FWB 300S möjligt problem med rekylsläden

Här samlar vi inlägg som har direkt anknytning till FWB's fjädervapen.
Post Reply
Brasshunter
Nyfiken

FWB 300S möjligt problem med rekylsläden

Post by Brasshunter » Wed Jan 29, 2014 10:18 am

Jag hittade en gammal FWB 300s i vänsterutförande som passade mig. Den är lite skabbig så den måste därför bli föremål för renovering. Precisionen är det inget fel på, men det kan möjligen vara nåt vaj på rekylupptagningsmekanismen.

Jag har inte ännu satt mig in i exakt hur mekanismen fungerar och har inte skjutit FWB 300:or tidigare, så jag tänkte försöka beskriva det som jag upplever som ett möjligt problem. Förhoppningsvis kan någon tala om om det verkligen är ett problem och i så fall vad det består i.

När man spänner upp bössan dras hela mekanismen bakåt (ca 5 mm) bildas ett glapp i stocken framför pipmuttern. När skottet går så rör sig mekanismen i stocken och det är detta som jag antar är en rekylreducerande mekanism.

I denna bössa stannar mekanismen i ett bakre läge efter skottet. Men om man tippar pipan framåt (t ex i samband med att man laddar om) så glider mekanismen framåt i stocken, med ett svagt "glock" och låser i främre läget (man känner rörelsen i stocken).

Jag blev lite brydd så jag plockade ur mekanismen och såg att trät nötts och flisats i stockens främre del.

Ska det va på detta viset? Borde mekanismen möjligen returnera hela vägen fram vid avfyrning och låsa där, för att sedan dras tillbaka när man spänner upp?

:help

PLUTTE
Entusiast

Re: FWB 300S möjligt problem med rekylsläden

Post by PLUTTE » Wed Jan 29, 2014 12:11 pm

Jag hade samma sak på min också men det ska tydligen vara så var det någon som sa
Ruger 10/22 ,crosman 2240
Zoli cal 12,Stoeger x20.HW 30

Brasshunter
Nyfiken

Post by Brasshunter » Wed Jan 29, 2014 1:55 pm

Jo jag såg din tråd, men var inte säker på om ditt och mitt problem var detsamma utifrån beskrivningen.

Jag kan tänka mig att det kan vara rimligt att släden skall kunna röra sig, även efter skottet har gått.

Även om det känns lite skumt i när man är ovan med systemet, så låser den ju i främre läget när man tiltar bössan och därmed är det ju inga problem t ex med att spänna upp eller ladda.

Men det där med uppflisat trä i främre delen av urfräsningen har jag svårt att se som normalt. Jag ska försöka kolla mer noggrant vilken del det är som har orsakat nötningen och ev. ta ur lite i stocken med Dremeln.

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Wed Jan 29, 2014 2:47 pm

Brasshunter wrote:....
Men det där med uppflisat trä i främre delen av urfräsningen har jag svårt att se som normalt. Jag ska försöka kolla mer noggrant vilken del det är som har orsakat nötningen och ev. ta ur lite i stocken med Dremeln.
Hej

Har du bilder på det?
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Brasshunter
Nyfiken

Post by Brasshunter » Wed Jan 29, 2014 8:17 pm

Det skulle jag kunna fixa, men detta forum verkar (vad jag kan förstå) förutsätta att man har någon slags picasa-variant för att ladda upp bilder på webben för att sen länka till dom. Men nåt sånt har inte jag.

Too old school... ;)

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Wed Jan 29, 2014 8:41 pm

Nej behövs inte. Kör med photobucket.com, postimage.org eller liknande. Fungerar hur bra som helst.
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Brasshunter
Nyfiken

Post by Brasshunter » Wed Jan 29, 2014 9:13 pm

Nu har jag skruvat isär och det mest sannolika anledningen till nötningen är att åtminstone den främre stockbulten har varit glapp någon gång under bössans liv.

Detta har gjort att fästöglan till fjädern som sitter i framkant under pipmuttern (#1700.019.3 i sprängskissen) har nött den främre delen av av den träklack som mekanismen vilar på i stocken.

Sannolikt har man väl upptäckt detta när bössan börjat sprida och skruvat åt stockbulten.

Ingen fara på taket alltså och falsklarm på rekylsläden.

Dioptern glappade när jag fick bössan så jag sköt in sittande med stöd under armbågen idag.

Slutsatsen är att det är små steg i inställningen på dioptern och att det iaf inte är några problem med precisionen (i bössan) 8-)

Jag har aldrig fipplat med fotohinkar heller, men får kanske ändra mig i framtiden.

Post Reply

Return to “FWB (fjäder) gevär”