Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Här samlar vi inlägg som har direkt anknytning till FWB's fjädervapen.
User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Thu Dec 15, 2011 9:37 pm

Jag satte i den nya fjädern och kolvringen som skall sluta tätt i min FWB300s förut i kväll :D

Satte ihop det och testade:
Crosman premiere

1:a skottet: 235 m/s = 14,1J
2:a skottet: 235 m/s = 14,1J
3:e skottet 211 m/s
4:e skottet 169 m/s
5:e skottet 169 m/s skallrar

Jag hann inte göra mer men det lutar väl åt ett snabbt fjäderbrott.......

Skall riva den och titta så snart jag får tid.

Lite fakta:
Maccari Arctic:
Diameter tråd 2,7 mm
Antal varv 30st

Nya fjädern:
Diameter tråd 3,1 mm
Antal varv 26st

ACHTUNG också :twisted: :ledsen

User avatar
Johnny FX
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 6182
Joined: Fri May 20, 2005 3:38 pm
Location: Stockholm

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Johnny FX » Thu Dec 15, 2011 10:07 pm

Grymt om.det funkar, ek fwb 300 i 16 joule är typ mångas fuktiga dröm.
Crosman M4-177.
FX Typhoon 177, FX Optics 6-18.

User avatar
Erik
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 6649
Joined: Tue Aug 21, 2007 1:57 pm

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Erik » Thu Dec 15, 2011 10:13 pm

......men lite för bra för att vara sant, men jag hoppas fortfarande.
Kämpa på leif!

User avatar
Peter
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 6947
Joined: Sun Aug 12, 2007 12:41 am

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Peter » Thu Dec 15, 2011 10:32 pm

Fattar inte vad det stora är med att få upp dessa i effekt.. e busenkelt om man tänker lite "utanför ramarna" :fniss

16-17 j är inga problem att få ur dom och dessa effekter klarar rekyldämpningen galant :up

John Doe
Posts: 0
Joined: Sat Oct 23, 2004 9:55 am
Location: Ödsmål
Contact:

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by John Doe » Thu Dec 15, 2011 11:14 pm

Imponerande med 14 joule ifrån ett sådant vapen, det kan ju iofs bero på detta att fjädern brast.... :roll:

Det ska bli spännande att följa detta...

:D

User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Thu Dec 15, 2011 11:42 pm

Jag har rivit den och har tagit paus.

Det är inte fjäderbrott och inget konstigt syns inne i den..... funderar på om fjädern kan ha kilat fast sig i cylindern......

Nu skall jag ut och fortsätta :D

User avatar
Martin
Onsala Luftgevärsklubb
Posts: 7531
Joined: Tue Oct 31, 2006 1:22 am
Contact:

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Martin » Fri Dec 16, 2011 12:01 am

Peter wrote:Fattar inte vad det stora är med att få upp dessa i effekt.. e busenkelt om man tänker lite "utanför ramarna" :fniss

16-17 j är inga problem att få ur dom och dessa effekter klarar rekyldämpningen galant :up
Berätta då hur man gör då, nu utan att smeta in en massa fett så den dieslar... :mrgreen:
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

User avatar
harley03
Intresserad
Posts: 112
Joined: Sun Nov 27, 2011 12:46 am

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by harley03 » Fri Dec 16, 2011 12:24 am

Martin wrote:
Peter wrote:Fattar inte vad det stora är med att få upp dessa i effekt.. e busenkelt om man tänker lite "utanför ramarna" :fniss

16-17 j är inga problem att få ur dom och dessa effekter klarar rekyldämpningen galant :up
Berätta då hur man gör då, nu utan att smeta in en massa fett så den dieslar... :mrgreen:
Diana 50 fjäder passar likväl som hw77 fjäder passar, längden måste bara skjusteras.
För max effekt så är nog 4 kantiga fjädrar effektivast ( med bekostnad på livslängden) :yikes

John Doe
Posts: 0
Joined: Sat Oct 23, 2004 9:55 am
Location: Ödsmål
Contact:

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by John Doe » Fri Dec 16, 2011 12:26 am

Allt går ju att bonntrimma.... :roll:

tomten
Intresserad
Posts: 241
Joined: Mon Nov 05, 2007 11:31 pm
Location: Löddeköpinge

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by tomten » Fri Dec 16, 2011 12:56 am

Leif wrote:Jag har rivit den och har tagit paus.

Det är inte fjäderbrott och inget konstigt syns inne i den..... funderar på om fjädern kan ha kilat fast sig i cylindern......

Nu skall jag ut och fortsätta :D
Spännande värre! :D

User avatar
harley03
Intresserad
Posts: 112
Joined: Sun Nov 27, 2011 12:46 am

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by harley03 » Fri Dec 16, 2011 12:59 am

Leif wrote:Jag har rivit den och har tagit paus.

Det är inte fjäderbrott och inget konstigt syns inne i den..... funderar på om fjädern kan ha kilat fast sig i cylindern......

Nu skall jag ut och fortsätta :D
Om du tittar på fjädern så är den rödmärkt i en ände, jag konstaterade att den änden bör vara framåt för den är i "vinkel".

mvh patrick :toast

User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Fri Dec 16, 2011 1:52 am

Nu har jag vridit och vänt på den......min är inte röd i någon ände.

Innan jag rev den så hade jag Maccari Arctic fjäder Maccari pistongdämpare och Maccari Pippackning.

Nu har jag testat med allt original (nya packninga) och med den nya fjädern.....185 m/s med crossman Premiere :ledsen

Jag har testat med original pistongring istället för den tätslutande..... samma resultat :ledsen

Med Meisterkugeln 190 m/s

ur med allt och i med Maccari igen och den tätslutande pistongringen 203 m/s med Meisterkugeln = 11 Joule så som den skall gå med Maccari i.

Någonting verkar helt fel iom. att fjädern twangar något kolosalt när jag har systemet i handen och det gör inte Maccari alls......

Jag får fundera lite på det så kanske det blir en del 2 av det hela.

Jag har testat och Diana 35 fjädern passar fast den är ganska mycket för lång så jag funderar på att kapa den och testa. Enl. Peter skall det göra mycket då han testade i sin gamla 300.

Jag är lite tveksam till höga joultal iom att utrymmet i pistongen är väldigt tajt så det går helt enkelt inte i så grova fjädrar och i kombination med att slaglängden är så kort så borde siffror som 16-17 Joule vara tveksamma.

John Doe
Posts: 0
Joined: Sat Oct 23, 2004 9:55 am
Location: Ödsmål
Contact:

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by John Doe » Fri Dec 16, 2011 9:01 am

Dags o krypa till korset då, Leif och skicka bössan till Peter så att han kan trolla fram sina 16-17 joule ur den lilla äggkoppen till kompressionsutrymme. WD-40 löser det mesta serru....

:mrgreen:

User avatar
Knivsöder
Entusiast
Posts: 310
Joined: Sun Jun 24, 2007 7:07 pm
Location: Soliga Södermalm
Contact:

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Knivsöder » Fri Dec 16, 2011 10:59 am

Superintressant tråd!

Om du lyckas Leif så kommer nog många att göra detsamma. Fråga, när du fick ut 14 joule, var bössan fortfarande semi-rekylfri, dvs var den helt rekylfri för dig som skytt?
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft

User avatar
Martin
Onsala Luftgevärsklubb
Posts: 7531
Joined: Tue Oct 31, 2006 1:22 am
Contact:

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Martin » Fri Dec 16, 2011 11:26 am

Jag skulle vilja se en 300:a som håller för 14-16J i längden, alltså mer än bara några hundra skott. Frågan är om upphak m.m pallar, det är inte gjort för sådana krafter.
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

User avatar
Erik
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 6649
Joined: Tue Aug 21, 2007 1:57 pm

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Erik » Fri Dec 16, 2011 12:44 pm

Precis - men det är kul att Leif testar. Vore kul (om det fungerar), att i 16j trim-läge låsa rekylupptagningen och se vad man får ut då :twisted:

User avatar
snajper
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 5254
Joined: Tue Sep 21, 2010 5:33 pm

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by snajper » Fri Dec 16, 2011 1:22 pm

Ja det var intressant detta, men jag är ju övertygad om att du fixar det Leif eftersom Peter gjorde det, jag å andra sidan nöjer mig med dom 210ms med HN sport i 10,9j vid mynningen :up
Så slipper man ha den på licens och så slipper man onödiga påfrestningar av bössan :)
Men det skall ändå bli intressant att följa :hug
Last edited by snajper on Wed Jan 25, 2012 10:09 am, edited 1 time in total.
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

User avatar
Martin
Onsala Luftgevärsklubb
Posts: 7531
Joined: Tue Oct 31, 2006 1:22 am
Contact:

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Martin » Fri Dec 16, 2011 3:05 pm

Erik wrote:Precis - men det är kul att Leif testar. Vore kul (om det fungerar), att i 16j trim-läge låsa rekylupptagningen och se vad man får ut då :twisted:
Erik, jag syftade iofs på Lokes kommentar högre upp om att det skulle vara så lätt. Jag tror nog att det kan gå att få ut, vill minnas att nån gjort detta, men vad jag vet har ingen lyckats få den att prestera detta under längre tid, hållbart alltså.
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

User avatar
Erik
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 6649
Joined: Tue Aug 21, 2007 1:57 pm

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Erik » Fri Dec 16, 2011 4:28 pm

Det var ganska precis det jag tror med - men man vet aldrig.....

User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Fri Dec 16, 2011 4:38 pm

Det var Peter som fick ut 16J med en begagnad Diana 35 fjäder......

Jag har testat en hel del under dagen och resultatet kommer senare i kväll.

User avatar
Peter
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 6947
Joined: Sun Aug 12, 2007 12:41 am

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Peter » Fri Dec 16, 2011 5:02 pm

Johnny wrote:Dags o krypa till korset då, Leif och skicka bössan till Peter så att han kan trolla fram sina 16-17 joule ur den lilla äggkoppen till kompressionsutrymme. WD-40 löser det mesta serru....

:mrgreen:
Johnny wrote:Allt går ju att bonntrimma.... :roll:

Dummare kommentaren från dej va det längesen jag såg.... :roll:

För det första så går oftast "bonntrimmade" saker bättre just för att optimeringen är gjord just för DIN pryl och inte avsedd att passa i alla av just en modell för som du borde veta vid det här laget så finns det knappt 2 bössor som går identiskt till 110%

och sen så har väl du knappast kunskapen att optimera ett gevär om det inte stannar vid att bara byta ut saker till färdiga kit och knappt det :fniss

Sen kanske du borde ta dej en funderare på vilken typ av kompkammare och transferport en FWB300 har.... kan det kanske finnas vissa likheter mellan denna och en annan ganska känd sidospännare!!? :roll:



Sen är det väl kanske så som vissa andra här har nämnt att avtrycket kanske inte orkar i längden... körde bara ett par hundra skott innan min såldes SOM EN 10j bössa så att ingen får panik nu :fniss

User avatar
Martin
Onsala Luftgevärsklubb
Posts: 7531
Joined: Tue Oct 31, 2006 1:22 am
Contact:

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Martin » Fri Dec 16, 2011 5:08 pm

Peter wrote:Sen är det väl kanske så som vissa andra här har nämnt att avtrycket kanske inte orkar i längden...
Det är just detta jag är rädd för. Upphaket brukar ju pajja även på 7.5J bössor, så blir det för stora krafter är jag rädd för att den inte pallar med den högre påfrestningen. Bössan är inte byggd för detta :(
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Fri Dec 16, 2011 5:12 pm

Nu har jag hållit på en hel del och testat.

Fjädrarna jag har testat idag är:

Maccari E1500 super grade
Diana 35
HW 98 std fjäder
Den tyska 16J fjädern.

Vi börjar med den tyska fjädern. Tråddiameter 3,1mm
Jag hittade lite rött i ena änden så nog är det rätt fjäder.
Jag har vänt den åt bägge hållen och jag har shimsat upp den till max spänning. Jag har använt original pistongring och den nya. Nya originalpackningar och nya Maccaripackningar.
190 m/s med meisterkugeln blir max.

Diana 35 fjäder. Tråddiameter 3.3mm
Kapade den tills längden var den rätta. Den är egentligen för grov för att kunna expandera i pistongen när man spänner den.
Knakar som en stenkross när man spänner.
165 m/s med meisterkugeln

Maccari E1500 supergrade. Tråddiameter 3,1mm
Trång på guiderna så jag får slipavur fjädern en del för att den skall gå på.
Kapar den till lagom längd.
Knakar när man spänner.
185m/s med mesisterkugeln.

HW98 fjäder 7,5 joule
Passar rakt i på med diameter och längd
Smidig att spänna.
187 m/s med meisterkugeln

Maccari Arctic fjäder
201 m/s med meisterkugeln.

Jag har en hel del Maccarifjädrar liggande men det var bara E1500 som gick att modifiera. Jag hade en Diana D35 xl fjäder också men den går inte i alls.

Det som helt klart begränsar är att utrymmet i pisongen är så tajt att grövre fjädrar kilar fast sig. Opimal fjädergrovlek verkar vara 3,1mm.


Skall man ha upp effekten så behövs alltså en hårdare härdad fjäder i den diametern.

User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Fri Dec 16, 2011 5:14 pm

Och sedan kan vi låta bli glirningar och att vara irriterade i denna tråden!!!

OK!

User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Fri Dec 16, 2011 5:17 pm

På samtliga fjädrar har jag haft tunnt med Maccari molly och på pistongen mycket tunnt med eurofett och lite tunn olja.
Vad jag har testat tidigare så är 300an känslig för mycket fett eller klibbigt fett som snabbt tar effekt från den.

User avatar
snajper
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 5254
Joined: Tue Sep 21, 2010 5:33 pm

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by snajper » Fri Dec 16, 2011 5:24 pm

Vilken D35 fjäder var det du testade med?

Den Exportfjädern jag satte i min D35 var 275x22x3,2mm och org som satt i var 250x22x3,2mm
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

User avatar
harley03
Intresserad
Posts: 112
Joined: Sun Nov 27, 2011 12:46 am

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by harley03 » Fri Dec 16, 2011 6:09 pm

Tjena!

Något måste ju ha hänt,eftersom du i första testet kom upp i ca 235mps ( med en ny INTE insliten kolvring) och bara ca 195mps nu med den Tyska 16 joule fjädern !!!!

Frågan är bara vad...

Var köper man en cronograf - hastighetsmätare till rätt pris, så skall jag kolla av vad mina fwb 300s gör med 16 joule fjädern.

Mvh Patrick

User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Fri Dec 16, 2011 6:15 pm

Inget konstigt alls, den dieslade dom 2 första skotten och sedan sjönk den tydligen till den "riktiga" nivån runt 190 m/s

Jag skall kontakta Tyskarna för det här är ju rent "båg"

User avatar
Erik
Airgun Pro (Heavy)
Posts: 6649
Joined: Tue Aug 21, 2007 1:57 pm

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Erik » Fri Dec 16, 2011 7:05 pm

Tester som visar att nå't inte fungerar är minst lika (om inte mer) intressant som tester som visar topresultat :up
Det här gör ju en lite fundersam på vortek överhuvudtaget.....men en gång kanske är ingen gång?

User avatar
Leif
Forum grundare
Posts: 9490
Joined: Mon Oct 25, 2004 9:16 pm
Location: Utanför stan

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Leif » Fri Dec 16, 2011 7:22 pm

Jag har skjutit ca. 20 skott varje gång och pistongen har inte varit ute mer så det har inte varit något mer dieslande. Maccari fjädern och D35 fjädern ökade i stället i hastighet efter några skott så där satte sig nog fjädern riktigt.

Min slutsats är att jag tror på 16-17Joule ur en 300 då någon visar mig det i verkligheten.........

Jag tror att de 11 Joule den ligger på nu är ganska nära optimalt och kanske en 13-14J om maxar med en mer härdad fjäder men sedan kommer nog både risken för skador snabbt både på geväret och fjäder.

Post Reply

Return to “FWB (fjäder) gevär”