44 magnum och 6,5x55mm

Allt man kan tänka sig om krutvapen.
Öberg
Intresserad

44 magnum och 6,5x55mm

Post by Öberg » Wed Jun 24, 2009 11:39 pm

Vart är 44 magnum en erkänd jaktpatron? förutom i tomtelandet USA???
Och Johnny talar du inte imot dig själv när du säger att dom diskriminerar långsamma grova kalibrar genom o mäta effekten på E100? Har patronen inte vad som krävs på hundra meter så har den ju inte det!
Har själv haft kl1 studsare i följande ordning: 308win, 6.5x55, 375 H&H magnum, 7mm Remington magnum, 7x57R, 9.3x57, 30 06 och nu står det en 6.5a i skåpet igen. Detta beroende på att det är en grymt allsidig patron och helt klart den kalibern som gett bäst effekt i djuret enl mina erfarenheter.
Men känner du att du har mer erfarenhet så förklara gärna! :D

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Re: 44 magnum och 6,5x55mm

Post by Erik » Thu Jun 25, 2009 6:36 am

Tog mig friheten att flytta det här inlägget till en egen tråd, då jag inte vill att "klasssningar av olika kalibrar-tråden" ska bli en diskussionstråd runt 6,5x55mm (vilket det börjar bli inte bara p g a det här inlägget) - det är därför inlägget kan kännas lite taget ur sitt sammanhang för Er som läser det för första gången.

Hoppas Du inte tar illa upp Öberg :cheers

John Doe

Post by John Doe » Thu Jun 25, 2009 6:52 am

Tomtelandet USA....??

:shock:

Det finns väl ingen västerländsk demokrati som har en större bakgrund, kunskap och intresse för jakt och skjutvapen än just USA?

Många är de kalibrar och vapen som har sin bakgrund i det landet, både 7 mm Mag och 30-06 som du själv nämner är ju USA-konstruerade kalibrar.
Har patronen inte vad som krävs på hundra meter så har den ju inte det!
Frågan är hur relevant detta är?

Hur många vilt klass I skjuter du själv bortom 100 meter och i så fall - varför gör du det?

Svensk forskning på området visar att vårt vanligaste klass I villebråd normalt skjuts på 50-70 meters avstånd och då är prestandan bortom 100 inte relevant i sammanhanget, såvida man medvetet inte vill exkludera vissa kalibrar.

Vår klass I är skräddarsydd för att just 6.5x55 ska klara gränsen till klass I, därav de två varianterna på prestanda för att klara kraven för just klass I.

Jag är personligen övertygad om att ifall 6.5x55 inte hade existerat eller varit lika utbredd så hade man räknat prestanda vid E0 istället för E100.

I övrigt så är 6.5x55 en utmärkt kaliber, i synnerhet på långa avstånd och dessutom en förträfflig krigspatron i sitt helmantlade utförande eftersom den har lätt för att bara skadeskjuta målet till gagn för krigsbruket.

Slutligen så ska vi också känna till att vår klassning ligger skyhögt över de faktiska behoven för respektive viltarter, därav att 6.5x55 fungerar utmärkt även på stora vilt. Den snarlika 7x57 fungerar ju helt perfekt även som elefantpatron i händerna på duktiga skyttar.

Superbee
Airgun Pro (light)

Post by Superbee » Thu Jun 25, 2009 8:17 am

Men vadå, är inte 44 magnum tillåten för jakt i Sverige? Tyckte mig se den i "listan" som en klass 2 patron!
Funderar själv på att skaffa en bygelrepeter i denna kaliber :evil39
Vill iaf ha en bössa med lite "karaktär"

Jag resonerar som såhär, jag har en 22lr för övningsskytte, skaffar mig snart ev en 44 magnum för klass 2 vilt och senare en 30-06 eller liknande dussinbössa för kl1.

Vad är det som gör att 44 mag har så dålig E100?
Nej vilt skjuter man på max upp till 80 meter om man frågar mig (toppfågel exkluderat...), däremot så kan ju ev. skadeskjutningar kräva längre avstånd, dock är det svenska "klassningssystemet" lite väl overkill, hare är ju kl3, ganska kul då man jämför med vissa övriga länder där de skjuter samma vilt med luftgevär 16 joule... :doffe
Har ett par luftbössor och luftpistoler som alla andra

elcamel

Post by elcamel » Thu Jun 25, 2009 8:41 am

44 magnum är godkänd för jakt.
Har själv en 357 magnum i winchester 94ae.
Har fällt 7-8 rådjur med denna bössa ,kan tilläggas knall o fall inget eftersök.
Även köttskaderna är helt acceptabla .
Dock så jagar jag me 9.3*62 som är bättre i alla lägen.

mvh daniel

Öberg
Intresserad

Post by Öberg » Thu Jun 25, 2009 2:05 pm

Det finns väl ingen västerländsk demokrati som har en större bakgrund, kunskap och intresse för jakt och skjutvapen än just USA
?
Jag har förstått att du tycker lander over there är landet med stort L. Och visst kommer det massor med bra saker från tomteland men även dåliga saker. Bla en del av deras jaktkultur! Titta på jordekorre "jakten" spräng dom med blöta snabba kulor så slipper du gå fram och kolla om det gick bra! Skadeskjutningar händer väl aldrig? Har en jaktbok från det stora landet och där proklamerar dom att det går jättefint att skjuta hjort i bäckenet, för då kommer dom ingenstans, finns till och med träffområdet utritat :shock:
Att sen säga att en kaliber som 6.5 inte hör hemma i skogen visar på stort jaktligt okunskap. Visst en stor tung kaliber med moderat hastighet fungerar. Och det fungerar oxå att köra strippen med en SabbV4 fast kanske inte så bra!
Förr eller senare kommer jägare råka ut för en skadeskjutning (händer alla förr eller senare) det som är grejen då är att snabbt kunna rätta till misstaget!
Ett exempel:
Kalle ropar på Rune som sitter på tornet som är beläget vid ett stort hygge. Rune jag sköt på en älgkviga men den blev inte å platsen och den är på väg mot ditt håll. Rune gör sig beredd och visst där kommer det en trebent kviga ut på hygget! Hon stannar till och hållet är 240 meter till det skadade djuret.
Viken kaliber väljer du för och försöka få stopp på kvigans lidande???
1: 30 30
2: 6.5x55
3: 44 magnum
4:30 06
Tvåan eller fyran hade varit mitt val.
Eller varför inte välja ett mynningsladdat svartkrutsvapen som jänkarna oxå tycker är ypperliga jaktvapen :shock:

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Jun 25, 2009 3:42 pm

Johnny är svår, ibland uppfattar jag han som kritisk till USA och ibland väldigt supportig till deras grejor och ideér även sånt som egentligen är strunt :lol:
Image

John Doe

Post by John Doe » Thu Jun 25, 2009 6:21 pm

Att sen säga att en kaliber som 6.5 inte hör hemma i skogen visar på stort jaktligt okunskap.
Absolut.

Kaliber 6.5x55 är en helt utmärkt kaliber och jag har inga som helst invändingar för att den används till jakt klass I.

Däremot så är den inte optimal för ändamålet och många klassiska klass II kalibrar (30-30, 44 Mag etc) hade fungerat precis lika bra under normala förhållanden i Sverige med skott mot älg på kanske 60-80 meter.
Titta på jordekorre "jakten" spräng dom med blöta snabba kulor så slipper du gå fram och kolla om det gick bra!
Jag har inga invändingar mot den jaktformen, jmfr vår hageljakt mot flygande fåglar - vad gör vid där vid en skadeskjutning när fågeln flyger vidare..??

Hellre explosiv ammunition som spränger målet i småbitar och minskar risken för skadeskjutningar än tvärtom.
Skadeskjutningar händer väl aldrig?
Jag har ingen aning om hur vanligt skadeskjutningar är vid Varmint-skytte av det slaget men jag föreställer mej att en jordekorre som påskjuts med exempelvis 22-250 sällan blir skadeskjuten vid en dålig träff.
Visst en stor tung kaliber med moderat hastighet fungerar
Faktiskt även bättre till och med... :D
Ett exempel:
Kalle ropar på Rune som sitter på tornet som är beläget vid ett stort hygge. Rune jag sköt på en älgkviga men den blev inte å platsen och den är på väg mot ditt håll. Rune gör sig beredd och visst där kommer det en trebent kviga ut på hygget! Hon stannar till och hållet är 240 meter till det skadade djuret.
Viken kaliber väljer du för och försöka få stopp på kvigans lidande???
1: 30 30
2: 6.5x55
3: 44 magnum
4:30 06
Tvåan eller fyran hade varit mitt val.
En kvarts kilometers avstånd för att skjuta älgen.... :shock:

Okej...?

Man kan aldrig gardera sig 100 procent för att alltid ha det optimala vapnet vid varje tillgänglig udda situation. Min bedömning är dock att "avlivning av skadad kviga på en kvarts kilometer" är mera udda än sällanjägaren som sitter i skogen och skjuter älg på 60 meter med ett vapen han inte behärskar på grund av exempelvis rekylen hos en 30-06 och skjuter dåligt - när han med ett mild och slagkraftig kaliber som 44 Mag hade kunnat göra ett bättre jobb. Tyvärr så tror jag det scenariot är mera sannolikt eller kanske ännu mera troligt - en ny jägare som tror att man måste ha en grov klass I (typ 9.3 någonting eller värre) för att kunna jaga men som inte har varken tid, pengar eller plats att öva tillräckligt mycket. Där har vi ett betydligt större problem än om kaliber X används till klass Y.
Eller varför inte välja ett mynningsladdat svartkrutsvapen som jänkarna oxå tycker är ypperliga jaktvapen
Inte heller mynningsladdade svartkrutsvapen är optimala universaljaktvapen på samma sätt som kanske 30-06 men för entusiasten som gillar vad han sysslar med och som är duktig på det så är jag positiv både till dessa vapen och till pilbågsjakten.

En modern pilbåge kan inte heller avliva en skadad kviga på en kvarts kilometers avstånd men jag har ändå inga invändingar mot jaktformen och jag kan mycket väl tänka mej att kvalificerade bågjägare även ska få jaga klass I med sina pilbågar.

Skadeskjutningsfrekvens, övningsfrekvens och miljöaspekten har ju på ett förkrossande sätt talat till bågjägarnas fördel och det är ju därför som bågjakten (om än i begränsad form) nu har blivit tillåten även i Sverige - trots usel långhållsprestanda på flera hundra meters avstånd.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Jun 25, 2009 8:07 pm

Är 9.3 så grovt tycker du, det är ju gammal standard alla gubbar hade förr tycker jag, de är ju inte kraftigt rekylerande?

Eller menade du nåt annat?

De verkar f.ö försvunnit, man hör aldrig tat nån vill ha sånna och de kostar inget begagnade typ, är det dyr ammo till dem eller nåt?
Image

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu Jun 25, 2009 8:19 pm

9,3x57/62 är fortfarande relativt vanliga i jägarkretsar, men det skrivs nog inte så mycket om dem. Samma, man ser sällan några artiklar/byggen på 30-06. Däremot 308W skrivs det och byggs det desto mera på.
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Thu Jun 25, 2009 8:32 pm

Modefluga?
Riktiga Män Väger 3-siffrigt.... -Obeväpnade!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FX Independence .25
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

Dan B
Entusiast

Post by Dan B » Thu Jun 25, 2009 9:45 pm

Superbee wrote:hare är ju kl3, ganska kul då man jämför med vissa övriga länder där de skjuter samma vilt med luftgevär 16 joule... :doffe
I vilket land är det tillåtet att att jag hare med 16 joule.
Onsala Luftgevärsklubb

muscle man
Hängiven

Post by muscle man » Thu Jun 25, 2009 10:25 pm

England..
Weihrauch HW80K .22
Feinwerkbau 300S universal

John Doe

Post by John Doe » Thu Jun 25, 2009 10:38 pm

Jag är rätt säker på att hare inte är laglig för luftvapen i England då haren räknas som Game och inte Pest vilket är fallet med den mindre kaninen.

Däremot så jagar man hare (Jackrabbit) med luftvapen i USA fast då är det som regel mer än 16 joule.

Oavsett vilket så duger klass IV utmärkt för hare både rent tekniskt och etiskt.

I Sverige så får man dock inte fälla hare med exempelvis en bygelrepeter som skjuter .38 Special (USAs gamla polispatron) trots att runt 250-300 joule ifrån en 9 mm projektil som väger 158 grains (10 gram) räckte gott och väl för kriminella...

muscle man
Hängiven

Post by muscle man » Thu Jun 25, 2009 10:49 pm

Jag är rätt säker på att hare inte är laglig för luftvapen i England då haren räknas som Game och inte Pest vilket är fallet med den mindre kaninen.
Jaa just det ja, det är kaniner dom har så in i h.....e där nere..

I Sverige så får man dock inte fälla hare med exempelvis en bygelrepeter som skjuter .38 Special (USAs gamla polispatron) trots att runt 250-300 joule ifrån en 9 mm projektil som väger 158 grains (10 gram) räckte gott och väl för kriminella...

Tycker dom borde uppdatera sina regler lite :roll:
Weihrauch HW80K .22
Feinwerkbau 300S universal

Öberg
Intresserad

Post by Öberg » Thu Jun 25, 2009 11:16 pm

Johnny!
Jag har inga ambitioner att driva denna fråga som något personligt, men jag har en känsla av att du inte är jägare alt jagar med kulvapen utan har läst dig till dom flesta åsikter du har i denna frågan, eller har jag fel??? Olaglig Åsa-Nisse "jakt" räknas inte.
Visst skadeskjuts det med varmitkalibrar, det är ju inga högexplosiva granater man skjuter. I min oförståndiga ungdom sköt jag en höna med en accelerator till en 30 06 (Det är en lätt 222 kula som är laddad i en 30 06 patron med nästan 1200mps för er som inte visste vad en accelerator är) första skottet tog dåligt i bröstet och inte dog den hönan utan det blev ett skott till. Då kan man säga att den dog med råge!

Jag är en hängiven tävlingsskytt i pistolskytte och jagat i 22år och jag känner att jag har kött på benen att säga att en 44 mag INTE hör hemma i högviltsjakten. Inte heller pilbågen, jo till björn kan den vara det för då sanerar dom sig själva :mrgreen:

Mvh Öberg

John Doe

Post by John Doe » Thu Jun 25, 2009 11:48 pm

Jag har inga ambitioner att driva denna fråga som något personligt, men jag har en känsla av att du inte är jägare alt jagar med kulvapen utan har läst dig till dom flesta åsikter du har i denna frågan, eller har jag fel??? Olaglig Åsa-Nisse "jakt" räknas inte.
Inget personligt alls.

:D

I övrigt så har du helt rätt, jag pysslar inte med kulvapenjakt annat än lite skräpfåglar runt husknuten med 22 LR.
jag känner att jag har kött på benen att säga att en 44 mag INTE hör hemma i högviltsjakten. Inte heller pilbågen,
En åsikt så god som någon.

Det finns som i många andra frågor falanger även här, vissa anser som du att bågjakt inte ska bedrivas och andra anser precis motsatsen.

Själv har jag ingen erfarenhet av bågjakt men den statistik jag har sett på dess utövande här i Sverige under den testperiod som man genomförde innan legaliseringen så är jag mycket positiv till bågjakt och korrekt bedriven så ser jag inget etiskt eller praktiskt skäl för att den inte heller ska kunna bedrivas efter klass I liksom i många andra länder.

Vad gäller grova långsamma och tunga projektiler så vidhåller jag att de är ypperliga för sina ändamål inom ramen för den jakt som vi bedriver på klass I här i Sverige. Ska man sedan pyssla med toppfågeljakt eller avlivning av skadeskjutet vilt på flera hundra meter så finns det naturligtvis bättre kalibrar för ändamålet.

Det känns lite lustigt att 30-30 är godkänd för klass I medan 44 Mag inte är det...

Öberg
Intresserad

Post by Öberg » Fri Jun 26, 2009 12:07 am

Det känns lite lustigt att 30-30 är godkänd för klass I medan 44 Mag inte är det...
Det finns kulor till den som klarar kl1 kraven men den är inte godkänd att använda på kl1 vilt!
Om inte Naturvårdsverket ändrat det nyss men det tvivlar jag på.

Öberg
Intresserad

Post by Öberg » Fri Jun 26, 2009 12:11 am

-Erik- wrote:Tog mig friheten att flytta det här inlägget till en egen tråd, då jag inte vill att "klasssningar av olika kalibrar-tråden" ska bli en diskussionstråd runt 6,5x55mm (vilket det börjar bli inte bara p g a det här inlägget) - det är därför inlägget kan kännas lite taget ur sitt sammanhang för Er som läser det för första gången.

Hoppas Du inte tar illa upp Öberg :cheers
Helt ok :cheers

John Doe

Post by John Doe » Fri Jun 26, 2009 12:22 am

Det finns kulor till den som klarar kl1 kraven men den är inte godkänd att använda på kl1 vilt!
Det är en motsägelse i samma mening - klarar patronen att ge projektilen prestanda för klass I så är den med automatik godkänd för klass I.

Den som påstår annat är välkommen att hänvisa till aktuellt lagrum för saken - ännu har ingen lyckats.

Jag har en Sticky på Robsoft om just detta faktiskt - http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=40378" onclick="window.open(this.href);return false;

Det riktigt intressanta är att man kan ta ut ett vapen med klass II (ex 30-30) o sedan lagligt jaga klass I med samma vapen utan att ha genomfört högviltsprov bara projektilen klarar prestandakravet.

Lagen är nämligen omsprungen av den tekniska utvecklingen.

Dan B
Entusiast

Post by Dan B » Fri Jun 26, 2009 12:36 am

muscle man wrote:
England..
NÄ det tror jag inte, däremot får man jag kanin i England med 16J, men inte hare.
Onsala Luftgevärsklubb

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Fri Jun 26, 2009 1:48 am

Johnny. Jag tycker att du ska komplettera din jägarexamen o ge dig ut på älgjakt. Att släppa en älgracer i såten och det drar igång så det ekar över bygden är oerhört spännande. Ge det några säsonger där du kan se vad kalibrarna klarar och inte. Men då är ändå Hälge ett ganska lättskjutet klass1 vilt. Gris och björn är lite svårare.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri Jun 26, 2009 8:27 am

Nä, sitta på pass rekomenderar jag inte, skittrist.

Att uppge älgjakt som kronan på jakten är för mig obegripligt, du sitter och väntar tills älgen kommer på morgonpromenad sen skjuter du den ungefär.
Image

elcamel

Post by elcamel » Fri Jun 26, 2009 9:18 am

johnny

fel fel 38 special är klass 3 alltså godkänd till hare

öberg
Jag är en hängiven tävlingsskytt i pistolskytte och jagat i 22år och jag känner att jag har kött på benen att säga att en 44 mag INTE hör hemma i högviltsjakten. Inte heller pilbågen, jo till björn kan den vara det för då sanerar dom sig själva,

jag är också en hängiven tävlingsskytt i pistolskytte .nationelt, magnum å svartkruts skytte även jag har jagat i många år.
vad jag vill komma till du anpassar jakten efter vapnet, du skjuter ju inga änder på 100 meter med hagelbössa..
det samma gäller svartkrut å pilbågsjakt även 44 magnum du får anpassa din jakt.

mvh daniel

Superbee
Airgun Pro (light)

Post by Superbee » Fri Jun 26, 2009 10:40 am

Jo jag får nog rätta mig att det var KANIN man fick skjuta med 16 J i England, vi kräver ju dock 150J e0 för det...
I vilket fall nästan 10 ggr högre gräns... såvitt jag vet är det inga barbarer som lever i England...

Det är fantastiskt roligt att se alla fördomar mot bågjakt bland dylika erfarna jägare, när man inget har emot hageljakt som per princip bör bedrivas inom samma avstånd som båge.
Jag tror inte att man har läst på om skadeskjutningsstatistiken gällande bågskyttet... Nåväl, det är inget att göra åt, då dessa åsikter sällan ändrar sig via internetargumentation...Så vi släpper det :cheers

Att man har tävlat i pistol säger väl inte sådär jättemycket om hur duktig man är på att själv bestämma vissa kalibrars lämplighet vid jakt, ej heller om bågjaktens vara/inte vara. Själv har jag både tävlat i korthåll(22lr)/luftgevär(.177) och bågskytte samt gjort lumpen och skjutit med dylika vapen t.ex. granatgevär 84 mm, ksp 58(.308) ak5(.223), dock har jag med dessa erfarenheter som grund föga uppfattning om respektive kalibrars lämplighet som jaktpatron. Kort sagt så känns det irrelevant att komma dragandes med fakta om att man tävlat eller som jag ovan skriver gjort lumpen i denna fråga som rör jakt.

Att skjuta på en springande älg på 240 m uppfattar jag som något FÖGA jägare klarar av oavsett kaliber, det grundat på prestationer jag sett på jaktstigstävlingsresultat.

Jag vill tillägga att jag inte är arg eller något sådant, dock stör det mig en aning att man drar upp någon irrelevant erfarenhet för att dömma ut något annat.

Ha det bra!
Hoppas jag inte trampat på alltför många tår, det var ej min mening!

Jag undrar fortfarande vad som gör 44 magnum till en så dålig jaktpatron som vissa anser?

edit: Vill passa på att tillägga att jag också är av den uppfattning att man anpassar jakten till vilket vapen man använder, som sagt, man skjuter inte änder på 100 meter med hagelgevär, vilket man ej heller gör med t.ex. pilbåge...
Last edited by Superbee on Fri Jun 26, 2009 11:11 am, edited 1 time in total.

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Fri Jun 26, 2009 11:01 am

Superbee wrote:Jo jag får nog rätta mig att det var KANIN man fick skjuta med 16 J i England, vi kräver ju dock 150J e100 för det...
Det beror nog på att man i UK anser att huvuskott är en acceptabel jaktform, vilket man inte utgår från i Sverige. Dessutom tror jag faktiskt att det är E0 som skall vara minst 150 joule om man ska vara petig ;)
Superbee wrote:Jag undrar fortfarande vad som gör 44 magnum till en så dålig jaktpatron som vissa anser?
Jag tror inte att någon tycker den är dålig för jakt - diskussionen rör nog bara om den är lämplig som klass 1 eller inte.

Superbee
Airgun Pro (light)

Post by Superbee » Fri Jun 26, 2009 11:10 am

-Erik- wrote:
Superbee wrote:Jo jag får nog rätta mig att det var KANIN man fick skjuta med 16 J i England, vi kräver ju dock 150J e100 för det...
Det beror nog på att man i UK anser att huvuskott är en acceptabel jaktform, vilket man inte utgår från i Sverige. Dessutom tror jag faktiskt att det är E0 som skall vara minst 150 joule om man ska vara petig ;)
Superbee wrote:Jag undrar fortfarande vad som gör 44 magnum till en så dålig jaktpatron som vissa anser?
Jag tror inte att någon tycker den är dålig för jakt - diskussionen rör nog bara om den är lämplig som klass 1 eller inte.
Jösses vad morgontrött man kan vara, får skylla på att jag vart uppe hela natten... KLART det ska vara e0, men ibland slår det ju slint i pallet på vederbörande....
PINSAMT :sick

John Doe

Post by John Doe » Fri Jun 26, 2009 6:33 pm

fel fel 38 special är klass 3 alltså godkänd till hare
Ska vi vara riktigt exakta så är ingen kaliber godkänd för någonting utan enbart projektilens prestanda avgör klassningen till viltet och många laddningar till 38 Spec klarar inte över 200J vid 100 meter.
Att uppge älgjakt som kronan på jakten är för mig obegripligt, du sitter och väntar tills älgen kommer på morgonpromenad sen skjuter du den ungefär.
Ungefär så har jag också uppfattat älgjakten, lite som boule ungefär - samma spänning och samma åldersgrupp.
Jag undrar fortfarande vad som gör 44 magnum till en så dålig jaktpatron som vissa anser?
Detta är jag också nyfiken på att höra, det enda argumentet jag kan hitta är att den har dåliga ballistiska egenskaper bortom 100 meter om det nu skulle vara aktuellt för jaktformen.

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Fri Jun 26, 2009 6:54 pm

Johnny wrote:Ungefär så har jag också uppfattat älgjakten, lite som boule ungefär - samma spänning och samma åldersgrupp.
Det är det som är grejjen för mig med älgjakt. Stress, stress, stress och så mitt i allt stress en oas-vecka på en stubbe utan att göra någonting. Bara sitta och tänka. Balsam för själen? Jajjemensan. Action? Oftast inte, men när älgen tillslut dyker upp är det otroligt spännande det kan jag lova :up

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Fri Jun 26, 2009 8:21 pm

Jag tycker det bara är urtråkigt, men jag har inte den ron som krävs antar jag, OCH så dök aldrig nån älg upp heller.

Om jag ska jaga ska det vara aktivt, ett mer spel mellan mig och djuret så att säga, ok nu flyger vissa i taket och menar att det är rena lustmordet (nämner inga namn), men det är så jag ser på det.
Image

Post Reply

Return to “Krutvapen”