse har ca 3,5mm hål och HWn bara ca2,9
De har samma komptubs dia å ganska lika i längd. HWn är något längre i slaget.

Tyvärr är den ena 6,35 å den andra 5,5 så det är väl inte riktigt rätt att jämföra rakt av. Men även HW 80 6,35 har 2,9 i transferportshål om inte jag är felunderättad. :)

Efter alla desa tester så känns det som om man bör lägga bössan på ca 210-215 för att den ska gå mjukast. Men jag hade gärna haft ytterliggare 10m på det. Bössan är ju trots allt ganska stor.

//

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Mar 30, 2010 2:51 pm

Min HW80k .25 har en Maccari fullfartare med std bakre styrning och lätt alustyrning fram alá Lokes. Den ligger konstan på 205 m/s med H&N FTT.

Tidigare hade jag en HW80 .22, och den låg med HW fullfartsfjäder (tror jag det var iaf) på ca 235-240 m/s med FX-P kulan.

Jag har inte rört transferporten, utan den är original. Om du inte absolut måste ha ut max effekt skulle jag rekommendera att du skaffar en Maccari fullfart och tillverkar styrningar alternativt ber nån göra det åt dig om du inte har möjlighet själv. I min passade original HW styrningen bra, så jag har inte fixat nån annan. Men om du ändå ber nån göra den främre så...

Å andra sidan så trivdes jag aldrig med min HW80 i .22, den är mycket lugnare och skönare att skjuta med i .25 ;)
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Topic author
Mossebo
Nyfiken

Postby Mossebo » Tue Mar 30, 2010 3:05 pm

Ja jag har hela tiden tyckt att min har legat lite lågt. De originalfjädrar som jag har testat har inte varit nya så det kan ju vara pga av det....
Men det har däremot de andra varit. Hemskast tyckte jag att titanfjädern var... Gick inte att få den lugn oavsett vad jag gjorde för styrningar.

Jag har en .25 överst på önskelistan :) Men jag gillar kulbanan bättre på .22 men skulle vilja ha ut lite mera fart på den. 220.-230 är jag helt nöjd med. Kanske skulle prova en ny originalfjäder iallafall...
Tillverka styrningar är inga problem. Har alla maskiner som behövs :) Å även lite olika plast-nylonmaterial. Så det har redan blivit några olika. :)

En annan fundering jag har är. Hur nära chronografen man skall skjuta? Det kanske är pga av att jag är för nära eller så som jag får någon störning å missvisande resultat. Men det brukar bli ganska jämn hastighet när jag provar. Dock så skjuter jag kanske på 30-50cm avstånd.

//

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Mar 30, 2010 3:56 pm

Den fjäder som satt i min .22 och som jag tror var en originalfjäder twangade nåt hemskt, även med bra styrningar. Maccarin med originalstyrning och hemgjord främre twangar ingenting. Vet inte om det har att göra med betydligt tjockare tråd på Maccarifjädern än den andra..?

Ungefär samma fart på båda två, faktiskt några m/s mer med Maccaris. :) Jag har testat den fjädern som satt i .22 i .25 bössan och den ger ca 3 m/s mer än HW fjädern ;)

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Tue Mar 30, 2010 4:06 pm

Ja det låter onekligen som om den presterar mindre än normalt... Svårt att säga rakt av vad det beror på. Nu verkar ju iofs 80an gynnas lite i .25.. Men ändå.....
Löper pistongen någorlunda lätt (hela vägen) i komptuben ?
Och du har inte gjort guiderna ultra-trånga ?

Jag har konat transferporten baktill på min.. Men inte ändrat storleken för övrigt... Minns dock inte på rak arm vad storleken på porten är på min (från fabrik).

Hmm.. :? Kommer nu ihåg att jag hört att slaglängden har kortats lite på dessa (på nya vapen).. Skulle tydligen gälla ett par modeller till..från HW.. Kan inte bekräfta detta med 100 % säkerhet dock. Undrar om det inte var Ulf i Piteå som jag hörde det av.
Nån fler som har hört detta..?

EDIT: Har du någorlunda full förspänning (max längd) på fjädrarna..när du testat..?
Last edited by Grövsten on Tue Mar 30, 2010 4:23 pm, edited 1 time in total.
# Ett antal olika luftvapen...

"Homo homini lupus" - Den ena människan är varg mot den andre...
Hellre en dag som varg - än 1000 år som får

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Mar 30, 2010 4:20 pm

Grövsten wrote:Kommer nu ihåg att jag hört att slaglängden har kortats lite på dessa (på nya vapen).. Skulle tydligen gälla ett par modeller till..från HW.. Kan inte bekräfta detta med 100 % säkerhet dock. Undrar om det inte var Ulf i Piteå som jag hörde det av.

Jag har oxå hört detta av Ulf, men jag vill minnas att han senare var i kontakt med Hans Weihrauch himself, och fick därifrån bekräftat att så inte var fallet.

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Tue Mar 30, 2010 4:24 pm

-Martin-

Aha.. :up Tack för den infon!

tomten
Intresserad

Postby tomten » Tue Mar 30, 2010 4:40 pm

-Martin- wrote:Den fjäder som satt i min .22 och som jag tror var en originalfjäder twangade nåt hemskt, även med bra styrningar. Maccarin med originalstyrning och hemgjord främre twangar ingenting. Vet inte om det har att göra med betydligt tjockare tråd på Maccarifjädern än den andra..?

Ungefär samma fart på båda två, faktiskt några m/s mer med Maccaris. :) Jag har testat den fjädern som satt i .22 i .25 bössan och den ger ca 3 m/s mer än HW fjädern ;)

Om du inte provat med Maccari fjäder så prova en sån, om inte annat kommer bössan att bli twangfri samt lätt att spänna upp i förhållande till effekten.

Dessa fjädrar har gjort underverk i mina fjäderpangar HW25...... FWB127.

Caliber
Hängiven

Postby Caliber » Tue Mar 30, 2010 4:52 pm

Min 80:a gör 225m/s med Fx5,5mm diabolen. Det enda som är gjort är att jag vid köpet petade i exportfjädern som beställdes samtidigt som bössan. Men den tvangar rätt bra och det ska i ett V-mac vad tiden lider.
Eller ännu hellre en gasfjäder vilket vore helt optimalt, är något jag fått för mej iaf...
Ju större ju bättre!?

RoLig
Airgun Pro (light)

Postby RoLig » Tue Mar 30, 2010 5:16 pm

Grövsten wrote:Hmm.. :? Kommer nu ihåg att jag hört att slaglängden har kortats lite på dessa (på nya vapen).. Skulle tydligen gälla ett par modeller till..från HW.. Kan inte bekräfta detta med 100 % säkerhet dock. Undrar om det inte var Ulf i Piteå som jag hörde det av.

Jag hittade det här tidigare i vinter, vilket jag informerade Ulf om. Han tog sen upp det i en tråd på det "andra forumet"..samt mailade Hans W. Det står så här längst ner i texten gällande maccari kitet
IMPORTANT!

Please Note- If you purchased your gun new after 10-2009. Please email us that fact as the gun now takes about 75 thou less spacing than older guns.

http://www.airrifleheadquarters.com/cat ... 372266.htm

Vad JM syftar på verkar lite oklart....Hans W påstår att att inga förändringar gällande slaglängd är gjorda.. :?
http://s1.postimage.org/ju91i.jpg
PLVK Piteå Luftvapen Klubb

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Tue Mar 30, 2010 5:44 pm

RoLig

Okej...

Skumt..... :?

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Mar 30, 2010 11:28 pm

Var i kontakt med Ulf ikväll. Vad han kommit fram till efter samtal med Hans W var att slaglängden i sig inte var förändrad, men att de gjort botten på pistongen tjockare. Därav ryms mindre fjäder ;)

Fan, jag saknar den "gubben" här :(

Topic author
Mossebo
Nyfiken

Postby Mossebo » Wed Mar 31, 2010 7:26 am

Tackar för svaren...
Blir till att beställa ett maccari kit ihop med nästa blybeställning utav hurricane :)

//

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Wed Mar 31, 2010 7:44 am

-Martin-

Aha.. Ja det kan ju ge en aning mindre effekt. Men förklarar nog inte hela grejen..med Mossebos bössa...

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Wed Mar 31, 2010 10:26 am

Grövsten wrote:Aha.. Ja det kan ju ge en aning mindre effekt. Men förklarar nog inte hela grejen..med Mossebos bössa...

Nej, det tror inte jag heller. Var bara som en passus iom att det angående slaglängdens förkortande eller inte kom upp i tråden.

Grövsten
Airgun Pro (Heavy)

Postby Grövsten » Wed Mar 31, 2010 3:22 pm

-Martin-

Jupps.. Förstod det..

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Wed Mar 31, 2010 5:34 pm

Satt och läste igenom hela "Grövstens" HW80k .25 tråd. Kul läsning att läsa om hela tråden vid ett tillfälle.;)

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Wed Mar 31, 2010 6:07 pm

-Martin- wrote:Var i kontakt med Ulf ikväll. Vad han kommit fram till efter samtal med Hans W var att slaglängden i sig inte var förändrad, men att de gjort botten på pistongen tjockare. Därav ryms mindre fjäder ;)

Fan, jag saknar den "gubben" här :(

Vem hindrar honom?

Syjuntan eller?

Maken till kärringskvallrande är svårt at föreställa sig och sen spela förorättad över alltihop med är bara löjligt.

Han är fullt välkommen här imho, hur det är när det gäller de som var mods då vet jag inte, jag antar iofs att han aldrig återvänder med tanke på vilken nivå han lirade på, det var bara vad polarna tyckte och si och så och annat de inte hade ett skit med att göra.

Tro mig jag försökte göra mit för att han skulle var kvar men jag blev bannad inan andra ställde till strid så de åkte ut, jag menar jag har knappt varit med om sånna saker hos vuxna, dvs att de diskuterar saker utanför forumet osv.

Pallar man inte trycket så är det väl ok att ligga på det andra forumet som tydlien passar alla som aldrig har en åsikt.
Image

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Wed Mar 31, 2010 6:30 pm

Silwer
Du är en riktig baddare på att missförstå/ta allt negativt. Jag menade inte att det är nåt som hindrar honom, det har han ju själv valt.

Men är det ok om jag personligen tyckte att han var en tillgång? :? Personligen igen, så tycker jag att även du är en tillgång :roll: Men visst, det finns vissa jag retat mig på och som jag hoppas aldrig kommer ihåg att logga in igen... Dock tycker jag att (nästan) alla på nåt sätt bidrar till forumet på sitt eget lilla vis, vissa mer än andra :)

Jag tycker att det är helt otroligt att vuxna mäniskor skall ha så mycket att tjafsa om, helt otroligt. :shock: :wall

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Postby Silwer » Wed Mar 31, 2010 7:06 pm

Jg tyckte han var en tillgång med.

Vi glömmer saken, men jag hade sett helst honom som medlem här fortfarande helt enkelt, för han skrev här, det trista var bakgrundsfigurerna som tyckte så mycket men aldrig skrev nåt.

Så ja, jag håller väl med dig i princip, det var en förlust för forumet när han försvann.

Vi släper det nu, jag känner mig bara så skylldig när det där dras upp, för att det var han och jag som rök ihop, men i verkligehetn var jag redan bannad inna han och en annan mod gjorde slut på alltihop, dvs under en tid när jag inte kunde påverka något.

Nåja, jag ska inte ta upp det mer, men dt käns lite :|
Image

Topic author
Mossebo
Nyfiken

Postby Mossebo » Tue Apr 06, 2010 8:59 am

Maccari fjäder införskaffad. :) Köpte ny pistongpackning oxå för att det inte skulle bero på den. Men den såg fin ut.
Iallafall. så verkar bössan ligga på stadigt mellan 225-230 nu med FX kulan. Dock inte skjutit så mycke med den än.
Samtidigt så inhandlades oxå ett Hatsan 125... Vilket spett... :)

//

Phonta
Airgun Pro (medium)

Postby Phonta » Wed Apr 07, 2010 10:47 am

Om en HW 80 ger 230m/sek med FXkulan vilket jag inte betvivlar efterssom Du påstår det så ger det en del intressanta "hintar" angående de stora D modellerna som har en betydligt längre slaglängd om jag inte tar helt fel. Frågan är hur slaglängden påverkar, borde vara betydande efterssom volymen luft som komprimeras är avgörande av komptubens diameter samt slaglängd. Jag har testat en HW80 V-mach fjäder i min D52a. Den gav bra med kraft och var helt tvangfri med en tigtht guide samt en tophat som passar exakt i komptuben ;)
Det var samma längd som JG jaktfjädern dock skiljer diametern 0,5 mm (samma trådtjocklek, vilket tydligen inte påverkade .Skall forska lite i detta med fjädrar, finns en del tillverkare i detta land som säljer fjädrar av hög kvalitet med samma mått som dessa för en skitsumma (120 kr) :D
Fick jag bestämma så skulle inte "mitt Sverige" se ut som det gör.................

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Wed Apr 06, 2016 9:19 am

Efter att ha hittat denna och den stora HW80 .25 tråden blev jag sugen på att riva ned min HW80 och pilla litet :D

Har ett PG2 kit liggandes, men Maccari som sitter i nu har gått så bra....nåja, det går ju alltid att skruva tillbaka ;)

Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Fri Apr 08, 2016 4:48 am

och vad är ett PG2 kit för någe ? teach me...

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Fri Apr 08, 2016 1:13 pm

Skogshuggarn wrote:och vad är ett PG2 kit för någe ? teach me...

http://vortekproducts.com/ourstore/HW97%20Air%20Rifle/HW80-PG2%20tuning%20kit

Edvard

Postby Edvard » Sun Apr 10, 2016 8:06 pm

Mossebo wrote:Hallåj!

Någon som mixtrat med den å vet hur det blir? Har googlat lite men hittar bara en massa gissningar känns det som.

Anledningen till att jag vill ge mig på den är att efter att jag provat en massa fjädrar å kit så ligger bössan i princip på samma utgångshastighet.
Även om det skilljer ganska mycke i rekyl å hur trögspänd den blir. Man tycker ju att det borde skillja lite i hastighet mellan en lättspänd fjäder å en som är betydligt styvare.
Jag har redan mixtrat ganska mycke med diverse styrningar. Både hur tajt de ska gå och olika material. Men det ger ingen större förändring. Nu jagar jag givetvis inte 20-25m/s men kanske 10-15?

Alternativ 2 är ju även pistongvikten. HW 80 har ju ingen extra vikt så det går ju inte att göra den lättare. Fast å andra sidan så känns inte det som om det är där miraklet ligger. :) Har även testat diverse olika tätningar utan större skillnad. Oftast så ligger skillanden inom några få m/s

Min fundering ligger i att öka 0,1-0,3mm så jag menar inga drastiska åtgärder. Men det kan ju vara nog så bekymmersamt att återställa om inte det blir bra...

Tacksam för lita svar å funderingar

//

Hej Mossebo.
Mitt tips är att gå på med 1/100 dels förändring när du pillar med transferporten, det där är lite känsligt i och med att tryckarean växer kvadratiskt och även således volymen mellan tryckkärlet och transferporten. Testa gärna vad som händer men gå på väldigt varsamt i förändringarna ;)

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Mon Apr 11, 2016 4:04 pm

Edvard wrote:
Mossebo wrote:Hallåj!

Hej Mossebo.
Mitt tips är att gå på med 1/100 dels förändring när du pillar med transferporten, det där är lite känsligt i och med att tryckarean växer kvadratiskt och även således volymen mellan tryckkärlet och transferporten. Testa gärna vad som händer men gå på väldigt varsamt i förändringarna ;)

Hej Edvard

Du kanske inte såg, men Mossebos inlägg/fråga var från mars 2010.... :mrgreen: :fniss

Skogshuggarn
Entusiast

Postby Skogshuggarn » Tue Apr 12, 2016 10:28 pm

Edvard kanske lever i en tidlös dimension där årtal inte har någon betydelse

Return to “Fakta och teknik”