BSA Cadet Major

Feel free to write anything.
Post Reply
piore
Nyfiken

BSA Cadet Major

Post by piore » Mon Jul 29, 2013 7:24 pm

Någon av er som har ett sådant? Mitt skjuter som en dröm,men det är en sak som jag undrar över.När jag bryter pipan så "knirkar" det från fjädern.Är detta normalt eller kan det vara så att fjädern som sitter i inte är original.Geväret är tillverkat 1949 så det är väl ganska troligt att fjädern är bytt någon gång.
BSA Cadet Major 001.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Glenn
Airgun Pro (light)

Re: BSA Cadet Major

Post by Glenn » Mon Jul 29, 2013 7:46 pm

vackert vapen

Leif
Forum grundare

Re: Sv: BSA Cadet Major

Post by Leif » Tue Jul 30, 2013 8:11 am

Snyggt vapen!

Är den smord inuti?

Utan fett knirkar nästan alla fjädrar.

Kan vara fjäderbrott också

Oavsett hade jag sett till att den fått en service.

Att det knirkar betyder att den inte mår bra.

TapaTalk
.
Image

piore
Nyfiken

Post by piore » Tue Jul 30, 2013 9:44 am

Tack Leif !

Det verkar inte vara något fjäderbrott vad jag kan se underifrån men däremot ser fjädern ganska torr ut.Får väl lämna in den till någon förståsigpåare som kanske samtidigt kan byta pistongpackningen,för det vågar jag inte tänka på hur den ser ut efter så många år.
Det är härligt med gamla vapen som saknar plast,till och med siktet som är av stål och säkert skulle kosta en hel del att tillverka idag. :toast

gunnart

Post by gunnart » Tue Jul 30, 2013 9:54 am

Jag blir mer och mer förtjust i gamla vapen. Själv har jag ett Elgamo David 67:a och där har jag låtit läderpackningen efter indränkning i olja sitta ikvar. Den ger inte jättemycket i effekt men träffar där man siktar. Utan kilspår för sikte och sikten i metall.... The old way .... ;)

uno
Hängiven

Post by uno » Fri Aug 02, 2013 10:08 am

gunnart wrote:Jag blir mer och mer förtjust i gamla vapen. Själv har jag ett Elgamo David 67:a och där har jag låtit läderpackningen efter indränkning i olja sitta ikvar. Den ger inte jättemycket i effekt men träffar där man siktar. Utan kilspår för sikte och sikten i metall.... The old way .... ;)
har ett knippe gamla vapen excellent haenel diana slavia mm på vintern är det roligt och renovera gamla luftgevär,dock blivit dyrt och risken är att man samlar på sig för många

Post Reply

Return to “English forum”