Använder ni bössorna överhuvudtaget?

Allt man kan tänka sig om krutvapen.
Post Reply
Mikael
Airgun Pro (light)

Använder ni bössorna överhuvudtaget?

Post by Mikael » Tue May 05, 2009 9:55 pm

Landets olika forum mer eller mindre drunknar i trådar och inlägg som handlar direkt eller indirekt om vapen eller utrustning.

Lite skytteaktivitet finns i den allra senaste "sniperwannabe" kategorin för den nya grenen "kikarklass" i fältskytte som börjar få lite fäste runt om i landet. Det går någon tävling då och då och så har man några forumbaserade ryggdunkar tävlingar.

Under tiden så står jaktskyttebanorna i det närmaste helt tomma. Bara den sista månaden har jag varit uppe på skjutbanan 13ggr och skjutit hagel och 50m viltmål. Det är en skitfin skjutbana som arrangerat SM med 3st skeet banor, 2st trap, 80m viltmål, 50m viltmål och en 50+80m inskjutningsbana med dubbla skjutplatser under tak. Viltmålsbanorna har infravärme så man kan stå i ganska kallt väder utan att frysa röven av sig.

Frånvaron av ytterligare liv på skjutbanorna är allt mer skrämmande. Ibland kan man se spår att någon annan varit o pangat lite lerduvor. Men oftast inte. Snart blir det aktivitet där igen när jägarexamenseleverna ska ut o träna för att falla i dvala till efter semestern då man ska försöka hinna med 3st serier med alla skott i träffområdet på älgen inför höstens jakt.

Hur är det egentligen? Eldar ni något krut eller är det bara skryt och skådevapen? :mrgreen:

Mikael

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Re: Använder ni bössorna överhuvudtaget?

Post by Martin » Tue May 05, 2009 10:01 pm

eldar krut bäst jag hinner...var och sköt trap förra veckan :D Men nu blir det nog lugnt denna veckan fram till helgen... :(
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Torbjörn
Hängiven

Post by Torbjörn » Tue May 05, 2009 10:25 pm

Har just gått med i Frillesås Sportskytteklubb och har tänkt att jag ska försöka skjuta nordisk trapp åtminstond en gång i veckan. Ska dessutom om det går som planerat tävla i Hallandserien en gång i veckan.
Första matchen för mig är imorgon kväll.
FX Cyclone .22 S&L, Leupold VX-II 3-9x33 Ultralight EFR
FX Typhoon .177, Simmons ProAir 4-12x40AO
BRNO 452 Varmint .22lr, Leupold VX-II 3-9x33 Ultralight EFR

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Tue May 05, 2009 10:30 pm

Torbjörn wrote:Har just gått med i Frillesås Sportskytteklubb och har tänkt att jag ska försöka skjuta nordisk trapp åtminstond en gång i veckan. Ska dessutom om det går som planerat tävla i Hallandserien en gång i veckan.
Första matchen för mig är imorgon kväll.
Kul!! Tobbe, jag var och sköt nere i Idala med delar av Frillesås gänget förra veckan! Fasiken, jag är oxå sugen på att börja tävla i trap, skjuter ju som skit men.... :roll:

Torbjörn
Hängiven

Post by Torbjörn » Tue May 05, 2009 10:37 pm

Så du är också i Idala och skjuter! Då kanske vi ses någon gång.
Är inte heller någon mästerskytt men blev tillfrågad av en jobbarkompis om jag vill var med i deras lag då de var kort om folk. Vi får väl se om man får skämmas efter imorgon :oops:
Kanske inte vågar visa sig mer på banan.
FX Cyclone .22 S&L, Leupold VX-II 3-9x33 Ultralight EFR
FX Typhoon .177, Simmons ProAir 4-12x40AO
BRNO 452 Varmint .22lr, Leupold VX-II 3-9x33 Ultralight EFR

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Tue May 05, 2009 10:46 pm

Trap är mitt stora sorgebarn.... :oops:

Jag har haft problem med skjutbanor, banchefer och skjuttider tidigare så jag fick inte tillgång till trapbana förrän nu i vinter då jag gått med i en ny klubb och berättade om problemen. De sa "vadå problem, du får en nyckel som går överallt och vi får skjuta 363 dagar om året så länge det är skjutljust" :D

Skeeten som de säger ska vara svårare har jag ungefär dubbelt så hög träffprocent i som i trapen. Jag sköt faktiskt trap så sent som för några timmar sedan. Ren teknikträning med pendlingen avslagen i kastaren. Börjar bra med ca 8/10 sedan går det bara sämre och sämre utan att jag vet varför jag slutar träffa. Det är så jäkla frustrerande.

Skeeten fick jag snurr på först efter att jag såg några små trevliga intruktionsvideoklipp på nätet. Bara genom att få se "rätt målbild" så att säga så dubblade jag träffprocenten utan att behöva skjuta ett endaste skott. Men då är det bara enkelduvor än så länge....

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Tue May 05, 2009 10:54 pm

Hmm, ja jag har ju bara varit och skjutit en gång med gamla bettan....gick ju sådär. Men det var ruskigt kul, skulle lätt kunna tänka mig att skjuta i en serie. Men måste nog öva ordentligt innan :oops:

John Doe

Post by John Doe » Tue May 05, 2009 10:57 pm

Jag sålde av alla mina krutvapen (utom Rugern), just för att de aldrig blev använda.

Först ska man hitta tid och sedan ska den infalla samtidigt som en bana är ledig och vädret är bra - inte lätt.

Därtill så sticker kostnaden lätt iväg och väljer man att handladda så blir det väldigt tidskrävande istället.

Nä, därför håller jag mej till luftvapen och min 22 LR som jag kan använda på tomten.

:D

grym
Hängiven

Post by grym » Tue May 05, 2009 11:13 pm

jag eldar krut med

alla vapnen i skåpet för sin tid
vissa mycket, 22lr och 6.5x55, billigt skytte med färdig ammo

416 rem och 45-70 ett antal skott per år

dom andra en hel del

men jag håller med johnny, det är smidigt att skjuta luft och 22lr
speciellt jobbigt när man vill skjuta bortanför 600m

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Wed May 06, 2009 12:00 am

Jag var ner till Kjells vapen och hämtade lite ammo i helgen. Det gick några tusenlappar i ammo, sedan sprängde jag ett bakdäck på hemvägen så det gick ett par till då jag köpte 2st nya däck :arg Synd att CCI'n visade sig skjuta skit. De har/hade rykte om sig att skjuta bra i 452/453orna..... :? ca 25mm på 5 skott 50m. De får duga till viltmålet. Räknar med att det är tomt i förrådet till midsommar.

Sen måste jag be NRT ta hem RWS Match åt mig. Och så måste jag ta hem lite mer kulor i kaliber 30. Jag räknade lite på kostnaden för ammo i år nu när resten av familjen skjuter också, slutade när jag såg vart det bar iväg. :roll:

Jag har skjutit för mycket stillastående under åren så det är viltmål och hagel jag försöker bli vän med. Sköt 3st fristående 5 skottare idag på 50m med CCI'n som alla hamnade under 50mm c-c. Borde gå att få ner 10mm till med bättre ammo.

Dagens snitt på miniälgen var 57 av 60, i fredags så låg snittet på 58. Avslutade älgen med 8st 5'1or, 2st femmor och som vanligt så var jag tvungen att tappa ett par poäng så det blev 2st 4'or ett par mm utanför 5'an. Tycker mig ha fått ganska bra snurr på det skyttet. Det vore ju f-n annars eftersom jag själv skjutit 1000skott på den uslingen sista månaden.

Men sen gick jag till trapbanan och där får man ta mig fan skämmas. Är övertygad om att sädessärlorna som huserar där skrattade åt mig.... :sick Är det bara att konstatera att jag är en "siktare"? Men då borde jag ju inte träffa skeetduvorna alls.

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Wed May 06, 2009 7:47 am

30-06 används väldigt sällan (inskjutning och med på jakten - i sitnämnda fall nästan alltid utan avlossat skott), ska dock fixa nytt swivelfäste så jag kan skjuta med bipoden på bössan. Kanske kan bli en liten nytändning?

Hagelsprutan har jag faktiskt börjat använda lite då och då på trapbana. Riktigt kul, ävan om jag är så dålig så klockorna stannar....men skam den som ger sig.

10/22:an skjuter jag med så fort det finns tillfälle att kunna skjuta krut - tyvärr alltför sällan.

Luftgevär skjuts ju en hel del, men prosporten och typhoonen och de andra luftbössorna tar jag fram alltför sällan (de låter för mycket) till förmån för 300s med 7,5 joulesfjäder . Men även där har jag faktiskt börjat skjuta mindre och mindre :arg . Torrklickar med rugern istället........Måste ta mig i kragen....

Per-Erik
Hängiven

Post by Per-Erik » Wed May 06, 2009 9:35 am

Själv brukade jag skjuta en del med min gamla merkel på trapen, jag vill gärna korna duvan innan det smäller på trapbanan (tycker det ger bättre känsla för riktning).
Med full trångborrning och US 7 1/2 (bly)funkade det skapligt med 2-4 duvor tappade per 25.
Men det räckte med att gå ned på US 8 (bly) för att träffprocenten skulle sjunka och dom dåliga träffarna öka, med US 9 (bly) så kunde jag lika gärna stått med en luftpistol som det kändes...
Har dock inte provat med stålhagel då pangen är borrad extra full+full (med plastförladdning, med filtförladdning ger den ett par steg öppnare och trivs bra på skogshönsjakten).

MVH/Per-Erik
4.4 mm Luft
.177 Luft
.20 Luft
5.4 mm Luft
.22 Luft
.25 Luft
10 mm Luft
.220 Swift
.30-06 Springfield
8*58 RD
.357 Magnum
.45-70 Government
Kal 12

AirArms55
Intresserad

Post by AirArms55 » Wed May 06, 2009 10:24 am

Mikael wrote:Men sen gick jag till trapbanan och där får man ta mig fan skämmas. Är övertygad om att sädessärlorna som huserar där skrattade åt mig.... :sick Är det bara att konstatera att jag är en "siktare"? Men då borde jag ju inte träffa skeetduvorna alls.
Trap är svårare än skeet...

1. Du har lättare för att svinga i sidled där du hela tiden ser duvan med minst ett öga.
2. Avstånden till duvan blir MYCKET kortare på alla stationerna utom möjligtvis 4,5 och 6.
3. På sista plattan skjuter du duvan 2 meter ifrån dig...
4. Du vet alltid vart duvan kommer.
5. Du vet i vilken höjd och på vilket avstånd det är lämpligt att skjuta.
6. Du kan köra med helt öppna choker.

För att förenkla lite när det gäller trap så ska du ha pipans mynningstrax ovanför kastlådan... Ropa fram duvan, så fort du hör kastaren reser du kolven till axeln och svingar uppåt i den riktningen duvan går åt.. i rena frånskott trycker du av när duvan är mitt för kornet... din slöa reaktionsförmåga kommer se till så du ändå svingar förbi och trycker av skottet i rätt ögonblick.

Missar du ändå på trapen så öka hastigheten på skotten... men stressa inte på plattan... ta god tid på dig så du står stadigt med en fot under varera axel... inte med en fot framför kroppen eller nånting liknande... ska du kunna svinga så måste du vara lika rörlig åt båda hållen och det är du bara om kroppen är helt ledig när du siktar rakt fram.

Om du har hörselkåpor med microfoner så stäng av dom... det är bara du och duvan... allt annat kan du skita i totalt.

Om det är okej att skjuta hagel på stillastående mål på skjutbanan så ska du helt klart börja med att försöka träffa stillastående lerduvor på SAMMA avstånd som du brukar försöka träffa duvorna på trapen. Först då kommer du inse vilket långt avstånd du skjuter på... många ovana skjuter på 50 - 70 meter när dom skjuter trap och då krävs det ganska trångborrade pipor för att hagesvärmarna inte så innehålla för många stor hål.

Glöm allt vad andra gör på banan... det finns teorier om allt... jag minns när du sköt pilbåge på en mässa en gång i tiden (jodå... jag har stenkoll ;) ) och det var samma sak där... du trodde att det skulle vara svårt men när du bara gjorde som du skulle och träffade utan problem där du siktade... då siktade du med bågen på samma vis som du siktar med kulgevär... sluta tänka kulgevär när du skjuter hagel... sikta inte med hagelbössan... det är dina ögon som ska ha kontakten med duvan... sen tar dom fysiska lagarna över så fort du har koll på haglens hastighet i förhållande till duvan.

Torrträna mer... se till så bössan alltid hamnar rätt... försök använda samma kläder för att få samma axelkontakt. När du vet att du träffar en stillastående duva på 25 - 35 meter med snabba anlägg så kommer du börja träffa på trapen också.

Om du sen ska ut i skogen så gäller hela andra lagar... i skogen står du inte i färdigställning och ropar fram djuren... får du tillfälle att skjuta trap, skeet eller sporting med någon som slumpvis skickar fram duvorna och du får stå i en ledig jägarmässig ställning så har du mer att hämta där än i vanlig traditionell sportskytteställning.
-

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Wed May 06, 2009 11:26 am

Jag vet med mig att jag skjuter duvorna sent eftersom jag är för noga. Hade först planerat att skjuta skeet så jag hade cylinderchoken i och de andra hemma. Misstänker att det blir en del luckor i svärmen.....

Mikael

AirArms55
Intresserad

Post by AirArms55 » Wed May 06, 2009 1:38 pm

Hagelskytte handlar ju givetvis om nogranhet också... men inte på sama vis. Du ska bara vara som ne robot som gör exakt samma anlägg gång efter gång... Om du har nån gammal fjäderbössa som du kan yxa till kolven på så den ligger rätt varje gång du gör ett anlägg så kan du plocka av bakre siktet och bara använda kornet till att skjuta på förbrukade snusdosor som du själv kastar upp... eller tomhylsor från din 22:a ;)
-

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Wed May 06, 2009 2:00 pm

Skjutbanorna är naturligtvis tomma iom att det licenssytem vi har bygger på krav ställda av andra än en själv. En syssla som man känner skuld eller skam för blir inte rolig i längden...

Ta bort skjutkraven i jägarexamen, man är inte mindre trolig bankrånare om man kan knäcka 20/25 duvor än 14/25. Detta prestationsvärderande perspektivet lever kvar även efter at man fått sin licens...
Den som äter soppa med gaffel silar sovlet från buljongen.

-Björn-
Airgun Pro (light)

Post by -Björn- » Wed May 06, 2009 2:06 pm

nog används mina bössor,

22:an går åtskilliga tusen skott,
30-06:an går ca 1000 skott på en säsong

308:an väntar på bättre kikare,

hagelbössan är väll den som används minst,
Bli inte arg – du blir bara förbannad

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Wed May 06, 2009 3:42 pm

Jag vet ganska många som inte kan åka till skjutbanan utan att det blir gnat från respektive.... :roll: Där vet jag inte vad som hänt. Vi var där igår o sköt viltmål o hagel, kommer hem från jobbet idag och det tar inte mer än 20minuter så kommer frågan "Kan vi inte åka o skjuta efter att du varit hos optikern?" :mrgreen:

Enda problemet är att det blir så förbannade dyrt, tur att det bara är jag o sonen som skjuter hagel och de andra två nöjer sig med 22'an.

johan_portin
Hängiven

Post by johan_portin » Wed May 06, 2009 5:16 pm

Jag ska hem till gävleborg för bockjakten den 15e Maj. Det var under toppjakten i vintras som krutpangen användes senast, en snabb check av precisionen på lämpligt mål i skogen är det enda som görs innan jakt start. Så de blir inte så många pangar per år... har dock ca 200st S&B som min anchutz 222 inte gillar, de ska bort :)

.25 luft får mycke mer tid, skjuter nått skott var o varannan dag. Det är ju så mycket enklare. Ta bössan ur kofferten öppna bakdörren och leta på lämpligt mål...
http://www.youtube.com/watch?v=Hy3rnIHKBI4&feature=related
Career Infinity .25 + red-dot / Verminator .22 + Leapers Compact 3-12x44 / HW 45 .177

muscle man
Hängiven

Post by muscle man » Wed May 06, 2009 5:38 pm

Jag var iväg i lördags och pangade med mina bössor 30-06 och .222.. .22:an väntar på kikare..
Skjuter mer med luftbössorna iaf..

Sen är det just det att det blir så mkt jobb att skjuta krut, man ska till skjut banan fixa massa tavlor , spriga fram och tillbaka.Det kostar massa pengar osv..
Weihrauch HW80K .22
Feinwerkbau 300S universal

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Wed May 06, 2009 8:39 pm

Sådärja, nu var man hemma efter att min elaka familj tjatat om att vi skulle åka o skjuta idag igen.... :roll:

Nu skulle dom där j-a lergökarna få se på själva f-n.... :twisted: Back to basic. Slår av sidopendlingen och börjar med 10 raka träff.... :D Går till stationer där jag får lite mer vinkel på duvan. Först till 1'an och får ikull 1 av 5. :evil: :oops: Grabben däremot förnedrar mig med 5/5..... (ungar har ingen hyfs längre) Testar 5an och det går bättre med 7/10, medans grabben sköt 2/10 (det var ju en jäkla tur för han hade tråkat mig hela kvällen annars.... ;) ) sedan 10/10. Går tillbaks till 1'an och skjuter 7/10. Avslutar med 4/5 på 3'an.

Tror det slutade på 39/50 spritt på station 1,3 och 5 med avslagen sidopendling. Inte bra men en klar förbättring. Typ 100% eller något.

Hade förberett mig genom att skruva i en 1/2 choke och nu var det mera kross än att bara dela på dom. Bedömde att jag knäcker dom på kanske 35-40m avstånd. Hade väldigt få oförklarliga bommar, oftast så tyckte jag anlägget var fel när bommade.

Vi sköt ingen miniälg idag... Det kom en nice åskskur precis när vi skulle flytta oss så vi åkte o köpte glass istället.

Mikael

Post Reply

Return to “Krutvapen”