Test Hawke Sidewinder, Nikko Targetmaster & Simalux Gold

Här handlar inläggen om kikarsikten, öppna sikten mfl.
Leif
Forum grundare

Test Hawke Sidewinder, Nikko Targetmaster & Simalux Gold

Post by Leif » Thu Nov 15, 2012 7:13 pm

Nu har jag testat:

Hawke Sidewinder 6-24x56
Simalux Gold 10-40x56
Nikko TargetMaster 10-50x60

Jag provade att fota men det gick inte alls i dagsljus med min kamera så det krävs helt annan utrustning till det och det är svårt att få det rättvist ändå och speciellt på olika datorskärmar med olika färgton och upplösning.

Så ni får hålla tillgodo med min text i stället.

Jag använde vår ena altan och den har utsikt över en sjö med träd mellan så jag tog sikte på en kraftg ek som ståt på ca. 100m avstånd

Image

Hawke har jag med som referens på 24x då det är väldigt klart i 24x

Jag började testen med mgn (minsta gemensamma nämnare hette det väl i grundskolan :D )

10x

Alla är bra här och konstigt vore det väl annars......

Det man märker är skillnader i hur lätt det är att få bra sikt i dem och hur mildot ser ut.

fokusering bild:
Simalux, Bra och brett synfält som är lätt att hitta rätt fokusering, avstånd till pupill är ganska nära
Hawke, ganska lätt att hitta fokusering och synfältet upplevs som bra
Nikko, ganska smalt synfält och område för fokusering men inga problem

kvalitet på mildot:
Hawke, mycket fin mildot som är lätt att se mot mörk bakgrund trots att den är väldigt tunn
Nikko, fin mildot som är tydlig men inte lika fin som Hawke
Simalux, ganska grov mildot för denna typen av sikte och inte riktigt kvivskarp heller. får se hur det fungerar mot måltavla i praktiken.

Klarhet i linser + ljusstyrka:
Hawke, hela synfältet mycket klart och tydligt
Simalux, Nikko, samma som Hawke men inte riktigt lika ljusstarkt

Skärpa:
Hawke, Klart
Simalux, Nikko, något mindre klart men knappt märkbart

24x (som är högsta förstoring på mitt Hawke):

fokusering bild:
Simalux, bra och brett synfält som är lätt att hitta rätt fokusering, avstånd till pupill är ganska nära
Hawke, ganska lätt att hitta fokusering och synfältet upplevs som bra
Nikko, ganska smalt synfält och område för fokusering men inga problem

kvalitet på mildot:
Hawke, samma som 10x
Nikko, samma som 10x
Simalux, samma som 10x

Klarhet i linser + ljusstyrka:
Hawke, hela synfältet mycket klart och tydligt
Simalux, Nikko, samma som Hawke men inte riktigt lika ljusstarkt

Skärpa:
Hawke, klart
Simalux, Nikko, något mindre klart men knappt märkbart

Klarhet:
Hawke, Nikko, Simalux, det är ingen större skillnad på dem i 24x

32x

fokusering bild:
Simalux, bra och brett synfält som är lätt att hitta rätt fokusering, avstånd till pupill är ganska nära
Nikko, ganska smalt synfält och område för fokusering det märks nu jämfört med Simalux

kvalitet på mildot:
Nikko, fin mildot som är tydlig
Simalux, ganska grov mildot för denna typen av sikte och inte riktigt kvivskarp heller. Känns grov.

Skärpa:
Nikko, Simalux, bra

Klarhet:
Nikko, klar
Simalux något lite mindre klar

40x

fokusering bild:
Nikko, ganska smalt synfält och område för fokusering det märks nu tydligt jämfört med Simalux

kvalitet på mildot:
Nikko, fin mildot som är tydlig fortfarande
Simalux, ganska grov mildot för denna typen av sikte och inte riktigt kvivskarp heller. Känns grov.

Skärpa:
Nikko, bra, inte lika bra som 32x men helt ok.
Simalux, Här orkar inte Simalux längre utan tappar

Klarhet:
Simalux, Här orkar inte Simalux längre utan tappar och blir mjölkig, funkar men inte bra.

50x

fokusering bild:
Nikko, mycket smalt synfält och ganska svårt att få in fokus

kvalitet på mildot:
Nikko, bra fortfarande

Skärpa:
Nikko, här tappar Nikkon skärpan men det funkar i alla fall (det finns ett litet område i linsen som är skarp)

Klarhet:
Nikko. likadant med klarheten, här kommer grumlighet men det funkar också (det finns ett litet område i linsen som är klart)

Summering:
- Upp till 24x är helt klart Hawke vinnare
- På 32x så är det i stort lika mellan Nikko och Simaluxen när det gäller linser + för Simalux synfält och fokusering och minus för grovt mildot
- På 40x så är Nikko klar vinnare
- På 50 gånger så fungerar faktiskt Nikko men området på linsen som är klar och skarp är väldigt liten och det tyder ju på att hela linsen inte håller måttet och det är väl här som Dimond drar ifrån ordentligt merd samma förstoring fast med klart bättre kvalitet på optiken. Fast priset är ju mer än det dubbla på Dimond (ca 8000:- direkt importerat)

Avståndsbedömningen har jag inte kunnat testa då jag inte har haft någon bana med uppmätta avstånd och bra mål med konturer men dom visade näst intill samma avstånd på det avståndet jag testade idag. För övrigt om detta får jag återkomma när jag har fått dem på bössorna jag skall ha dem på och kommit till en bana.

Så skulle jag köpa sikte idag så vad skulle jag välja?

Inget sikte vinner alla förstoringar. Jag testade ett Hawke Sidewinder 8-32x56 när jag valde 6-24 i stället och det exemplaret av Hawke 8-32 hade inte vunnit i 32x här.

Jag skulle välja Hawke 6-24x56 upp till 24x på vapen som inte behöver jättemycket förstoring. Avståndsbedömningen är underbart distinkt på Hawke

För större förstoring så skulle jag välja Nikko Targetmaster. Den fungerar upp till 40x och är riktigt bra upp till 32x och man kan använda den på 50x även om det kräver en hel del koncentration.

Simaluxen hade slagit Nikko klart upp till 32x om det inte hade varit för den grova mildotten..... kan man leva med den och tycker att 32x är ok så är det ett mycket bra val.

Ser man till pengarna så köpte jag mitt Simalux för 299 Euro + 30 i frakt =329 Euro och då var siktet sänkt från 399 Euro. Jag tycker inte att det är värt 399 + 30 Euro för siktet, det är ett överpris.

Ser man på Hawke och Nikko så ligger dom väl ungefär samma i pris beroende på var man köper det.

Detta är ingen vetenskaplig test utan mitt subjektiva omdömme. Siktena hade jag på ett brett verandaräcke som stöd. Hade jag haft dem monterade på att gevär så hade det säkert gått lättare att hitta fokus och hela synfältet med stöd av kinden mot kolven men alla siktena är testade på samma sätt och helt lika förhållande.

Testet gjordes idag då det var klart ute men inget av testområdet låg i solen utan i skugga bakom ett berg så man kunde se skillnad i ljusstyrka på linserna. I solksken funkar ju dom flesta kikare bra.

Det här blev ett långt inlägg så jag får nog korrekturläsa det och rätta en del i det men först skall jag äta middag :D
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Re: Test Hawke Sidewinder, Nikko Targetmaster & Simalux Gold

Post by snajper » Thu Nov 15, 2012 7:37 pm

:tack och KANOON Leif :up banana :guitar :trum
Bra recension! Äntligen lite info om högförstorande kikarsikte :D
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Thu Nov 15, 2012 7:48 pm

Bra jobbat. :up

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Thu Nov 15, 2012 7:57 pm

Leif wrote:40x

Nikko, ganska smalt synfält och område för fokusering det märks nu tydligt jämfört med Simalux

Klarhet:
Simalux, Här orkar inte Simalux längre utan tappar och blir mjölkig, funkar men inte bra.
Jag funderar på om det går justera ner milldot storleken med skärpringen närmast ögat på Simaluxen?

Du skriver att synfältet är smalt på Nikko, man ser alltså mindre i det än dom andra trots att det är störst lins? vad kan det bero på tro?
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 15, 2012 8:23 pm

snajper wrote:
Leif wrote:40x

Klarhet:
Jag funderar på om det går justera ner milldot storleken med skärpringen närmast ögat på Simaluxen?

Du skriver att synfältet är smalt på Nikko, man ser alltså mindre i det än dom andra trots att det är störst lins? vad kan det bero på tro?
Jag har inte testat att justera med skärperingen utan alla har varit grundínställda. Helt klart är att den är grövre.

Mildoten kan jag ta bilder på och lägga upp i morgon.

Synfältet beror ju också på vilka avstånd linserna sitter på och hur dom bryter ljuset.

Detta är Hawke som jag tycker är det bästa.

Image
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Thu Nov 15, 2012 8:24 pm

Du har möjligen inte kollat i ett Walther FT8-32x56 och sett hur det ser ut i 32x? Vore intressant att jämföra med ett sådant eftersom jag har ett på AT44 .22'an man ser träffarna på 100m men det är lite mjölkigt eller suddigt i 32x som sagt
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 15, 2012 8:28 pm

Nej, jag har inte testat Walther och den stora skillnaden blir när man har dem direkt jämte varandra.

Mildot går ju ganska bra att fotografera, det svåra är att visa kvalitén på optiken som ju får med sig kamerans brister och fördelar + datorns
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Thu Nov 15, 2012 8:45 pm

Ja jag testade att fota genom Walther men det blev väldigt missvisande tyvärr, jag måste uppgradera till ny kamera ;)
Leif wrote: Ser man till pengarna så köpte jag mitt Simalux för 299 Euro + 30 i frakt =329 Euro och då var siktet sänkt från 399 Euro. Jag tycker inte att det är värt 399 + 30 Euro för siktet, det är ett överpris.
Som du säger trots REA 2800kr är det ju en del pengar för ett kikarsikte men vad är rätt pris på det, det är väl bättre än Kina siktena runt 1500kr eller det är kanske ett sådant ;)
Man får kanske gå upp några snäpp i pris över 5000kr, Hawke Sidewinder 8-32x56 ligger väl på 4500kr och det var väl inte riktigt skarpt eller prisvärt. Inte helt lätt detta ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Thu Nov 15, 2012 9:18 pm

Snyggt jobbat Leif!

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 15, 2012 9:23 pm

snajper wrote:Ja jag testade att fota genom Walther men det blev väldigt missvisande tyvärr, jag måste uppgradera till ny kamera ;)
Leif wrote: Ser man till pengarna så köpte jag mitt Simalux för 299 Euro + 30 i frakt =329 Euro och då var siktet sänkt från 399 Euro. Jag tycker inte att det är värt 399 + 30 Euro för siktet, det är ett överpris.
Som du säger trots REA 2800kr är det ju en del pengar för ett kikarsikte men vad är rätt pris på det, det är väl bättre än Kina siktena runt 1500kr eller det är kanske ett sådant ;)
Man får kanske gå upp några snäpp i pris över 5000kr, Hawke Sidewinder 8-32x56 ligger väl på 4500kr och det var väl inte riktigt skarpt eller prisvärt. Inte helt lätt detta ;)
Jag tror att skall man upp ett hack så blir det Nikko Diamond och skall man upp två hack så blir det Smith & Bender fast dom har väl inte så högförstorande.

Men då blir frågan om man skall ha ett RIKTIGT bra sikte eller flera som är riktigt hyffsade.

Med ett sådant dyrt sikte så kommer det ju inte till sin rätt om man flyttar runt det på flera vapen utan det skjuter man in på ett vapen och sedan träffar man allt så som i Munchhausen :D
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Thu Nov 15, 2012 10:16 pm

Ja man får lägga sig på en rimlig nivå så man har råd till mer än ett bra sikte :mrgreen:
Jag får se, man är ju sugen på och testa Simalux om det är lika "skarpt" i 40x som Walther är i 32x då är jag nog nöjd ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Don Tomaso
Intresserad

Post by Don Tomaso » Thu Nov 15, 2012 10:35 pm

S&B har ett nytt12,5-50x56, ca 25000:- hos Tobbe. Han skall ha dem i laget snart, innan har han bara tagit hem på beställning.
Air Arms S410-SL Xtra .177
FX Royale 200 .22
HW 77K .22 Vortec
CZ 455 .22LR
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Nov 16, 2012 12:12 am

Synd bara att dom är i silver och att dom väger så mycket (1100 gram)

För att inte tala om att det är synd att dom är så dyra :cry:
.
Image

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Nov 16, 2012 12:13 am

Jag skall se om jag hinner ta bilder på mildotten i morgon och lägga upp.

Hade inte det varit för mildot så är Simalux ett riktigt bra sikte!
.
Image

Blogg-Benny
Entusiast

Post by Blogg-Benny » Fri Nov 16, 2012 12:20 am

Leif wrote:Synd bara att dom är i silver och att dom väger så mycket (1100 gram)

För att inte tala om att det är synd att dom är så dyra :cry:
There is no such thing as a free lunch...

Kvalité kostar och stora sikten kostar än mer om de har riktigt hög kvalité...

Lyckligtvis så har jag personliga preferenser mot mindre kikarsikten så jag klarar mig med lite drygt 5000 kr för en EFR 3-9.

Motsvarande optisk kvalité med hög förstoring kostar femsiffrigt...

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Fri Nov 16, 2012 1:56 pm

Leif wrote:Jag skall se om jag hinner ta bilder på mildotten i morgon och lägga upp.

Hade inte det varit för mildot så är Simalux ett riktigt bra sikte!
Ok, ja det verkade ju som det klarade sig rätt bra i din test, man kanske skulle slå till innan dom slutar rean :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Nov 16, 2012 4:38 pm

Hade inte tillräckligt med ljus för att ta bilder idag när det regnade ute så jag fick en liten snutt film innan ljuset försvann helt.

Det är filmat med Simaluxen mot en husgavel ca. 60m bort

http://www.airgun.se/filer/sikten/022.AVI

Nu när det var sämre ljus ute så lyfte sig Nikko kikaren en bit till över Simaluxen iom. att den har bättre ljusstyrka (men smalare synfält)

Iom. att det är målskjutning jag skall ha dem till så spelar inte synfältet någon större roll
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Fri Nov 16, 2012 5:05 pm

Ja linskvaliteten gör nog en hel del, jag mins att Peter gjorde en test mellan tre kikare i mörkret och siktade på grannens flaggstångsknopp i 12x40 på 60m och med Falcon så såg han knoppen ok men tveksam till han hade lyckats träffa något mindre än knoppen, med Banner hittade han varken flaggstången eller mässingsknoppen men med Elite siktet hade han sett en sockerbit på knoppen utan problem :)

Så vill man ha ljus och skärpa är det väl bara att betala :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Nov 16, 2012 5:12 pm

ja, som farbror Barbro sa i Niele city "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" och det gäller ju optik också
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sat Nov 17, 2012 7:45 pm

Jag är ett klick i från att beställa ett Nikko Stirling TargetMaster 10-50x60 IR :yikes Är det prisvärdast eller? ska jag ska jag inte :roll: :?
Image
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Nov 17, 2012 7:47 pm

Var skall du beställa ifrån?
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sat Nov 17, 2012 8:46 pm

BAR £279.95
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Nov 17, 2012 8:54 pm

Exporterar dom utanför UK?

Det finns en ganska ny lag i UK som säger att dom inte får exportera med större förstoring än 4x.
.
Image

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Nov 17, 2012 8:57 pm

Jag kollade nu.....

http://www.airgunbuyer.com/page.asp?pg=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Sorry :cry:

Så dom har samma regler som USA nu.

Det blir till att leta upp någon ny handlare i ett EU land som inte har dessa restriktioner.
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sat Nov 17, 2012 9:04 pm

Ja den lagen har man ju hört talas om men jag trodde det gick där eftersom det gick välja export delivery, hmm jag får kolla vidare ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Sat Nov 17, 2012 9:19 pm

Vad är meningen med EU om man inte ens får handla från varandra?

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sat Nov 17, 2012 9:21 pm

Ja det kan man undra! Rena idiotin ju :(
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Nov 17, 2012 9:32 pm

Vem har sagt att politik är logisk :yikes
.
Image

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sat Nov 17, 2012 9:32 pm

Jag la en order nu iaf så får vi se vad som händer hehe :yeah
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sat Nov 17, 2012 10:54 pm

Ja jag hoppas att dom är så giriga så dom säljer iaf trots fjant regeln ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Post Reply

Return to “Riktmedel”