Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Här samlar vi inlägg som har direkt anknytning till FWB's fjädervapen.
Tomaz
Airgun Pro (medium)

Re: Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by Tomaz » Sun Feb 05, 2012 6:44 pm

Latest post of the previous page:

Intressant Patrick!
Har du möjlighet att köra med JSB Exact 8,44gr (gärna 4,52 eller 4,53mm) som referensdiabol i kronografen, så vore det kanonbra.... :up
Det är liksom den diabolen som blivit normen för många av oss luftvapenentusiaster.
Du lär dessutom få högre värden än med de där plattnosarna... :D

harley03
Intresserad

Post by harley03 » Sun Feb 05, 2012 6:59 pm

Tomaz wrote:Intressant Patrick!
Har du möjlighet att köra med JSB Exact 8,44gr (gärna 4,52 eller 4,53mm) som referensdiabol i kronografen, så vore det kanonbra.... :up
Det är liksom den diabolen som blivit normen för många av oss luftvapenentusiaster.
Du lär dessutom få högre värden än med de där plattnosarna... :D

Tjena Tomaz!

Att det blev dessa RWS skott beror ju faktiskt på att Leif hade dom när han testade av fjädrarna, så då blev det bara så...jag beställde en stock av dom.
men jag har köpt en stock av JSB EXACT 8,44gr 4,52 ( tror jag att det var) också, så jag skall prova om det skiljer något på dom i hastighet.

Faan vad känsliga Fwb 300s är, jag hade en med en vit-orginal ( alldrig bytt) rätt så platt "stötdämpare" och bytte ut den mot en grön som var mera välvd, då förlorade jag ju ca 5mps i hastighet :yikes
Så den slipades ner direkt :fniss

harley03
Intresserad

Post by harley03 » Sun Feb 05, 2012 7:14 pm

Och JA, jag har redan spånat lite på att svarva av kolvens framände för att få större- mera luft i kammaren, men då måste även kolvlängden svarvas av motsvarande för annars så fungerar inte upphaket( tror jag)...vi får se om jag för ett ryck och exprimenterar lite... :yikes

Jag funderar alltså på att ÖKA slaglängden av kolven i kammaren-cylindern, även kallat STROKNING :shock:
Last edited by harley03 on Mon Feb 06, 2012 12:09 am, edited 1 time in total.

harley03
Intresserad

Post by harley03 » Sun Feb 05, 2012 7:48 pm

47 euro kostar en NY kolv

http://www.waffencenter-gotha.de/shop/S ... :1399.html" onclick="window.open(this.href);return false;

48 euro kostar en NY cylinder

http://www.waffencenter-gotha.de/shop/S ... :1398.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Så det är inte så blodigt dyrt att exprimentera lite, kolla av avståndet till kolvringen, det finns material att svarva bort på ca 3-5mm i framänden och ev i bakänden om det behövs..Utan att flytta kolvringen bakåt.. :yikes

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Tue Feb 07, 2012 1:48 am

Hur tror ni det blir om man sätter dit en st-pipa?
Livet blir roligare efter .32

BILL55

Post by BILL55 » Wed Feb 08, 2012 10:22 pm

Hej har köpt en fjäder till mitt 300s från Hurricane en Maccari.
Mätte den 241mm och satte i den efter ca 75 skott tog jag isär bössa och mätte fjädern igen och den hade då blivit 10mm kortare,har blivit lite ihop tryckt.
Skall det vara så eller.

harley03
Intresserad

Post by harley03 » Wed Feb 08, 2012 11:33 pm

Tjena!
Jo det är fullt normalt att dom flesta om inte alla fjädrar "sätter" sig dvs blir kortare efter en viss tid i "lite" komprimerat läge som dom är även om bössan inte är uppspänd.
Det intressanta är ju funktionen, hastigheten, och precisionen, även efter den första "sättningen" av fjädrarna..
Maccari är nog den bästa "standard" fjädern som man kan köpa i dag som passar i Fwb 300 utan att fjädern behöver kapas osv...
Vill man modda så finns andra alternativ, fast dom är ju relativt färska( lösningarna alltså) så hur resultatet över tid blir, får tiden utvisa !!!!
(jag har försök att påskynda detta genom att låta bössan stå uppspänd)

Läs hela denna tråd så får du dig en uppfattning om både macari och alternativen som finns än så länge.. :toast

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Feb 12, 2012 10:19 am

Jag, funderar lite.....

Harley03, varför skall du kaa i bägge ändar?

Då förstör du ju bägge anläggningsytorna.

Jag brukar kapa ena änden och vända den bakåt där geväret har mest massa och vibrerar minst. Lägger en klick med riktigt klibbi Maccai tar där.

Då är ju framänden som sitter inne i pistongen intakt.

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Feb 12, 2012 11:18 am

-Jonas- wrote:Hur tror ni det blir om man sätter dit en st-pipa?
Jag gissar på att hastigheten ökar något men att precisionen ev blir lidande iom att ST har fullfarts stigning och FWB pipan är optimerad till den låga farten den har i org

Och ang kapning av båda ändar av fjädern gissar jag på att man kan få drygt en extra ring fjädringsväg om man kapar båda ändar, men jag har inte testat hur resultatet blir och jag har faktiskt inte tänkt på det förrän nu när du ställde frågan Leif
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Feb 12, 2012 11:36 am

Jo, men den ringen blir ju på bekostnad av sämre anläggnigsyta. En sida måste man ju offra men inte den andra.

Känner att nu börjar man "våldta" ett av dom bästa vapnen som finns och jag tycker att det är viktigt att poängtera att det som görs nu INTE görs med tanke på precision utan bara på max effekt.

Skall jag vara ärlig så är jag tveksam till att ta ut en eller två joule extra i ett sådant här bra gevär så att det kanske har 15-16 Jole när det finns tex. D54 som ger över 30 Joule utan att man "trimmar sönder det"

Bara några tankar som flög genom mitt huvud.....

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Feb 12, 2012 12:06 pm

Ja det vill nog till att man har ett par FWB i kanonskick man är helt nöjd med för att man ska våga sig på att laborera med ett billigt halvbra objekt man har gett en spottstyver för :?

Kul att någon vågar ge sig på en max-test :D
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

evert
Intresserad

Post by evert » Sun Feb 12, 2012 12:34 pm

Leif wrote:Skall jag vara ärlig så är jag tveksam till att ta ut en eller två joule extra i ett sådant här bra gevär så att det kanske har 15-16 Jole när det finns tex. D54 som ger över 30 Joule utan att man "trimmar sönder det".
:hug :up

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Tuning FWB300s med 16J fjäder och kolvring

Post by ogster » Sun Feb 12, 2012 1:04 pm

Tycker det är intressant ifall man kan klämma ur 16j ur dessa bössor, tyvärr kommer precitionen att bli lidande då stigningen i pipan inte är avsedd för denna effekt.

Men frågan är hur mycket presition man förlorar, kanske är den högre effekten värd att förlora några mm i cc.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Feb 12, 2012 1:50 pm

snajper wrote:Ja det vill nog till att man har ett par FWB i kanonskick man är helt nöjd med för att man ska våga sig på att laborera med ett billigt halvbra objekt man har gett en spottstyver för :?

Kul att någon vågar ge sig på en max-test :D
Jo, det är en sak men jag såg att 2 RT är med i testen och det är nästan hädelse att ens att skruva i en sådan om man inte måste.

Men visst är det kul om man tar en gammal häck och moddar.

Nackdelen kan så sett vara att någon som inte är så insatt i det hela skall göra likadant och sabbar sitt "fina" gevär i onödan.

Fast den risken finns ju oavett vad vi skriver om moddningar på forumet.

harley03
Intresserad

Post by harley03 » Sun Feb 12, 2012 3:22 pm

Tjena Leif!

Jo jag har provat runt alla fjäderlösningar i olika bössor, fast någon åverkan i en RT det blir det inte,,,har ju bara 2 st än så länge :tease var faktiskt mest intresserad av att kolla om det var någon skillnad av pipan i RT mot vanliga, dvs om RT gick fortare, men det gör den inte.
Du det är samma bössa RT som alla andra i mekanismen ju, och dom mår bara bra med lite kärlek och smörja på rätt ställe ju...
Så ni som har någon modell av RT höger som jag INTE har,, hör av er så kan vi diskutera priset för ett ägarbyte banana
Nu menar jag Leifs gammla Rt, den modellen har jag inte än...
Nu så blir det garaget sedan verkstaden för moddning av en Fwb 300s junior till max....transferportning, ev avsvarvning av kolven och ox fjäder kapad i båda ändarna.
Junioren är egentligen lite för fin för att kapa av kolven (kompressionskolven ), men det finns ju nya kolvar att köpa..så allt går att återställa om man har intresse av detta.
Pipan på Junioren är ju lite kortare så det skall bli intressant att se om detta påverkar hastigheten något..
Mitt intresse är att se hur fort man kan få dom att gå i cronon, precisionen är sekundärt för mig men det kan säker andra konstatera som är bättre skyttar än mig.

Mvh Patrick :neard

harley03
Intresserad

Post by harley03 » Sun Feb 12, 2012 5:18 pm

Transferhålet moddat till ca 4,55mm och fasat inuti för bästa flöde, jag kunde inte besluta mig att svarva av toppen på kolven,,,bössan har ju aldrig vart isär och spår efter svarvningen i mitten på kolvringen :mrgreen: Jo så lite är den skjuten med så det får bli en NY kolv som svarvas av på toppen...misslyckas man så är det ju bara att slänga skiten..

Jag har tagit en del foto på arbetet med moddningen av transferhålet, skall se om jag lyckas att få in några foton i kväll...

Annars behöver jag lite vägledning av er datakunniga :up

Nu blir det att kapa fjädern i båda ändarna för lång,,så att man kan mäta ut exakt rätt maxlängd och sedan kapa den igen,, dvs bössan kommer att åka isär ett antal gånger :yikes men som en gammal man sa: Det syns inte sedan,, bara resultatet syns...

Mvh Patrick :toast

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Sun Feb 12, 2012 5:45 pm

harley03 wrote:

Jag har tagit en del foto på arbetet med moddningen av transferhålet, skall se om jag lyckas att få in några foton i kväll...
Ser fram emot detta :up

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Feb 12, 2012 6:20 pm

Det skall bli intressant och se hur 4,55 modden blir!

Här har du en utförlig beskribvning på hur man lägger upp bilder
http://airgun.se/air/viewtopic.php?f=25&t=19543" onclick="window.open(this.href);return false;
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

harley03
Intresserad

Post by harley03 » Sun Feb 12, 2012 6:52 pm

http://s1149.photobucket.com/albums/o59 ... 1QQtppZZ20" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla om detta fungerar, det blev lite mera foton än bara transferhålet,,Det bjuder jag på :toast

Hör av er om ni inte kommer in på skiten..

Ps: Jag är ingen fotograf eller utger mig för att vara det...

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Sun Feb 12, 2012 6:58 pm

Ser ju bra ut.

OT:
Jag kräver en ny tråd angående Black Pearl med massa bilder och info bounce

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Feb 12, 2012 7:24 pm

harley03 wrote: Image

Image

Image

Image

Image

Kolla om detta fungerar, det blev lite mera foton än bara transferhålet,,Det bjuder jag på :toast

Hör av er om ni inte kommer in på skiten..

Ps: Jag är ingen fotograf eller utger mig för att vara det...
Jag hjälper dig lite med bilderna om det är ok :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Feb 12, 2012 7:43 pm

Jättekul att se!

Har du klocat dn före och efter?

Att du tar en ny Kolv och svarvar hedrar dig mycket! Respekt!!!

Följer det med stort intresse!

Fantastisk verkstad med innehåll. Du har en hel del riktigt fina grejor!

harley03
Intresserad

Post by harley03 » Sun Feb 12, 2012 8:08 pm

Tack sniper :tack

Det hade jag aldrig fixat själv första gången..

Ang förstoring av transferhålet, skit i detta för det gjorde faktisk inget mätbart resultat,,Risken är för stor att kulan kan komma in i kammaren istället
Men fasningen inuti gjorde gott....

26 aktiva varv är det på fjädern, kan gå med 26,5 aktiva varv också,, men jag har fasat båda ändar redigt.

Junioren är inte lika snabb som Rt,,,jo jag har samma fjäder i den RT från Tyskland. :yikes fast där är den bara kapad i en ände...och det är den som var fasad "orginal" i cylindern tror jag, för det såg så profsigt ut och bössan hade nog inte vart isär någon gång såg det ut som...

Men Tomaz gammla RT är återställd :mrgreen:

I detta fall så har ju längden betydelse :yikes för Junioren är mätbart slöare...

Jag har inte skjutit tillräckligt i cronon för att få fram något tillförlitligt ännu med Junioren...måste ha tag i lampor till cronon för 2st byggstrålkastare upp i taket är ingen höjdare,,kastrullhäxans blommor som hon vinterförvarar i garaget blev lite lätt brända :yikes
men jag friserade dom med plåtsaxen oops

Ska bli intressant vad ni andra kommer fram till med denna fjäder för den är bra mycket kraftigare..

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Feb 12, 2012 8:34 pm

ja jag märkte att fasning gjorde runt 3% på toppfarten på min D35b och Gamo300 så jag tänker fasa D27 an när jag får tag på fjäder till den ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

pentti50
Intresserad

Post by pentti50 » Mon Feb 13, 2012 11:34 am

Peter wrote:Fattar inte vad det stora är med att få upp dessa i effekt.. e busenkelt om man tänker lite "utanför ramarna" :fniss

16-17 j är inga problem att få ur dom och dessa effekter klarar rekyldämpningen galant :up

jag förstår inte varför man ska tala i gåtor :roll: .trodde ett forum var till för att dela men sig om sina kunskaper :roll:

Mvh Pentti
Hw35. walter55 . Fwb300s. Cyclone. G-sor HW 97. Cutlas. zoraki. 2ar 1000. hatsan135

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Mon Feb 13, 2012 7:54 pm

pentti50 wrote:
Peter wrote:Fattar inte vad det stora är med att få upp dessa i effekt.. e busenkelt om man tänker lite "utanför ramarna" :fniss

16-17 j är inga problem att få ur dom och dessa effekter klarar rekyldämpningen galant :up

jag förstår inte varför man ska tala i gåtor :roll: .trodde ett forum var till för att dela men sig om sina kunskaper :roll:

Mvh Pentti
Trodde jag med men eftersom ingen verkar tro på denna "bedriften" så är det heller inte speciellt kul att skriva om det IGEN.

JAG vet att det går att plocka ur 16-17j ur en fwb300 och det kanske jag bevisar en gång till om jag ramlar över en billig bössa igen... men tills dess så räcker det gott och väl för mej själv att JAG vet att det är möjligt och dessutom så är det inte ens speciellt svårt.... bara man tänker lite utanför ramarna som sagt :fniss

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Feb 13, 2012 8:06 pm

Kan du inte fixa en fjäder och guider likadana som du använde sist så kan någon annan som ha ett gevär testa det så slipper du köpa ett gevär :D

Jag kan tänka mig att betala en fjäder för att se om det verkligen går att få ut den effekten :up

Det är bara ett förslag :hug

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Mon Feb 13, 2012 8:48 pm

Leif wrote:Kan du inte fixa en fjäder och guider likadana som du använde sist så kan någon annan som ha ett gevär testa det så slipper du köpa ett gevär :D

Jag kan tänka mig att betala en fjäder för att se om det verkligen går att få ut den effekten :up

Det är bara ett förslag :hug

Tillverkar inte prylar till folk längre.... för det är nog det mest otacksamma jag gjort i hela mitt liv. folk kunde tänka sej att betala för materialet men knappt för arbetet och många hade som krav att jag skulle visa kvitto på materialkostnaden :wall

en komplett tuning med nya delar , packningar ,fjäder, fett, råmaterial att tillverka guider med mera, och oftast fick jag åka och hämta ut bössan på posten (bensinpengar) och åka och lämna den på posten (bensinpengar igen) och så stod jag för returfrakten och för allt detta så fick folk betala 700-1000kr beroende på hur dyra delarna var till just den specifika bössan.

och sen kostar det ström när man står och svarvar,slipar och borrar eller vad man nu gör... nya borr, smärgelduk, slipstift, svarvstål med mera är sånt som folk inte heller tänker på.....

Och detta hade folk mage att klaga på att det var snålt och för dyrt :sick :sick :sick

Tänker iof fortsätta att tuna bössor men BARA till mej SJÄLV och möjligtvis om farsan köper sej en bössa igen :cheers

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon Feb 13, 2012 9:04 pm

Nu är det ju inte det som det handlar om utan att du påstar en sak som du inte vill/kan bevisa och det har ju inget med att tuna för andra :D

Då är det väldigt svårt att hävda att man har uppnått något om man inte vill upprepa det igen även om andra betalar delarna.

I så fall kan man ju säga att jag har fått upp en D52:a i 42 Joule

En HW50:a i 25 Joule

Min Skoda gör 300 km/timmen

så är den bistra verkligheten

:hug :cheers

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Mon Feb 13, 2012 9:15 pm

Leif wrote:Nu är det ju inte det som det handlar om utan att du påstar en sak som du inte vill/kan bevisa och det har ju inget med att tuna för andra :D

Då är det väldigt svårt att hävda att man har uppnått något om man inte vill upprepa det igen även om andra betalar delarna.

I så fall kan man ju säga att jag har fått upp en D52:a i 42 Joule

En HW50:a i 25 Joule

Min Skoda gör 300 km/timmen

så är den bistra verkligheten

:hug :cheers
:doffe :doffe :doffe :doffe

skiter väl i vad ni andra tror, men visst kan jag bevisa det nån gång... men tänker INTE tuna nån av era bössor för att bevisa detta :doffe :doffe :doffe

och sen skiter jag egentligen om ni tror mej eller ej... sover lika gott om natten oavsett :fniss

men kan ge dej en hint: annan gummibuffert, tyken fjäder, INTE fwb original pippackning och INTE nån äcklig smörja från james och så är du på god väg redan där ;)

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Mon Feb 13, 2012 9:51 pm

kanske även skall tillägga att det räknas som FUSK om man låser rekyldämpningen :mrgreen:

Post Reply

Return to “FWB (fjäder) gevär”