Frågor gällande stockar.

Allt man kan tänka sig om krutvapen.
John Doe

Re: Frågor gällande stockar.

Post by John Doe » Mon May 18, 2009 1:40 pm

Latest post of the previous page:

Intressant...

Frågan är reaktionen om 597 hade haft en likadan stock men i plast med kamuflagemönster istället för dess nuvarande mera smaklösa utförande..?

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Mon May 18, 2009 3:19 pm

Mikael wrote:Remington 597 (yellow jacket) tror jag den heter har en inte allt för olika futuristisk laminatplanka som kolv från fabrik och den släpper dom ju licenser på för såval målskytte som jakt.
Sant. Det är BTW faktiskt exakt en så´n stock jag skulle vilja ha, fast i annan färg:

Image

Men jag är ändå tveksam.......
Johnny wrote:Intressant...

Frågan är reaktionen om 597 hade haft en likadan stock men i plast med kamuflagemönster istället för dess nuvarande mera smaklösa utförande..?
Smaken är som baken, se kommentar ovan ;)

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Mon May 18, 2009 4:52 pm

För en gångs skull så är jag och Johnny ganska överens.... ;)

Men jag är tveksam om plast och camomönster skulle ha ändrat något. Den är ju likförbannat så ful att ingen armé i världen skulle vilja ha något sådant. Om jag satt på licensmyndigheten så hade jag ifrågasatt om en sökande med en så brottsligt usel smak verkligen vore lämpad för licens. :mrgreen:

Men om vi ska ta fulsnugga stockar så har ju de här några laminatare som faktiskt lyckas vara så fula att de får en viss charm. http://www.rifle-stocks.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte för att camostocken på HVA'n jag har kan räknas in som snygg, den är tillräckligt ful för att dra den genom värsta stenröset i hela skogen utan att bli ledsen..... Den vill man ju inte göra med en snygg stock, därför köper man det fulaste man hittar. :doffe

John Doe

Post by John Doe » Mon May 18, 2009 5:00 pm

Annars så kan man ju så att säga bryta isen igenom att kasta sin nya fina bössa rakt över en grusplan med hjälp av ett olåst vapenfodral...

Efter en sådan behandling så gör ju vidare misshandel varken till eller från, liksom...

:mrgreen:

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Mon May 18, 2009 5:12 pm

Nu kastade jag den inte rakt över grusplanen bara några meter iväg och kanske 3m rakt upp...... :mrgreen:

Tänk vad enkelt det hade varit om den var lika ful som bössan ovanför. Då är det bara att ta upp den o slänga den i backen en gång till och säga "Den vart ju snyggare så här" :mrgreen:

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Mon May 18, 2009 6:40 pm

Mikael wrote:Om jag satt på licensmyndigheten så hade jag ifrågasatt om en sökande med en så brottsligt usel smak verkligen vore lämpad för licens. :mrgreen:
:lol: Jag håller (givetvis) inte med, men Du får ett par poäng (minst) för grymt bra sågning 8-)

Johan H
Nyfiken

Post by Johan H » Tue Jan 19, 2010 10:07 pm

Nu bumpar jag upp en gammal tråd här men ajg tror jag har lite info att tillföra.

Jag har som bekant skaffat en Ruger 10/22 på jaktlicens. Den ska användas till avfångning i fälla (grävling) samt jakt på kråka, skata och nötskrika. Utöver själva jakten givetvis massa träning på banan. Jag har funderingar på att skaffa en Tapco T6 stock till den, den har teleskopkolv. Men då jag inte vill göra något olagligt så kontaktade jag juristen Ola Wälimaa på Jägareförbundet. Enligt honom är det precis som med högkapacitetsmagasin tillåtet att använda en teleskopkolv eller vik kolv när man tränar på banan, bara den inte är på när du jagar med vapnet.
Jag har ställt frågan tre gånger i olika formuleringar till honom men han vidhåller att så är fallet, detta för att NVV:s regler gäller bara vid jakt och man får bedriva målskjutning med jaktvapen. Jag tycker ändå det känns lite luddigt.

Vad gällde diskussionen om utseende på ett repeter gevär så får det se ut hur som helst, ha vilken kolv som helst och vara ute på jaktlicens och du får jaga med det.
MvH // Johan

Reaper

Post by Reaper » Sun Feb 07, 2010 1:55 pm

Johan H wrote:Nu bumpar jag upp en gammal tråd här men ajg tror jag har lite info att tillföra.

Jag har som bekant skaffat en Ruger 10/22 på jaktlicens. Den ska användas till avfångning i fälla (grävling) samt jakt på kråka, skata och nötskrika. Utöver själva jakten givetvis massa träning på banan. Jag har funderingar på att skaffa en Tapco T6 stock till den, den har teleskopkolv. Men då jag inte vill göra något olagligt så kontaktade jag juristen Ola Wälimaa på Jägareförbundet. Enligt honom är det precis som med högkapacitetsmagasin tillåtet att använda en teleskopkolv eller vik kolv när man tränar på banan, bara den inte är på när du jagar med vapnet.
Jag har ställt frågan tre gånger i olika formuleringar till honom men han vidhåller att så är fallet, detta för att NVV:s regler gäller bara vid jakt och man får bedriva målskjutning med jaktvapen. Jag tycker ändå det känns lite luddigt.

Vad gällde diskussionen om utseende på ett repeter gevär så får det se ut hur som helst, ha vilken kolv som helst och vara ute på jaktlicens och du får jaga med det.
Känns ju bra att ha en juridiskt kunnig persons syn på det hela. Men visst är det fortfarande luddigt. Det är ju rätt mycket pengar som kan plöjas ner i diverse roliga tillbehör som sedan kan visa sej vara olagliga.
Frågan är ju varför egentligen?
Om jag ser helt till mej själv och min situation. I dagsläger har jag en repeter .22 för jakt samt en halvauto för målskytte. Med en 10/22(och även andra halvauto såklart) går det bra att kombinera de båda med ett relativt enkelt ingrepp. Två olika kolvar beroende på hur bössan ska användas, traditionell kolv för jakt samt en mer modifierad för målskytte med pistolgrepp och justerbar kolv exempelvis.
Man kan ju tycka att myndigheten borde kunna se det positiva i det att med den lösningen kan jag sälja mina två nuvarande vapen och ersätta dom med ETT. I sina försök att minska ner vårat samlade vapeninnehav tycker man det borde vara positivt.

Post Reply

Return to “Krutvapen”