Loading...

Webley Tracker 5.5(22) behöver lite info om den jag har

Här skriver vi inlägg som handlar om Webley & Scott fjädervapen.

Topic author
honcho
Status: Offline

Webley Tracker 5.5(22) behöver lite info om den jag har

Postby honcho » Sat Feb 17, 2018 3:23 am

Hej.
jag har en webley tracker från mitten av 80 talet, som jag ärvt från farsan.
vill minnas att vi brukade jaga kanin med denne. Åkte runt med gamle volvon på diverse avskilda gräsplättar i nattens mörker.
Det kunde bli en 20-30st på ngr timmar.
jag var väl runt 8-10 år. Även om farsan inte alltid var den laglydiga typen, så var han väl tillräckligt ansvarig att inte låta en 8-10 åring begå brott.
Så mitt jobb var att paralysera kaninerna med en stark ficklampa .. sen "skötte" farsan resten så att säga.
helt olagligt självklart,(ingen licens, inte vår mark, från ett fordon osv) men såhär 20-25 år senare är det preskriberat och jag var inte straffmyndig vid den åldern. :)
Gubben har dessutom gått bort sedan ett par år tillbaka.
"kort" ganska irrelevant introduktion, nu åter till trackern.

Jag hade tänkt behålla den och ge den till mina barn men jag måste göra mig av med saker jag inte använder.
Vapenskåpet är fullt med jaktvapen(lagliga såklart) samt att den stått oanvänd bra länge nu.
Då är det bättre att någon annan får glädje av den.

vad jag förstått så är vissa modeller väldigt eftertraktade?
jag vill minnas att farsan köpte den dyraste modellen som fanns då. Han sa att han även köpte en kraftigare fjäder.(men det är jag osäker på) men en större Hare passerade horden av kaniner, som såg pyttesmå ut i jämförelse, föll på 1 skott, så kanske stämmer ändå.
Farsan nämnde även något om att dessa skulle bli licenspliktiga men det har jag svårt att tro.
Det skulle isåfall vara pga fjädern, får väl sälja den med den kraftigare fjädern som separat "reservdel" i värsta fall.
Att det skulle bero på Kaliber 5.5, är ju bara en skröna som vägrar dö.

Serienumret på min är 304xx .
vad jag googlat mig till var att att 33300 var runt 1989, och en utav de sista som tillverkades runt år 2000 fick sn: 47366
Så jag gissar min är 85-87?

jag har precis idag tagit isär den och gjort en ordentlig vapenvård. Den är väldigt fin fortfarande, har knappt hittat ytrost, om man bortser från träskruvarna(som jag ändå byter)
Finns ett par oskarpa bilder jag tog nu men min är väldigt lik dessa två:
http://airgun.se/wwwsidor/tracker/bilder/image024.jpg

http://airgun.se/wwwsidor/tracker/bilde ... acker2.jpg

om det är skillnad på de två ovan så har min de "räfflorna" i trät som nummer 2 har ovan

Vete katten om det är deluxe modellen eller valnöt. jag har precis oljat in stocken så nu blir det svårt att se innan det torkat.
jag slipade stocken varsamt(kanske lite för varsamt) med 1200 grain sandpapper. men det finns repor på undersidan från när den vilade på den nedvevade rutan vid "jakten" jag beskrev ovan. borde ta lite grövre om jag inte hör protester från experterna.

Kikaren på Trackern är en Fontaine ngt. skräp om ni frågar mig.
men då kostar mina kikare oftast flera ggr mer än vad själva vapnen kostade nya..
så jag är lite petig med just kikare.
Edit: Fontaine Morgan kanske inte var sååå skräp ändå, samma modell verkar ligga på ca 3000:- idag (likvärda värden, inte exakt 1:1 modell) kan tycka det är lite overkill till ett luftgevär. men sån var farsan.

utan bilder är det självklart svårt att ge mig en prisbild, men skulle uppskatta lite vad ni kan berätta om värdet och hur jag ser om det är deluxe modellen.

all input,prisbild, råd osv tas tacksamt emot.
Riggar upp min kamera i helgen när den är monterad och klar.

Return to “Webley & Scott (fjäder) gevär”