Dags för bygel...?

Allt man kan tänka sig om krutvapen.

Ert val av bygelbössa 22LR...?

Henry
13
33%
Browning
6
15%
Marlin
21
53%

Total votes: 40

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Re: Dags för bygel...?

Post by Erik » Mon Sep 07, 2009 5:55 pm

Latest post of the previous page:

Johnny wrote:Jakt och Jägare är helt klart den bästa tidningen i landet, tätt följd av Vapentidningen
:up
Fast för mig är det tvärt om - vapentidningen är svårslagen.......gillar även Jaktmarker och fiskevatten, men nu blev det kanske lite för mycket OT, sorry......

John Doe

Post by John Doe » Sat Sep 12, 2009 1:17 am

Vad sägs om en 1953 Marlin 39 De Luxe....?

Image

Image

Image

Image

Image

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Sat Sep 12, 2009 1:22 am

Lika gammal som fåtöljen ju :up Vill ha båda...
Livet blir roligare efter .32

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Sat Sep 12, 2009 8:52 am

Ruskigt läcker. Allt är snyggt på den bössan.
Snygg design på kolven också - Kolven brukar ju luta nedåt hur mycket som helst på byglar, men den här var ganska rak (vilket passar mig) :up

John Doe

Post by John Doe » Sat Sep 12, 2009 10:55 am

Det enda problemet som jag ser med just 39 är prisbilden.

De börjar på drygt 8000 kr och verkar bli ännu dyrare på äldre exemplar. Tydligen så är konstruktionen med exempelvis smidd låda fräst ur ett enda block stål samt magasin med liner av mässing och liknande lösningar vilka är väldigt kostnadsdrivande. Konstruktionen som sådan är endast sporadiskt förändrad sedan 1891 vilket gör den produktionstekniskt omständig att bygga på 2000-talet.

Jag har fått tag på en ägare i Sverige i alla fall:

Image
Jag bytte in en mycket fin Anschutz MS64R när jag köpte denna, och jag ångrar det inte.
Denna har dock mycket mer skjutglädje för mig.

Kaliber 22 short skjuter den bra tycker jag, appropå den frågan.
Köpte ett större parti CCI Match 22Short (av en fd pistolskytt) som jag skjuter med då.

Trycket är bra vilket är ovanligt på byglar.
Har haft inbitna cylinder kramare och 6.5 traditionalister med mig på banan och
de har berömt den också och blivit sugna att skaffa en.
Ägarna i USA är ännu mera positiva men sådant får man ju alltid läsa med försiktighet då kultstämplade vapen lätt hyllas för precis allt, även sina nackdelar...

:roll:

Begagnatmarknaden i Sverige verkar dock vara obefintlig, ett demoexemplar hos en handlare är allt som jag har hittat. Äldre lyxmodeller ifrån 1950-talet är vad jag egentligen är på jakt efter men de är apdyra i USA (relativt sett) och sällsynta som hönständer i Europa.

John Doe

Post by John Doe » Mon Sep 14, 2009 1:57 pm

Här är mitt senaste fynd som jag bara inte kunde låta bli att köpa på eBay i förra veckan:

Image

Image

Image

Image

Det är ett peepsight (kiksikte, jaktdiopter) avsedd för Marlin 36, 39 och 336. Tyvärr vet jag inte hur gammalt det är men gissar på 1950-talet eftersom prislappen säger $8.50. En koll i Shooters Bible från 1975 berättar att motsvarigheten till detta sikte under det året kostade $29.90. Enligt lådan så är vapnen predrilled och det var de inte på 1940-talet så därav min gissning. Jag ska försöka lägga ut den på 39-forumet eller Marlinforumet för att få en bättre datering.

John Redfield grundade Redfield Sights 1909 och man hade verksamheten öppen fram till konkursen 1998. Varumärket Redfield ägs idag av Leupold.

Här är en katalog ifrån 1962 som har samma layout som förpackningen till mitt eget sikte:

Image

Ifrån 1970-talet och framåt körde man med den här loggan:

Image

Post Reply

Return to “Krutvapen”