Ny leksak :-)

Allt man kan tänka sig om krutvapen.
Post Reply
Mikael
Airgun Pro (light)

Ny leksak :-)

Post by Mikael » Wed May 20, 2009 11:49 pm

Jag har gjort en satsning på skyttet i år. En sak som jag alltid dreglat över är en sådan här pjäs. För det enorma priset av 2000kr så kom jag över en i nästan nyskick..... :D

Den verkar ha en egenspridning på ca 1mm på 10m, triggar på snälltrycket så jag slipper spänna slagstiftet. Skjutet 10skott fristående på 10meter på luftpistoltavla med min sensorn på min 453'a

http://www.skogssmurf.st/sam.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Marhol
Hängiven

Re: Ny leksak :-)

Post by Marhol » Thu May 21, 2009 12:19 am

Fattar ingenting! :ubbloco

Vad är det du har kommit över igentligen?

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu May 21, 2009 12:52 am

ibland tror jag Micke varit för mycket i skogarna...kan inte kommunicera på normalt sätt...fattar inget heller... :roll:
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Thu May 21, 2009 1:09 am

Det är en skyttesimulator som man spänner fast på gevärspipan. Trodde det ingick i grundskolans utbildningsplan..... :mrgreen: Den känner av riktningen mot en IR ljuskälla (osynlig) som finns i tavelhållaren och har en mikrofon som lyssnar efter slagstiftet eller snälltrycket.

Man kan alltså torrskjuta och få resultatet med stor noggranhet på dataskärmen. Det finns sedan en jäkla massa analyser på allt möjligt och omöjligt man kan göra på sin skjutteknik.

Ett exempel

http://www.skogssmurf.st/sam1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kan testa och lägga offset på skottserien tidsmässigt för att se om man skjuter på väg in i eller ut ur målet. Den här serien låg rätt inom 0.1sek. +-0.1sek eller mer tappar poäng och gruppen växer rejält.

Man kan med en kraftsensor se om avfryningstekniken inverkar på riktningen av vapnet.

Kommer jag att skjuta bättre? Nää det vet jag inte, men jag kommer att kunna skjuta hemma dygnet runt.

Sen ska jag bygga älgbana och en ny ljusfyr till den. Idag så har jag kört fast på 57-58poäng på miniälgen av 60. De sista 8 12 skotts serierna har samtliga varit 57-58 poäng. Av totalt 120st 12 skottare så har jag bara 4st 59 och 2st 60. Kanske 50st serier 57-58. och lika många 54-56.

SAM har kommit med en ny variant. Mest likt är väl RIKA och Scatt idag.

http://www.pilkguns.com/hometrainer.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

SÅ här ser SAMS nya trådlösa ut.

http://www.sportec.se/center/samfunktrainer.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Mikael on Thu May 21, 2009 4:07 pm, edited 3 times in total.

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Thu May 21, 2009 1:17 am

http://www.youtube.com/watch?v=-vuQlErv ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=9_9ZpfhWwYM" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur man i efterhand kan se exakt vad man gjort.

John Doe

Post by John Doe » Thu May 21, 2009 7:17 am

Du ska alltså skjuta mot din dator inomhus med den för att på något sätt öva...?

:?

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu May 21, 2009 12:41 pm

Mikael
Tja, man är väl lite trög ibland :oops: Men nu när man är med i matchen, så coolt! Får man fråga vad man behöver för utrustning för en dylik, och ungefär vad de kostar? Räcker det med en vanlig laptop?

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Thu May 21, 2009 1:00 pm

Alltså. Man torrskjuter mot en tavla, vilken som helst bara den sitter i tavelhållaren som har några infraröda lysdioder (samma som skickar signalen från fjärrkontrollen i TV'n)

På det riktiga geväret har man monterat en sensor som har en quadrant (4delad) fotodiod bakom en glaslins. Genom att jämföra signalen mellan de fyra olika diodelementen så kan datorn räkna ut hur geväret pekar mot ir-ljuskällan.

En mikrofon i sensorn lyssnar efter slagstiftet.

Datorn med sin mjukvara för kalibrering (inksjutning, avståndsberäkning) vet då exakt hur jag siktar och trycker av. Därefter så har mjukvaran en massa olika skojiga och onödiga analyser på hela förloppet.

Genom en utskriftsfunktion så kan jag ex skriva ut en 300meters tavla för at skjuta på 8m. Mjukvaran skalar automatisk om skyttet så att det skall motsvara 300m. Det räknar även med kalibern vid markeringen av hålen.

Jag började ett projekt för att bygga en sådan själv för länge sedan och hade gjort mjukvara 90% färdig, ritat upp AD omvandlare och hela skiten. Men fick stopp på att IR signalen drunkar i omgivande ljus och behövde moduleras och sedan förstärkas, filtreras och DC omvandlas igen. Det blev helt enkelt inte värt arbetet att ensam ge sig på ett arbete som tar en fullfjädrad elektronikkonsktruktör ganska långt tid att göra klart.

Det är svårt att förklara, man bör nästan prova för att se. Idag till och med sönd så kan man se sådana nere på Elmia Game Fair. Eko Aims brukar ha sin simulator på plats.

Prislappen brukar ligga runt 10-15kkr för de här "enkla" för hemma bruk. Proffesionella för uthyrning kan vara hundratusentals kronor.

Edit: Såg att Rikas länk hamnade i en frame. Här kommer en bättre http://www.pilkguns.com/hometrainer.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

John Doe

Post by John Doe » Thu May 21, 2009 8:54 pm

Okej..

Är den rolig att använda då, som alternativ till att skjuta på riktigt...?

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Thu May 21, 2009 11:33 pm

Jodå, än så länge i alla fall. Jag skulle väl inte ge 12kkr för den, det får man ju massor med riktiga pang för. Jo kanske om jag tävlade seriöst.

Det är lite vanebildande. Jag har lite för korta lämpliga ställen inomhus för parallaxen på kikaren. Jag har ställt tavelstället utomhus o "skjutit" ut genom dörren. Har väl blåst några hundra "elektronskott" idag. Jag fyller ju som sagt o haft lite gäster som hade svårt att släppa leksaken.

Tanken är att plocka ihop en liten mini dator med ett embedded win98 system så man aldrig ser windows utan kommer direkt till simulatorprogrammet som själva skalet på windows i en alu koffert och en skärm så det ska gå att ställa i ordning på 1-2 minuter för att skjuta.

Sedan ska jag se om jag kan göra en bättre ljusfyr. Den här har 4 ir-ljuskällor runt om och är lite väl känslig för läge och riktning. Dvs om skytten ställer sig 0.5m på sidan eller är längre/kortare så ändrar sig inskjutningen något. Bättre med en central stark punkt och en jämn ljusbild ifrån denna.

scratch
Airgun Pro (light)

Post by scratch » Fri May 22, 2009 12:45 am

Låter som en riktigt grym pryl det här Mikael! :up Lär ju vara perfekt att ha att öva med när vädret är för dåligt för att åka till banan :D

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Fri May 22, 2009 2:03 am

Jag blev lite förvånad över att så många "aldrig" sett en skyttesimulator. Jag trodde i min enfald att alla skyttar/jägare hade sett det. En nära bekant som jagat i mer än 50år hade aldrig heller sett något dylikt.... Jägareförbundet har väl ett par i varje län och var o varannan lite större skytteklubb har väl snart också.

Vore jag rik och hade plats så köpte jag mig en sådan här att leka med. http://www.marksman.se/sv_st2/sv_st2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Men jag tror den går lös på ett par hundra tusen.

Finns ju massor av olika fabrikat. Lite synd på den här att man "bara" kan ha enkla tavlor. När jag ska bygga älgbana till den så måste jag elektroniskt växla mellan olika IR-dioder beroende på riktning och får bara en visningstavla för både in och utgående figur. Eller så får jag göra som CURT (en annan simulator) och ha 2st olika tavlor som visar sig beroende på riktning. Men man vet ju i vilken ordning skotten har skjutits i så man vet ju att ojämna är utgående och jämna ingående.

Man får ju med en hel del info om mjukvaran men jag fixar nog inte att göra egen viltmåls mjukvara.

John Doe

Post by John Doe » Fri May 22, 2009 8:02 am

Jag får nog erkänna att jag har hört talas om dem men aldrig studerat dem närmre och inte heller sett någon i verkligheten.

Själv har jag svårt att se finessen, de vapen jag äger kan jag ju skjuta med när jag vill så varför då simulera dem..?

Kanske om man bor i lägenhet och/eller har enormt dyr ammunition ....?

Att jägare inte har dem kan jag nog tänka mej, de brukar ju överlag inte vara speciellt intresserade av varken vapen eller att övningsskjuta...

:roll:

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri May 22, 2009 1:39 pm

Nä för 12 papp så verkar det överdrivet för en som inte tävlar, men nu var det ju 2 tusen.

Jag tror knappast det kan ersätta det vanliga skyttet, men är säkert ett hyfsat underhållande komplement.

Jag kan tänka mig tristare sker än att leka med sådan utrustning.

Är inte förvånad över att inte "jägare" har dem jag heller, de skjuter oftast inte så mycket per år.
Image

Superbee
Airgun Pro (light)

Post by Superbee » Fri May 22, 2009 4:06 pm

För 2000 spänn skulle man ju kunna vara intresserad men fan 12 000 kronor, det är MKT ammo och tavlor det!
Har ett par luftbössor och luftpistoler som alla andra

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Fri May 22, 2009 7:09 pm

Superbee wrote:För 2000 spänn skulle man ju kunna vara intresserad men fan 12 000 kronor, det är MKT ammo och tavlor det!
För två loppor skulle jag DEFINITIVT vara intresserad. Om du Mikael (eller nån annan för den delen) mot alla förmodan råkar hitta en till till liknande pris får du/ni gärna meddela mig. :up

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Fri May 22, 2009 7:57 pm

Var nere på Elmia o kollade lite på Marksman ST2. Den är skoj, riktigt skoj. Blåser upp med projektor på hel väg o skjuter allt från gris, björn, lerduvor mm. SYnd bara att man inte har 20kvm till övers och ett par hundra papp som bara ligger o skräpar.

John Doe

Post by John Doe » Fri May 22, 2009 8:00 pm

Jag ska till Elmia på söndag, hur var det där i år...?

:D

rigor
Entusiast

Post by rigor » Fri May 22, 2009 8:17 pm

Vi övade med en ST2 på jägar utbildningen och jag måste säga att den var riktigt imponerande. :up
I see dead pixels

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Fri May 22, 2009 8:39 pm

Jag tyckte Elmia var magrare i år. Jag saknade en dryg handfull firmor som jag hade planerat att köpa av.

FX och Fredrik var där. Herrejesus vad lång grabben hans hade blivit. Du kommer väl ihåg den lilla parveln på skjutbanan? Nu är det du som är parveln..... :mrgreen: Kikade lite på hans nya bössor. De ser mer gedigna ut.

Ett besök på Smålänning's trickskytte var ju obligatoriskt. Du skulle åka i morgon då han inte skjuter på sönd. Han hade dock sämre flyt idag än vad jag är van o se ifrån honom, hans norska kollega hade flytet med sig.

För luftvapenfantasten så hade Fondprodukter en hel del saker med sig. Såg i ögonvrån BSA's bössor.

Riktigt intressant var mycket fallmål. Flera återförsäljare av fallmål i både tunt "luftvapengods" och tjockare 22lr gods. Fallmålsskyttet är här för att stanna.

Jag kom hem med ett par 40mm breda gröna hängslen till jaktbyxorna som jag fick i en försenad födelsedagspresent av ungarna. Byxorna envisas med att kasa ner med allt som tynger ner dom i fickorna.

John Doe

Post by John Doe » Fri May 22, 2009 8:58 pm

Fond ska jag definitivt besöka....fallmål blir det nog också..

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Sat May 23, 2009 9:33 am

Johnny wrote:Du ska alltså skjuta mot din dator inomhus med den för att på något sätt öva...?

:?
helt nödvändigt för skytte i den högre skolan! Rika och Scatt är störst, scatt är den jag vil har...scat betyder skit, men den kan ju vara bra iaf! :lol:
Den som äter soppa med gaffel silar sovlet från buljongen.

Post Reply

Return to “Krutvapen”