Loading...

Diabolokulor

Här skriver vi om tester av olika ammunition, bilder, kronografmätningar etc.

Topic author
Speleman51
Status: Offline

Diabolokulor

Postby Speleman51 » Wed Dec 21, 2016 7:39 pm

Hej ni därute!
Jag har ett FWB 600 och några luftpistoler. kan jag få tips om vad jag ska använda för ammo för bästa precision, det vore trevligt om man hittade en kula som var bra till det mesta iställetför att pröva sej fram till olika sorter till olika vapen. Jag har alla vapen i cal 4,5mm.
Tack på förhand.

zpiff
Airgun Pro (light)

Re: Diabolokulor

Postby zpiff » Wed Dec 21, 2016 10:25 pm

Tyvärr är du tvungen att pröva dig fram. Ett gevär och en pistol gillar ofta inte samma kulor.
Till FWB så funkar nog H&N Finale Match ok, om du ska tavelstansa på 10 meter, men det är kanske annat skytte du tänker på...
Då du inte skriver vad det är för luftpistoler är det svårt att svara...
- Crypst corripit -

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Thu Dec 22, 2016 8:53 pm

Ett bra tips (enligt egen erfarenhet genom test i dussintals bössor) är JSB Exact. Är en rundnoskula så passar kanske inte så bra för tavelstans, blir inte så fina hål ;)

Men i övrigt så har den gått bra i de flesta bössor jag testat, både i .177/4,5 & ,22/5,5.

Tavelstans så funkar RWS Meisterkugeln, HN Finale och HN Sport bra för det mesta.

Men som zpiff skriver så beror det lite på vad för pistoler du har...
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

fantomen
Nyfiken

Postby fantomen » Fri Dec 23, 2016 10:18 am

Speleman51 wrote:Hej ni därute!
Jag har ett FWB 600 och några luftpistoler. kan jag få tips om vad jag ska använda för ammo för bästa precision, det vore trevligt om man hittade en kula som var bra till det mesta iställetför att pröva sej fram till olika sorter till olika vapen. Jag har alla vapen i cal 4,5mm.
Tack på förhand.

Det är givetvis så att ska du ha "tävlingsklass" på ditt skytte så är det nog Rws , Jsb eller H&N väldigt bra allternativ. Men är det så att du "bara" står hemma i garaget och skjuter så kan jag rekomendera
Umarex Mosqito , finns bl.a på XXL och kostar 39:-/burk ( 500) . Jag är en usel/darrig skytt men sätter lätt 10 skott inom 8-10 a:n på 10 meters skytte då med mitt gamla Gamo med öppna riktmedel.
// Fantomen
FX Cyclone.. 22
HW 95
Zenit (veteran)
Feinwerkbau 300S
Gamo Magnum. 177
Gamo 400
Gamo 600 CL. 177
Gamo 600 Custom. 177 ( 2 st )
Gamo Expo.. 177
Gamo Delta forest.. 177
Gamo Maxima. . 177

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Tue Dec 27, 2016 8:16 am

H&N Sport slår det mesta inom budget-diaboler :) Förutsätter ju givetvis att man kan komma över dem till rätt pris. Bor man nära Hurricane så är ju valet enkelt...
http://luftvapen.e-butiken.se/ammunition/177-45mm/diabolo-sport
Umarex ammo blir jag bara förbannad av... :( Testat i flertalet bössor och den går sk*t för mig :(

fantomen
Nyfiken

Postby fantomen » Tue Dec 27, 2016 2:48 pm

H& N sport har jag inte testat, jag ska köpa en burk ska bli intressant att prova. När det gäller Umarex så visst är det en lågbudget ammo, den fungerar utmärkt i mina gamla Gamo där farten ligger mellan 140-160 m/s sen går den inte lika bra när farten ökar till 180-190 och däröver.
Men det bästa att göra är väl att köpa en burk och testa för den som vill, kostar ju trots allt " bara" 39:-
FX Cyclone.. 22
HW 95
Zenit (veteran)
Feinwerkbau 300S
Gamo Magnum. 177
Gamo 400
Gamo 600 CL. 177
Gamo Expo.. 177
Gamo Delta forest.. 177
Gamo Maxima. . 177

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Wed Dec 28, 2016 8:48 pm

Såg att Jula hade nån ny billig ammo, 29:-/ask. Men då jag har JSB Exact och HN så jag klarar mig några år framöver så stod jag över att köpa och testa. Brukar bara bli arg... :mrgreen:

Kayoba
http://www.jula.se/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/vapen-och-tillbehor/tillbehor/luftvapenkulor-781026/

EDIT: Nu såg jag att det bara var 250st /burk..

Bilden inger väl inte direkt fötroende...

Image

fantomen
Nyfiken

Postby fantomen » Wed Dec 28, 2016 9:04 pm

Den oslagbart bästa ammon jag använder är utan tvekan Jsb exact Rs 4.52
FX Cyclone.. 22
HW 95
Zenit (veteran)
Feinwerkbau 300S
Gamo Magnum. 177
Gamo 400
Gamo 600 CL. 177
Gamo Expo.. 177
Gamo Delta forest.. 177
Gamo Maxima. . 177

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Thu Dec 29, 2016 1:14 am

Jag gillar inte RS versionen. Nu har jag iofs bara testat den i gevär, men tycker den går sämre än både vanliga Exact och Express. Håller inte ihop lika bra utomhus där jag skjuter till 99%.

fantomen
Nyfiken

Postby fantomen » Thu Dec 29, 2016 11:12 am

Martin wrote:Jag gillar inte RS versionen. Nu har jag iofs bara testat den i gevär, men tycker den går sämre än både vanliga Exact och Express. Håller inte ihop lika bra utomhus där jag skjuter till 99%.

Det är ju väl känt att en sorts ammunition behöver inte fungera i alla gevär, jag har fem olika gevär och dom har olika önskemål om ammo.
För mig är det så att Rs håller ihop bättre än Exact, Express har jag inte testat, ska beställa en burk för test, spännande.
Jag skjuter då också utomhus på vanligtvis c:a 25 m.
Att " hålla ihop" skotten kan ju vara en behovsfråga, är det att skjuta hål i hål på tavla som är kravet?
Pratar vi om att tävla så förstår alla att det är ett krav att så gäller.
Eller är det att skjuta sockerbitar? Eller mjölkkapsyler? Eller fallmål? Typ Gamoråttor.
Ja, att " hålla ihop" kan nog vara olika beronde på vad toleransen kräver.
FX Cyclone.. 22
HW 95
Zenit (veteran)
Feinwerkbau 300S
Gamo Magnum. 177
Gamo 400
Gamo 600 CL. 177
Gamo Expo.. 177
Gamo Delta forest.. 177
Gamo Maxima. . 177

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Postby tankryttarn » Thu Dec 29, 2016 2:44 pm

är inget skytteproffs, men ja brukar köra med jsb eller fx "egena" .177 eller .22 eller .25 lite standard test ammo. har bara vart en bössa som hatade all ammo! ( crosman disco .22) spelade ingen roll vad ja körde igenom den pipan så spred den som fasen! testade allt men de vart pipbyte till sist! ja gjorde extra allt med den pipan, omkröning, koll av transhålet in i pipan, inga vassa kanter! vet inte än i dag va det var för fel på den... har gjort en test med pipan då den va kass, tog gassvetsen och helt enkelt värmde upp den så den va röd och kylde av den snabbt för att krympa den. har testat den lite med bättre resultat!! jag vet att de är en riktig bonna lösning! men den är inte bra! så den skall demonteras vid tillfälle för att skrotas ned till små stumpar med vinkelslip! och de ska ja göra med glädje!

OJ!! mycket text! sorry! :)

lite till om olika kulor! dom tester som ja gjort är att spetskulor är inte bra till något! dom fladdrar och far åt alla håll! rundnosade eller plattnos är dom som går rakast. är bara min Sumatra .25 som funkar hyffsat fint med eujin spetskulor.
man kan inte leva utan luft!

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Postby Martin » Thu Dec 29, 2016 2:48 pm

fantomen wrote:Att " hålla ihop" skotten kan ju vara en behovsfråga, är det att skjuta hål i hål på tavla som är kravet?
Eller är det att skjuta sockerbitar? Eller mjölkkapsyler? Eller fallmål? Typ Gamoråttor.

För mig är det ett "krav" att ammunitionen skall hålla ihop oavsett måltavla. Jag vill ju att felet skall ligga hos mig om jag inte träffar, inte hos ammunitionen/bössan. Men jag tror jag förstår vad du far efter...vi utrycker oss bara olika ;)

fantomen
Nyfiken

Postby fantomen » Thu Dec 29, 2016 4:04 pm

Martin wrote:
fantomen wrote:Att " hålla ihop" skotten kan ju vara en behovsfråga, är det att skjuta hål i hål på tavla som är kravet?

För mig är det ett "krav" att ammunitionen skall hålla ihop oavsett måltavla. Jag vill ju att felet skall ligga hos mig om jag inte träffar, inte hos ammunitionen/bössan. Men jag tror jag förstår vad du far efter...vi utrycker oss bara olika ;)

Jodå vi talar nog om samma sak....Jag tänker så här, skjuter man tavla så önskar man ju att det bara blir "rena" tior, men skjuter man på andra former av mål så har man lite större yta att träffa och då blir ju tolleransen lite större, sen måste ju det inte betyda att spridningen på de olika ammo vi pratar om här är speciellt stor.
Sen kan det också vara en prisfråga och tillgänglighet, jag betalar i butik 68:-/burk för Jsb Rs och 69:-/burk för Jsb exact övrig ammo får jag skicka efter och då betala frakt.
Sen får jag väl också tillägga att alla dagar i veckan så är än så länge både gevär och ammunition mycket bättre än mig :)
FX Cyclone.. 22
HW 95
Zenit (veteran)
Feinwerkbau 300S
Gamo Magnum. 177
Gamo 400
Gamo 600 CL. 177
Gamo Expo.. 177
Gamo Delta forest.. 177
Gamo Maxima. . 177

fantomen
Nyfiken

Postby fantomen » Thu Dec 29, 2016 5:33 pm

Ett lite snabbt påkommet test med följande förutsättningar :
- Usel skytt , darrig gubbe :(
- Gamo Delta Forest .177
- Öppna riktmedel
- Stående med stöd av dörrpost
- Avstånd 9 meter inomhus
- Ammunition , Jsb Rs , Diablo Dogg Match , Gamo Pro Magnum
- 10 skott på varje tavla

Det som är anmärkningsvärt är väl att Dogg match gick så bra !!
Att Gamo pro magnum sprider är väl ingen överaskning, den är väl inte känd för att ha någon vidare kvalitet !!
När det gäller Jsb Rs så är det med all säkerhet skytten som tappade koncentrationen. ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FX Cyclone.. 22
HW 95
Zenit (veteran)
Feinwerkbau 300S
Gamo Magnum. 177
Gamo 400
Gamo 600 CL. 177
Gamo Expo.. 177
Gamo Delta forest.. 177
Gamo Maxima. . 177

Return to “Ammunition (luft)”