Va gör DU!...?

Inlägg om allt man kan tänka sig som inte har med vapen att göra.
Inga politiska, samhälls eller religösa trådar.
Leif
Forum grundare

Re: Va gör DU!...?

Post by Leif » Wed Sep 28, 2016 10:38 am

Latest post of the previous page:

Martin wrote:
tankryttarn wrote:ja har just pillat ihop min fx cutlas efter en ganska djup operation med byte av dom flesta o-ringarna.
Har exakt samma operation att göra på min Cyclone. Siste den var framme ut vapenskåpet var BR tävling i Laxå 2012...då upptäckte jag att den läckte vid fartomställaren....inte kommit mig för att fixa den... :oops:
Man måste ju ha lite projekt liggande för "regniga dagar" :up

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Fri Sep 30, 2016 10:07 am

Leif wrote:
Martin wrote:
tankryttarn wrote:ja har just pillat ihop min fx cutlas efter en ganska djup operation med byte av dom flesta o-ringarna.
Har exakt samma operation att göra på min Cyclone. Siste den var framme ut vapenskåpet var BR tävling i Laxå 2012...då upptäckte jag att den läckte vid fartomställaren....inte kommit mig för att fixa den... :oops:
Man måste ju ha lite projekt liggande för "regniga dagar" :up
Är ju normalt sett inte ett problem i Göteborg, men vi har haft otroligt fint väder i höst! :)

Martin - som ligger hemma med ryggskott...
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Oct 01, 2016 9:54 pm

Martin wrote:
har glömt att rapportera om hur det gick med manometern, lyckligtvis så gick det att limma den! hade en skvätt med 2komps lim hemma så ja vispa upp och hade tungan rätt i munnen och fick de på plats igen! så himla "gött"
skruva ihop bössan och tanka i 130-140bar för att höra ett svagt pysande! men för i h....e! fortsatte med felsökningen. doppa lufttuben i vatten och den va helt tät men av en slump så kollade ja in där man gängar in tuben mot blocket och längst där inne satt en liten o-ring som ja helt har missat! kan säga att den va så hård så ja fick trycka av den med oringsverktyget, de knäppte till och släppte små bitar av den. sen montera ja i en ny och bössan är tät som bara den! slutet gott allting gott.
ska va ärlig och säga att ja inte mekat så mycket med mina fx bössor!! ja har mest mekat mina kina puffar(qb78/79, bam 50 och dom turkiska hatsan at44orna)
är så skönt att ha lite puts på bössorna igen och veta att dom är tankade och klara när man blir sugen att panga loss :-)
man kan inte leva utan luft!

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Oct 02, 2016 2:48 am

Härligt att du fick i ordning på den :D

Nu får du allt ut och lufta den lite också :D

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Mon Oct 24, 2016 11:12 pm

Sitter i mitt eget kök i mitt eget hus. Känns bra! :D

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Nov 04, 2016 4:43 am

Jaha, underhåll och renovering av hus resten av livet :D

Grattis! speciellt med att äga sitt boende :D

zpiff
Airgun Pro (light)

Post by zpiff » Sat Nov 05, 2016 10:03 am

Hade planerat in lite vandring, buschcraft, grillning och kanske testa nya pilbågen tillsammans med vänner i eftermiddag, nu har det snöat lite och frusit på. Så det blir nog lite vandring, buschcraft och grillning, kanske test av nya pilbågen, men i extra ylletröja och långkallingar...
- Crypst corripit -

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Sat Nov 05, 2016 8:46 pm

Har uppgraderat till lite bättre sikten och nu sitter jag och funderar på vilken bössa som ska ha vilket sikte, blev även en hög med sikten över så dom blir väl att sälja för mer bössor har jag inte plats för.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Nov 09, 2016 1:52 am

Konstigt nog är det "enklare" att köpa än att sälja.....

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Nov 09, 2016 1:59 am

Idag åkte 427 big block motorn ut ur bilen efter 7 månader.

I skall en 461a med ett gäng hästkrafter till :D

Bilden utan ventilkåpor är nya motorn som skall i.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Wed Nov 09, 2016 4:41 am

Ser riktigt bra ut !

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Wed Nov 09, 2016 9:15 am

Du verkar ha ett riktigt juste garage! :yikes :up

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Nov 09, 2016 12:27 pm

Martin wrote:Du verkar ha ett riktigt juste garage! :yikes :up
Skall inte klaga :D

Tyvärr för lågt för att ha billyft men annars så finns det mesta

Don Tomaso
Intresserad

Post by Don Tomaso » Thu Nov 10, 2016 8:30 am

Den motorn ser riktigt trevlig ut.
Själv har jag sålt 68:a Corvetten och köpt den här istället:1949 Buick Roadmaster Sedanet med rak8.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Air Arms S410-SL Xtra .177
FX Royale 200 .22
HW 77K .22 Vortec
CZ 455 .22LR
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Nov 10, 2016 8:07 pm

Härlig bil med sköna former :D

Gissar att motorn knappt hörs på tomgång :D

Jepp, den motorn jag har köpt är bra preppad så det kommer att öka mina kostnader för däck ganska mycket misstänker jag :D

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sun Dec 04, 2016 6:11 pm

just nu sitter ja och funderar på att lägga in en beställning på någon blånerings-vätska! har aldrig blånerat något innan, vill att de ska vara en simpel grej. måste läsa in mig i ämnet. vill göra snyggt på en gång! någon som har bra tipps?

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Mon Dec 05, 2016 12:02 am

Hej

Jorå föff fan jag har blånerat en del vapenprylar o jag märkte hur satans svårt det är att komma rätt i nyans. Äre bara lite repor o skit som ska fixas till ? Själv körde jag med de här olika varianterna.
DSC_0249.jpg

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Mon Dec 05, 2016 5:50 pm

dumt av mig! skulle ju berättat så klart att de va en hel pipa som ska upp i svarven och poleras av och ny blåneras.
har inte hunnit läst något mer i ämnet än... men tänkte fräsa iväg en beställning till Tobbe på hurricane va de lider.

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Mon Dec 05, 2016 8:47 pm

Dumt ? Du är ju en finurlig kille,du hittar ju på en massa balla grejer. Vad jag förstår så är det svårt att få till den där riktigt djupa svarta o vackra FX blåneringen,i alla fall var det så för mej. FX är ju ett föredöme när det gäller blånering, du kanske skulle ringa Fredrik å fråga hur deras process går till,annars tycker jag Hatsans vapen har fin och hållbar blånering, men dit kan det ju bli svårt o ringa å snacka,kanske inte ens går att ringa o snacka med Turkiet längre eftersom dom håller på å avveckla yttrandefriheten i det landet.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Thu Dec 08, 2016 7:33 pm

Är väl en massa tokfarliga kemikalier å ångor man får hållas med om man ska blånera som dom stora grabbarna.

Galfa i Askersund gör riktigt schyssta ytskickt på pipor ;)

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Fri Dec 09, 2016 1:02 am

Jovars det stank förjävligt när jag blånerade med de däringa prepparatena,kände mej extra konstig i skallen efteråt så det var nog inte så hälsosamt att andas in.

I dag var planerna att göra rent filtret till spisfläkten men det gick inte. I filtret satt den värsta fettansamling som jag någonsin sett,de var så mycket fett inbakat så till och med Sune Mangs skulle legat i lä med sina 140kg. Sune är ju död nu men vi som är äldre minns ju den sjungande polisen i TV serien Söderkåkar.

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Fri Dec 09, 2016 9:03 am

Skogshuggarn wrote: I dag var planerna att göra rent filtret till spisfläkten men det gick inte. I filtret satt den värsta fettansamling som jag någonsin sett,de var så mycket fett inbakat så till och med Sune Mangs skulle legat i lä med sina 140kg.
Steker du i frityrolja!? :yikes :yeah

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Fri Dec 09, 2016 9:43 am

Martin wrote:
Skogshuggarn wrote: I dag var planerna att göra rent filtret till spisfläkten men det gick inte. I filtret satt den värsta fettansamling som jag någonsin sett,de var så mycket fett inbakat så till och med Sune Mangs skulle legat i lä med sina 140kg.

Ja det gör väl alla

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Fri Dec 09, 2016 8:11 pm

ogster wrote:Är väl en massa tokfarliga kemikalier å ångor man får hållas med om man ska blånera som dom stora grabbarna.

Galfa i Askersund gör riktigt schyssta ytskickt på pipor ;)
ja just!! kanske skulle kolla om micke eller om du kanske har lust att kolla med dom om galfa har lust att mickla till pipan! de blir för jäkla snyggt. pipan är till en t-12a. ganska rolig bössa faktiskt! är en kille som byggt den innan dom fanns i 6.35mm.
håller på att fixar till den, men den är i ganska uselt skick tyvärr... är likadant med brechen en sån skulle man ha med. magasinet är en uppborrad historia med, men de kanske man kan köpa ett nytt i 6.35mm??
de va länge sen ja hade sån här lust att meka luftbössa. har vart ett tragiskt och jobbigt år :cry:

uno
Hängiven

Post by uno » Fri Dec 09, 2016 9:22 pm

vem var det som skall blånera med den skitblåneringen?ja vet va som funkar om någon vill ha råd.

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Sun Dec 11, 2016 8:24 pm

Martin wrote:
Nja,det enda som jag stekt på senare tid ä 25 kg malet hjortkött från kalv å så några enstaka korvar så det ä ett mindre mysterium vart Farao den däringa isterproppen kommer i från. Vi hadde en diskussion om fettansamlingen å kom fram till att det måste vara fettångor från potatisgratäng å pizza.
Trots att jag testade med värsta verkstads-bilavfettning och diskmedel så gick det inte att få fettet att lösa upp sej. Man ju undra hur det ser ut inne i kroppen på en själv för dä ä ju samma fett som man äter och som sitter i filtret. inte undra på att Svenskar dör i åkommor som plackbildning dvs åderförfettning mm när man ser vad som händer med fett som ansamlar sej så blir en ju mörkrädd :shock: .

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu Dec 15, 2016 2:53 pm

ogster wrote:
Martin wrote:

Ja det gör väl alla
Det finns olika sorters oljor ;) ...frityroljan de har i grillbarer t.ex är väl kanske inte den bästa direkt...jo jag har jobbat i grill...
Last edited by Martin on Tue Dec 27, 2016 8:09 am, edited 1 time in total.

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Sun Dec 25, 2016 3:17 am

[/quote]
...jo jag har jobbar i grill...[/quote]

Martin vilket gör du nu då,har eller jobbar :roll:

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sun Dec 25, 2016 7:17 pm

uno wrote:vem var det som skall blånera med den skitblåneringen?ja vet va som funkar om någon vill ha råd.
råd mottages tacksamt! har inte kommit till skott än! beställde en ny ventil till bössan som kom nu innan jul. så för väll bli att snickra vidare på bössan efter festligheterna

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Tue Dec 27, 2016 8:10 am

Skogshuggarn wrote:
Martin - den vise wrote:...jo jag har jobbar i grill...
Martin vilket gör du nu då,har eller jobbar :roll:
Tjôta...skulle ha varit "har jobbat" ;)

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Dec 31, 2016 12:23 pm

ska snart sätta fart att fixa förrätt till nyårsfirandet ikväll... önskar att de inte skulle blåsa så förbenat ute! är sugen på att skjuta några serier med några av bössorna! är ju lite sport att skjuta när de blåser men ja vill har fint väder och mysigt väder med kaffe!

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA! hoppas alla får ett underbart nytt år med mycket skytte i alla former!

Post Reply

Return to “Off topic Forum”