kolla detta import från kina

Allt som är runt om skyttet men som inte är vapen, riktmedel eller ammo.
Post Reply
uno
Hängiven

kolla detta import från kina

Post by uno » Fri Nov 08, 2013 5:43 pm

varför betala mer för samma vara i Sverige ,när man kan köpa exact samma produkt för en tredjedel av priset genom köp på nätet?????,två stycken fästen för bipod utg leapers,det ena köpt i Sverige 145kronor +frakt,det andra 54kronor med frakt,identiskt lika,inte konstigt när båda är gjorda i kina ,men handlare och grossister lägger på rejält på priset i Sverige,kolla bild, ja har tagit dom så kanske inte så bra men ingen skillnad på fästena,har själv ingen hum om vilket ja köpte i Sverige o vece versa.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Knutten

Re: kolla detta import från kina

Post by Knutten » Fri Nov 08, 2013 8:13 pm

Helt ärligt vad tror du själv den du importerat nått som gått rakt igenom tullen inte betalat några avgifter för den = svart

om en handlare köper nått måste dom betala moms tull + frakt ifrån tullen vilket gör att priset stiger

om vi vill bo i ett land som har fri sjukvård och allt annat vi har här så bör man väll tänka lite längre än vad du gör

jag kan tala om för dig vilken som är kina importen det är den till höger det ser man på det dåliga maskinarbetet

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Fri Nov 08, 2013 8:36 pm

Tyvärr är mycket av det som säljs på på nätet från Kinesiska företag typ DX många på Ebay och Tradera sällan original, tex Tasco Bushnell Leupold och Leapers kopior för 500kr rent skräp, dom kikarsikte som säljs nu på Tradera under namnet Nya! Leapers USA för 595kr är ren skit! Helt värdelösa kopior med urusla linser, torn och rattar som lossnar, o-täta utan gas så dom blir mjölkiga på några månader, man har ju fått lära sig av misstagen ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

uno
Hängiven

Post by uno » Fri Nov 08, 2013 8:56 pm

har råkat ut för dåliga kikarsikten och vapendelar köpt på hemmaplan delarna tillverkade i usa ,detta är långt innan internet fanns ,så allt dom gör i usa är inte högsta kvalite,precis som landet själv är ju lite ruttet,trots det gillar ja i stort deras land men är ju uppväxt på 50talet=indoktrinerad. :up

uno
Hängiven

Post by uno » Fri Nov 08, 2013 9:20 pm

Knutten wrote:Helt ärligt vad tror du själv den du importerat nått som gått rakt igenom tullen inte betalat några avgifter för den = svart

om en handlare köper nått måste dom betala moms tull + frakt ifrån tullen vilket gör att priset stiger

om vi vill bo i ett land som har fri sjukvård och allt annat vi har här så bör man väll tänka lite längre än vad du gör

jag kan tala om för dig vilken som är kina importen det är den till höger det ser man på det dåliga maskinarbetet
ledsen kompis .kollade på min fx typhoon fästet där är köpt av Tobbe,ser likadant ut som det jag fotat,alltså sämre barbetat än det till vänster som ja köpt från kina,det enda fästet ja köpt därifrån,men tre av Tobbe inklusive utg bipod.

Knutten

Post by Knutten » Sat Nov 09, 2013 3:25 pm

uno wrote:
Knutten wrote:Helt ärligt vad tror du själv den du importerat nått som gått rakt igenom tullen inte betalat några avgifter för den = svart

ledsen kompis .kollade på min fx typhoon fästet där är köpt av Tobbe,ser likadant ut som det jag fotat,alltså sämre barbetat än det till vänster som ja köpt från kina,det enda fästet ja köpt därifrån,men tre av Tobbe inklusive utg bipod.
Köp ditt nästa gevär ifrån kina då oxå
tror säkert Tobbe tycker ditt inlägg är jätte kul att läsa när han inte kan konkurrera med kina skräp

uno
Hängiven

Post by uno » Sat Nov 09, 2013 4:42 pm

Knutten wrote:
uno wrote:

Köp ditt nästa gevär ifrån kina då oxå
tror säkert Tobbe tycker ditt inlägg är jätte kul att läsa när han inte kan konkurrera med kina skräp
ger blanka fan i var du handlar ,köp dina saker var du vill för mig,ja kan skilja på skit och bra saker,särskilt i detta fall där just den produkten enbart görs i kina ,beställt av en firma som finns i usa,kan man köpa direkt från mer eller mindre tillverkaren då slipper man mellanhänder som ökar på priset,men du gillar väl och gynna alla mellanhänder mm,skiter ja i kör med det då. :down

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Nov 09, 2013 5:37 pm

självklart ska vi gynna våra svenska handlare!! men inte när dom tar 2ggr eller 3ggr så mycket som samma grej kostar från utlandet!! kolla bara på arms.bg kolla hatsans bössor... ett väldans bra exempel... alltså när ska handlarna vakna upp? snart får dom bomma igen sina butiker... det som fortfarande håller dom flytande är nog den äldre generationen som inte grejar att ta hem från utlandet via datorer... eller dom som inte är så insatta i världshandel (som jag)

alla vet var problemet ligger, men man är ju sig själv närmast!! alltså ja vill inte betala dubbelt eller mer för en sak om ja kan få det billigare! eller är ja skitdum nu?? alla jagar priser!! tänk förr när man fick sitta och ringa runt och fråga vad en sak kosta, det va ett satans jobb!! kan tänka mej att de va guld-dagar för svensk handel! men idag så är det några knapptryck bort och den handlaren som har högst pris har mest spindelnät på sina produkter!

tex. ja kolla efter en crosman 2240 den kostar typ ca:1200:- på dyraste stället i Sverige + frakt, och billigaste 890:- och arms.bg tar 534,23:- för den :shock: :shock: även om den fastnar i tullen så man får betala tull och man får betala frakt så lär den va billigast att ta den därifrån.... och ja den är ok att ta hem till Sverige, 140mps gör den från arms :)

bara lite funderingar om detta :toast
man kan inte leva utan luft!

grym
Hängiven

Post by grym » Sat Nov 09, 2013 6:35 pm

skäms för siffran på mina inköpa via ebay :oops:
det är måånga prylar som jag köpt där
oftast udda saker eller elektronik i icke konsumentklass

men som sagts, ska man köpa från handlare i sverige så tillkommer det svensk frak= skitdyr, men inte handlarnas fel
moms och en hope skatter i arbetsgivaravgifter och liknande
inget kul alls
att en del tar lite för mycket i vinst är en sak som jag inte gillar

någogon gång i framtiden måste vi i sverige som helhet bestämma oss hur det ska vara, antingen så ska det inte gå att föra in saker utan att betala moms och liknande om man tar från utlandet, eller måste våra skatter sänkas till konkurenskraftigaa nivåer

om prylarna, mekaniska saker är sällan bra om dom är piratkopior, ex knivar fästen o.s.v
man får göra sin egen bedömning om man tror en tredjedel av kvaliten räcker

Knutten

Post by Knutten » Sat Nov 09, 2013 8:53 pm

Ha ha jag bara driver med er jag bryr mig väll inte vart ni köper era prylar

men nu har ni ju skrivit lite grann i alla fall :fniss

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Sat Nov 09, 2013 9:37 pm

Ja du Knutten gör du verkligen det? det verka som du fick den åsikten först efter att det tillkom andra som tycker som uno. Blir irriterad när du nämner sjukvård,den står inte och faller med några kinasikten. Jag antar att du varit i utlandet någon gång, och hoppas att du då går förbi taxfree för cigg och sprit. Men du kanske är så helylle så du inte använder dig av sådant, annars finns det massor av folk gör det, och det om något förlorar svenska staten på. :down

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Nov 10, 2013 12:04 pm

grym wrote:...........
man får göra sin egen bedömning om man tror en tredjedel av kvaliten räcker
Ja det är så sant som det är sagt!

Mycket av elektroniken kommer från Kina och det mesta tillverkas med olika kvalitetsnivå, företagen som tillverkar bra grejer säljer ändå dom sämre på hemmamarknaden, telefoner multimedia prylar osv och beställer man lågpris produkter direkt från Kina då får man ofta den lägre kvaliteten men köper man av tillverkaren kan man välja vilken kvalitet man vill ha, köper man från Svenska märkeshandlare får man oftast den högsta kvaliteten om handlaren är reko men i vissa fall kan det även där vara det billigare sortimentet.

Som du säger måste handlaren/importören betala moms 25% och tull upp till 20% på allt, jag som datahandlare beställer elektronik och vill helst ha högsta kvalitet med lång livslängd inte skräp för annars får man det tillbaka igen och det tjänar man inte på i längden, det finns kunder som bara köper bra kvalitet men även de som vill betala mindre, så har det alltid varit och då informerar jag dem om skillnaden och att en billig del kan behöva bytas ut efter kanske bara några månader.

Tex en laptop för 3295kr är full med dåliga komponenter inte bara trött processor och hd och kommer med all sannolikhet att dö inom 1-2år max medan en för 6595kr kommer att fungera i minst 10år och inte tära på användarens nerver, man irriterar sig hela tiden om skräpet inte fungerar men man funderar sällan över vad det kostade när det fungerar bra ;)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Knutten

Post by Knutten » Sun Nov 10, 2013 7:02 pm

lelleg wrote:Ja du Knutten gör du verkligen det? det verka som du fick den åsikten först efter att det tillkom andra som tycker som uno. Blir irriterad när du nämner sjukvård,den står inte och faller med några kinasikten. Jag antar att du varit i utlandet någon gång, och hoppas att du då går förbi taxfree för cigg och sprit. Men du kanske är så helylle så du inte använder dig av sådant, annars finns det massor av folk gör det, och det om något förlorar svenska staten på. :down
Jag bryr mig inte alls vad andra tycker om denna frågan.
Jag vet vad som kommer att hända ifall vi inte gynnar våra svenska företag vänta några år och se
min pappa hade foto affär på 90 talet och mitt emot öppnade det en som sålde foto prylar fast i kopior och kina skräp
alla tyckte det va jätte synd när farsan fick lägga ner för dom kunde inte ens laga skiten dom sålde
Kunde dom ju tänkt på lite tidigare
kommer hända samma sak med i stort sett allt här förr eller senare

uno
Hängiven

Post by uno » Sun Nov 10, 2013 7:02 pm

ja samlar även på knivar ,eller har samlat rättare sagt,vissa usa knivar görs idag av kineser,tex gerber schrade mm,detta kan man se på vad dom kostar gjorda i usa dyrare och nuvarande tillverkning i kina lite billigare,dock under kontroll av firmorna i usa,ingen skit av märkesknivarna,nämnas kan att kineserna till dom finare usa knivarna använder svenskt stål. :up

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Sun Nov 10, 2013 7:55 pm

Ja det är lite kul att Svenska stålet är eftertraktat i kvalitetssammanhang i hela världen :up
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

uno
Hängiven

Post by uno » Sun Nov 10, 2013 8:12 pm

snajper wrote:Ja det är lite kul att Svenska stålet är eftertraktat i kvalitetssammanhang i hela världen :up
min favoritkniv som jag går med i fristads midjebyxor varje dag ,är en schrade ph2 köpt hos knivbutik i Sverige,dock gjorde ja en ny slida till den så den passar i höger utanpåficka i byxorna,ett kanonfint svenskt stål i den och räcker att bryna upp den på fällknivens bryne dc3 eller dc4,en sida diamant och den andra keramisk,dom två brynen som ja tycker bäst om. :toast
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Sun Nov 10, 2013 8:21 pm

Ja knutten det du beskriver om din fars butik är tråkigt, det händer här också, men inte på grund av Kina utan på grund av stormarknader inne i stan, när det gäller så finns det inget medlidande med den lokala handlaren. Kan man få en platt tv 500kr billigare inne i stan så tar man det, sen sitter man och gnäller och ojjar sig när handlaret får slå igen. Och dom som säger att jag handlar bara lokalt ljuger eller är körkortslösa.

uno
Hängiven

Post by uno » Mon Nov 11, 2013 10:58 am

knutten skrev om sin far som kursa,men titta på alla fina svenska företag dom säljs ju ut till kina mm ,volvo saab, bacho är ju i Tjeckien,electrolux har ju fabriker i hela världen,vad är svenskt idag?abu i svängsta fiskeredskap är ju sålt till usa,inte ens japan kan behålla sina jobb hemma,suzuki bilarna görs i Ungern?kumho däck görs i korea?,fördyrt och göra dom i japan,chevrolet gör småbilar i korea?,världen har blivit galen,pengar pengar,vi små löntagare måste ju anpassa oss och handla där det är billigast,för att lönen skall räcka,ingen har längre råd att stödhandla för att firmor i Sverige skall klara sig,inte är företagen så noga längre om sina anställda,går det inte med tillräcklig vinst så avskedar dom folk,utan att känna sympati med dom som inte har jobb,skevt är det och värre blir det för dom som växer upp idag,tyvärr. :mrgreen:

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Mon Nov 11, 2013 3:35 pm

Hej uno så sant som det är sagt. Jag varken vill eller får gå in på politik här på forumet. En ledtråd till att det vart så här är att 1982 hade svenskar 900,000 Lo anställda som skulle försörja i runda tal 6 mile i statlig och kommunal tjänst. Det problemet är kanske lite okänt i dag men det var då det började,det svenska förfallet. :(

grym
Hängiven

Post by grym » Mon Nov 11, 2013 11:49 pm

i och för sig ändras allt hela tiden

men, det går att köpa kvalitetsaker, ibland gör jag det

ibland köper jag saker på biltema, och ibland funkar dom , men en hel del gånger ångrar jag att jag inte köpte lite bättresaker

men, det är extremt sällan jag ångrar att jag köpte kvalitetssaker

ganska ofta snokar jag upp bra saker och köper beg, ibland så köper jag beg saker för att prova om dom var bra, ocg ibland kan man då köpa mera av just dom sakerna

det jag inte kan göra som jag kunde göra förr var att bygga elektronik själv och tjäna på det
sist jag skulle ha var en stepdownregulator, från 12v till 5-10v
kostade en djävla dollar på ebay, skulle jag börja köpa saker på det kretskortet för sig så skulle det kosta mig 50 kr på ebay eller 250 kr från elfa

tål att fundera på varför det inte tillverkas så mycket saker här i sverige, förr tillverkades det mycket , smått, som senare annvändes för att få ihop lite större saker

Post Reply

Return to “Skyttetillbehör”