vill ha information om oringar

Allt som handlar om service, reperationer och förbättringar av luftvapen.
Post Reply
uno
Hängiven

vill ha information om oringar

Post by uno » Sun Dec 08, 2013 10:48 am

ja använder i regel svarta oringar köpta på clas ohlsson biltema,men finns ju olika sorter som tål gas mm,sen olika färger finns ju vita gröna mm,vilka är bäst att använda i pcp vapen?vakna nu alla experter på oringar. :up

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Re: vill ha information om oringar

Post by snajper » Sun Dec 08, 2013 12:37 pm

ok, oringen är en Svenskuppfinning från slutet av 1800talet

NBR nitrilgummiring (typ clas ohlsons) är en polymer av akrylnitril och butadien, tex NBR90 blandning tål högre tryck än NBR70 och lämpar sig utmärkt till hydrauliska och pneumatiska system

NBR är beständig mot olja och drivmedel och har goda mekaniska slitagebeständiga egenskaper jämfört med andra men åldras snabbt av syre och ozon om den monterats öppet men är perfekt i pcp vapen eftersom dom sitter gömda i vapnet

Det tål inte aceton ättiksyra etylen-ester starka syror eller glykolbaserade bromsvätskor

Värme köldtåligthet +110ºC ner till -35ºC

Eten-propengummi EPDM tål +140ºC ner till -45ºC
Tål varmvatten och är beständig mot ozon och syre

VITON / FPM Fluorgummiring brukar vara grön har utmärkt värmebeständighet upp till +225ºC och är tåligt mot ozon, syre, mineralolja, syntetiska hydraulvätskor, bränslen, aromatiska organiska lösningsmedel

men inte aceton, metylesterketon, dietyleter, dietendioxid glykolbaserade bromsvätskor ammoniakgas, aminer, myrsyra eller ättiksyra, tål inte heller vattenånga och hett vatten men desto sämre i kyla bara ner till -25ºC

värme kyla tryckegenskaperna hos oringstyperna varierar med procentuell blandning
Last edited by snajper on Sun Dec 08, 2013 1:03 pm, edited 2 times in total.
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

uno
Hängiven

Post by uno » Sun Dec 08, 2013 1:02 pm

ok men varför är det olika färger på oringar?har det med användningsområde att göra?

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Dec 08, 2013 1:04 pm

Ja jag skrev in det nu att FPM är gröna, det är för att man lätt skall se vilken typ det är om man har råkat blanda dem eller är osäker vid byte i maskiner men tyvärr finns det även svarta FPM med andra värde om jag inte missminner mig som gröna eller svarta bensinslangar.

Jag tror även att oringarna är gröna i HNBR till luftkonditioneringsaggregat
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

uno
Hängiven

Post by uno » Sun Dec 08, 2013 1:30 pm

snajper wrote:Ja jag skrev in det nu att FPM är gröna, det är för att man lätt skall se vilken typ det är om man har råkat blanda dem eller är osäker vid byte i maskiner men tyvärr finns det även svarta FPM med andra värde om jag inte missminner mig som gröna eller svarta bensinslangar.

Jag tror även att oringarna är gröna i HNBR till luftkonditioneringsaggregat
vita finns ju åxå,läst nån stans att nån rekmmenderade blåa oringar till pcp vapen,frågan är vad dom skall vara bättre för?

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Dec 08, 2013 2:15 pm

Jag tror att grön, blå generellt är till lägre tryck runt 16bar så jag skulle aldrig sätta något annat en NBR90 möjligen NBR70 på trycksidan i ett PCP men om någon hittar en grön oring med hårdare blandning kan den kanske hålla mer än 20bar
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Dec 08, 2013 2:44 pm

Jag hittade ett dokument med lite färger här

NBR 70 Svart Används med fördel i hydrauliska och pneumatiska system Kompatibel med animaliska och vegetabiliska mineraloljor
NBR 90 Svart Används med fördel i hydrauliska system, tål högre tryck än NBR 70 Kompatibel med animaliska och vegetabiliska mineraloljor
FPM 70 Grön Mycket bra beständighet mot höga temperaturer i olja och luft Tål även bränsle och syror
EPDM 70 P Svart Peroxidvulkat EPDM. Tål varmvatten och har god beständighet mot ozon och luft
MVQ 70 Röd Tål höga temperaturer i luft
CR 70 Svart Bra väder och ozonbeständighet, tål även mineralolja
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

uno
Hängiven

Post by uno » Sun Dec 08, 2013 4:50 pm

snajper wrote:Jag hittade ett dokument med lite färger här

NBR 70 Svart Används med fördel i hydrauliska och pneumatiska system Kompatibel med animaliska och vegetabiliska mineraloljor
NBR 90 Svart Används med fördel i hydrauliska system, tål högre tryck än NBR 70 Kompatibel med animaliska och vegetabiliska mineraloljor
FPM 70 Grön Mycket bra beständighet mot höga temperaturer i olja och luft Tål även bränsle och syror
EPDM 70 P Svart Peroxidvulkat EPDM. Tål varmvatten och har god beständighet mot ozon och luft
ok satte i en oring från biltema i mässingventilen på min cyclone den som skruvas mot blocket kört upp till 50bar kollat med såpvatten inget läckage,då skall väl den hålla?eller behöver ja köpa en original av Tobbe,vad tror du,tack för fakta om oringar det var bra att veta,mvh uno :up

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Dec 09, 2013 12:53 am

Bra info Snajper! :up

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Mon Dec 09, 2013 9:31 am

uno wrote:
snajper wrote:Jag hittade ett dokument med lite färger här

ok satte i en oring från biltema i mässingventilen på min cyclone den som skruvas mot blocket kört upp till 50bar kollat med såpvatten inget läckage,då skall väl den hålla?eller behöver ja köpa en original av Tobbe,vad tror du,tack för fakta om oringar det var bra att veta,mvh uno :up
Är det en svart NBR kommer den garanterat att hålla, svarta är alltid bäst, svart sot och är en aktiv ingrediens i gummiblandningen och byter man ut det mot något annat alternativ för att få en färg blir det en försämring.

Vi hoppas att Biltema ringarna inte är av en enkel plast eller silicone då håller det inte men det märker du isf ;)

Leif wrote:Bra info Snajper! :up
Väl bekomme
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Post Reply

Return to “Fakta och teknik”