Älgbana for dummies!

Allt man kan tänka sig om krutvapen.
Post Reply
Superbee
Airgun Pro (light)

Älgbana for dummies!

Post by Superbee » Wed Nov 11, 2009 12:10 pm

Tänkte att "de som vet" kunde få dela med sig av sina tips för att bli en bra "älgbaneskytt".

T.ex.:
Rita in på en älgfigur hur ni håller framförhållningen
Hur man står stadigt
Vad gör man fel om man "dropppar pipan"
etc.

Och självklart skrytbilder från era sessions!

Hi:
Har ett par luftbössor och luftpistoler som alla andra

Mikael
Airgun Pro (light)

Re: Älgbana for dummies!

Post by Mikael » Wed Nov 11, 2009 2:20 pm

Nja skrytbilder kan jag inte bidra med. :roll:

Framförhållningen beror på hastigheten hos kulan. Men generelt så håller man 50cm framför träffområdet (tror det är 53cm om man ska vara petig). Dvs rakt under öronfläcken. Har ritat in det men har inte tagit någon hänsyn till att man brukar ha lite överslag på det avståndet vid inskjuningen. Man håller då ca 3-5cm längre ner i hakskägget.

Har även flyttat fram storleken av träffområdet som visar vingelmånen framme i hakskägget. Ett mycket vanligt fel är att man blir för noga och söker den perfekta siktbilden för att sedan sumpa läget när muren kommer.

På miniälg med 22'an (50m) så snittade jag i höstas ca 58poäng och hade en hel del 60 serier. 12skott max 60. Har haft en 11st 5'1or och 1st 5'a. Men snyggaste var egentligen en ganska dålig serie runt 55 där jag sköt dubbelskott varje löp och ingående hade 6st 5'1or.

På stora älgen däremot har jag haft en del problem med "dippar" och det är en form av reflex mot rekylen och med en del prestationsångest. När man skjuter den så kan man inte sakta krama skottet för då är älgen borta innan skottet gått. När man går in dit man vill så nyper man av skottet. Hjärnan vet då när det ska smälla och reflexmässigt så sänker man pipan och skotten tar lågt.

Jag har skjutit massor av 4skotts serier med 3st 5'1or och en låg 3'a eller bom. Har till och med en 12 skottare med 8st 5'1or på raken och ytterligare 2st 5'1or och 2 bom. :arg Ju mer man retar sig på det och blir störd av det desto värre blir det.

För min del så lokaliserade jag mina problem till att ha nött flera tusen skott på miniälgen i samma trall. Jag filade o justerade till jag fick iväg de perfekta skotten. Det började gå bättre efter att jag började leka lite med dubbelskott på varje löp så måste klippa iväg direkt.

Hur man ska stå är ganska inviduellt. Men om du har problem med att släpa efter så kan det vara så att du ska vinkla fotställningen mera åt det hållet älgen går. Så att du naturligt vrider dig i samma håll som älgen går. Jag gjorde först så att jag tog korn mitt i banan och sedan vred upp kroppen dit älgen kom ifrån. Men fick sedan tips om att skruva upp kroppen mycket mer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Mikael on Thu Nov 12, 2009 2:39 am, edited 1 time in total.

Superbee
Airgun Pro (light)

Post by Superbee » Wed Nov 11, 2009 10:18 pm

Kul med lite tips!

När jag kör miniälgen på 50 meter siktar jag där du siktar, men då på lågfart, kör jag högfart måste jag ligga under hakan på älgen, skjuter då med CCI standard velocity.

Märker att jag dippar med 22an trots att det inte är någon vidare rekyl att tala om... Riktigt irriterande faktiskt!
Riktigt kul att du klippte in "vingelmånen" :up
Har ett par luftbössor och luftpistoler som alla andra

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Thu Nov 12, 2009 3:19 am

Jo jag kör också med CCI Std på miniälgen. Men ska nog gå över till RWS Rifle match. Samma hastighet men den skjuter lite bättre. Räknar på att den kommer i höja snittet med kanske 0.5poäng per 12 skottsserie.

För att komma upp i snitt på 58 av 60 möjliga så blev jag tvungen att nyttja öronfläcken. Vilket straffade sig till stora älgen sen. :oops: Jag har en mildot-kikare på 22'an och vid 10X förstoring (ca 10.2 för att vara petig) så kan jag då hålla där stolpen går från grov till tunn mitt i öronfläcken.

Jag sköt under säsongen räknat i 4 skott serier på långsamma löpet runt 800-1000st varav alla utom 10 guldserier. Dvs +17 poäng. De första 500 serierna var alla utom 2 guldserier så jag blev sämre mot slutet. Av dessa 3200-4000 skott så sköt jag säkert 500 skott mindre än 5cm från murkant utan att träffa den en endaste gång. Totalt så hade jag kanske 5st bom på träffområdet.

Självförtroendet på topp. Massor av gubbar påstod att de tyckte miniälgen var svårare än den stora. Nu jävlar skulle jag visa dom vart skåpet skulle stå på stora 80 älgen. :twisted: Av ca500-700 skott på stora älgen med 30-06'an så har jag skjutit 0 skott nära muren, men jag jag skjutit 2st i muren så betongen har regnat över banan. :oops: Jag har skjutit 2-3skott i förvallen och jag har skjutit säkert 40-50 bom utanför träffområdet. :oops: Jag har haft kanske 80% femmor/femettor men lika mycket bom som T-träffar, 3'or och 4'or tillsammans på grund av dessa dippar. Men å andra sidan så är det inte så många på älgbanan som skjutit bättre.

Vad ska jag lära mig av det då? Rekylträningen skall man börja med direkt från dag ett säsongen börjar. Samma med 80m älgen. Tränar man hela säsongen för den så blir det för mycket nerver när man sedan ska skjuta den. Vinkelhastigheten på stora älgen är högre än miniälgen på långsamma löpen, man kommer in i muren nästan dubbelt så snabbt från att man ser den i kikaren.

Det är lättare att avslappnat stå och leka in träffarna själv på banan. (har nyckel dit) Att stå på 80 m älgen med folk som sitter o väntar, skjutledare, rekyl, prestationskrav/ångest är döden för skyttet. Trots att jag alla dagar i veckan hanterar bössorna med reflexmässig rutin så blir man fumlig och nervös inne i skjutkuren. På inskjutningsbanan brukar jag ibland stå o plocka lerduveskärvor med studsarn på 50 och 80m. Men sätter man en tavla framför och en skjutledare bakom ryggen så vinglar man ju som tokig med bössan..... :?

Post Reply

Return to “Krutvapen”